[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:21

Marley is begin juni uitgerekend dus die krijgt maart/april der eerste merriebrok. Mijn niet drachtige merrie krijgt altijd merriebrok omdat ze het in de winter gewoon altijd rotslecht doet. Opnieuw alle testen gedaan, geen cushing, niets van waardes te kort, alles gezond... Kliniek snapt er niets van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 17:51

Azmay, toch spannend. :j

CL, fijn dat het nu opschiet!

Haha, het twijfelen hoort er inderdaad bij!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:07

Azmay, waarom laat je haar niet opvoelen? Dan weet je gelijk waar je aan toe bent. Ik heb het zelf vorig jaar ook gehad. Ze was tonnetje rond in december. Ik heb uuuuuren zitten staren en voelen. Uiteindelijk de DA erbij en madam had gewoon een erg goed kosthuis.

Inderdaad een fijne site Jolandje, die staat bij mij standaard open in mijn browser. Heel handig als mensen weer eens vragen hoe groot het nu is.

Ik heb het boek van Paul de Vries net besteld via bol.com. Als het goed is ligt het morgen op de mat :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:10

Noisy schreef:
Azmay, waarom laat je haar niet opvoelen? Dan weet je gelijk waar je aan toe bent. Ik heb het zelf vorig jaar ook gehad. Ze was tonnetje rond in december. Ik heb uuuuuren zitten staren en voelen. Uiteindelijk de DA erbij en madam had gewoon een erg goed kosthuis.

Inderdaad een fijne site Jolandje, die staat bij mij standaard open in mijn browser. Heel handig als mensen weer eens vragen hoe groot het nu is.

Ik heb het boek van Paul de Vries net besteld via bol.com. Als het goed is ligt het morgen op de mat :)

De stress van het opvoelen wil ik haar liever besparen. Heb hard moeten weken voor het vertrouwen tot nu toe en Zet dat liever niet zo op het spel. Ze staat toch op rust dus maakt voorlopig niet echt uit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:48

KBK, die twijfels, ze horen er nu eenmaal bij, welkom in de fokkerijwereld. *\o/* :(:) :D
Je zei ook nog iets over hoefbevangenheid bij meer voeren, is Kim er gevoelig voor? Of is dat ook weer meer een koudbloed iets?
In ieder geval, dragende en zogende merries hebben verminderd kans op hoefbevangenheid. Altijd handig om te weten voor als je wel gaat bijvoeren.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:58

Op de foto zie ik bij Kim wel een ronde buik. Ik hoop dat de onzekerheid gauw weg gaat.
Ik had het advies van de da om niet extra te gaan voeren; goed onbeperkt ruwvoer met beetje krachtvoer is voldoende.

Ik zie enorm op tegen de bevalling, ben zooooo bang dat het misgaat |( het gaat nu allemaal zo goed, dat ik soms het gevoel heb dat het wel ergens mis moet gaan. Heel vervelend gevoel en het heeft zo geen zin om te doemdenken, zucht _-:( Dit gevoel komt mede ook omdat Younah zo jong is.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:02

Wat lastig al die onzekerheid! Ik heb Khaleesi 1x laten scannen, daarna niet meer, maar dat ze drachtig is, is wel zeker :D Lekkere bolle toeter hangt er al onder.

R.X. ik hoop op een merrie :j maar natuurlijk maakt het niet veel uit, als het maar gezond is, dat is het belangrijkste. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:06

Neonlight, ze is nog niet eerder hoefbevangen geweest, maar ik heb gelezen dat drachtige merries daar sneller last van kunnen hebben.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:12

Nee juist niet,hoefbevangenheid komt van teveel eiwitten.
Die extra eiwitten gaan in de dracht juist naar het veulen en op het eind word dat gebruikt in het uier voor de aanmaak van melk.

Ylona is ook erg gevoelig voor hoefbevangenheid maar zolang ze een veulen heeft/drachtig is kan ze gewoon lekker op de weide.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:13

KoudbloedKim schreef:
Neonlight, ze is nog niet eerder hoefbevangen geweest, maar ik heb gelezen dat drachtige merries daar sneller last van kunnen hebben.

