Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
suffie schreef:Het is niets anders dan oedeem in of rondom het uier. Bij koeien noemen ze het opuieren of neuren. Er is een verschil in "zucht" of het echt vullen van de uier. Zucht is het oprekken van de uier, bij eerste dracht het meeste zichtbaar omdat dan de uier nog helemaal opgerekt moet worden. Het verschil zie je doordat de melkklier ( deze zitten vlak voor de uier) nog niet mee opzet, dat is zucht! Het echt gaan vullen van de uier gaat gepaard met een vollere melkklier.
Hannanas schreef:Ik weet nu dat roos geen last heeft van zucht want het loopt echt door naar de uiers maar dat de melkklier overuren draait.
suffie schreef:In zucht kan je knijpen of zogenaamd putjes drukken. Als je erin knijpt dan krijg je een deukje, wat heel langzaam weer wegtrekt. Het lijkt net op zo'n Tempur bedmatras.......
suffie schreef:Hannanas schreef:Ik weet nu dat roos geen last heeft van zucht want het loopt echt door naar de uiers maar dat de melkklier overuren draait.
Hoelang moet jouw merrie nog?
suffie schreef:Nou, dan wens ik jou ook heel veel succes, want ik ken het gevoel van wachten, waken, geen slaap en ga zo maar door..... Maandag is mijn vakantie voorbij, ik ben benieuwd wanneer het veulen wel denkt te komen.
Hannanas schreef:spannend inowa! Lijkt mij altijd een moeilijke keuze! Al die voor en nadelen afwegen tegen de merrie / hengst etc.
cindybijl schreef:Inowa: leuk! de hengst die e hier hebt laten zien is dus voor de 3-jarige?, welke hengst heb je op het oog voor je 4-jarige?(foto!)