[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:51

Tinnie: gefeliciteerd wat een scheeeeeeetje <3 en een vossestaartje :D dat scheelt wassen ;)

Mirjam wat staan ze mooi in hun vacht ook daar in het koude zweden <3

StalMelyn: Pleun is HUGE!

En een hoop tietjes :D van die van mij heeft echt nog geen zin ;) nog 98 dagen te gaan... nog 78 tot veilig ;)
Laatst bijgewerkt door Mer1980 op 01-03-21 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:52

Wat is ze prachtig getekend Tinnie! En lieve naam. <3

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:56

Dames, vanaf wanneer doen jullie een halster om bij jullie veulens?
Een zeer bekende paardenvrouw en ervaren paardenfokster die ik ken doet vanaf de 1e dag halster om op de wei met klein stukje touw eraan. Dit doet zij al meer dan 30 jaar.
Touw is kort genoeg zodat ze er niet op kunnen staan maar het vergemakkelijkt om het veulen op de wei te pakken. En volgens haar leert het veulen zo ook beweging etc aan het hoofd waardoor ze niet kopschuw worden.
Zij doet dit alleen op de wei. In stal altijd halster af.

Dus ik zit u voor zo n halster met klein stukje touw te kijken en vond deze net op ej. Wat vinden jullie hiervan? Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:57

ik vind een halster om in de wei gevaarlijk, zet ze na een week ofzo met halster buiten en binnen, maar laat niets om in wei of stal, bij merrie ook niet trouwens

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:07

Ik doe eigenlijk gelijk halster om, dag 1 of 2. Even in de stal. Even oeh en ah zeggen. Daarna gaan ze gelijk mee aan een touwtje naar de wei toe oefenen. Soms laat ik t halsterje op, als ik oeh en ah wil zeggen en fotos maken. Alleen onder toezicht. Anders gwn af. En mrt ophalen it de wei weer om, lukt dat niet. Dan zij dat zo. Met zo oefenen lukt t uiteindelijk allemaal

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:18

Wat een geweldig topic toch hier. Momenteel veel te druk om te reageren :( , maar zeker een stille meelezer! Aan het lijstje te zien, gaat het nog druk worden met veulens hier! :wow:

@Tinnie gefeliciteerd, wat een plaatje! Echt een mooie bonte! <3

Ik zie al veel foto's van uiers langskomen. Onze merrie heeft ook van de 1 op de andere dag een uier aangemaakt, nog maar op 301 dagen, dus nog even geduld hebben hoor...
Afbeelding

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:59

Cioccolato schreef:
Ik doe eigenlijk gelijk halster om, dag 1 of 2. Even in de stal. Even oeh en ah zeggen. Daarna gaan ze gelijk mee aan een touwtje naar de wei toe oefenen. Soms laat ik t halsterje op, als ik oeh en ah wil zeggen en fotos maken. Alleen onder toezicht. Anders gwn af. En mrt ophalen it de wei weer om, lukt dat niet. Dan zij dat zo. Met zo oefenen lukt t uiteindelijk allemaal

ik doe pas een halster aan vanaf het moment dat ze niet meer willen meelopen. Meestal vanaf ongeveer 1 maand. En dan enkel van stal naar de wei en terug, in de wei doe ik het ook af.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:00

Ik begin er gelijk mee. Vind ik veel fijner werken :')

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:20

Hier ook alleen een camera en ph strips..
Waarom ik geen birth alarm heb is omdat ik anders denk al heel veel keer voor niks was geweest , mijn merrie ligt iedere avond en ook snachts zelfs soms na ochtend ontbijt :=

Voor de rest gaat zo hard allemaal dat ik niet meer weet wat er voor de rest nog vermeld is
@tinniee wauwww wat een leuk veulentje en inderdaad wat heerlijk die tijd ook en dat alles zo lekker vlot verliep dat wilt iedereen wel!

Zoè is nog rustig uiers zit wel al wat vol en zijn wat harder maar voor de rest merk ik nog niet veel..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:31

Hier gaat ook van dag 1 een halster om, maar nooit zonder toezicht (buiten als op stal niet). Ook mee leren lopen vanaf dag 1 (alleen nooit direct aan het halster), gaat alles uiteindelijk veel makkelijker en ze vinden dingen veel gewoner.

Geen touwtje aan het halster, kunnen ze alleen maar op gaan staan en sommige worden daar alleen maar banger van. Als ik buiten in de wei niet makkelijk het halster om krijg, jammer dan. Dan op stal even, ga ook niet er mee vechten of zo, ze moeten het ook leuk vinden en blijven vinden. Vaak worden ze dan zo nieuwsgierig dat na een paar keer alles gewoon goed en makkelijk doen.

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:54

Wat een leuke veulen fotos allemaal <3
Een vraagje, ik wil mijn merrie laten insemineren dit jaar, nu ga ik haar naar de hengstenhouder brengen. Maar hebben jullie tips?
Ik ben hier nog redelijk groen in dus alle tips zijn welkom :D

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:58

Tinniie. Wat is ze mooi getekend <3

Jojoponylove. Flink uier al

Tamarant. Kan ineens snel gaan

Stalmelyn. Wat is ze huge! Leuk he hormonen :')

Mirjamalvaro. Merries staan er mooi bij

Alicelover. Ze zal vast niet lang meer wachten.

Hier krijgen ze ook vanaf dag één een halster aan.

Vanochtend was de dierenarts er. Het veulen ligt goed zover we konden zien. *\o/* we zagen het hoofd en oogkas.
Formidable is ook gelijk getest op cem en Eva.

De dekklanten van afgelopen jaar kregen allemaal een deken. Nu heb ik mijn merries ook een deken cadeau gedaan :Y) of naja meer mijzelf.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:58

Hier inderdaad ook vanaf dag 1 halster om. Maar alleen om gelijk te leren meelopen en buiten alleen onder toezicht om. Touwtje eraan hoe kort ook zou ik niet doen. Als het halstertje een beetje makkelijk omgaat dan blijft hij buiten ook gewoon af..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:28

Hier ook vrij snel een halster om. In de wei of paddock wel altijd af. En zeker nooit touw er om laten. We brengen ze wel gewoon aan touw buiten. In een boogje zonder druk

Amhorses wat een leuk idee om de klanten een deken te geven! Staat je merries leuk!

Lovewithjoy leuk zeg! Is het nieuwe dbt er nog niet? Hopelijk komt ie snel. Wat wil je weten? Scheelt dat de hengstenhouder veel weet. Wat is je combi?

Jojoponylove al een mooi uier. Nog even en ze is veilig

Heel mooi tinniie! En prachtige naam!

Mirjam sneeuw al wat weg? :D wat een ruimte daar.. jaloers! Jeej jij ook bijna 300 dagen!!

Tamaramt die begint ook al met de melkbar :D

Stalmelyn ook 300 dagen *\o/* gefeliciteerd! Chronisch boos _/-\o_ Ze is huge!

Tanja vervelend dat ze steeds bellen als er niks loos is. Waarom kijken ze niet even of er iets uit komt? Mijn merrie kreunt en steunt altijd , helemaal einde dracht..

Caesar dankje! Ja inderdaad niet best in Valencia..

Piarens mijn fries was ook al zo vroeg als maiden. Je kan het topic nog wel terugvinden in mijn recente dikke buiken topic. Zie onderschrift. Wellicht kan je het wat vergelijken.

Ladonna gefeliciteerd met de lammetjes :D

Dankje Cynthia! Natuurlijk jij ook gefeliciteerd met de 300 dagen!

Cp112 die gaat ook ineens hard!

Xannouk ja kan ineens snel gaan!

Baudyh Okee! Ik vind haar een hele lieve uitstraling hebben!

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:53

@kabayo net je topic eens bekeken. Dat is idd heel gelijkaardig ! Leuk om te zien !

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:53

Hier ook vanaf dag 1 het halster om.
Wiseguy was vorig jaar februari geboren dus ging veel los in de binnenbak.
Dus daar onder toezicht gewoon het halster om, anders af.
1e dag hebben we hem voor de merrie uitgeduwd met lopen, vanaf dag 2 kon ik ze beide zelf aan het touwtje meenemen.
Nou was Wiseguy ook wel een heel makkelijk veulen. :))

Tanja84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:02

Kabayo ik vind dit niet vervelend. Beter een keer teveel dan te weinig. Want dit zal ik nooit meer meemaken.alleen kon de dierenarts er niet mee lachen want die was ook opgebeld

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:04

Kabayo schreef:
Hier ook vrij snel een halster om. In de wei of paddock wel altijd af. En zeker nooit touw er om laten. We brengen ze wel gewoon aan touw buiten. In een boogje zonder druk

Amhorses wat een leuk idee om de klanten een deken te geven! Staat je merries leuk!

Lovewithjoy leuk zeg! Is het nieuwe dbt er nog niet? Hopelijk komt ie snel. Wat wil je weten? Scheelt dat de hengstenhouder veel weet. Wat is je combi?

Jojoponylove al een mooi uier. Nog even en ze is veilig

Heel mooi tinniie! En prachtige naam!

Mirjam sneeuw al wat weg? :D wat een ruimte daar.. jaloers! Jeej jij ook bijna 300 dagen!!

Tamaramt die begint ook al met de melkbar :D

Stalmelyn ook 300 dagen *\o/* gefeliciteerd! Chronisch boos _/-\o_ Ze is huge!

