[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pheebs1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:46

Wauw Tass wat een scheetje :P :9
echt een lekker hengstje :)

xx

Tass

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:47

Jah he :D

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:36

suffie schreef:
Ook hier veel verwerpingen, maar dan bij de koeien. Niet alleen bij ons, maar ook bij collega-boeren. Veel embryonale sterfte of kalfjes van zo'n 6 maanden oud, ook zonder haar en verder helemaal af. Hier gooien ze het toch op de vorst van een paar weken geleden, de dieren waren toen toch ietwat van slag en hebben stress gehad in sommige gevallen.

hebben deze boeren ( en jullie)

toevallig een hond?

ik las je bericht en moest ineens denken aan Neospora....

http://www.vdhafdelingzuidholland.nl/neospora.htm

abbysumo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:51

SA gefeliciteerd!!!
FOTO'S FOTO'S FOTO'S!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:56

Ja foto,s graag

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:56

@Dana01: bedankt voor je PB! Wij hebben wel honden, maar bij verwerping ben je verplicht om bij de koe bloed te laten tappen en dit wordt ook vergoed door de GD. Zover ik weet is er bij ons en bij ons in de buurt geen sprake geweest van Neospora. Onze honden komen niet in de stal en hebben een vaste uitlaatplaats op het erf, dus poepen niet in de weide. Embryonale sterfte kan iedereen gebeuren, maar het is de laatste tijd wel veel. Je praat dan over een embryo van zo'n 6 tot 9 weken oud. De koe is dan drachtig gescand en een paar weken later breekt ze toch weer op. Alleen al vanaf december hebben we nu zo'n 20 terugkomers :(

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:58

is weer een hoop gebeurt lees ik.
laatste week weinig tijd gehad.
veel sterkte, en andere gefeliciteerd

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:58

Tass wat een lekker ding zeg!! :+: echt een leuk wollig diertje :D

nou, hoop op veel veulentjes vannacht, tot morgen he! ;)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:01

het was zomaar een ingeving Suffie....
sommige honden zijn al drager van neospora, ik geloof dat onder andere benner sennen honden er gevoelig voor zijn....
aan de honden verneem je niets, dus vandaar .......

ooit hebben we bij de stichting waar ik vrijwilligerswerk doe, een hond herplaatst met neospora, ver weg van vee natuurlijk.
toen heb ik me er in verdiept.....

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:29

Ik breek even in in dit topic, wij hebben (werk) ooit een hond herplaatst die drager was van neospora, en ons toen erg verdiept in het neosporagebeuren, het is al lang geleden, dus de details weet ik niet meer, maar de hond is niet de enige overdrager.

neospara kan door veel dingen veroorzaakt worden, niet alleen honden zijn daar schuldig aan

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:11

Oeh, ik heb een belangerijke mijlpaal gemist!

Farita zit nu op 242 dagen vandaag, dus donderdag was 240 dagen! Echte aftellen is nu bezig:D

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:24

Tass wat een poepie, hoef hij slaaapt, echt te lief!

clau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:29

Hoi, eindelijk even kans om achter de PC te zitten en wat foto´s up te loaden.

Ik zal een link plaatsen naar mijn album, daar kun je de kleine meid zien en mijn andere project, zieke wallaby.

Ik heb ook wallabies, en er is er 1 al een tijdje ziek, probleem is met deze diertjes dat de dierenartsen er weinig tot geen verstand van hebben.

Beestje is heel zwak geworden, en zit in een hondenbench binnen, en vandaag hebben we hem even in de tuin losgelaten en daar knapte hij echt van op..

Moet hem echt ieder uur met de hand voeren en drinken geven, en buiten at hij zelf wat gras.

Het is hier deze week net een hospitaal.. |(
Verder op de foto´s mijn baby meisje, naam is MCS Explosions Bite My Dust ( Dusty )

http://www.mijnalbum.nl/Album=XYT6V7KY

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:33

agossie Clau, wat een droppie die wallabie :j

en je veullie is helemaal om op te vreten :oo

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:22

wat een lief veulentje, leuk hoor :)
leuke naam
en een zieke wallabie, hopelijk snel weer beter

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:23

Hij heet S.A. Aqil, dat betekent "wijs" een zéér goed passende naam voor een heel vlot kereltje!

Vlotte bevalling, nog vlottere momenten erna, doe mij de andere 7 dit jaar maar zoals deze ;)

De laatste helft van de nacht werdt ze onrustiger en de onrust werd regelmatiger. Rond 6.15 kreeg ze ineens een hevige wee, kromp helemaal ineen. Daarna ging ze liggen. Vreemd, vonden wij, want het water was niet gebroken... Toch maar even kijken aangezien ze wel leek te persen, min of meer... (zette druk, benen niet gestrekt van voor, wel van achter, maar liet ze rustig liggen)
Ik mijn handschoen aangetrokken, glijmiddel erop (het was koud, ik had een warme jas aan, vond een handschoen net wat schoner dan) en op de dame afgestapt... Maylla zag een handschoen aankomen en bedacht zich geen moment, kwam snel overeind en wilde pas weer in mijn buurt komen toen ik dat rare ding had uitgetrokken. Géén probleem, dan gewoon zonder. Ze ging direct weer liggen en ik ging dit keer zónder handschoen naar haar toe, zag, toen ik neerknielde, de vulva open gaan en géén witte bal maar een donkere verschijnen...

