[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:16

Libera gefeliciteerd met de dracht! Jammer dat de andere nog een keer moet

Mirjamalvaro pff wat een rijderij dan! Is het niet bijna voordeliger voor jou om een scan cursus te doen? Of mag dat allemaal zomaar niet?

Nieky1993 wat super van je hengst zeg. Dat is een zeer goede score! Mooie combinaties ook <3 Je krijgt het weer druk straks

Juval succes nog even. Hopelijk mooi drachtig hierna :j

Laylah2002 gefeliciteerd! Super

Marjolein nog nooit meegemaakt. Wat apart. Misschien juist beschermend gedrag omdat ze drachtig is?

Knolselder vervelend dat er dan geen vervoer is. Is het voor jezelf te doen om te halen?

Goldenarrow haha mooie prijs voor 500 meter :+ Wel een geluk de dierenarts zo dichtbij.
Ja ik heb haar erg gemist. Paard betekend veel voor mij. Waren weer lange dagen :=

Ponytante ah okee. Dan tikt het wel aan. Als er sperma van friezen onder of boven in Nederland moeten komt het met een koerier die insemineert. Of ze rijden zelf. Ook sperma uit Lunteren besteld wat de hengstenhouder zelf (of zijn personeel) savonds/einde middag komt insemineren hier in Friesland.

Zilver is weer thuis <3 Vanmidsag gescant, eitje weg en heel mooi schoon zonder vocht. Super! Nou aftellen tot de 21e

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:09

Kabayo ik geloof dat hier alleen de dierenarts mag scannen. Er is wel cursus om zelf te mogen insemineren. Maar ver weg, duur en voor mij niet haalbaar. :)
De inseminator insemineert alleen, voor al het scanwerk is de dierenarts.

Geweldig van Zilver

rensju

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:15

Hier geen dracht, ei van 3.7 en erg hengstig want we hebben een nieuwe ruin op stal die wat later gecastreerd is. Dit is de eerste keer dat ze terug komt, andere drachten direct raak

Fijn dat zilver een goede scan had, succes met wachten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:40

Jammer rensju, succes deze ronde!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:56

He balen rensju

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 12:16

Gefeliciteerd allemaal, het is niet zo van zelfsprekend dit jaar valt me op.
Die van mij ging ook niet makkelijk, vroeg zich ook wel af als we haar niet hadden gespoten het wel gelukt zou zijn.
Maar ik ben happy, ze heeft wel echt een echt merrie humeurtje sinds ze drachtig is :')

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 18:38

Haha wat voor gedrag heeft ze laylah?

Jammer Rensju hopelijk deze ronde meer geluk.

@Kabayo denk dat het kwam omdat er een andere merrie uit de kudde was gehaald. Hij gedraagt zich nu gelukkig weer normaal. Caroliene reageert er gelukkig ook niet op haha. Fijn dat Zilver weer thuis is en mooi schoon is! Nu duimen!

Ah super Libera! Hopelijk Idaza ook deze ronde.

Spannend weer Juval!

Wat druk Mirjamalvaro en wat een afstanden.

Oeh mooie score al Nieky! Mooie combinaties ook.

Is er ook een goede aftel app voor dracht?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 19:10

Ik gebruik Days Counter, kan zowel op- als aftellen :) Ik gebruik hem voornamelijk om op te tellen, dat vind ik zelf handiger.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:22

Knolselder Is je merrie nog geinsemineerd? Wat zei de DA over de eisprong?

JennyK Onze jonge hengst is nog te jong om te dekken en onze oude hengst is begin dit jaar overleden dus Booster mag dit jaar alles dekken. Maar met alle merries buiten Adora ( dat is een Maiden) heeft hij al eens een veulen gehad dus we weten dat die combinaties goed werken :D

Laylah2002 yess een goeie hartslag scan *\o/*

Mirjamalvaro jeetje wat een op en af gereis := . Dat worden drukke dagen.

Juval hopelijk wel klaar na zaterdag en dan kun je terug op het wachtbankje.

Libera Gefeliciteerd met Raven *\o/* Balen van Idaza maar nieuwe ronde nieuwe kansen.

Kabayo Fijn dat Zilver weer thuis is en alles er goed uit zeg.. nu maar driedubbel duimen dat het gepakt heeft.

Rensju Dat is Balen zeg. Hopelijk volgende ronde meer geluk.

M_arjolein ik gebruik ook de Days counter. Ik tel daarmee af maar kunt dus ook optellen zoals golden Arrow doet.

Hier zit saartje zogezegd op dag 25 na de laatste dekking en nog steeds niet hengstig >;) .Rare cyclus heeft ze. Of de veearts heeft wat gemist en ze is toch drachtig :+ . Als ze niet hengstig wordt dit weekend moet de veearts maar even opnieuw komen scannen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:38

Wel Nieky ik kreeg net bericht dat het ei weg is *\o/* ze werd gisteren nog geïnsemineerd. Nu duimen draaien op het wachtbankje!
Dat worden allemaal broertjes en zusjes voor jou volgend jaar :D

Succes Mirjam met al dat reizen!

