[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:31

Inderdaad Sjolvir. :D
En er rekening mee houden dat een veulen reageert op druk van achter, en juist tegenwerkt bij druk op het hoofd.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:31

Sjolvir schreef:
Simpel weg gezegd, soort van veulen omarmen als je er naast staat en dan meevoeren of stilhouden.
Klinkt overigens simpeler dan het soms is.
Niet met je hoofd erboven, voor het geval ie een keer omhoog hupst.
Dan liggen al je tanden op de vloer.

Dat gaat echt lastig worden, vooral als je een groter veulen hebt, die is meestal wat sterker denk ik.

Marlis

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:32

Lastig dus :P

Vanaf wanneer leren jullie ze aan een hakster en touw mee lopen dan?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:40

Ik heb het ooit nooit gedaan. :=
Maar meestal na een paar weekjes. Maar ik hoef ook maar 10 meter naar de bak en 3 meter naar de wei te lopen. En aangezien ze ook niet het erf af kunnen gebeurd dit altijd los, is veel makkelijker.
Meestal doe ik dat ook leren zonder merrie erbij als ze al wat ouder zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:46

Heb ze zo wel vastgehouden en verplaatst.

Met de 1 gaat dat makkelijker dan met de ander.
(afh. van grote en beweeglijkheid.)
Maar soms moet je wel een veulen ergens heen hebben waar hij niet heen wil.

Als het kan gewoon met mams mee laten lopen, scheelt hoop frustratie en gedoe.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:48

aaarghh ik word doodgegooid met die pennykinderen. Ik had iemand gevraagd of die niemand wist om yonce even te helpen zadelmak maken, in die zin van paar keer erop zitten tot ze braaf is, meer zal er toch niet mee gedaan worden. Had ze iemand gevraagd, gaat die er gelijk van uit dat dat incl verzorgen en rijden en weet ik veel wat nog allemaal is. :roll: niet dus, merrie wordt toch gedekt dus kan dan toch niet zoveel mee gedaan worden en anders kom ik weer net in dezelfde situatie als dit jaar, kan ik mijn merries net zo goed verkopen als ik er toch niks meer mee kan doen. aaarrrrggghhh

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:51

Als jullie willen, ik heb wel een filmpje waar ik mijn veulen van 2009 leidt op de manier die hier besproken word nu. Om een idee te hebben. Mijn veulen was daar al wel een maand of twee, drie en heel koppig en eigenwijs maar was voor mijn eindwerk. Uiteraard had ik dit allemaal al gedaan de eerste dagen.

Aan halster en touw leer ik pas als het veulen gewoon is aan zijn halster en je het kunt aan en uit doen zonder dat hij/zij moeilijk doet.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:21

Ben wel benieuwd naar jefilmpje.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:24

Mijn veulens heb ik vrij snel aan halster en touw gewend. Meelopen met moeder = twee halstertouwen aan elkaar vast, voor de borst van moeder langs. Zodra moeder dan gaat lopen, neemt ze vanzelf het veulen mee. Dat doe ik meestal na een week/10 dagen, afhankelijk van het karakter en de grootte van het veulen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:26

mijne moet het zowiezo kunnen voor de keuring, geloof dat ze tegenwoordig aan halster moeten meelopen.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:29

Zitake, is toch veel beter als ze het maar gelijk leren? Die veulens die het hele erf op een gegeven moment over rennen.....mwah, daar ben ik niet zo'n voorstander van. En je neemt ze later veel makkelijker mee even naar buiten om verkeersmak te maken als ze op jonge leeftijd al leren aan een touwtje te lopen. Tot nu toe heb ik alleen maar voordelen ervan gezien en zeker als je voor keuringen gaat (deed ik ook) is het alleen maar handig. (Zie me daar al op zo'n keuringsterrein achter een veulen aan hollen ;-).)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:32

ja daarom, ik ben er alleen maar voor hoor. Mijn 3jarige is als veulen naar een 6tal keuringen geweest (dus in 1 seizoen), die kon ik als jaarling zo mee over straat nemen, geen probleem, echt nergens bang voor, nog steeds niet. Deano is niet naar veulenkeuring geweest, maar ook die loopt netjes mee (hoewel die vrij lang denk ik in de kudde gestaan heeft zonder iets te doen), beide hebben een heel makkelijk karakter. Pasch haar veulentje wordt net zo hoor. Halster om van zodra het kan (en ik heb een voorkant ieniemini dingen liggen nu, dus geen excuus).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:32

het lijkt me wel lastig een begin te maken met meelopen aan het touw,ze gaan er vaak toch behoorlijk tegenin