Absoluut niet, kende zelfs een hoefsmid die bij merrie's die snel bevangen raakte aanraadde er elk jaar een hengst op te zetten (weet niet hoe verstandig dat uiteindelijk is maar toch).

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:14

Ylona nu 246 dagen drachtig
Afbeelding

Afbeelding

Pepper nu 251 dagen drachtig

Afbeelding

Afbeelding

Bij pepper vind ik de buik nu ook minder dik maar ze is zeker nog drachtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:27

Ah oke, dan heb ik dat verkeerd begrepen.

Dat is ook al een flink buikje!
Ik gok 2 hengstjes. :))

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:29

Ik had juist altijd het tegenover gestelde begrepen Tineke, dat drachtige merrie's juist minder snel bevangen werden.
Weet nog dat en drachtige shet van een vriendin bevangen raakte dat de da al gelijk zei "ga er maar vanuit dat ze verworpen heeft". Uiteindelijk was ze overigens nog wel drachtig wat de da dus niet verwacht had.
Wel dat ze hoefbevangen kunnen raken als de nageboorte er niet goed af is gekomen.

Bo was vandaag weer in een heerlijke bui, wat kan je dan soms lachen omdat paard. M'n bijrijder zou haar even longeren maar was teveel afgeleid door mensen langs de kant. Tja als jij niet oplet dan neemt Bo het ervan en komt gewoon gezellig naar je toe. Als je dat ondeugende koppie ziet, lig je helemaal in een deuk.
Maar goed iemand langs de kant had het grootste woord en hij kon het allemaal wel, en bij hem zou ze dat allemaal niet doen. Dus ik zei al, nou ga je gang.
Dus hij vol goede moet de bak in. Ik heb me bescheurd van het lachen. Iedere keer als hij Bo weg wilde laten lopen ging ze weer voor zijn neus staan _O-
Hij snapte er helemaal niks van. Want zijn bijrijpaard loopt zo bij hem weg.
Ja uhhhhh als jij een zweep erachter aan jaagt (en die had hij nu niet) maar wel je schouder blokt dan loopt Bo niet.
Nou zijn ego ging ook weer 3 meter naar beneden.

Heerlijk zo'n paard, die klik je los en loopt als een mak schaap de hele bak achterna. Stopt wanneer jij stopt, en als je gek gaat doen rent ze vrolijk met je mee.
Daarna heeft ze zich weer even lekker uitgeleefd en konden we weer heerlijk de bak harken.

D'r buik verandert continu. Tijdens het poetsen hing die letterlijk naar beneden en zag je aan de zijkanten niet veel. Later aan de linkerkant een enorme buik.
Mooi om te zien.

Vanuit stal ging ik de kinderen ophalen die gezellig bij opa en oma waren.
Rijd ik daar de brug over en dan is dat je uitzicht
Afbeelding
Heel erg gaaf om te zien overigens.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:30

Daar hoef je je in ieder geval dus niet zo'n zorgen om te maken KBK. Het wordt inderdaad zelfs geadviseerd om hoefbevangen merries te laten dekken. :j

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:30

Ik heb Smooth 1 keer laten scannen.
Va dacht niet drachtig nou kijk nu maar eens.
Buikje is echt duidelijk bewoond.

Robynn zeker dat het het belangrijkste is dat ieder gezond is en blijft.
Daar gaan we voor.

Inowa zo jullie paardjes zijn ook duidelijk iets moois aan het maken.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:32

KoudbloedKim schreef:
Ah oke, dan heb ik dat verkeerd begrepen.

Dat is ook al een flink buikje!
Ik gok 2 hengstjes. :))

Alsjeblieft niet haha,wil heel erg graag een merrieveulen van pepper hebben.
En voor mijn gevoel is het ook een merrie.

Ylona denk ik een hengstje en dat mag ook wel.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:00

Jill gaat 30 dagen nadat ze op de quarantaine stal aangekomen is op transport ;)
Ze gaat als het goed is ergens deze week naar die stal maar wanneer weet ik nu nog niet....