Gefeliciteerd met de de kloppende hartjes en drachten!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:48

Nieky hopen dat de DA het gemist heeft :P
Goed nieuws knol!

Ik vindt Chablis haar gedrag wel hoopgevend. :=

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 21:49

Goedenavond,

Hier alleen maar gedoe. Morgen dagje Amsterdam gepland met vriendin maar nu ei niet weg (al 1x geïnsemineerd deze ronde), morgen opnieuw maar hengstenboer kan helemaal géén tijdsindicatie geven. :roll:

Zit op nieuwe stal pas 1 week, ken de stalgenoten niet en vind er ook wat van om de stalhouders (die heel lief zijn maar eigenlijk boeren dus weten ze eens hoe een praam werkt) nu al om speciale diensten te vragen...

Ja tuurlijk wil ik het veulen maar volgend keer natuurlijk dekken of op hengstenstation neerzetten (lees: merrie weg en zoek het maar uit), dit begint serieus én werk én privé in de weg te zitten al 2 maanden lang :') .

Succes allemaal met kloppende hartjes en ander voorspoed :) . *gaat mopperend in een hoek zitten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 22:34

Ja dat heb je met fokken :j
Wacht maar tot het eind van de dracht... *D

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 01:35

Ik ben heel even afwezig geweest. Wel poging gedaan om bericht te maken. Maar in slaap gevallen en was alles weer kwijt. Ik had even een bijzondere bevalling en daarom een nacht door moeten halen. Was een beetje gesloopt. Gelukkig gaat het super goed met de kleine en moeders

Libera. Gefeliciteerd! Balen dat Idaza niet drachtig is

Kabayo. Super. Duimen op dracht!
Ik bedoelde ook eigenlijk niet de hengst getest maar de merries. Eén merrie hoeft maar een bacterie te dragen en wordt gelijk verspreid. Ik heb deze verhalen al vaker gehoord.
Zal vast vaak goed gaan. Maar als hengstenhouder zou ik daar wel voorzichtig mee zijn, dit kan einde dek carrière betekenen

Rensju. Wat balen! Op naar de volgende poging

Marjolein. Ik gebruik ook dayscounter

Nieky. Dat is normaal verdacht. Maar dit jaar sta ik er helemaal niet van te kijken. Ik heb meerdere merries gezien dit jaar pas een maand later weer gedekt kunnen worden. Heel apart

Knolselder. Spannend!

Mirjamalvaro. Ik ben benieuwd, zou mooi zijn als ze drachtig is

Ponytante. Dekken is soms echt even alles in de agenda opzij schuiven. Of idd iemand vragen die kan helpen. In zulke gevallen is wegbrengen naar een dierenarts of dekstation soms een uitkomst.

Zirkonia is helemaal nagekeken. Alles was best positief. Geen ernstig peesletsel. Enkel oud (chronisch) Letsel. De baarmoeder was ook netjes, geen cystes. Voor 20 jaar toch heel netjes denk ik zo. Ze is nog niet hengstig. We kijken even of ze dit zelf wordt. Er zit één stal tussen haar en White Dream. Je zou denken dat dit wel wat op gang moet brengen. Ze vindt het met schouwen ook wel interessant. Niet mega boos. We wachten rustig af.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 06:52

Rensju: Wat balen zeg, hopelijk is de nieuwe ronde succesvol.

ponytante: irritant is dat, pony wegbrengen is wel makkelijker dan

nieky: duim dat saar toch stiekum wel drachtig is

kabayo: dat klinkt goed, nu duimen!

marjolein: hier ook dayscounter, zowel op als aftellen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 08:16

Dierenarts is net geweest. Ik mag weer op het wachtbankje want het ei was weg. :)
Hij heeft haar wel gespoeld omdat er wat vocht in de baarmoeder zat, en ze heeft een prik gehad, die moet ik vanmiddag nog een keer geven.

Afwachten maar weer.

Ponytante, wat lastig inderdaad. Er komt inderdaad een boel bij kijken. Voor mij is dit ook de eerste keer zo. Vorige dekking heb ik pony gewoon bij de hengst gebracht en drachtig weer opgehaald. Dat was wel een stuk makkelijker.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 10:06

Cioccolato, je hebt vast gelijk, en gelijk daarna het bericht van AM_horses die het bevestigt.

Ik heb nu een tijd, "na de middag" dus doei :wave: dagje Amsterdam. Voordeel: het is de hele week best heftig geweest met werk en scannen en insemineren en piekperiode op het werk en avondwerk etc. Nu heb ik plots een dagje vrij :') want zit gewoon thuis te zitten tot ik het bericht heb en naar stal moet.

Dan maar dat, Amsterdam & vriendin verdwijnen niet, wel wordt de nieuwe afspraak pas ergens na de zomer... drukke agenda's aan allebei kanten.

Gisteren nog even geturfd, morgen wordt 12de keer scannen. :+

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 13:11

Marjolein ze hangt echt de merrie uit normaal is ze heel onderdanig en nu trapt ze mijn ruin gewoon weg zo van wegwezen jij niet in mijn buurt komen.

