[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:02

YSR1971 schreef:
Welke smid heb je Zitake? Ik zou toch gewoon even bellen, kijken of ie eerder kan.

gert van oosten? zoiets. ik kan het maandag altijd even proberen. Zal wel even vragen wat zijn advies is.

horsii

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:03

Hoe eerder hoe beter, scheurt het minder ver door.
Maar tot woensdag wachten is ook niet erg.
Peeps heeft er 1.5 maand meegelopen en is gelukkig goed gekomen, nu nergens last meer van.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:06

ja wie weet hoelang heeft ze het al. Ik bekijk ze meestal oppervlakkig wel, maar als ze uit het land komen dan zijn de voetjes vaak vies waardoor ik het meestal niet helemaal zie. we zien wel....

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:07

Komt zoiezo goed hoor, die scheur van peeps was namelijk nogal groot en is ook goedgekomen :D
Smid zij zelfs dat die ht vaker ziet zomers bij paarden die veel op het land staan en niet gecontroleerd worden op hoeven tot na het landseizoen. Peeps werd dan wel gecontroleerd maar bekappen was in de situatie gewoon niet mogelijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:07

:Z :Z wil boodschappen doen, maar zit te wachten op voer wat ze komen leveren, gelukkig is de winkel nog even open. Hopen dat ze snel komen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:09

Wat een heerlijk filmpje. Ik vind stuiterende veulens zo schattig!! (wie niet? :+)
Ze zijn altijd zo blij :D

Zitake, wat vervelend! Hopelijk heeft ze er niet al te veel last van!
Sjolvir, balen! Ik hoop dat baby-Sjolvir gewoon nog lekker in mama's buik kampeert..

Ik wilde vandaag gaan rijden, maar het was echt superslecht weer! Regen, wind.. (en warm, maar dat is niet erg).
Aangezien Dais al weken bar weinig gedaan heeft door het slechte weer, leek het me geen goed plan om met deze wind een rondje bos te gaan doen.
Morgen een nieuwe poging.

Ze staat nu wel in een box naast haar 'eigen' box. Want haar stal is zo vreselijk zeiknat! Zo nat is ze nooit! Maar als je door het stro liep, hoorde je het gewoon soppen. En ik heb gisteren en vandaag 5 plakken stro moeten gebruiken ipv één.
Waterbak lekt niet, leidingen zijn ook droog, het stinkt niet naar urine. Ik heb géén idee..
Als ze het in deze box niet heeft, weet ik in ieder geval dat er toch iets mis is met die andere box. Heeft ze het hier ook, dan is er wat mis met mijn paard :+
In haar andere box kon ze al zwemmen, zo groot is die.. Maar in deze box moet ik mijn paard gewoon zoeken :D

En ik heb nu hooi en stro van een andere leverancier. Dais at vaak haar hooi niet op. Iemand van mijn oude stal haalt haar hooi altijd ergens anders en dat ziet er zo lekker uit!
Vandaag dus maar voor 4 weken ingeslagen.
Daisje was blij met me. Ze viel er gelijk op aan! Terwijl haar het laatste plakje 'oude' hooi van vanmorgen 8 uur nog niet voor de helft opgegeten was om 12 uur.
Dus ik heb een blij paard! :D
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 08-01-11 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

horsii

:P
Ik ga er nu vandoor, verjaardag van een vriendin!
Doeidoei , fijne avond!

Cemlys

horsii schreef:
Komt zoiezo goed hoor, die scheur van peeps was namelijk nogal groot en is ook goedgekomen :D
Smid zij zelfs dat die ht vaker ziet zomers bij paarden die veel op het land staan en niet gecontroleerd worden op hoeven tot na het landseizoen. Peeps werd dan wel gecontroleerd maar bekappen was in de situatie gewoon niet mogelijk.

ja ze zou net bekapt worden, vond ze er vorige week al voor een beetje scheef opstaan, maar achter zag er niet verkeerd uit, nuja wel dus. :P hier doet staleigenares het eenvoudig bekappen. Eigelijk tot nu toe nooit problemen gehad.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:10

Dais weer lekker hooi, fijn dat ze nu lekker aanvalt op der hooi.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:29

Scheelt wel dat de grond nu weer nat is en niet keihard en droog meer, dan scheurt het minder snel verder. Wie weet kan de smid wel eerder komen, of (nog beter) is dat helemaal niet nodig.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:03

hopelijk is je hoef probleem snel opgelost
maar op een zachte bodem scheurt dit niet gauw door.

even een vraaje hoe doen jullie dat in het begin gelijk de merrie even scheiden van het veulen
of niet? en hoe en waar poetsen jullie je merrie's of laten jullie dat even voor wat het is?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:09

