[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kelly007

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:37

goedemorgen iedereen
Is al zeer lang geleden dat ik nog gereageerd heb in het topic is de laatste tijd hier ook zo ontzettend druk, maar heb wel altijd wat meegelezen.
heb weer leuke foto's zien voorbij komen vrijdag is jewel al 4 maanden en zal dan kijken voor zelf wat foto's te kunnen plaatsen.
Jewel begint in haar uittest periode te komen maar voor de rest blijft ze nog steeds een braaf meisje, ik denk dat ik haar binnenkort ga afspenen aangezien lady het begint moeilijk te krijgen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:52

ik ga donderdag naar een opfok adresje kijken
heb via pb ook al positieve verhalen gehoord :) ben reuze benieuwd dan.
mocht dat bevallen dan blijft ze ook de winter door daar staan :)

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:10

Kan ik nog wat doen aan het verharen?? Guusje verhaart gewoon weg niet...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:37

Ontwormen, vitaminespuit, lijnzaadolie, ik heb ook nog pavo supplement daarvoor.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:46

bij de Aveve krijg je ook lijnzaadvlokken die gebruik ik altijd
maar sommige verharen gewoon later en sommige gewoon eerder :)
Adana krijgt hier ook vit/min sup

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:54

ontwormen heb ik gedaan... en lijnzaad eet ze niet...
Misschien dan toch maar scheren of zow? of wordt de vacht daar slecht van??

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:26

Gentle gaat binnenkort ook afgespeend worden... Hij maakt Rose momenteel het leven zuur :+ hij drinkt bijna geen moedermelk meer, en kan goed zelfstandig eten en drinken.

Hoe doen jullie het trouwens met veulens die bijten, hij liep net naar me toe en beet me kei hard in me schouder.. Ik heb hem meteen tegen zijn neus geslagen en gezegd denk der aan! Hij schrok hier heeel erg van, en voel me dan ook best schuldig. Heb ik hem te hard aangepakt??

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:44

heb je goed gedaan Sharon! bijten mag dus absoluut niet.
Adana krijgt dan ook gewoon een veeg hoor als die me bijt ;)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:46

soms is een tik gewoon nodig, ze moeten wel hun plaats weten!

heidie: ik kan je mail adres niet meer vinden :o

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:53

onley schreef:
magic ze heeft hier altijd in een gemngde groep gestaan en enorm veel geleerd ik wil zelf geen veulen hebben wat dan schuw word als je zo weg zet om het zo even te zeggen.

maar kunnen de merrie's dan spontaan weer melk gaan geven na het spenen?

Dat is een ander verhaal inderdaad, daar leren ze veel van.
Schuw na opfok heb ik zelf geen ervaringen mee, in de opfok waar onze paarden staan komen ze regelmatig in handen en zijn juist zeer toegankelijk, maar niet op een opdringerige manier.

Sommige merries gaan spontaan weer melk geven ja.

CL wat een ellende zit je in zeg.. als je eenmaal in een negatieve spiraal zit... maar kop op je komt er wel weer uit!

Whisperke, hier verhaar er ook 1tje nog niet, behalve op zijn hoofd, de andere 2 verharen al flink. De een is daar gewoon vroeger of later mee dan de ander, mocht hij het echt heel warm hebben kan je gerust scheren hoor, heb ik 3 jaar geleden ook gedaan met mijn toen 2 mnd oude hengstje, hij knapte er behoorlijk van op!
En de vacht werd er niet lelijk van.

SI, goed op zijn plaats zetten hoor, in de kudde wordt zoiets ook niet geaccepteerd, pas alleen wel op met een tik voor zijn neus/hoofd, sommige worden daar kopschuw van en dan kan je beter terugknijpen in hun hals oid.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:01

ze is hier gelukkig ook niet opdringerig en komt wel altijd voorzichtig kijken als er iemand komt of ik kom in de wei ze kent gelukkig al de dingetjes die erbij horen zoals het vast staan en gepoetst worden
meelopen aan een touwtje
hoefsmid, ontwormen en ect :)
en ze gaat graag mee als handpaard tijdens het uitrijden
dit wil ik ook zo houden hahaha. zodat het straks alleen maar gemakkelijker gaat als we ooit eens aan de slag gaan.

Maar ik denk wel dat mijn keuze gemaakt is en dat ze de opfok in gaat (kleinschalige opfok)
hopelijk bevalt het me donderdag :) ben reuze benieuwd!

Ga mijn kleine ondeugd dan wel missen :')

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:58

Ti beet mij gisteren ook, S_I, terwijl we buiten aan het wandelen waren en flink hard ook. Uiteraard toen er mensen langsliepen en toch heb ik hem een flinke tik verkocht!
Dathij zijn moeder nou hele dagen door kan bijten en zij niets doet, moet zij weten, maar niet bij mij :)

Het verharen kan ineens snel gaan, hoor. Ze beginnen op een dag en dan is het ook zo gebeurd.. Tenminste, dat kan...

