[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:49

desillies schreef:
kyrkelover schreef:

Hoe doe je dat zelf een ding maken??

Eerst dien je te trouwen met een heel handige man en vervolgens gebruik je een longeersingel, 2 kwikschakelaars en een draadloze deurbel :D

Wat een idee !

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:49

parouscha schreef:
Bedankt voor de uitleg desillies.
Weet dat ze het bij een fokkerij in de buurt bij de merrie's vaak deden.

Ik lees overigens ook over een systeem waarbij ze de temperatuur meten via een meetdingetje in de schede van de merrie, ik vind niet veel over het systeem waar ik op doelde, ik las erover in een boekje wat over de dracht gaat geloof ik ...

kyrkelover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:52

hmm trouwen met een handige man dat skippen we even.
Is een handige vader ook goed hihi.
En ik snap het denk ik nog niet helemaal, kun je het niet tekenen met paint of zo haha.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:53

Handig mannetje heb ik toevallig ook nog wel en anders ook inderdaad mijn vader :j

Ga het eens voorstellen hier!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:55

Dit is ook Melody's eerste veulen.
Het scheelt dat de staleigenaar veel thuis is en vast wel een keer voor me wil kijken als ik ben werken.Hij heeft ook al meerdere merries geholpen door de pootjes te pakken.

Hij zit trouwens nu ook afentoe Isis te kijken op de camera!

Hoop zo dat we erbij zijn en dat het makkelijk gaat,leest soms zo'n horror verhalen.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:57

Ik wil er dit keer hoe dan ook bij zijn.
Ook al moet ik 2 weken niet slapen :D

Het gaat me niet nog een keer gebeuren, god wat een nachtmerrie was dat zeg ...
Daardoor zit ik nu al enorm in de stress, maar gelukkig staan wij met een stuk of 30 op stal en is er altijd wel iemand :j

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:59

Ik wil er inderdaad ook per se bij zijn.
de merrie is maiden, ze is gedekt door een hengst die zo'n 20 cm groter is. En de belangrijkste reden ik wil het gewoon heel graag zien hih.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:00

Ik breng Casa weg voor het veulenen als ze zondagavond (eind maart) nog niet geveulend heeft.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:01

Ja kan ik me voorstellen patrouscha!
Ik ga me vooral op lopen jutten door verhalen als,veulen te groot om eruit te kunnen,veulen die klem zit door zn grote tijdens de bevalling.En natuurlijk merries die blijvend letsel overhouden aan te zware dracht...

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:02

Saffier schreef:
Ik breng Casa weg voor het veulenen als ze zondagavond (eind maart) nog niet geveulend heeft.

Had ik ook graag gedaan, maar ze wil moeilijk trailer laden en ik wil in de laatste periode's geen ongelukken, maar anders wist ik het wel :j

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:03

MelodyT schreef:
Ja kan ik me voorstellen patrouscha!
Ik ga me vooral op lopen jutten door verhalen als,veulen te groot om eruit te kunnen,veulen die klem zit door zn grote tijdens de bevalling.En natuurlijk merries die blijvend letsel overhouden aan te zware dracht...

We maken elkaar al lekker bang :D

Enigste waar ik over in zit is dat het veulen in het vlies stikt en dat het alarm bijv niet af zou gaan als ze staande bevalt.. zou net wat voor die doos van mij zijn 8)7

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:07

Haha zo had mijn staleigenaar een merrie die ook zo'n birthalarm om had.Die ging altijd slapen en net voordat ze opstond helemaal plat liggen.Ging dat ding dus steeds af.

Reflection is ook bijna 20 cm groter als Melody ze hebben me veteld dat het veulen zich aanpast aan de baarmoeder dus dat hopen we dan maar...

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:08

Mijn merrie ligt ook plat te slapen :j
Dus met een singel worden het heel wat loze alarmpjes :D

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:09

MelodyT schreef:
Haha zo had mijn staleigenaar een merrie die ook zo'n birthalarm om had.Die ging altijd slapen en net voordat ze opstond helemaal plat liggen.Ging dat ding dus steeds af.

Reflection is ook bijna 20 cm groter als Melody ze hebben me veteld dat het veulen zich aanpast aan de baarmoeder dus dat hopen we dan maar...

Wij hebben een merrie van 1.56 gehad en de hengst was 1.74 .

