StalMelyn schreef:Cp, gefeliciteerd!
Amhorses, wie weet toch drachtig! Vorig jaar dacht ik ook dat ze weer hengstig werd maar toch drachtig toen (kreeg wel een merrie dus misschien meer oestrogeen)
Cynthia, om kans op merrie te vergroten had ik het ei denk ik niet afgespoten. Uiteindelijk is gezond het belangrijkste!
Fotsy, waarom scannen op dag 14 als ik vragen mag? Zelf de ervaring dat ze soms al missen op dag 16. Als er echt maar een ei is gesprongen scan ik op dag 18 en kans op 2 scan ik op dag 16.
Op dierenkliniek scannen ze altijd op 14 dagen en nog nooit eentje gemist bij mij. Apparatuur is misschien wel veel beter dan bij standaard da want je ziet ook duidelijk aan de baarmoeder al of die drachtig is of niet. Ze doen ook geslacht scan. Misschien om tijdig in te grijpen, ik weet het niet. Er wordt ook altijd vanalles gemeten en genoteerd.
Oh en dat hengsten-merrie verhaal volgens da is het niet zo als bij mensen waar de mannelijke zaadcellen minder wegen en dus sneller zijn. Het is wel zo dat ze zwakker worden als ze langere tijd in zure omgeving zitten zoals baarmoeder en dus minder lang overleven dus meer kans op merrie als tijdspanne tussen eisprong en inseminatie groter is. Maar ook in de zuurtegraad erg verschillend per merrie. Ik heb eentje die alleen maar merrieveulens gaf dus moet nogal een zuurpruim zijn