Ik zit ook een beetje met een opfok-dilemma. Ik heb een leuke plek voor Ti gevonden, maar ik mag hem daar niet uit de kudde halen (en dat mag bijna nergens).
Nu wandel ik bijna iedere dag met hem, poetsen, knuffelen en dan zal er veel meer afstand tussen ons zijn.
Ik ga hem dan zo missen.. Dat wil ik echt niet.
Ik ben nu dus ook op zoek naar een plekje waar hij kan opgroeien met jonge en wat oudere paarden. In de zomer 24/7 buiten en in de winter het liefst minimaal 5 uur per dag buiten en binnen in een loopstal. Maar waar ik hem ook mee kan nemen voor een wandeling af en toe.
Dus mocht iemand nog iets weten...

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:59

Voor de liefhebbers:

TK: 13 jaargangen van het paardenblad 'Bit'.
In zeer goede staat, meestal maar 1 keer gelezen.

1998-2011

T.e.a.b.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:16

Cynthia82 schreef:
Ti beet mij gisteren ook, S_I, terwijl we buiten aan het wandelen waren en flink hard ook. Uiteraard toen er mensen langsliepen en toch heb ik hem een flinke tik verkocht!
Dathij zijn moeder nou hele dagen door kan bijten en zij niets doet, moet zij weten, maar niet bij mij :)

Het verharen kan ineens snel gaan, hoor. Ze beginnen op een dag en dan is het ook zo gebeurd.. Tenminste, dat kan...

Ik zit ook een beetje met een opfok-dilemma. Ik heb een leuke plek voor Ti gevonden, maar ik mag hem daar niet uit de kudde halen (en dat mag bijna nergens).
Nu wandel ik bijna iedere dag met hem, poetsen, knuffelen en dan zal er veel meer afstand tussen ons zijn.
Ik ga hem dan zo missen.. Dat wil ik echt niet.
Ik ben nu dus ook op zoek naar een plekje waar hij kan opgroeien met jonge en wat oudere paarden. In de zomer 24/7 buiten en in de winter het liefst minimaal 5 uur per dag buiten en binnen in een loopstal. Maar waar ik hem ook mee kan nemen voor een wandeling af en toe.
Dus mocht iemand nog iets weten...

ze vergeten het toch niet wie jij bent hoor
Adana gaat ook denk ik tot volgend jaar na de zomer en dan komt ze naar huis :)
ik zal er ook niet iedere dag heen gaan heb ik helemaal geen tijd voor maar 1 x in het weekend wil ik toch wel gaan kijken :)
het is gelukkig niet echt ver van hier
zou het wel dom vinden als je je eigen paard niet even uit de groep zou mogen halen hoor om te poetsen en een stukje te wandelen als je gaat kijken.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:04

onley schreef:
zou het wel dom vinden als je je eigen paard niet even uit de groep zou mogen halen hoor om te poetsen en een stukje te wandelen als je gaat kijken.

Dat is niet heel dom hoor, de andere raken dan misschien over de flos en jou paard kan daar dan op reageren.. Als er meerdere mensen zijn die dat doen is het misschien wel minder..
En veulens kunnen altijd weer proberen te drinken, dan moet je weer oppassen voor uierontsteking enz..

Maar je laat ze misschien langer weg dus dan komt dat goed

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:18

Ik ben ook niet bang dat hij me zal vergeten, maar ik zal het contact met hem gewoon heel erg gaan missen.
Ik begrijp de redenatie van de opfoks ook wel. Maar aan de andere kant; als ze volwassen zijn, worden ze toch ook uit de wei gehaald? Zolang er geen enkel paard alleen achterblijft op de wei, lijkt het me geen probleem. Of ben ik nou heel dom?

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:22

En ik snap jou ook wel, tuurlijk wil je met je eigen paardje aan de gang blijven, maar als er toevallig wel paniek uitbreekt?
Veel 3 jarigen (ofzo) gaan ook weg wanneer ze nog binnen staan, dus wat zal dat zijn oktober-maart ofzo

Ik ken iemand die wilde vorig jaar haar paard eerder halen omdat die naar de keuringen moest en toen deden ze ook al moeilijk, uiteindelijk is toen ook alles wat eerder naar binnen gegaan

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:36

cythia, ik heb trouwens op Ti gestemd:)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:37

Maar waarom zou er paniek uitbreken? Omdat het nog jonge paarden zijn en meer aan elkaar hangen dan volwassen paarden?
Er zijn inderdaad opfokbedrijven waar je ze wel in de winter uit de groep mag halen als ze binnen staan, maar dat mag hier dus ook niet.

Ik heb het idee dat het een beetje overdreven wordt. Ik snap het wel, maar is het niet ook juist goed voor jonge paarden om eraan te wennen dat vriendjes wel eens eventjes weggehaald worden?

