Het "Dikke" Buiken Topic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:49

XoNo schreef:
Waar ik op stal sta, staat een merrie die is ook al aardig ver heen, die moet nog 4 maanden ongeveer, maar die is altijd enorm dik tijdens de dracht. Er ligt een deken op en de eigenaresse moet steeds verder onder de merrie doorkruipen om de kruissingels te grijpen Haha! Opzich ook een goede manier om te kijken of ze dikker worden

Ik heb de dekensingels al losser moeten maken ... ook een goede maatstaf Haha! !

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:50

XoNo schreef:
Waar ik op stal sta, staat een merrie die is ook al aardig ver heen, die moet nog 4 maanden ongeveer, maar die is altijd enorm dik tijdens de dracht. Er ligt een deken op en de eigenaresse moet steeds verder onder de merrie doorkruipen om de kruissingels te grijpen Haha! Opzich ook een goede manier om te kijken of ze dikker worden

Inderdaad, ik heb de kruissingels ook al een paar keer moeten verstellen.

Vandaag had ze ook weer iets moois, ik kwam haar een emmertje water brengen en HAP bijt ze me zo in mn bil Bloos! . Ben bang dat het veulentje daarna wel even is wakker geschud ~~}>

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:52

Balen zeg, van Famosa! Idd zijn voeten erg belangrijk voor een drachtige merrie (daarom baalde ik ook zo verschrikkelijk toen mijn huidige "smid" mij afgelopen dinsdag vertelde dat hij niet meer in mijn regio komt Boos! !!).
Het klinkt als een goed schema voor Hare Majesteit ... of ze het er ook mee eens is, is een tweede, maar het is uiteraard voor het goede doel!
Je hebt het er maar druk mee, zo!
Laatst bijgewerkt door Mac op 27-11-04 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:53

Bij die merrie zie je haar buik al onder de dekens uitkomen, nog even en dan moet ze de dekensingels verlengen *LOL*

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:54

Ik heb de merries nu geen deken op maar toen de merries vroeger nog gereden werden wel.
Dan zag je steeds meer buik onder de deken uitpuilen Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:55

MissHIS schreef:
Vandaag had ze ook weer iets moois, ik kwam haar een emmertje water brengen en HAP bijt ze me zo in mn bil Bloos! . Ben bang dat het veulentje daarna wel even is wakker geschud ~~}>

Hihi, ze wil jouw mee laten genieten van haar hormonenhuishouding ... fijn toch, zo'n merrie die alles met je deelt Knipoog ??

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:38

Mac schreef:
Balen zeg, van Famosa! Idd zijn voeten erg belangrijk voor een drachtige merrie (daarom baalde ik ook zo verschrikkelijk toen mijn huidige "smid" mij afgelopen dinsdag vertelde dat hij niet meer in mijn regio komt Boos! !!).
Het klinkt als een goed schema voor Hare Majesteit ... of ze het er ook mee eens is, is een tweede, maar het is uiteraard voor het goede doel!
Je hebt het er maar druk mee, zo!

Ze loopt niet zo erg stijf meer. Ze is alleen heel boos dat ze geen bikjes meer krijg. Ze kreeg al niet veel, maar toch dat kleine beetje deed hem het wel. Ze heeft al een uur in de paddock gestaan en ik heb met haar gewandeld. Ik heb in een lege stal een moddervoetbadje gemaakt. Daar mag ze straks 20 min. in gaan staan.
Ze moet er maar aan gaan geloven, dat vakantie van 12 jaar toch echt over is. Eens bevangen, heel snel weer bevangen. Verdrietig

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 15:19

klopt, als ze eenmaal bevangen zijn geweest, krijgen ze het heel snel weer. echt balen zeg! en hare majesteit moet er dus aan geloven? ga je haar ooit nog inrijden? of alleen aan de longe/wandelen houden?

