[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:49

Aaf weer helemaal de oude?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:53

Ja hoor, Aaf was al heel snel weer helemaal zichzelf: vreselijk bitchy naar andere pony's (behalve die uit haar eigen kudde), superlief naar ons, pittig, snel en klierig bij de bijrijdster en superbraaf bij eigen kiddie.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:55

Diane65 schreef:
Onley, ik haal de merrie inderdaad zsm heel even van het veulen af. Al is het de eerste dagen alleen maar even de box uit, deur even dicht en dan weer gelijk terug naar binnen. Als je dat meteen doet, kun je met 10 dagen je merrie al weer een paar minuten gaan longeren en leert het veulen ook gelijk dat mams terug komt. Ik zou wel ervoor zorgen dat je iemand bij de box hebt staan om het veulen in de gaten te houden, zo lang het niet gewend is dat mams weggaat en terugkomt. Oh ja, die 10 dagen na het veulenen wordt ze weer hengstig, dat gebruikte ik meestal om dan te gaan longeren omdat haar hoofd dan ook naar andere dingen (hengsten) staat dan veulen..... :+
Poetsen van de merrie deed ik altijd eerst in de box, maar zodra ze voor de box met baby in beeld rustig blijft, poetste ik haar daar. En later andersom. Als ik mams dan had gereden dan haalde ik het veulen eruit en poetste die dan even. Maar dan praat je wel over een maand of wat later, zodra het veulen het halster kent en vastzetten aan het touwtje. Dat leer ik ze meestal aan met een week of drie (heel voorzichtig).

dat wil ik ook wel gauw gaan doen, want wil wel weer een beetje aan het werk met merrie zonder dat die kleine over de rooie gaat. En tante Yonce past ondertussen wel op. ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:57

Sharani schreef:
Marlis: Bibi is nu 306 dagen.

Verharen jullie merries ook al zo, bij bieb zit je meteen onder het witte haar als je in de buurt komt.

meen je niet, verhaart die van jou al? Hier een paar haartjes, maar niet veel hoor. Yonce was pas tegen juni min of meer verhaart en pascha stond zowiezo qua winterhaar niet in mooie conditie, nu is haar vacht erg mooi.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:58

daarom ik wil eigenlijk de merrie ook wel weer zo snel mogelijk aan het werk hebben
nu zal ik ook haar echte karakter tegenkomen ben ik bang :o
aangezien ze al dragend bij mij kwam en ze dan meestal wel goemedelijker en braver zijn als dat ze niet dragend zijn.
(of heb ik dat nu fout?)

die van mij is al zo goed als door haar vacht heen echt vies hoor :o

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:00

Bij die van ons nog geen haren. Een van de Hafjes op stal (niet van ons) begon vandaag een heeeeel klein beetje, maar de rest nog niks. Bij ons straks wel bergen en bergen vol, ze zitten allemaal dik in het haar. Leve de furminator!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:01

Ravina verhaart niet erg,maar die had ook al niet zo'n dikke vacht

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:01

ja hier ook furminator fan, maar yonce verhaart in stukken, lijkt alsof er geen eind aan komt, borstel je echt een pak eruit en dan lijkt het nog alsof je niks gedaan hebt.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:02

Marlis schreef:
)

AGarcia: Nog steeds gesneeuwd of lag er nog steeds sneeuw bij jullie? Hier al eventjes alles weg en al 3 dagen peep aan de pessoa door de bak geslingerd en twee keer blok omgeweest na het longeren.

Er lag nog sneeuw, dat is vannacht/vandaag weggesmolten, nu nog hopen dat het vannacht niet gaat sneeuwen.
Snoevie schreef:
leuk AGarcia,wat voor zadel is het?

Pro Rider VZH :D
Heb er 1x wedstrijd mee gereden:
Afbeelding
Toen mocht ik hem lenen en nu heb 'k hem overgekocht <3

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:05

Bij ons ook geen haren, Kelsey een klein beetje maar niet veel.
Ze zitten nu wel minder in het haar als andere jaren, zeker Tarinka. Die is normaal echt een beertje, echt mega vacht maar nu is het maar dunnetjes.
Kelsey zit morgen op de 200 dagen :D Ik kijk echt super uit naar haar kleine beeb!
Tarinka weet ik eigenlijk niet goed hoever ze zit maar zou toch in februari moeten bevallen, nog geen uier maar haar buikje groeit wel een heel klein beetje. Vooral in de flanken zijn de bulten heel erg gegroeid en af en toe zie ik het veulentje zachtjes schoppen (tenminste, ik denk toch dat dat het veulen is).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:07