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:21

Onley, ik haal de merrie inderdaad zsm heel even van het veulen af. Al is het de eerste dagen alleen maar even de box uit, deur even dicht en dan weer gelijk terug naar binnen. Als je dat meteen doet, kun je met 10 dagen je merrie al weer een paar minuten gaan longeren en leert het veulen ook gelijk dat mams terug komt. Ik zou wel ervoor zorgen dat je iemand bij de box hebt staan om het veulen in de gaten te houden, zo lang het niet gewend is dat mams weggaat en terugkomt. Oh ja, die 10 dagen na het veulenen wordt ze weer hengstig, dat gebruikte ik meestal om dan te gaan longeren omdat haar hoofd dan ook naar andere dingen (hengsten) staat dan veulen..... :+
Poetsen van de merrie deed ik altijd eerst in de box, maar zodra ze voor de box met baby in beeld rustig blijft, poetste ik haar daar. En later andersom. Als ik mams dan had gereden dan haalde ik het veulen eruit en poetste die dan even. Maar dan praat je wel over een maand of wat later, zodra het veulen het halster kent en vastzetten aan het touwtje. Dat leer ik ze meestal aan met een week of drie (heel voorzichtig).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:36

leuk om zo even te lezen,Ravina's veulen wordt voor mij de eerste die ik ga opvoeden en verzorgen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:38

oke Diane al bedankt voor je antwoord
hoor graag meer ervaringen hoor :)

ik aai het veulen nu overal ook de benen en vooral ook het hoofd
heb er net even een halstertje omgedaan voor 2 min ongeveer en het toen weer rustig en voorzichtig afgedaan merrie is op zoch wel rustig als het veulen ernaast staat maar o wee als die niet direct mee loopt
(en op onderzoek uitgaat) dan dramt ze behoorlijk (incl dreigen met steigeren) maar goed komt goed denk ik zo
morgen gaat het veulen maar aan een touwtje mee (met halster) en veel rust zodat die vlak bij de merrie blijft en niet wandelen kan (anders word de merrie gek)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:39

Leuk om hier al de ervaringen te lezen en hoe je het zou kunnen doen. Voor mij alles ook nieuw :)

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:43

Ik ben net terug uit nijmegen.
Als morgenmiddag nog steeds alle sneeuw weg is ga ik nog even rijden (stappen)
En foto's maken :P
Kan ik eindelijk het nieuwe zadel passen <3

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:45

leuk AGarcia,wat voor zadel is het?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:46

Ik hoop dat beebje Sjolvir er gewoon nog is.

Zitake: mijn arabier heeft ooit ook zo'n scheur in de hoef gehad, ik dacht dat het heel ernstig was maar de hoefsmid vond dat wel meevallen, hij deed er ook niets bijzonders aan. Hopelijk valt het voor jou paard ook mee.

Leuk te lezen hoe iedereen het scheiden van merrie en veulen aanpakt.

Bibi haar uiers lopen steeds verder vol, spenen beginnen ook wat te vullen maar de uier is nog niet 1 geheel.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:46

Komt wel goed allemaal hoor Onley :)

AGarcia: Nog steeds gesneeuwd of lag er nog steeds sneeuw bij jullie? Hier al eventjes alles weg en al 3 dagen peep aan de pessoa door de bak geslingerd en twee keer blok omgeweest na het longeren.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:47

Hoever is bibi nu?

Mijn camera doet he trouwens super wazig en slecht nog maar :( juist nu ze aan het einde van haar dracht kom en ik hem juist nodig heb om foto's te maken.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:48

Wij doen het normaalgesproken heel rustig aan met het leren bij mama weg te zijn en meelopen aan het halster e.d., maar onze shettenmerries worden dan ook niet bereden. Afgelopen jaar moest het ietsjes sneller, Dushi was een laat veulen en de keuring was bijna 6 weken later, dus madam moest het redelijk snel leren om netjes met me mee te lopen. Heb m'n handen vol gehad aan het kleine monstertje (nu nog, wat een exemplaar is dat!).
Als het met Aaf wel goed was gegaan, hadden we ook vanaf het begin haar even van veulen afgehaald, omdat zij wel veel bereden wordt. Maar dat hoef ik niet meer uit te puzzelen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:49

ik heb van de hengstenhouder het geboortebericht ontvangen die ik kan insturen na de geboorte,spannend,het komt nu steeds een beetje dichterbij.

Joto

Cynthia82 schreef:
@ Joto: je post klopt niet helemaal, maar we snappen je wel :D. Veel plezier vandaag!

Het was ook nog zooo vroeg :Z :D

Morgen bij lezen, Zo lekker douchen en m bed in.

Onwijs leuke dag gehad. Jonge hengsten vielen me wat tegen, dus benieuwd wat er uit komt.

En! Papa van IetsAnders was dr ook en heb goed zn best gedaan! Wat een knapperd is het toch <3
Laatst bijgewerkt door Joto op 08-01-11 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharani

Marlis: Bibi is nu 306 dagen.

Verharen jullie merries ook al zo, bij bieb zit je meteen onder het witte haar als je in de buurt komt.
Laatst bijgewerkt door Sharani op 08-01-11 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt