juval schreef:Dakario schreef:Hallo
Nog gefeliciteerd let de geboortes.ik heb een vraag voor jullie. Mijn merrie die hoogdrachtig is (al 347 dagen) is waarschijnlijk bevangen. Smid is al geweest evenals dierenarts. Ontstekingsremmer niet mogelijk vanwege drachtigheid. Nu krijgt die pijnstillers oa finadyne. En moet op stal blijven met enkel stro en hooi. Krijgt ook maar handvol eten.
Mij vraag is als de veulen er is, kan ik haar moeilijk op weide zetten (veel nieuw vers gras). Rest van mijn paarden staan op paddock. De stallen zijn wel ruim met buitenlui. 4,5 op 4,5m. Dus ik zou de rest van de paarden binnenhalen en daarna merrie met veulen buiten zetten maar als de veulen loopt en de merrie wil erachter maar heeft te pijn. Hoe zou ik best aanpakken?
Weide heb ik genoeg Maar de merrie stapt al moeilijk en ik wil die niet erger maken.
is ze hoefbevangen of spierbevangen?
bij hoefbevangen kreeg ik juist het advies om ze meer te laten bewegen, voor de doorbloeding.
heel veel sterkte er mee igg.
Tot zover we weten moest het hoefbevangen zijn. Ik ga afwachten wat er gebeurd nadat veulen geboren word. Ik heb nog een klein stukje strale weide en eventueel haar daarop zetten. Wel schrik voor eventuele jaloezie omdat andere paarden dan op verse weide staan met veel gras.