Ah, dat filmpje van Rahnanah ken ik nog wel, wat een droppie is het ook. :D

Onley, ik weet niet of het wel gaat lukken om met een touwtje buiten te zetten. Normaal gezien vecht een veulen daar juist tegenin. Ik weet niet of je morgen alleen bent of met z'n 2en? Normaal gesproken pak ik altijd het veulen met mijn ene arm om de borst en andere arm om de kont, en zo duw ik hem voor mijn merrie uit, dat ie wel in het zicht blijft van mijn merrie. Nu heb ik een brave merrie en die kan ik aan een lang touwtje laten en die sjokt er voetje voor voetje achteraan, ik kan het dus wel altijd alleen doen, maar normaal moet je daar toch echt met zijn 2en voor zijn. Een veulen volgt de eerste dagen de merrie nog niet zo best, dat is normaal.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:08

ik dacht dat ze de eerste dagen juist niet van moeders zijde wijken :D

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:08

Oh helemaal vergeten, wat een leuk filmpje van Rahnanah! Zo lekker arrogant en eigenwijs!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:13

ik heb m ook even gekeken,super schattig!nu kan ik helemaal niet meer wachten op Ravina's veulen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:15

Sjol haart als een gek, kan je deken van maken, wat eruit komt.
Als het waait zie je haren langskomen.

Zwartje hier haart nog helemaal nie.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:18

Waar is dat eigenlijk voor bij de borst en kont meenemen?

Bibi is al ver dus :)
Hier ook al een paard die super aan het verharen is. Peep verhaart echt super, wou een nieuwe furminator kopen ook voor haar(oude is nog goed maar op asbest stal) maar ze heeft allemaal strepen met wonden eronder aan beide kanten van haar lichaam dus hou ik het wel even bij de rosborstel :)

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:18

Leuk filmpje van Rahnanah! <3
Krijg veulenkoorts :Y)

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:20

Marlis, zo leid je een veulen de eerste dagen/weken omdat ze dan nog niet kunnen meelopen aan het halster en touw. Daar beginnen de meeste veulens tegen te vechten.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:21

Oke. Ik dacht dat het juist goed was dat zo snel mogelijk te leren rustig aan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:25

Idd gaat best goed, ook als je ze moet vasthouden voor dierenarts ofzo, bij de kont en borst.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:26

Een veulen wordt meestal in de stal geboren en ziet dat als veilige haven. Daar willen ze ten eerste vaak al niet zo makkelijk uit.
En de eerste dagen volgen ze de merrie ook niet heel goed, wat je vaak ziet is dat de merrie het veulen volgt.

Dit is het filmpje van Neons veulen van 2009, paar uur uit en de eerste keer buiten.
Hier is goed op te zien dat Neon het veulen volgt in plaats van andersom.

Op het moment als je de merrie vast hebt omdat je ze leidt, kan de merrie het veulen niet volgen en raken ze lichtelijk in paniek. Daarom kun je beter het veulen voor de merrie uit duwen, dan blijven ze het veulen ook zien.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:27

Haha, hoe ouder Fouradi werd, hoe lastiger met halster ook.. Als we hem meenamen hadden we hard te houden, hij 'sloeg' telkens met zijn voorbeen naar het touw.. Nicole heeft hem vaak een tik moeten geven :+
Barcardi had ik in 2010 ook vanaf dag 1 van t veulen af gehaald.. eerst een rondje van 1 minuut, toen een rondje van 2 minuten.. toen 3 minuten en beentjes afspuiten, toen longeren enz. Fouradi werd alleen gek op stal, nicole bleef er vaak bij en hij liet zich gewoon tegen de wand vallen. Barcardi gaf nergens wat om. Hinnekte eerder naar de andere merrie's dan naar haar veulen. Met afspenen was het ook wat makkelijker.
Soms stond barcardi al op de wei en ging Nicole Fouradi halen, moeder bleef zowat achter in de wei staan pas als hij dichtbij kwam, kwam ze een keer kijken. Maar ik heb dan ook een hele nuchtere merrie en het was haar 1e veulen, dus ze wist natuurlijk ook niet beter. Hopenlijk is dat deze keer ook..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:27

Simpel weg gezegd, soort van veulen omarmen als je er naast staat en dan meevoeren of stilhouden.
Klinkt overigens simpeler dan het soms is.
Niet met je hoofd erboven, voor het geval ie een keer omhoog hupst.
Dan liggen al je tanden op de vloer.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:29

Merrie krijgt wel veel beweging zo. Hopen op een levendig veulen? :D

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:29

Die van Kiki pak ik straks gewoon onder de arm :D . Nee hoor, gekheid (maar het kan wel, vorige woog bij 3 maanden 32 kg).