[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:55

Goed volvreten, dat ze een plaats meer heeft voor dat veulen :D

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:19

Dan duwt al het gras het veulen er vanaf zelf uit :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 07:47

Pfff no beeb :z

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:02

Het lijstje van vandaag

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Icecrystal: Yinthe 340 dagen
Jujepa: Elkina 337 dagen
mirjamalvaro: Chablis de jeu 334 dagen
CharmFaith: Faith 328 dagen
Brigitte_D: carienke 325 dagen

AM_HorsesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:31

Mirjamalvaro. Wat balen. Met zo'n uier toch wel een veulen verwacht.

Bij Icecrystal ook nog niks?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 09:30

Wel lekker overzichtelijk, zo'n lijstje :+ ...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 09:32

Jeetje Mirjamalvaro, ze wacht tot het vieze weer over is denk ik 8-)

Zijn er nu nog merries die niet op de lijst staan?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 09:44

Vieze weer? Droog, zon, en ook weer niet TE warm, beter kan niet. :')

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 09:44

Die van mij zit alweer op 353 dagen. Afgelopen zondag en gisteren wat hars aan de uier,
maar is nu ook weer weg. Lijkt nog steeds niks te gebeuren.
Bij haar andere 2 veulens was ze ook 3,5 en 4 week overtijd.. Dus in dat geval moeten we nog minstens 1 week wachten :O
ze is wel ontzettend dik dit jaar :=
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:15

Komt er dit jaar ook weer een enquête over de dracht/bevalling/veulen/wijze van dekken enz?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:16

Euh nooit gehad?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:19

mirjamalvaro schreef:
Vieze weer? Droog, zon, en ook weer niet TE warm, beter kan niet. :')

Droog, zon??? Ik zit duidelijk in het verkeerde deel van het land. Kan ze niet eens meer in de wei zetten, daar staan fikse plassen in. :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:23

Je zit gewoon in verkeerde land O:)
Ik zit in zweden :')

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:37

Oja dat is waar ook :')

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:39

Hahaha oja, mirjam. Ze laat wel lekker op zich wachten! Word vast een hele knappe :o

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:44

mooney schreef:
Zo, ontzettend laat maar dan alsnog de statistiekjes van de enquête. Voor wie hier nog rondhangt en nog geïnteresseerd is := De data is natuurlijk op een totaal niet wetenschappelijk verantwoorde manier verzameld en verwerkt, maar voor de leuk toch wat DBT statistieken.

Als eerste heb ik gekeken naar de rassen die werden ingevuld, sommige rassen/stamboeken kom je vaker tegen in het DBT dan anderen. Het KWPN gaat aan kop bij de stamboekrace, met 26 KWPN merries. Daarna komen de Welsh pony's (alle secties) met 16 merries. En brons is voor de Shetlanders.

Wat tijdens het DBT ook veel werd besproken was het aantal dagen dracht en de mogelijke factoren die invloed zouden kunnen hebben op de duur van een dracht. Wat al wel redelijk bekend was is dat mini's sneller levensvatbaar zijn dan paarden. Dus heb ik de gemiddelde dracht van de hele kleine pony's (mini's en Atjes), pony's (B, C en D pony's) en de grotere dieren (E pony's en paarden) vergeleken. Dan kom je op het volgende uit:
[ [url=m/GiDN1O.jpg]Afbeelding[/url] ]
Waar je dus ziet dat de mini's een gemiddelde aanhouden van 328 dagen terwijl zowel de grotere pony's en paarden toch meer rond het bekende gemiddelde van 340 dagen zitten.
Ik heb ook gekeken of er een verschil zat in gemiddelde aantal dagen dracht tussen merries die in het begin van het seizoen (jan. - april) of later in het seizoen (mei - sept) gedekt waren, maar dat maakte geen verschil. De theorie dat late veulens sneller aandienen is dus niet terug te zien in onze statistieken. Ook verschilden maidens niet duidelijk van ervaren merries in hun draagtijd. Verder hadden we trouwens best wat maidens in de groep, 39% van de merries waarvoor de enquete was ingevuld was maiden.

