Wil effe inpikken op het fokken van minis. volgend jaar (2016) ga ik een kleine amha kruisen met een welsh x (welsh xmini) is dus voor 75% welsh en 25% mini. ik hoom met deze combi toch een veulen te fokken met hele lange benen. Gangenwerk van de welsh maar de verfijning van een mini.
Daarnaast ook fan van oudere hengsten en wil hoe langer hoe meer met 15+ hengsten gaan fokken van buitenaf.
Ooh R.X wat naar van je hondje zeg Onze labrador had ook artrose in zijn staart (door het kwispelen ) en daar kwam later nog eens een hernia bij. Maar zij reageerde heel goed op de medicatie die ze kreeg. Wat lief dat je andere honden erbij gaan liggen! Hopelijk knapt ze snel op, sterkte!
Nou gisteren de hengstenhouder aan de lijn gehad, merrie staat er al 1,5 week en had nog geen nieuws. Wat blijkt merrie produceert nog geen eitjes die groot genoeg zijn. Ik heb haar vorige week hengstig laten spuiten, hij houd het nu nog een paar dagen in de gaten en als het niet lukt kan ik haar ophalen en wachten op de volgende hengstigheid. En dan wacht ik denk ik gewoon tot ze uit zichzelf hengstig wordt, want normaal gesproken laat ze dat altijd wel duidelijk zien. Fingers crossed dat het eitje toch nog groter wordt en anders maar gewoon hopen dat het de 2e keer wel lukt...
Het gaat toch niet alleen om de grootte van het eitje? In principe is dat een richtlijn. Een klein eitje kan ook springen..
pretty
Geplaatst: 29-04-15 09:33
vervelend Venthe dat ze dan nog niet goed hengstig wil worden. De zon is nochtans goed aanwezig geweest de laatste dagen.
Woogy ha ja die reacties hebben wij zeker ook gekregen,ook of het wel nog dierwaardig was om haar dat aan te doen. Maar ze heeft dat wonderwel doostaan,tonnen bewondering kreeg ik voor die hond. De rekening had 3 nulletjes en geen 1 ervoor helaas. Maar 't was het dubbel en dwars waard.
De röntgenfoto al van na de operatie.
Maar toch echt de beste hond en niks meer aan te zien nu,alleen bij te zware extreme inspanningen durft ze nog wel eens manken.
Anonymous86
Geplaatst: 29-04-15 10:08
Ik weet niet meer wie het vroeg maar liz gaat naar deze knapperd:
Oef dat ziet eruit als een nare breuk. Wel tof dat je gewoon hebt volgehouden!!
Lijkt mij een mooie kruising mini met welsh. Volgens mij is bentley toch ook zoiets?
Ik ben ook wel voorstander van welsh of iets anders met mini's kruisen, vooral om meer lengte en beweging in de mini's te krijgen. Bovendien hou ik ook niet van de minimaat, dus wat meer maat mag voor mij ook.
Alleen vraag ik me wel af waarom kiezen voor hengsten van 15+ ? een oprechte vraag hoor, ik bedoel het niet gemeen... Ik las ergens een stukje van de nmprs keuringsmeesters over het verluxen van de paardjes. Bij een jong stamboek als nmprs zie je veel verandering in korte tijd terug in de paardjes, ik vind de "oudere" hengsten zelf al snel lang in de rug en kort op de benen, en dat werd blijkbaar ook zo gezien door de keuringsmeesters. Uiteraard niet alle oudere hengsten hoor, maar wel een hoop, dus waarom zou je dan terug fokken naar het ouderwetse? Terwijl er juist meer verluxing en vernieuwing gewenst is?
pretty
Geplaatst: 29-04-15 10:27
Linda daarin ben ik het met je eens. Ik vind het bijna zonde om oude hengsten te gebruiken omdat het stamboek zo een grote verbetering gebracht heeft in het fokbestand intussen! Daar kun je niet naast kijken. Waarmee ik niet zeg dat alle oudere hengsten "afgeschreven" zijn of niks meer kunnen bijdragen.
Verder ben ik wel fan van de minimaat Maar dat komt omdat ik al jaren in de shetlanders zit. De overgang zou te groot zijn.
Rianne mooie hengst hoor,hij lijkt mooi in het rechthoekmodel te staan.
Ja het was een hele nare breuk. Ik heb van DA naar kliniek naar andere kliniek gereden,tot ik er 1 vond die het kon behandelen. Het wordt weinig gedaan,en we zijn sommige momenten wanhopig geweest omdat de breuk veel te traag heelde,maar uiteindelijk is het alles dubbel en dwars waard geweest en de hond heeft nooit ook maar 1 moment getoond dat ze het niet meer zag zitten.