En Ti kent al veel dat hij moet kennen; borstelen, hoefjes uitkrabben, wandelen, ed, maar ik ben van mening dat het goed is voor een jong paard om zo in handen te blijven komen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:38

SharonIndezz schreef:
cythia, ik heb trouwens op Ti gestemd:)

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Dankjewel :D

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:47

ik vind ook dat ze in handen moeten blijven
Adana is het wel gewend om uit de groep te worden gehaald maar goed dit ga ik natuurlijk ook vragen aan die stal waar ik ga kijken of hier een probleem over gemaakt word of niet ze moeten het toch leren vind ik.

we zullen wel zien wat het brengt :)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:04

De opfok waar Cynthia het over heeft, heeft de paarden niet rechtstreeks bij het erf, daar staan namelijk de pensionpaarden. Het is dus gewoon niet praktisch om ze uit de groep te halen. Vergeten doen ze je nooit en je mag 's zomers gewoon het land in om met je paard te tutten, dat doen heel veel mensen in het weekend. 's Winters mag je ze wel uit de groepstal halen en even poetsen (en misschien naar buiten als je dat wilt) voor de stal. Ik heb mijn eerste twee veulens 11 en 10 jaar niet gezien, maar beide paarden herinnerden zich mij toen ik ze kwam opzoeken. Ik werd van top tot teen afgesnoven en beiden begonnen 'kusjes' te geven. Bridie heb ik gekocht toen ze twee was en gelijk bij een opfokbedrijf laten afleveren. Ik kwam daar maar 1 x per maand en toen ze op het land stond, kwam ze niet naar de eigenaresse toe die altijd voerde, maar naar mij. Ik had Bridie toen zeggen en schrijven 5 x gezien!! Als je een band heb met je beestje maakt het dus niet uit hoe vaak je hem ziet. Er is onderzoek gedaan naar de band van veulens met hun verzorgers en als ze de eerste maanden (voor de afspeenperiode) positief contact hebben gehad met de verzorger/eigenaar, vergeten ze die nooit.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:14

Ik zou ze inderdaad ook het liefst een beetje in de hand willen houden, maar snap dat dat bij een opfok soms lastig is. Hier blijven de veulens gelukkig gewoon lekker 'thuis'.

Gister nog een paar foto's van Fahkour gemaakt, hij was lekker aan het showen, alleen bleek mijn camera verkeerd ingesteld te staan ;( Maar hier toch nog een paar leuke plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:52

Knappe Fahkour, mooi met dat lichte staartje.

En wat zijn de veulens toch allemaal al gegroeid zeg. Grote slungels zijn het allemaal aan het worden. :)

Over niet uit de kudde halen, ik geef die opfokadressen daarin wel gelijk. Als ze daar aan beginnen is het einde zoek. Stel dat de rest van de kudde ineens mee wil en er ongelukken gebeuren, hun hebben wel de verantwoordelijkheid over al die dieren. En als alle mensen dat willen doen, wordt er in het weekeinde constant wel met dieren gezeuld in en uit de kudde, is voor hun ook niet om te doen om overal bij te zijn om in de gaten te houden of alles wel goed gaat met de rest. Zelf zou je ook niet vrolijk worden als iemand een dier uit de kudde haalt, de hele kudde aan het lopen gaat en net jouw dier bijvoorbeeld onderuit gaat en zich blesseert, of door de draad gaat. Dan denk je ook, waarom houden ze het niet beter en strakker in de gaten. :)

En veel veulens worden met witte hoefjes geboren, vrij normaal. Silke is ook met witte hoefjes geboren. Toen die eruit staken had ik nog even hoop op een appie, maar helaas. :))
Afbeelding

En aftekeningen schetsen is toch ooit moeilijk. Pepa was vorig jaar ook verkeerd geschetst. Ik was er niet bij, maar schetsers wist 100 % zeker dat Pepa linksachter een witte kroonrand had. Staleigenaar was er nog tegen in gegaan, maar de schetser hield het bij hoog en laag vol.

Tja, en het was toch duidelijk niet zo. :+
Afbeelding

Had het stamboek gebeld, op de keuring is hij uiteindelijk opnieuw geschetst. Schetser zou komen, maar is niet eens meer komen kijken, degene van het stamboeksecretariaat zag Pepa en dat was wel duidelijk dat dat niet klopte. :+

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:57

wow die fahkour is wel heuul gaaf he :wow:

ik ga natuurlijk niet iedere dag naar opfok om daar iedere dag uitgebreid Adana uit de groep te halen of zo heb ik helemaal geen tijd voor
maar een x een borstel eroverheen halen voor de losse haren zal ik zeker wel doen dan.
maar zoals gezegd ik zie het vanzelf wel eerst eens gaan kijken donderdag of dat plekje me ook bevalt natuurlijk :)