Tanja vervelend dat ze steeds bellen als er niks loos is. Waarom kijken ze niet even of er iets uit komt? Mijn merrie kreunt en steunt altijd , helemaal einde dracht..

Caesar dankje! Ja inderdaad niet best in Valencia..

Piarens mijn fries was ook al zo vroeg als maiden. Je kan het topic nog wel terugvinden in mijn recente dikke buiken topic. Zie onderschrift. Wellicht kan je het wat vergelijken.

Ladonna gefeliciteerd met de lammetjes :D

Dankje Cynthia! Natuurlijk jij ook gefeliciteerd met de 300 dagen!

Cp112 die gaat ook ineens hard!

Xannouk ja kan ineens snel gaan!

Baudyh Okee! Ik vind haar een hele lieve uitstraling hebben!

nou het is vooral wat belangrijk is om te weten. Mijn friese merrie is 3 maar wordt 4 in Juni. Ze is heel makkelijk en laat alles over zich heen komen, maar ik ben liever voorbereid.
Ik voer haar sinds februari Fertille van Pavo om haar vruchtbaarheid te bevorderen.
Nu was ik eigenlijk uit op Boet welke vorig jaar is goedgekeurd maar er gaan geruchten dat hij wat aan zijn stembanden mankeert? Dus ik ben enorm aan het twijfelen geslagen helaas haha.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:07

Tinnie wat een schattig veulen. Zeer mooi getekend. Proficiat

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:08

LoveWithJoy schreef:
nou het is vooral wat belangrijk is om te weten. Mijn friese merrie is 3 maar wordt 4 in Juni. Ze is heel makkelijk en laat alles over zich heen komen, maar ik ben liever voorbereid.
Ik voer haar sinds februari Fertille van Pavo om haar vruchtbaarheid te bevorderen.
Nu was ik eigenlijk uit op Boet welke vorig jaar is goedgekeurd maar er gaan geruchten dat hij wat aan zijn stembanden mankeert? Dus ik ben enorm aan het twijfelen geslagen helaas haha.

Ik zit niet helemaal in de friezen, maar wat ik er van heb gehoord heeft Boet cornage, en dat wordt in 95% van de gevallen veroorzaakt door een erfelijke aandoening.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:14

Prachtig veulen Laurentii!

Hier ook vanaf de eerste week een Halstertje om.

Leuk Annet!
Hadden wij ook wel leuk gevonden. :P

Boet heeft inderdaad cornage. Persoonlijk zou ik een andere hengst uitzoeken. :o

LoveWithJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:21

alicelover schreef:
Prachtig veulen Laurentii!

Hier ook vanaf de eerste week een Halstertje om.

Leuk Annet!
Hadden wij ook wel leuk gevonden. :P

Boet heeft inderdaad cornage. Persoonlijk zou ik een andere hengst uitzoeken. :o

Jaa daarom twijfel ik nu ook enorm.
Hebben jullie een aanrader?

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:18

Tinnii gefeliciteerd. Mooie tijd en ook deze is erg lollig getekend.

Hier krijgen de veulens eigenlijk geen halster om. Alleen met verplaatsen weide en hoefsmid. Maar ze zijn hier ook klein dus het omver trekken of er niet goed bij kunnen heb ik niet...
Ze krijgen dus wel al af en toe een halstertje om, om te wennen en als ze verplaatst worden en nog goed met mama meelopen.

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:08

Tinnie, wat een prachtig getekend veulen! Ik ben helemaal fan *\o/* Welke maat moet ze gaan worden?

Ik doe ook altijd vanaf dag 1 oefenen met een halstertje, puur het op en af doen. Met binnen en buiten zetten Al gelijk mee oefenen maar het liefst geen halsters om houden in de wei. Ze pakken het vaak heel snel op en dan is het vrij snel normaal.

Mijn knapperds zijn deze week weer het land op gegaan overdag. Ze vinden het heerlijk.
Voor de mensen die Kahrim nog kennen uit dbt 2017

Afbeelding

En natuurlijk mijn mooie dames.

Afbeelding

Bij wendi ga je haar buik nu zelfs door de deken heen zien haha. We zitten nu pas rond de 265 dagen, dus nog even geduld. Nu vooral de zoektocht naar een hengst voor dit jaar.

Heeft iemand ervaring met een merrie met veulen naar de kliniek brengen voor inseminatie? Of laten de meeste het aan huis doen? Ik vind het een naar idee om mijn merrie met veulen op de kliniek achter te laten.. :?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:27

Kahrim!! Mijn God, wat is hij toch knap! <3

Ik doe ook op dag twee al een halster om. En dan iedere dag om als ik erbij ben.

Fi vandaag op dag 300
Afbeelding