Vulina, ik heb er zelf weinig kaas van gegeten. Dit is voor mij en de merrie de eerste keer. Maar volgens mij springt het ei ook niet? Ik weet het niet zeker hoor maar de dierenarts had van de week ook iets gegeven om het te versnellen?
Toevallig belde hij vanochtend weer, de dierenarts was net geweest. Ik kan haar vandaag ophalen en krijg spul mee wat ik 10 dagen lang over haar voer moet geven. Volgens de dierenarts kwam het vast wel goed ook omdat ze elk jaar duidelijk hengstigheid laat zien. Ach en als het niet lukt tja dan niet. Erg jammer maar dan hebben we het in ieder geval een keer geprobeerd! Maar goed straks maar ophalen en dan 10 dagen dat spul geven en dan over 10 dagen weer terug.
zow Pretty, wat een stellage om dat arme beest wel fijn dat alles weer helemaal goed gekomen is. Tja die honden zijn toch een soort kinderen van je hea?!
Ik heb hier ook zo'n "dure kostganger" rond lopen, heeft allerlei allergieen, huidproblemen enz. enz. Die zal de rest van haar leven aan dure medicijnen moeten, maar zo lang ze die maar krijgt, gaat het prima met haar, dus zonde om zo'n jonge hond al te laten gaan... zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen! (we zijn ook begonnen met een enorm kostbare behandeling om te zien of ze antistoffen kan gaan aanmaken, maar dat duurt nog 6 maanden voordat we daar resultaat in zouden kunnen zien, kans van slagen 60 procent, ik gok het er op )
Dat bedoel ik precies met de oudere hengsten. Sommige geven niet al het ouderwetse mee aan de nakomelingen, dus die zou ik dan best durven gebruiken. Maar ik vind het ook zonde, aangezien er zo veel keuze is aan luxere/modernere hengsten.
Minimaat, ja ik vind vanaf 90 cm leuk. Alles onder 85 cm vind ik zo iniminie.... haha... wel super leuk om te zien hoor, maar niet om te hebben Hoe groot zijn ze bij jou Pretty??
Rianne, mooie hengst, ook mooie foto! Welke hengst is het? NMPRS goedgekeurd?
Tinniie
Geplaatst: 29-04-15 11:07
Jade is drachtig gescand! Aftellen naar 19 maart 2016
Volgende week woensdag zijn de andere 2 hier aan de beurt om te scannen en Arany's eerste merrie van dit jaar is gisteren ook drachtig gescand
linda2008
Geplaatst: 29-04-15 11:09
Jaaaa Tinnieeeee Jij kan vast beginnen met aftellen wie nog meer? Al meer merries drachtig gescand?
pretty
Geplaatst: 29-04-15 11:15
Super Tinnie!! Dat ging vlot!
Linda2008 jij dus ook een dure hond in huis. Ja net achter de paardjes zijn mijn honden toch mijn passie. Al was het wel slikken die rekening...we hadden vooraf een schatting gevraagd en dat was uiteindelijk 3x zoveel. Huidproblemen,soort van demodex dan? Mijn oude hond had dat ook als pup,zoveel geprobeerd,zoveel soorten voedingen,medicijnen en shampoos...uiteindelijk is ze er na een simpele prik cortisone vanaf geraakt en is het nooit meer teruggekomen,bizar.
Mijn kleinste shetlander is Vera en is 75 cm groot. Maar zo klein wil ik ze niet meer. Vroeger was het klein,klein,klein,daar zijn we allang vanaf gestapt,maar ze is hier al 11 jaar dus blijft ze gewoon. De anderen variëren van ongeveer 82 cm tot een 90 cm. Cas is 84 cm gemeten bij het NMPRS en 81 cm bij het BMP.
Luna2006
Geplaatst: 29-04-15 11:54
Crow is een heel knap voorbeeld van een oude hengst die ik zeker zou willen gebruiken voor de fok. Hij is in mijn ogen nog steeds een modern gebouwde hengst en hij is echt slank gebleven. Vind dat je nog steeds ziet dat hengsten heel erg uitzwaren na hun levensgoedkeuring. Ben er zo een paar gaan bekijken die er op de keuringen 1ste premie haalde, mooi slank, wat ik echt nodig heb bij een merrie als Marley. Zie je ze nu op leeftijd zijn ze heel erg zwaar. Bijna shet formaat, daar past mijn merrie gewoon 2 keer in. Heb voor haar dus ook een 18 jarige hengst gekozen die nog steeds heel slank is en tussen 3 jarige nog steeds toppie presteerd dat ze het niet zien dat ie zou oud is. (Zoals Crow die met een 1ste premie gaat lopen tussen 3 jarige en er naar mijn mening beter opstond als sommige jonkies qua slankheid)
Ga idd rekening moeten houden met het feit dat ze langere ruggen en kortere benen hebben. De hengst die ik voor ogen heb geeft enorm lange halzen met hele knappe kopjes. Marley is kort in het lichaam maar ontbreekt wat hals. Hengst is niet extreem lang in het lichaam, maar dat blijft gokken. Kijk dan ook nog eens naar maat. Hij verkleint, maar niet extreem. Marley is voor het mooie langs mij iets te groot met haar 93cm. Ze komt ver over mijn heup. Voor mij is dus rond de 85 - 90 cm echt perfect.