Klinkt allemaal spannend en bedankt allemaal voor de felicitaties :o

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 14:20

Ik probeer jullie bij te houden, maar is lastig haha,

Ik vroeg mij af of jullie je (net) dragende merries nog iets van supplementen geven om te ondersteunen,? Mijn merrie krijgt nu onbeperkt hooi, 2 x per dag een handje brok, en staat verder overdag op de wei. Van mij krijgt ze een paar keer per week een beetje slobber met magnesium, zeewier en lijnzaad. Zou dit goed zijn ? Merrie is momenteel ook wel echt te dik… en niet van de dracht :=

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:53

Heel herkenbaar hoor ponytante. Eerst maak ik al bijna geen afspraken als de merries uitgetelt zijn en dan met scannen enzo lastig. Ik had laatst een trouwerij. Daar moest ik heen. Je kan alles nog zo goed proberen te plannen maar de merrie werd gewoon niet hengstig en je snapt het al precies scannen en insimineren tijdens de bruiloft
Gelukkig met wat geregel ging het. Maar het blijft lastig elk jaar weer.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:56

De merries die hier drachtig worden zonder dat er een veulen bij loopt staan lekker 24/7 op de wei en krijgen niks bij.
De merries waar een veulen bij loopt komen s’nachts op stal en die krijgen merrie brok

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 19:59

Gelukkig alles nog goed met phirola. Een kloppend hartje.
Onze phirola ( Uphill x Cabochon) prachtig drachtig van Denver U.S.

Nu weer een weekje pauze. Volgende week zondag Diantha scannen op dracht.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 21:23

Knolselder Fijn dat het ei weg is *\o/* welkom op het wacht bankje :D

Mirjamalvaro hopelijk heeft je gevoel gelijk bij chablis.

Ponytante Je zult idd altijd zien dat het niet verloopt zoals gepland :+ . Hier ook al heel vaak gehad dit jaar met bevallingen. Met fokken is het altijd wat onvoorspelbaar kwa planning .

Am_horse jij zult idd nog meer aparte gevallen zien kwa cyclussen. Wat is eigenlijk jou ervaring daarmee en drachtig worden? Als Saartje dadelijk een cyclus heeft van om de 30 dagen lijkt mij dat niet bevorderlijk om drachtig te worden :=

Fijn dat alles inorde is met Zirkonia *\o/* nu maar wachten tot ze hengstig wordt.

Juval Welkom op het wachtbankje. Hopelijk heeft het deze keer gepakt.

SharonIndezz Hier krijgen ze een mengeling met merriebrok als ze drachtig zijn ( vanaf 200 dagen dracht ong). En vanaf 300 dagen krijgen ze vitamine e bijgevoerd. Dit is het 2de jaar dat we vitamine e bijvoeren en we hebben geen merries meer gehad die aan de nageboorte bleven staan. Werkt echt goed. Overigens moet je opletten met welke kruiden je geeft tijdens de dracht. Als ik het mij goed herinner is zeewier nl niet zo goed om te voeren als ze drachtig zijn.

Baudyh Fijn dat alles inorde was bij phirola *\o/*

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:28

Ponytante Vervelend is dat zeg! Maar hoort helaas wel ook een beetje erbij. Straks met de bevalling is het nog erger, wij hebben al heel vaak last minute moeten bepalen of we wel of niet ergens heen gaan omdat we merries hebben die op springen staan.

juval Duimen dat ze drachtig is!

Sharon Op dit moment geven wij niks extra's. Wel voeren wij draversbrok van Havens en de merries met veulens aan de voet krijgen extra slobber.

baudyh Fijn dat alles goed was!

Hier is gisteren de dierenarts geweest. Noora en Madrona allebei mooi kloppend hartje. Madrona pistte wel de DA onder, dus hij vroeg eerst of ze hengstig was :') Maar gelukkig niet. En Intissima was drachtig :D De teller staat nu op 5 drachtig :)

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 11:03

Ik was jullie even kwijt...
Maar in het bijlezen al een heleboel fijne berichten tegen gekomen, gefeliciteerd! En nu een fijne dracht tegemoet!

@baudyh nu hopen dat ze volgende week drachtig gescand wordt!
@goldenarrow, ik zie het helemaal voor me :') 5 drachtig, netjes!

Hier was het even gedoe allemaal... Mevrouw heeft héél lang op haar hensgtigheid laten wachten en toen ze vrijdag eenmaal toonde, de DA zaterdag kwam scannen, was ze al zover dat ze vandaag geïnsemineerd moet worden... Dus de hengst die ik uit Spanje had uitgezocht ging hem niet worden door het weekend icm alleen doordeweeks verzenden... -O-

Nu wordt ze vanmiddag alsnog geïnsemineerd, maar dan met Soñador PT. Ook een goed gemanierde, knappe en goed gebouwde Spanjaard.
Dus ik mag na vanmiddag aansluiten op het wachtbankje!