Dus ik greep direct in haar vulva naar de donkere bal om te voelen of het inderdaad de waterblaas was (die normaal breekt vóór het paard gaat liggen of tijdens het proces waarin ze gaan liggen) of toch de placenta (met vaag licht en 2 cm opening zie je niet zoveel). De bal knapte direct en ik had ook gelijk de pootjesblaas in mijn handen (wat dan weer verduidelijkt waarom de waterblaas niet eerder knapte: het veulen was net iets sneller dan normaal...).

Dus ik sprong gelijk weer op en wilde glijmiddel pakken (water uit de waterblaas loopt normaal eerder naar buiten en is wat vettig waardoor de boel fijn smeert en de randen mooi week worden, daar had ze nu de kans niet voor gehad, dus ik wist dat het stroef zou zijn en nog wat strak). Voor ik me omgedraaid had zag ik de poten al naar buiten komen en *pats* daar liepen ook ineens de eerste straaltjes bloed over de wittige pootjesblaas uit de haarscheurtjes die ontstonden in de "lippen".

Nu ja, glijmiddel erbij, samen de pootjes gepakt, meegeholpen (ze perst echt maar heel flauwtjes, bijna geen tot geen vooruitgang erin nadat de onderste helft van de voorbenen eruit zijn).
6.20 lag het veulen er al achter. Toch een mooie tijd voor een redelijk normale en soepele bevalling!
Toen ik het 2e pootje wilde pakken greep ik even mis, hij was erg druk aan het trappelen :+

Binnen een halfuur stond ie (2e poging gelijk goed), binnen 1,5 uur gallopeerde hij al bokkend rondjes om zijn moeder en binnen 2 uur (hij had al wel een flesje gekregen) vond hij zelf ook de melkbar. toen hij 2 uur en 20 minuten oud was mocht hij al even buiten spelen met mama, want mama had buikpijn en wilde steeds maar liggen en rollen. Even het er lekker aflopen in de bak dus ;)

Maylla is een supermoeder maar eigenlijk net iets te beschermend... Zo moest er dus een schot voor het tralies bij de buuf komen en ook wij mogen slechts na lief vragen haar domein betreden.

Passia zag dus vanmorgen een beeb langs haar box wandelen en zij heeft de het eerste uur erna geroepen als een moeder die haar kind kwijt is naar het kleine kereltje.

Het kereltje zelf is een echte praatjesmaker, hij begint lekker te brabbelen als je tegen hem praat en hij brabbelt dan na ieder zinnetje waarna je even pauzeerd, dus je kunt bijna een gesprek met hem voeren...

En zie, zelfs een normale en soepele bevalling weet ik nog min of meer uitgebreid neer te typen.

De actie van het uier van ramaylla in de 2 dagen vóór de bevalling:
http://www.shamalarabians.nl/images/dracht/2008/IMG_8840.JPG

de foto's van het kereltje moet ik nog uitzoeken...

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 09:51

SA wat een foto!! een echte melksproeier!!
Proficiat en wat een geluk heb je dat het zo snel gegaan is!!!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:22

SA wat een gave foto zeg. Hahaha nou het was wel duidelijk dat het veulen er aan zat te komen.
En complimenten voor je naam. Erg mooi!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:33

Goedemorgen....gaaaaap :9k
SA ,wat een verhaal!Wel lekker vlot.
Was dit nou een red bag bevalling??Had er wat over gelezen ...
Clou,ook gefeliciteerd .Schattig veulentje en een hele leuke naam!!Zit dierekt mijn hersens te pijnigen op een variatie en dat valt niet mee op de vroege ochtend! -:)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:50

Goeiemorgen!

Ik zie weer hele gave veulenfoto's voorbij komen!

Tass, wat een stevig ventje is het zeg. Kun je nu al zien wat voor kleur die wordt of is dat later pas te zien?

Clau, wat een droppie.....en lekker ingepakt ook. Wat voor kleur zit er onder het dekje?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:59

Victory, nee, dit was geen redbag.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:04

Ok,ik ben dus geen comp. wizkid :o ....Het lukte mij dus niet om foto`s op bokt te krijgen.Dussss heb ik een album aangemaakt zodat ik lekker wel foto`s kan laten zien :P .Hoop dat ik het goed gedaan heb....
http://www.mijnalbum.nl/Album-QRV7W3ZB- ... Paard.html

Bij mij werkt ie!
Zal vanmiddag nog meer foto`s maken.Is toch leuker als je het kan delen,toch?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:16

Is dat jou drachtige merrie Victory2000?

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:17

Uhm,ja!???
Ze ziet er nog niet zo drachtig uit hè...?
Maar voor haar doen is ze al hèèl dik hoor,hahahaha.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:37