Pff wat het ook alweer is, dierenarts heeft het me wel 10x uitgelegd maar ik weet het niet meer Het zijn "gewone" alergieeen voor verschillende stoffen, dacht een stofsoort (huismijt o.i.d.) en een grassoort... dus alles wat we voorafgaand aan die onderzoeken geprobeerd hebben (inderdaad andere voersoorten enz. enz.) was dus allemaal onnozel Ach nu weten we het, en proberen we het te behandelen...
oeff 75cm is wel heeel klein hihi... maar na 11 jaar neem je inderdaad ook geen afscheid meer. Lekker er bij houden dan toch 82 tot 90, ja net de maat onder die van mij haha. Ligt er denk ik ook aan wat je er precies mee wil doen. Ik ben aan de mini's begonnen om te gaan mennen, en met 95cm heb je net wat meer kracht en power denk ik dan met 85cm...
Hij is nmprs voor het leven goedgekeurd. Foto is gemaakt door een vriendin
NathalietjeB
Geplaatst: 29-04-15 14:00
Linda klopt hoor de grotere hebben meer kracht dan de kleintjes, hier verwacht ik uit milk wel een groot veulen want haar moeder geeft ook grote veulens.
Pretty zo je hond zit aardig vast zo Apart dat ze dan zo kunnen opknappen he.
Tinnie jij kan al gaan aftellen naar volgend jaar spannend hoor
Rianne wat een knapperd wie is dat?
Anonymous86
Geplaatst: 29-04-15 14:18
Marschall blue eyes van stal van Hasseld. Liz is helemaal gek op de hengstenhouder (chantal).
Geen idee eigenlijk. Weet dat ze hiervoor ook een hengst hebben gehad. Maar ik ben heel blij met hoe ze met liz omgaat. Ze is daadwerkelijk gek op liz. En dat vind ik heel belangrijk.
Dat is het belangrijkste toch als jij er maar een goed gevoel bij hebt
NathalietjeB
Geplaatst: 29-04-15 14:58
Een goed gevoel bij de hengsten houder vind ik heel belangrijk, ook vind ik t belangrijk dat ze niet alleen staat, of de hele dag op stal zou staan.
Ik zit hier enkel nog over t scannen, mijn veearts weigert heel erg om kleintjes te scannen. Heb de vorige keer na heel veel moeite de veearts zover gekregen dat ze scande, maar ik heb geen zin in weer een kwaaie veearts
Maar scannen jullie vaak na t dekken? Of wachten jullie gewoon de dracht af?
linda2008
Geplaatst: 29-04-15 15:16
Zonder goed gevoel bij de hengstenhouder, had ik er niet eens heen gegaan ik vind dat misschien wel een van de allerbelangrijkste dingen en een hengstenhouder die mij een goed gevoel geeft, heeft zeker een streepje voor met zijn hengsten op mijn lijstje Je vertrouwd hen toch je merrie (evt. met veulen) toe.
ik zou bij de hengstenhouder laten scannen (de eerste scan), jammer en duurder als ze iets langer moet blijven staan. Maar dat had mijn voorkeur wel, dan hoef je ook niet te blijven reizen als ze niet drachtig blijkt. En de tweede scan zou ik dan in jouw geval gewoon overslaan...
Anonymous86
Geplaatst: 29-04-15 15:23
Ja liz staat dan gewoon overdag lekker in de wei bij de rest en s nachts op stal. Ik laat liz niet inwendig scannen. Ik ga op zoek naar iemand die uitwendig scant. Ja dan moet ik langer wachten maar liz blijft daar staan tot volgende hengstigheid Als ze dan afslaat weet ik genoeg
17 a 18 dagen heb ik geleerd. Liz zou dus 6 mei en 24 mei hengstig moeten worden
Laatst bijgewerkt door Anonymous86 op 29-04-15 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt
NathalietjeB
Geplaatst: 29-04-15 15:26
Dr zitten 21 dagen tussen hengstigheid? Want je brengt de merrie hengstig heen toch?
Crow is trouwens idd een prachtige, oudere hengst. Daar kon je zeker niet aan af zien dat hij ouder is. Maar ik vind hem wel 1 van de weinige... qua veroudering in model zeg maar...
Nathalie, idd 3 weken, scannen op dag 18 volgens mij, dus als ze dan niet drachtig is, zal haar volgende hengstigheid er al weer aankomen.