In het topic is ook veel gepraat over het waken en wat nu goede methodes zijn om te zorgen dat je de geboorte niet mist. Volgens de enquête was een camera het meest gebruikte hulpmiddel, 81 van de 110 mensen heeft een camera gebruikt tijdens het waken. Ook pH strips waren populair (68 mensen) en een birth alarm werd door 33 mensen gebruikt. Het was lastig om deze data goed te verwerken, omdat veel mensen natuurlijk een combinatie van hulpmiddelen gebruiken om hun drachtige merrie te monitoren. Ik heb toch een poging gedaan, door per hulpmiddel te kijken in hoeveel gevallen de gebruiker aanwezig was bij de bevalling, al kan het dus zijn dat de gebruiker meerdere middelen gebruikte. Toch is het mooi om te zien dat de investering/moeite het waard lijkt te zijn, omdat er bij alle hulpmiddelen een grotere kans bleek dat je er op tijd bij bent geweest dan wanneer er niets wordt gebruikt. Nog een kleine kanttekening, excel was even boos, dus 0.83 = 83%.
[ [url=m/itN1eT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het geslacht van het veulen is ook een veelbesproken onderwerp. De één staat in de rij voor de hengstjes (of krijgt ongevraagd heel veel hengstjes ;) ) en de ander heeft liever een merrie. Vaak heerst er het gevoel dat er minder merries geboren worden dan hengstjes. Maar in onze statistieken hebben de merries deze keer gewonnen +:)+
[ [url=m/Zk8BaQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Helaas is het niet altijd rozengeur en maneschijn, want we zijn ook meerdere keren geschokt door een verdrietige afloop van een dracht. En dat nieuws komt altijd hard aan, waardoor we soms ook hebben gevraagd of het elk jaar erger wordt met het ongeluk. Omdat de enquete redelijk laat werd gestart heeft niet iedereen de kans gehad om hem in te vullen. Maar van de mensen die hem hebben ingevuld heeft 5% een merrie/veulen verloren. Dit is natuurlijk een percentage wat altijd te hoog zal zijn, maar voor fokkers die dit jaar weer drachtige merries hebben is het misschien wel fijn om de 95% van de succesverhalen te zien. De vijf veulentjes die het niet hebben gered zijn overleden door: prematuur geboren, waterhoofd, baarmoederontsteking van de merrie, vroegtijdig loslaten van de placenta en een radbag bevalling. Mochten de eigenaren dit nog lezen, nogmaals sterkte maar ook ontzettend bedankt dat jullie dit hebben willen delen Y;( .
Natuurlijk zit er ook nog iets tussen een hele verdrietige afloop en een probleemloze bevalling. In 18% van de gevallen hadden de merries een beetje hulp nodig van hun eigenaar of de dierenarts door complicaties die optraden. Onder het grafiekje zal ik nog even vermelden om welke complicaties het dan ging (de gevallen waarbij een toelichting stond).
[ [url=m/Mb7p35.jpg]Afbeelding[/url] ]
  • 3x schouderslot of elleboogslot, waarbij er geassisteerd is door de eigenaar of dierenarts met meetrekken
  • 3x nageboorte die er niet af kwam, dierenarts heeft hierbij geholpen
  • 3x een voorbeen dat niet goed lag, waarbij in de meeste gevallen de eigenaar het beentje heeft opgezocht en goed heeft gelegd zodat de bevalling verder kon
  • 1x rugligging, waarbij het veulen gedraaid moest worden
  • 1x klem zitten door te weinig vruchtwater/groot veulen, met flink wat mankracht eruit gekregen
  • 1x voorbeen over het hoofd en te vlugge bevalling met heftige naweeën
  • 1x veulen te weinig biest binnen gekregen
  • 1x (te) groot veulen, dierenarts heeft meegetrokken
  • 1x door de dierenarts geïnduceerde bevalling door placentitis
  • 1x vroeggeboorte, veulen ondersteund met antibiotica en hormonen
  • 1x Vlies dat handmatig verwijderd moest worden

@mirjam
Bokker mooney had in 2017 een enquête voor het DBT en ik vond dat echt ontzettend leuk en leerzaam. Zou leuk zijn als dat dit jaar weer komt :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:45

Hihi volgende week voorspellen ze hier juist veel regen. :D
Nu 21°c, lichte bewolking maar droog {:}
Ideaal toch om te veulenen...chablis??? Pleassseee _O-

Zal wek 13.00 worden als ik met Eli naar de DA ga om te scannen :roll:

Oh interessant die enquette

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:04

cp112 schreef:
Zijn er nu nog merries die niet op de lijst staan?

Yep hier. Sta alleen in de beginpost, niet op het veilige lijstje. Dit komt omdat ik niet zoveel meelees of reageer. Maar we zitten nu op 338 dagen geloof ik

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:43

Nou we zitten zeker in het verkeerde land. Wat een weer hé? >;)

Hier nog niks.. Ja een gele melktest, hars en een schurende merrie al een week of 3 _O-

Wow wat een bolle buik zeg, shadow! 353... Dan moet ik ook echt nog lang wachten. Ik ga 11 juli een week naar Ibiza en begin hem nu wel te knijpen. :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:49

O ja, helemaal vergeten dat je in Zweden zit. 8)7
Nou ja, hier is het 15 graden en in 3 dagen meer dan 50 mm regen. Ik heb net mijn dikke fleecetrui maar weer aangetrokken. :brr:

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:56

Voor de fokkerij moet je dus niet naar zweden kom ik steeds meer achter. :(
Gisteren geinsemineerd, ei zou zekerrrrr springen voor vandaag, dus niet afgespoten. Nou mooi dat ei er nog zat. Weer weggegooide cyclus.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:12

mirjamalvaro schreef:
Voor de fokkerij moet je dus niet naar zweden kom ik steeds meer achter. :(
Gisteren geinsemineerd, ei zou zekerrrrr springen voor vandaag, dus niet afgespoten. Nou mooi dat ei er nog zat. Weer weggegooide cyclus.

hoezo? morgen weer insemineren!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:14

Nope doen ze hier niet. Ma, wo, vr scannen. Di, do en za insemineren. Of als het niet in planning DA past slaan we gewoon over en wisselen we dagen. Sperma wordt voor 9.00 besteld en komt dan volgende dag, dus op zijn vroegst zaterdag sperma.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:24

mirjamalvaro schreef:
Nope doen ze hier niet. Ma, wo, vr scannen. Di, do en za insemineren. Of als het niet in planning DA past slaan we gewoon over en wisselen we dagen. Sperma wordt voor 9.00 besteld en komt dan volgende dag, dus op zijn vroegst zaterdag sperma.

Oooh dat is wel heel zuur.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:25

met zo'n manier van werken is het lastig ze drachtig te krijgen