[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:53

Oh nee bel echt niet voor alles de DA. Veel kan je zelf oplossen. Door het even aan te kijken.
Maar dat komt denk ik ook door de ervaring en boeren nuchterheid. En gewoon gelijk temperaturen. Dat zegt zo veel.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:54

Dat is bij ons ook zo Fotsy, veearts komt elke ochtend langs voor de scan ronde.. Het zijn ook maar gewone mensen, die graag helpen :)
Wij hebben rond de 90/100 paarden staan, natuurlijk weet jezelf ook wel al veel uit ervaring. Maar ik vind overleg hier en daar erg fijn en de veearts vind het geen probleem.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:58

baudyh schreef:
Oh nee bel echt niet voor alles de DA. Veel kan je zelf oplossen. Door het even aan te kijken.
Maar dat komt denk ik ook door de ervaring en boeren nuchterheid. En gewoon gelijk temperaturen. Dat zegt zo veel.

Bij een navelontsteking alleen niet.. daar komt de koorts later dan je het aan de navel zelf al kunt voelen. Volgens mijn DA iig en dat is mijn eigen ervaring ook. Tot het stompje er af is gevallen en geheeld, voel ik standaard iedere zoveel dagen even of het strengetje aan de binnenkant naar de buik toe niet verdikt is maar slinkt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:59

Klopt, de ontsteking komt pas later, en dan ben je al te laat.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:59

Zou het ook niet komen omdat jij paarden van anderen heb staan? Zo een idee hoor.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:00

Mede, maar ook mijn paarden bespreek ik regelmatig. Ik voorkom liever dan dat ik genees. Ach, bakje koffie erbij, voordat je het weet heb je hele stal besproken ;)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:04

Ik heb nog nooit een veulen gehad met een ontstoken navel. Zeg niet dat het nooit gebeurd. maar ik verwacht dat je het aan het veulen merkt. Word toch anders in zijn doen en laten.
Ik ben er niet bang voor dat ik dan te laat zou zijn. En als dat wel zo zou zijn dan heb ik pech.
Vinden jullie vast kort door de bocht. Maar zo denk ik er wel over.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:09

Nee, dat merk je niet.. Vorig jaar had ik er 1 met een navel bloeding. Doordat ik die met mijn vingers dicht heb moeten drukken, heb ik al ab moeten geven. Het is een bacterie die via de navel naar binnen sluipt en daar ontstekingen veroorzaakt, soms pas dagen later. (Bv veulenziekte) Het spoelen van een gewricht is hartstikke duur en het veulen heeft er veel last van. De AB geef je 3 tot 5 dagen net als een wormspuit en kost weinig. Behoudt van je veulen en van je bank rekening :P

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:13

Hallo allemaal ! Hier ben ik dan. Geheel onverwachts stond ik s'avonds laat ineens naast mijn mams <3

Hayden DC hebben we hem genoemd.

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:14

Vulina schreef:
Mede, maar ook mijn paarden bespreek ik regelmatig. Ik voorkom liever dan dat ik genees. Ach, bakje koffie erbij, voordat je het weet heb je hele stal besproken ;)

hier ook altijd zo en dan zit je zo te kletsen dat hij vergeet de boekjes in te vullen, dus mag ik ze dan zelf doen of tot bij hem rijden voor een stempel _O-

ik heb ook meer zoiets van better safe than sorry
Heb ik mezelf niets te verwijten.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:21

Wat een pláátje Azara!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:28

Nu al een eigenwijs bekkie erop Azara! :D

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:34

Gefeliciteerd Azara! Wat een leuk veulen! :D

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:40

Azara gefeliciteerd!

Ik ben ook erg blij dat ik gebeld heb. Aan Daily was dus ook niks te merken, maar wel een ontsteking.
Ik hou jullie uiteraard op de hoogte!