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:33

zitake schreef:
aaarghh ik word doodgegooid met die pennykinderen. Ik had iemand gevraagd of die niemand wist om yonce even te helpen zadelmak maken, in die zin van paar keer erop zitten tot ze braaf is, meer zal er toch niet mee gedaan worden. Had ze iemand gevraagd, gaat die er gelijk van uit dat dat incl verzorgen en rijden en weet ik veel wat nog allemaal is. :roll: niet dus, merrie wordt toch gedekt dus kan dan toch niet zoveel mee gedaan worden en anders kom ik weer net in dezelfde situatie als dit jaar, kan ik mijn merries net zo goed verkopen als ik er toch niks meer mee kan doen. aaarrrrggghhh

't is dat je aardig ver weg woont anders wou ik wel :o

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:33

Bij ons is het erf open naar de weg dus wil het veulen het liefst zo snel mogelijk aan een halster en lijn mee hebben lopen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:36

dat is mss beter dat je ver weg woont haha, sta je er niet om de haverklap hihi.
Nee vervelend hoor als ze iets overenthousiast zijn.

en ik apprecieer enthousiasme, maar ze moeten ook een keer gaan luisteren. :D
Nu duidelijk gemaakt dat ik niemand ernaast hoef, dat ik haar verder zelf doe, enkel voor het beleren dan. Lekker cru maar anders snappen ze er de ballen van die kinderen.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:44

Haha, ik ken het... maar dan een andere vorm ervan.
Zoiets als: OOO jij hebt mij een x meegenomen naar je verzorgpony dus nu mag ik ook elke x komen als jij komt!

't is maar net welke soort kinderen je neemt.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:45

Haha leuk he zitake

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:50

Steffi_H, plaats dat filmpje maar, ik denk dat er heel veel mensen iets aan kunnen hebben in dit topic. :)

En als je ermee naar een keuring gaat moeten ze goed mee kunnen lopen aan een touwtje. Ik heb zelf ook veel geoefend met mijn veulens die naar de keuring gingen. Maar ik moet ook bekennen dat ik een veulen heb gehad die niet naar de keuring ging (effen veulen) en die heeft zelfs heel lang nooit een halster om gehad. :o En beide effen veulens heb ik nooit geleerd om met het touwtje mee te lopen. :o

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:57

AGarcia schreef:
Haha, ik ken het... maar dan een andere vorm ervan.
Zoiets als: OOO jij hebt mij een x meegenomen naar je verzorgpony dus nu mag ik ook elke x komen als jij komt!

't is maar net welke soort kinderen je neemt.

ja wel zoiets, maar kijk ik ben geen crèche :) en als ik bij de paarden ben, wil ik met rust gelaten worden. :+ Het is idd maar welk soort kinderen je neemt. meisje die nu vaak komt valt wel goed mee, maar laat zich snel beinvloeden door anderen, anders is het een goed kind hoor, doet alles netjes, zet zich echt in, komt vaak, mest 1 dag alle stallen uit,... maar er zijn ook veel anderen. zo heb ik er gehad die stiekem mijn toen nog 2jarige lieten vrijspringen (lees elke dag) en een half uur door de piste jaagden omdat het zo grappig was dat ze sprong. en dan een die dacht dat als ze zich verveelde mijn 2jarige wel even uit de stal kon pikken om te longeren (ik ga maar niet in detail treden op welke manier),... geloof me genoeg van dat soort onzin gehad hoor.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:02

Heb ik al heel vaak tegen het betreffende meisje gezegd en elke x als ik op msn kom: ga je nog naar de pony's?? mag ik mee??
Ik gewoon: ik wil alleen..
Ik ben de enigste verzorgster op stal, dus heb geen last van andere verzorgsters die spullen niet goed opruimen of verkeerde dingen doen met de pony's.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:07

Oke, hier zijn de link naar het filmpje (hoop dat ze goed werken). Bij kleine veulens gaat het wel veel vlotter dan dat je in dit filmpje ziet hoor :):
http://www.youtube.com/watch?v=VSHuP1htgQc
En dan heb ik hier nog een tweede filmpje waar ik mijn veulen leidt met een touw rond zijn voorhand en rond zijn achterhand, een manier die ook wel eens gebruikt word. Het principe is hetzelfde, druk aan de achterhand die het veulen vooruit duwt en druk om de voorhand als het veulen moet stoppen, zoals je met je handen zou doen:
http://www.youtube.com/watch?v=kzs8oQQ8_zY

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:13

Ojha steffi_H, die met dat touw is ook erg handig.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:22

Inderdaad ook wel handig. Als je die techniek wil gebruiken is het wel erg belangrijk dat je het veulen eerst aan het touw laat wennen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:28

we hebben vandaag indd het veulen zo naar buiten geleid met een hand achter de kont en sturen met een hadn voren bij de borst ging best makkelijk maja we liepen met het veulen achter de merrie dus dat was dan niet zo handig.
morgen dus eerst het veulen en gelijk de merrie erachteraan

ik heb ook niet echt behoefte aan als het veulen op het erf overal naar toe rent (ook al is alles afgesloten)