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:04

Toen ik vanmiddag bij Rilexta kwam kon ze amper lopen. Scheve mond Ze loopt sinds dinsdag al wat gevoelig want haar ijzers zijn eraf gehaald (na lange tijd) maar dit was echt anders. Heel veel pijn, dikke kogels, heel strak in het lichaam, echt met grote grote moeite vooruit komen etc. Ik heb dus eerst de hoefsmid gebeld wat hij er van dacht. Het kon niet direct van het bekappen/ijzers verwijderen komen. Dus vervolgens de dierenarts maar gebeld. Helaas had de grootste malloot van de praktijk weekenddienst, maar goed. Hij kon er weinig van zeggen, vond het heel vreemd allemaal (zeker omdat er niets is veranderd qua voer, beweging etc). Dus ze heeft pijn/onstekingsremmers gekregen en hij heeft haar verder even gecontroleerd. Ze heeft duidelijk pijn, staat in houding van hoefbevangen paard (om voorbeen te ontlichten), hartslag en temperatuur wat aan de hoge kant en ook wat zware ademhaling. Toen ik vanmiddag kwam lag ze languit in de stal (doet ze wel vaker ivm dracht) en ze kon dus echt amper de stal uit komen (ik wilde gaan stappen buiten).
Het is dus een groot raadsel en ik baal ervan dat mijn eigen dierenarts geen dienst heeft maar goed. Ik probeer nog even een andere bevriende dierenarts te bellen straks. Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik heb haar zonet nog even uit de stal gehaald, om te kijken of het wat beter zou gaan na de medicijnen maar ik zag amper resultaat. Ze staat het liefst met één of twee benen omhoog. De dierenarts zei dat het eventueel ook kon komen door het (verstoten van) veulen, maar daar ga ik absoluut niet van uit hoor. (hij waarschijnlijk ook niet, anders zou hij haar wel doorverwijzen, maar hij heeft geen verklaring voor deze symptomen). Zijn advies dus: twee keer per dag de benen afspuiten (symptoombestrijding, wát een advies) en morgen even weer temperatuur controleren. Om eerlijk te zijn maak ik me best wat zorgen want ze heeft duidelijk veel pijn, er is niets veranderd (voer, beweging etc) en ze is niet gevoelig als je bijvoorbeeld met een hamertje op de hoef slaat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:14

Weet je zeker dat ze niets anders dan anders gegeten heeft?
Samen met die dikke kogels klinkt het als een soort eiwitreactie.
Haal er maar snel een DA bij die jij zelf wel vertrouwt.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:16

sarabande schreef:
Weet je zeker dat ze niets anders dan anders gegeten heeft?
Samen met die dikke kogels klinkt het als een soort eiwitreactie.
Haal er maar snel een DA bij die jij zelf wel vertrouwt.

Nee gewoon hetzelfde voer als anders, ik probeer zometeen die andere DA weer te bereiken (neemt steeds niet op).

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:22

lowara schreef:
klopt, als ze eenmaal bevangen zijn geweest, krijgen ze het heel snel weer. echt balen zeg! en hare majesteit moet er dus aan geloven? ga je haar ooit nog inrijden? of alleen aan de longe/wandelen houden?

Inrijden zou nu echt niet gaan. Er past geen zadel op de brede dikke vette rug. Een pannekoekkie misschien met 3 aan elkaar geknoopte singels? Dat wordt dus wandelen en longeren. Volgend jaar na het afveulen zien we wel verder. Ze is dan hopelijk in model en kan er wel een zadel op. Ze is dan wel 13 jaartjes jong/oud. Scheve mond We kunnen er een leuke boscrosspony van maken .

@MissHIS
Wat kl.ote zeg. Snel een DA erbij die er wel verstand van heeft.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:27

MissHIS schreef:
Toen ik vanmiddag bij Rilexta kwam kon ze amper lopen. Scheve mond Ze loopt sinds dinsdag al wat gevoelig want haar ijzers zijn eraf gehaald (na lange tijd) maar dit was echt anders. Heel veel pijn, dikke kogels, heel strak in het lichaam, echt met grote grote moeite vooruit komen etc. Ik heb dus eerst de hoefsmid gebeld wat hij er van dacht. Het kon niet direct van het bekappen/ijzers verwijderen komen. Dus vervolgens de dierenarts maar gebeld. Helaas had de grootste malloot van de praktijk weekenddienst, maar goed. Hij kon er weinig van zeggen, vond het heel vreemd allemaal (zeker omdat er niets is veranderd qua voer, beweging etc). Dus ze heeft pijn/onstekingsremmers gekregen en hij heeft haar verder even gecontroleerd. Ze heeft duidelijk pijn, staat in houding van hoefbevangen paard (om voorbeen te ontlichten), hartslag en temperatuur wat aan de hoge kant en ook wat zware ademhaling. Toen ik vanmiddag kwam lag ze languit in de stal (doet ze wel vaker ivm dracht) en ze kon dus echt amper de stal uit komen (ik wilde gaan stappen buiten).
Het is dus een groot raadsel en ik baal ervan dat mijn eigen dierenarts geen dienst heeft maar goed. Ik probeer nog even een andere bevriende dierenarts te bellen straks. Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik heb haar zonet nog even uit de stal gehaald, om te kijken of het wat beter zou gaan na de medicijnen maar ik zag amper resultaat. Ze staat het liefst met één of twee benen omhoog. De dierenarts zei dat het eventueel ook kon komen door het (verstoten van) veulen, maar daar ga ik absoluut niet van uit hoor. (hij waarschijnlijk ook niet, anders zou hij haar wel doorverwijzen, maar hij heeft geen verklaring voor deze symptomen). Zijn advies dus: twee keer per dag de benen afspuiten (symptoombestrijding, wát een advies) en morgen even weer temperatuur controleren. Om eerlijk te zijn maak ik me best wat zorgen want ze heeft duidelijk veel pijn, er is niets veranderd (voer, beweging etc) en ze is niet gevoelig als je bijvoorbeeld met een hamertje op de hoef slaat.