Mag ik een paar foto's spammen? :o
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ma-ham ik wil drinke-hen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 00:23

Je mag spammen want hij is geweldig! <3

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 00:58

Hea gatsie wat naar 14 jaar en dan al kanker.. Ik ben mijn beste vriend verloren op 18 jarige leeftijd aan ruggenmerg kanker uitgezaaid naar longen en lever,het leven is soms zo oneerlijk! :'(

Noisy, Kahrim is een veulen van akhal teke hengst kambarbay uit Schotland!

Ik ben zo ongelofelijk verliefd op deze knappe man! <3

Afbeelding

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 01:53

Gefeliciteerd bussymissy, lovelyn, azara, candice en degene die ik vergeten ben.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 02:13

Baudyh, niet jij hebt dan pech maar het veulen, er zijn er veel die 1 mig een veulen fokken, en mijn mening is dan dat ze beter een keer teveel de va kunnen bellen. Volg nu 4 jaar dbt en zelf daarvan 2 x ook een veulen gefokt, maar met jonge veulens en naveltjes en onvoldoende biest kan het zo snel fout. Denk dat je dan als ervaren fokker net als Vulina mensen zou moeten adviseren om spoedig een veearts te belle ipv geruststellen.
Sorry ik weet het moet mijn mond houden,maar leef zo mee dat het niet altijd lukt :o .
Alexandra,ik ben blij dat je de va hebt laten komen, hij is gaaf!!
Lovelyn, Karihm <3 genieten dik verdient.
Busymissy, hoe maken mams en zoon het

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 06:37

Azara gefeliciteerd!!

alexandra en lovelyn, jullie kindertjes zijn knap.

lovelyn, wat voor merrie heb je?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 08:11

jobamara schreef:
Baudyh, niet jij hebt dan pech maar het veulen, er zijn er veel die 1 mig een veulen fokken, en mijn mening is dan dat ze beter een keer teveel de va kunnen bellen. Volg nu 4 jaar dbt en zelf daarvan 2 x ook een veulen gefokt, maar met jonge veulens en naveltjes en onvoldoende biest kan het zo snel fout. Denk dat je dan als ervaren fokker net als Vulina mensen zou moeten adviseren om spoedig een veearts te belle ipv geruststellen.
Sorry ik weet het moet mijn mond houden,maar leef zo mee dat het niet altijd lukt :o .
Alexandra,ik ben blij dat je de va hebt laten komen, hij is gaaf!!
Lovelyn, Karihm <3 genieten dik verdient.
Busymissy, hoe maken mams en zoon het

Vind ik ook, na jaren dbt al velen jankend weten voorbijkomen bij het verlies van een veulen omdat ze niet geënt hadden, ontwormd of da gebeld voor een op eerste zicht banaliteit. Veulens en paarden zijn zo fragiel.

Knapperd Alexandra

Neon hoe staat sarona?

Lovelyn wow zo naast een zwarte mams

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 08:55

Wat een onwijs gaaf veulen lovelyn! Hij steekt mooi af naast z'n mama :P Bij welk stamboek gaat hij ingeschreven worden?

Is er overigens iemand die verstand heeft van KWPN veulenkeuringen? Ik had graag naar een keuring gewild met Daily maar iemand die al jaren gaat zegt dat ik dat (iig zoals hij er nu bij staat) beter niet kan doen omdat hij zo iel en kort is en ik 'toch niet onderaan wil eindigen'. Ik heb zelf het idee dat het wel meevalt op dat compacte na.. maar ik wil hem indd liever niet onderaan hebben staan met het Oog op eventuele verkoop...

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 09:23

Oefff ik loop weer achter, sorry jongens maar met het mooie weer werk ik 19u per dag dus dit kan ik niet bijhouden! Bij de eerste regendruppels probeer ik weer bij te lezen.

In ieder geval van harte gefeliciteerd met de kleintjes, ik heb snel de foto's bekeken en het zijn stuk voor stuk prachtexemplaren! Lovelyn wat een mooi kleurtje!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 09:47

KWPN keuringen zijn altijd al heel vroeg en meeste veulens worden in maart/april geboren, je zal dan tegen veel oudere veulens moeten en dat is wel een nadeel. Je veulen is inderdaad best wel kort gebouwd en zeker als ze zo jong zijn valt dat nog meer op. Je kunt natuurlijk altijd inschrijven en dan nog zien of je gaat. Zou een keuring zo laat mogelijk kiezen, zie dat er begin juli nog zijn in Drenthe. Is er ook eentje op 18 juli, en die is voor late veulens, maar weer voor veulens geboren na 12 juni.

Sarona staat nu rustig op stal. Ben er deze ochtend nog niet geweest. Zo eerst even met de hond wandelen en dan kijken. En mijn agenda onder haar neus duwen, zodat ze door heeft dat dit weekend mij het beste uitkomt. :)) Vandaag 330 dagen drachtig, kan dus nog makkelijk een tijdje duren, maar gezien het ook wat later in het jaar is dragen ze meestal wat korter dus ik heb hoop dat ik niet meer heel lang hoef te wachten. Uier groeit maar heel langzaam, maar met een maiden kan dat ook wel eens ineens anders worden.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 10:15

Dierenartsen.. Er is zeker voor iedereen een andere grens. Soms ook hoever je kan en wil gaan. Ieder zo z'n ding. Ik weet ondertussen wel dat je in emotie heel anders kan reageren als dat je van tevoren bedacht heb :+
Ik ben ook niet zo'n DA beller hoor.. Het is dat er nu gescand en gedekt word maar anders zie ik de DA alleen als het echt nodig is. En bij sommige dingen bel je wel sneller als de andere. Een naveltje zou ik ook niet afwachten maar andere dingen kan ik rustig even aankijken. Ook kwestie van je gevoel volgen denk ik.

Azara Gefeliciteerd!

Neon wij hebben beetje hetzelfde denk ik :+
Aura zit op 331 dagen en mijn agenda zou het fijn vinden ergens tussen nu en maandag een veulen te hebben..

Aura heeft de hele nacht staan slapen na de 2 nachten ervoor bijna niet. Ze zag er vanmorgen ook niet echt uit alsof ze haast had om te bevallen.
Uier nog steeds vol spanning maar geen melk.

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:15

Woogy schreef:
Azara gefeliciteerd!!

alexandra en lovelyn, jullie kindertjes zijn knap.

lovelyn, wat voor merrie heb je?

Ushi is een kwpn merrie van osmium x elcaro x voltaire

Alexandra__ schreef:
Wat een onwijs gaaf veulen lovelyn! Hij steekt mooi af naast z'n mama :P Bij welk stamboek gaat hij ingeschreven worden?

Is er overigens iemand die verstand heeft van KWPN veulenkeuringen? Ik had graag naar een keuring gewild met Daily maar iemand die al jaren gaat zegt dat ik dat (iig zoals hij er nu bij staat) beter niet kan doen omdat hij zo iel en kort is en ik 'toch niet onderaan wil eindigen'. Ik heb zelf het idee dat het wel meevalt op dat compacte na.. maar ik wil hem indd liever niet onderaan hebben staan met het Oog op eventuele verkoop...

Kahrim gaat ingeschreven worden bij het nrps, hier komt hij beter tot zin recht i.v.m de vele bloedvoering vanuit zowel mama als papa. Ik moet zien hoe Kahrim uitgroeid maar wil dan misschien een poging wagen als 3 jarige om voor de hengstenkeuring op te gaan. :D

Ik ga in iedergeval naar de veulenkeuring met deze knapperd. Die staat al op de agenda en alles is daar al bijna voor geregeld hihi.

Bij het kwpn is indd het nadeel dat ze vaak voorkeur hebben voor de oudere veulens. Het is Hoe jij er zelf in staat of je het aandurft ook gewoon voor de ervaring en het leuke.