Merrie heeft zich prima gered tijdens de bevalling, veulen past zich inderdaad aan en uiteindelijk is ze ook gewoon pony gebleven(veulen) 1.55

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:11

Dat heb ik ook gehoord melody, dat het zich aanpast.
Voor mijn merrie ook de eerste keer, ik wil er ook hoe dan ook bij zijn. Zet een tent op het erf bij de staleigenaar en wacht net zo lang tot het komt.:D

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:12

Ja een tentje is wel een idee, maar volgends mij kan het in mei nog behoorlijk koud zijn?

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:12

Hmm, met een dikke slaapzak erbij moet het toch lukken :P

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:14

Wil toch liever een caravantje :D

MAar even doorzoeken :)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:15

Ik hoop stiekem op een klein paard.
Melody kan heerlijk lopen aleen ze is te klein om echt serieus genomen te worden tussen de paarden vooral als je echt hogerop wil.En klein ander nadeel is dat ze vreselijk dominant kan zijn onder het zadel.Heb dus een grote hengst gekozen met een 9 voor werkwilligheid en rijdbaarheid en hoop zo mn toekomstige topper te fokken.

Achter Melody zit wel wat groter bloed achter voornamelijk van opa.Daardoor is Melody al 8 cm groter als dr moeder (vader was 2 cm kleiner als moeder),dus het veulen mag best groeien in dr buikje als hij mn merrie maar heel laat en er gewoon goed uitkomt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:15

desillies schreef:
Eerst dien je te trouwen met een heel handige man en vervolgens gebruik je een longeersingel, 2 kwikschakelaars en een draadloze deurbel :D

Hmmm, die handige kerel heb ik ook wel, maar het probleem is dat ik niet bij stal woon. :( Ik moet zo'n ding met gsm-melder hebben eigenlijk.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:52

Parousha jij bedoelt bij VDL in Bears zeker? Daar gebruiken ze inderdaad die apparaatjes die ze in de schede inbrengen en aan de schaamlippen naaien. Zodra beide apparaatjes gescheiden worden doordat de pootjes naar buiten komen gaat er een alarm af. Ik snap wel dat een groot bedrijf iets dergelijks nodig heeft in het veulenseizoen met zoveel merries, maar prettig lijkt het me inderdaad niet.
Mijn merrie komt ook uit een VDL-lijntje (Hold up premier x Nimmerdor x Notaris) maar zij mag lekker zonder :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:55

ik zet een tent op inn de weide en ga met 2 meiden waken de hele week.

pepper is 8 mei uitgeteld,heb al aangegeven dat ik vanaf 7 mei tot en met 14 mei vrij wil hebben van het werk..

verleden jaar was pepper op 5 april uitgeteld en veulen stond er op 4 april naast.
pepper kreeg geleidelijk aan meer uier en had een dag van tevoren harsjes..op vrijdag dus..wist dat het niet lang meer zou duren maar ja,dat het er de volgende ochtend al zou zijn had ik niet gedacht

winoa op 5 mei uitgeteld en veulen is pas 17 mei geboren.....
winoa had totaal geen uier,ja theezakjes maar dat was alles..
12 dagen overtijd en nog steeds theezakjes..de volgende dag ineens vol uier en veulen.

beide dames (allebei maiden merrie,s toen,dit word hun 2e keer) hebben het alleen gedaan en is allemaal goed verlopen.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:59

Volgens mij is er weer iemand in aantocht in de stallen bij Isis :D

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:00

:D ohhh, wat een herkenbare verhalen........
(ik geloof dat ik het meest dramatisch was vorig jaar met het waken :o , 4 weken in de zadelkamer geslpaen omdat ik het niet wilde missen. Was voor mij ook de eerste keer.......en nog heb ik het bijna gemist. Werd niet wakker van het alarm maar van geluid van hoef tegen hout. Ik dacht dat ze was vastgerolt en ging kijken, zonder er uberhaubt bij na te denken dat ze aan het bevallen kon zijn).
Wat ik wel prettig vond is alle tips van iedereen en het staren naar de merries op marestare, daar heb ik ook heel veel van geleerd.
Het komt goed!! Niet te druk maken allemaal (kan ik nu zeggen :+ )

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:18

Goh als ik ieder jaar ook weer de drama waak verhalen lees ben ik blij dat ik de afgelopen 2 jaar vrij voorspelbare merries had }>
Folie s'avonds van de te voren een harsje en dikker uier en Igora s'morgens harsje en s'nachts veulen.
Wat ik overigens wel al een paar weken voor de datum doe is iedere dag op hetzelfde tijdstip minimaal een half uur naar de camera loeren om te kijken wat het standaardritueel van de dame is, vaak als dit ritueel in eens totaal anders is duurt het niet lang meer. Hierdoor heb ik o.a bij igora maar 1 nachtje op de bank doorgebracht :D