Ikzelf vlieg dan samen met onze 2 honden n dag of 3 eerder zodat als Jill aankomt op haar nieuwe stalling ze iig 1 bekend gezicht heeft :D

Ik ben Cavalor fan dus ben al blij dat ik nu iig een zaak gevonden heb waar dit te krijgen is, dus zodra ik in NL ben kan ik wat zakken gaan halen (als n vriendin van mij al niet eerder wat zakken in voorraad gaat halen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:03

Fijn dat ik me daar geen zorgen om hoef te maken. :j

Kiki, is dat nou een wervelwindje??

Inowa, ik heb van de ongeveer 40 merries (in topics op Bokt en van alle dikke-buiken-topics :))) maar 3 fout geraden. _O-
Hoop dat ik het fout heb bij die van jou!
Pepper heeft wel een ronder buikje dus zou best kunnen!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:09

Wat fijn cl!

Dan mag je mijn merrie ook eens raden kbk :P ik hoop op een merrie

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:15

Zo, ik val ook weer even binnen. Ook even weinig tijd gehad, feestdagen en een beetje wat minder in m'n vel gezeten (iets met leuke familie/kerst blues enzo :o)

Lijkt me wel leuk om een keer te meeten met mensen uit Groningen en omstreken om wat ervaringen uit te wisselen. Altijd interessant :j
Zit alleen net als andere geloof ik een beetje met druk werkrooster e.d., maar misschien kunnen we iets van een datum prikken.

En die onzekerheid ken ik ook wel hoor. Zo dik als dat mijn dames in de herfst werden, heb ik hier ook het idee dat ze haast wat slanker worden i.p.v. dikker. Maarja, zoals ik hier ook wel lees zijn er meer mensen die dit zo ervaren.
Daarnaast stonden ze toen ook nog op het laatste vette zomergras natuurlijk. Nu op hooi krijgen ze ook nou eenmaal wat minder vetjes binnen en gaan ze normaal gesproken in de winterperiode van dikke zomerbuikjes (Roos iig dan) naar een lekker slank figuur. En vergeleken met dat zijn ze toch wel een stuk ronder/anders rond.
Als ik Lies nu ook vergelijk met dit;
Afbeelding
Voor de keuring was Lies echt behoorlijk spekkie, bijna 2 maanden vol in het gras gehad en kilo's bijgevoerd, dan ook wel 4x per week aan de longe, maar geen bolle en vooral hele brede buik... En dat is nu toch wel het geval. Denk dat het gewoon een beetje minder voedzaam eten en wellicht veranderen van positie van veulen is.

Hoefbevangenheid zijn ze naar mijn weten ook juist minder gevoelig voor bij dracht. Ken zat mensen die merrie's juist elk jaar laten dekken om die redden. Kost natuurlijk een hoop meer energie die de merrie's verbruiken en niet kunnen opslaan op de verkeerde manier.

Had trouwens wel een extreem lieve Lies op eerste kerstdag. Zoals hierboven al aangegeven voelde ik me best wel beroerd en het is haast alsof ze daar een extra zintuig voor heeft. Nou is het altijd wel een knuffelpony geweest, maar ze week gewoon niet van m'n zijde en hele haar hoofd tegen me aan drukken en in m'n nek als ik even bij een andere pony stond. Goed moment voor selfies (en ja ik moet een selfiestick :o)
Afbeelding Afbeelding
Dan denk ik toch weer, wat een lieve speciale pony is het toch :+: :+:

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:19

maatje31 schreef:
Ik zie enorm op tegen de bevalling, ben zooooo bang dat het misgaat |( het gaat nu allemaal zo goed, dat ik soms het gevoel heb dat het wel ergens mis moet gaan. Heel vervelend gevoel en het heeft zo geen zin om te doemdenken, zucht _-:( Dit gevoel komt mede ook omdat Younah zo jong is.

Ik denk dat dus ook elke keer. Alles gaat zo soepel en makkelijk, dat kan bijna niet goed blijven gaan. Ik weet dat het irrationeel is, maar ben er heel erg bang voor.

Wij gaan ook dat boek kopen, lijkt me erg fijn om erbij te hebben en even te kunnen spieken als ik iets niet weet.