Jeetje, wat raar! En een beetje eng ook wel omdat je niet weet hoe het komt!! Ik hoop dat ze snel opknapt! Hou je ons op de hoogte?

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:19

Wat vervelend!! Ik hoop echt dat het snel beter gaat! Ik heb nog nooit gehoord van zoiets Scheve mond

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:49

Wat raar MissHis! Klinkt maar eng Scheve mond...
Weet je ondertussen al wat meer? Misschien nog een andere DA gebeld?

Sterkte iig Ach gut !

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:00

Het is echt niet te hopen dat ze het veulen heeft verstoten!! :/
Dat zou zonde zijn, maar dat denk ik niet, ALS ze dat doen, verwerpen ze het meestal al eerder..

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:30

Jakkes MIssHis,dat klinkt idd wel eng.
En zonder aan wijsbare reden.Heel vreemd.
Hopelijk kom je snel achter de oorzaak en komt het niet door (verwerping van) het veulen.
Sterkte.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:11

Potverdorie MissHIS, dat klinkt niet goed!! Ik hoop dat je snel een da te pakken kunt krijgen die er met een ervaren oog naar kan kijken. Wat een stressituatie!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:55

Jeetje MissHis dat is rot... Scheve mond
Heb je inmiddels al een andere DA te pakken kunnen krijgen?
Hopelijk is het iets 'onschuldigs' en knapt ze weer snel op... Ach gut

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:55

Ik heb inmiddels alles besproken met een andere dierenarts, met aanzienlijk wat meer kennis in huis. Hij heeft geen echte verklaring voor alle symptomen maar denkt aan tying up. Iets met de spieren in elk geval. Het lijkt mij niet helemáal logisch aangezien de pijn vooral in de benen zit, maar ze moet absolute stalrust en dan kijken of het morgen weer wat beter is. Zo niet, dan moet ze maandag een bloedonderzoek doen maar we hopen maar dat het snel weer op knapt. Ik heb haar zonet nog even uit de stal gehaald en dat leek weer wat beter te gaan. Ik vind het echt super vreemd allemaal, en niemand weet wat een mogelijke oorzaak kan zijn! Tying up is een soort van maandagziekte / verzuring van de spieren heb ik me laten vertellen, maar dat vind ik vrij onwaarschijnlijk omdat we niets geks hebben gedaan de laatste tijd. Ik heb alleen gister een stuk met haar gewandeld (dus bijna alleen maar gestapt).
Ze stond in elk geval zonet weer een stuk rustiger in haar stal. Lovers Tsjah je maakt je toch snel zorgen, zeker met een drachtige merrie! En dan helemaal met zo´n kluns van een dierenarts die aan de ene kant niets te melden heeft en aan de andere kant allemaal mogelijke vage oorzaken verteld
Hopelijk gaat het morgen weer wat beter, ik schrok me echt helemaal rot vanmorgen. Wát een pijn had ze Scheve mond

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 00:04

Gelukkig MisHISS, dat het beter gaat. Kan ook de temperatuur liggen. Het is nu zowat 8/9 graden warmer dan eergister.

Met Famosa gaat het ook weer wat beter. Ze loopt nog wel gevoelig op het beton, maar in de paddock gaat het stukke beter. Na een paar rondjes loopt ze weer goed. Dit maar even zo volhouden.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 00:22

oei, die maandag ziekte is ook een keer bij ons op de manege geweest.. dat paard werd doodziek en was helemaal bezweet en de spieren waren heel erg hard... Veel suc6 ermee verder!!!!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 00:25

Fijn Missje ik maakte me al zorgen dat het mooiste boktveulen van 2005 iets zou kunnen overkomen Haha! .

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 12:03

jeetje missH dat is idd schrikken.
Hopelijk is ze morgen een stuk meer opgeknapt laat je voor de zekerheid toch even bloedonderzoek doen om even te kijken wat het si geweest?

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 13:58

Is ze al een beetje opgeknapt?

Lady is chago..wohh.tegen dat humor zeg je echt: U !!!
Lelijk kijken, niet te genieten onder het rijden, poetsen en naar andere paarden.
Vandaag maar longeren met de bijzet dan, eigen schuld ~~}> (aahhh)