Hier de eerst nacht met de singel aan gehad. Vreesde al dat ik vanaf nu elke nacht 2x gebeld ging worden want ze slaapt vaak liggend maar wel onrustig dus plat en weer recht en weer plat... maar niks. Heb haar ook geen enkele keer zien liggen via de camera. Zou ze niet goed durven gaan liggen met die singel rond?
In de uier geen verandering...
Caily
Geplaatst: 02-05-22 10:13
Gefeliciteerd Knolselder!! Gelukkig is het goed gegaan...
Gave ervaring zo Kabayo! En prachtige foto's.
Zou het dan?
Charisma
Geplaatst: 02-05-22 10:16
Gitte: geen idee, kan dat ze even moet wennen aan de singel idd.
Knolselder: het moet er idd ook allemaal nog uit geraken. Mensen zouden soms echt beter moeten nadenken! Zeker bij de kleintjes.
Nibbitlotus: geweldig verhaal! Een drol gebaard
Caresse: hihi, ze houdt je wel bezig idd!
Yvk: pfff, ze heeft er nog veel zin in om het zolang bij te houden! Arme jij en je geduld
Pauline: je hoort wel vaker dat de uiers voor de bevalling terug leeg lopen om daarna helemaal door te vullen.
Kabayo: Maylandro is idd knap!
CP: wat een bolle buik! Hangt erg naar beneden idd!
Floripori: je arme teen!
Luna: ik zou er ook een belletje aan wagen denk ik.
Ranjarietje: wat een scheetje!
Charmfaith: wat een buik seg
Ontwormen wordt hier ook gedaan op dag 300. Hier doet de dierenarts wel standaard een veulenspuit en antistoffentest. Zit bij in het pakket van de bevalstal. Ook chippen ze al voor ze naar huis komen.
mooney
Geplaatst: 02-05-22 10:39
Knolselder wel een mooi veulen, goed dat je erbij was!
Ik denk dat je met mini's ook beter op moet letten qua aanparingen. Het is gewoon wetenschappelijk aangetoond dat de baarmoeder (of eerder het oppervlak van de placenta) reguleert in de grootte van het veulen. Maar mini's zijn natuurlijke stuk kleiner dan 'de natuur' bedoelt heeft. In de hondenrassen zie je het ook dat die toy rassen vaak problemen met bevallingen geven. Als je dan een kleine pony hebt die intern wel groot is dan heb je een probleem natuurlijk.
Mijn B pony x D pony kruising ging veel beter tijdens de bevalling dan dezelfde B merrie met een hengst die kleiner en smaller was dan zijzelf. Ik vind zelf dat als je een beetje je boeren verstand blijft gebruiken dat zoiets gewoon kan, maar ik zou dezelfde verschillen in stokmaat (22 cm) niet aanraden bij een mini merrie.
Even een veulenplaatje van mijn kant. Ze is even knettergek als moeder maar echt een plaatje
xYaartje
Geplaatst: 02-05-22 11:06
Even tussendoor. En ik weet het. Niet merrie gerelateerd, maar dacht: kan het beter hier vragend dan een heel nieuw topic te openen. De DA had aangegeven om Asfaloth eens lekker te wassen. Ik twijfel alleen heel erg. Ook gezien nog niet duidelijk is wat er rond/bij zijn longen is. Aan de andere kant. Zou de DA het niet gezegd hebben als het niet kon. Volgens buienradar moet het vanmiddag rond de 18 graden zijn, prima temperatuur volgens mij, maar er staat wel wind. Is het dan nog verantwoord om te wassen? Zweetdeken is wel mee, maar kan niet uit de wind staan zeg maar tijdens het wassen. Staan wel in de zon.
Caily: 2dagen... Das wel wat wat je nu zegt, de eigenaresse van de bevalstal is DA en daar heeft ze niks over gezegd... dat ga ik toch wel even navragen dan! Thx!
Caily: ik zit wel in belgie, zou dat een verschil maken? Zij zei dat ze altijd alle veulens chipte voor ze naar huis gingen (dus op dag 2 na de geboorte). Ik vond het ook wel vrij vroeg...
Zij zei vooral dat het geen kwaad kon voor het veulen en dat het makkelijker was als ze nog zo klein zijn.
MallyBelly
Geplaatst: 02-05-22 12:08
Charisma schreef:
Zij zei vooral dat het geen kwaad kon voor het veulen en dat het makkelijker was als ze nog zo klein zijn.
Als ik het goed zeg, vergroot de kans op zwerven deste jonger ze gechipt worden. Het weefsel is nog niet sterk genoeg de chip op z'n plek te houden. Daarom zeggen ze idd vanaf 6 weken.
Knolselder gefeliciteerd, wat een mega groot veulen. Goed dat je erbij was.
Kabayo, wat een dapper veulen zo in het water.
proudmama
Geplaatst: 02-05-22 12:24
Luna, hoever is je merrie is ze al veilig in termijn? Bij ons was dat slijm en gevulde uier bij 290 dagen het sein dat ze placentitis had, en meteen aan de medicijnen gegaan.
xYaartje
Geplaatst: 02-05-22 12:37
Om jullie nog even een update van Asfaloth te geven. Werd drie kwartier tot een uur geleden door zijn dierenarts gebeld. Met gelijk positief nieuws! Asfaloth heeft geen cushing en ook geen mijt/luis. Hele opluchting en daarmee valt er gelijk een last van mijn schouders af. Het blijft nog spannend wat de rest van de uitslagen zullen zeggen over zijn gezondheid want mijn gevoel zegt dat daar wel het en een ander uit zal komen. Hier hoor ik een van de komende dagen meer over wanneer die resultaten binnen zijn. Voor nu al heel blij met deze uitslag! En meneer krijgt vanmiddag een extra grote knuffel .
Gelijk nog overlegd over het wassen. Wassen mag inderdaad en daarna even zweetdeken op/droog stappen.
Ik ben van België en onze dierenarts chipt ook pas vanaf 6 weken hoor. Ervoor idd kans dat het gaat zwerven + het risico als ze zo jong zijn en er gaat iets mis: reactie of ontsteken ofzo dan zijn ze nog zo klein en broos voor bepaalde medicatie/antibiotica etc.