KBK, wat een twijfels. Op de foto lijkt ze me nog drachtig hoor. Zou het inderdaad niet kunnen komen doordat het veulen met de achterbenen in een van de hoornen is gaan liggen? of is dat nog te vroeg?
Als jij zo vaak goed gokt, mag je de mijne ook wel gokken. Ik heb geen voorkeuren :)

CubaLibre, spannend hoor, zo'n grote verhuizing. Ik duim voor je dat alles gaat zoals gepland, maar als ik dat zo lees komt dat helemaal goed.

Inowa, zal ik dan gokken dat het twee merries worden? Om de boel uit te balanceren?

Kiki, heerlijk zo'n paard met humor. Ik kan daar ook altijd zo van genieten. Mooi uitzicht zeg!

Op het Wings gebied weinig nieuws. Ze is lief, knuffelig en rond. Op persoonlijk gebied wel nieuws, ik heb namelijk een konijn gekocht voor op mijn studentenkamer. Het is zo saai om in een huis te wonen zonder dieren. Deze was al verkocht, maar had bij kippen gelopen die hem aangevallen hebben. Hij heeft een hap uit een oor en littekens in de andere. Ik heb hem gekocht en Rafel genoemd. Hij is zoo mak en lief en onwijs fluffig. Ik ben helemaal verliefd <3

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:19

KoudbloedKim schreef:
Fijn dat ik me daar geen zorgen om hoef te maken. :j

Kiki, is dat nou een wervelwindje??

Inowa, ik heb van de ongeveer 40 merries (in topics op Bokt en van alle dikke-buiken-topics :))) maar 3 fout geraden. _O-
Hoop dat ik het fout heb bij die van jou!
Pepper heeft wel een ronder buikje dus zou best kunnen!

is dat zo? dan mag je bij mij ook wel een gokje wagen ;) dit is mijn topic :D

[KS-MK] 2 bijzondere AMHA veulentjes verwacht bij Josta Minipaardjes

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:38

oh jullie gaan weer lekker snel. :o

over de onzekere dames :P die ik hier lees in het topic, wings love, maatje lees aub het boek van P.De Vriese en niet om het bij de hand te hebben als je het nodig hebt ;) , NEE NEE lees het van voor naar achter en van achter naar voor, zodat je in 'the heat of the game' niet hoeft te gaan kijken, kijk heel veel filmpjes van bevallingen, keer op keer. Ga ik ook opnieuw doen.
Geloof me zo een bevalling gaat razend snel en dan kan je alleen op jezelf en je gezond verstand vertrouwen. Door goed op de hoogte te zijn EN aanwezig, zal je gemoed tot rust komen. Trouwens meer kan je niet doen en vooral genieten ook he :D van het wondermooi moment <3

zag een wat leek op drachtige merrie voorbijkomen, zou ze laten opvoelen, zo ben je zeker.

KBK zoals neonlight zei, welkom in de wereld van het fokken, en pas op, werkt ook nog heel verslavend :P

knap beeld Kiki

spannend CL, en lang leve de boerenbond, ga je dan op de grens met België wonen?

hoefbevangen wordt inderdaad van gezegd dat het bij drachtige merrie's niet tot weinig voorkomt, dus als je merrie bevangen raakt, alarmbel trekken :j

Aniekr :(:) dikke knuf, paarden voelen heel goed hoe je je voelt

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:45

We willen in de buurt van de grens met België wonen is het idee.... En zo niet dan word het gewoon iets langer autorijden voor mij ;)

Vooral in de 1e paar weken zal ik elke dag Veldhoven -> Hamont-Achel moeten rijden dus dan zal ik wel gaan meemaken of ik dat echt n ramp ga vinden of niet....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:15

Dus een andere stal gevonden als je in eerste instantie dacht?
Niet de fijnste weg om te rijden, jarenlang Veldhoven-Valkenswaard gereden, duurt altijd lang. Niet zozeer vanwege het verkeer, maar het stuk valt altijd tegen.
Wanneer vliegt je man terug? Tegelijk of later? Als het later is zal het voor hem wel stilletjes zijn, zonder jou, Jill en de honden.