Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bonny_CT schreef:Gelukkig lijkt het nu beter te gaan met het veulen Cemlys
Dames ik heb advies nodig.. Een naam voor een hengst ben ik zo goed als uit.. Voor een merrie vind ik super lastig.. Wat vinden jullie leuk klinken?
Hier wat opties, ik bedenk echter steeds meer
Merrie
Royal Chiquita
Royal Chavelli ( geliefde )
Royal Chichi
Royal Chylina
Royal Crown with Love
Royal Crazy Love
polleman schreef:28 mei kwam ik voor het eerst enkele proppen tegen toen heeft de dierenarts 3 juni haar kiezen handmatig gevijld._Karin flink veulen al.
hoelang geleden is het van de tanden? vriendin van mij had dit ook door de hormonen van de dracht waren de tanden heel snel slechte geworden. misschien is dit bij die van jou ook zo.
_Karin schreef:Alleen met Dora gaat het niet goed en ik weet niet wat ik daar mee aan moet.
Vorige week kwam ik bij de paddock en schrik me rot heel de paddock vol met proppen terwijl de DA haar tanden pas nog gedaan heeft.
[ [url=m/FSHXn5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dus weer de DA gebeld maar helaas was mijn eigen DA er niet dus een ander gebeld. Onder verdoving zijn nog een keer, dit keer, electrisch haar kiezen gedaan en ik moest haar 2 dagen op de metacam zetten.
2 dagen later kwam mijn eigen DA voor een ander paard en ook met hem weer overleg gehad.
Hij schrok ervan want zoveel proppen dat kon niet alleen van de tanden en kiezen komen.
Alleen haalde ik even een herinnering op dat de moeder van Dora ook een tijd lang veel proppen gekauwd heeft, die is toen echt bij de lingehoeve paardenkliniek binnenste buiten gekeerd en alleen konden ze toen iedere keer uitsluiten wat het niet was. Daar is toen geen oorzaak gevonden. In januari begon ze toen plotseling en in oktober was het toen ineens over. Haar heb ik toen grasmix en krachtvoer moeten voeren om haar op gewicht te houden. Maar bij Dora wordt dit moeilijk omdat zij nog steeds schuurt als ze te veel suikers binnen krijgt.
De DA vond het ook onzin om haar nu in te sturen want de vorige keer was ik ook ruim € 400,- kwijt terwijl we er nooit achter gekomen zijn wat het was.
Ik heb haar nu 5 dagen op de metacam staan dit in overleg met mijn eigen DA maar ze kauwt van het hooi wat ze krijgt nog steeds proppen en eet er zeer weinig van laat het meeste ook staan. Hooi nat maken werkt ook niet want dat raakt ze niet aan.
Morgenvroeg heb ik weer overleg met de DA over hoe nu verder.
Omdat gras wel goed gaat wil ik voorstellen om haar en Donna met de veulens 24/7 op het land te gaan zetten in de hoop dat dat wel gaat met de suikers. Ik weet anders ook niet meer wat ik moet doen. Dora is gelukkig nog niet mager maar ze begint wel af te vallen.
Als iemand nog andere ideeën heeft hoor ik dat heel graag.
Tot slot met de hond gaat het ook weer goed zij had een overbelaste poot, daar hoefde gelukkig niets aan te gebeuren.
_Karin schreef:Al-zawraa wat deed jij waardoor hij zich zo gedroeg, echt een leuk filmpje heerlijk.
Jet schreef:_Karin schreef:Alleen met Dora gaat het niet goed en ik weet niet wat ik daar mee aan moet.
Vorige week kwam ik bij de paddock en schrik me rot heel de paddock vol met proppen terwijl de DA haar tanden pas nog gedaan heeft.
[ [url=m/FSHXn5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dus weer de DA gebeld maar helaas was mijn eigen DA er niet dus een ander gebeld. Onder verdoving zijn nog een keer, dit keer, electrisch haar kiezen gedaan en ik moest haar 2 dagen op de metacam zetten.
2 dagen later kwam mijn eigen DA voor een ander paard en ook met hem weer overleg gehad.
Hij schrok ervan want zoveel proppen dat kon niet alleen van de tanden en kiezen komen.
Alleen haalde ik even een herinnering op dat de moeder van Dora ook een tijd lang veel proppen gekauwd heeft, die is toen echt bij de lingehoeve paardenkliniek binnenste buiten gekeerd en alleen konden ze toen iedere keer uitsluiten wat het niet was. Daar is toen geen oorzaak gevonden. In januari begon ze toen plotseling en in oktober was het toen ineens over. Haar heb ik toen grasmix en krachtvoer moeten voeren om haar op gewicht te houden. Maar bij Dora wordt dit moeilijk omdat zij nog steeds schuurt als ze te veel suikers binnen krijgt.
De DA vond het ook onzin om haar nu in te sturen want de vorige keer was ik ook ruim € 400,- kwijt terwijl we er nooit achter gekomen zijn wat het was.
Ik heb haar nu 5 dagen op de metacam staan dit in overleg met mijn eigen DA maar ze kauwt van het hooi wat ze krijgt nog steeds proppen en eet er zeer weinig van laat het meeste ook staan. Hooi nat maken werkt ook niet want dat raakt ze niet aan.
Morgenvroeg heb ik weer overleg met de DA over hoe nu verder.
Omdat gras wel goed gaat wil ik voorstellen om haar en Donna met de veulens 24/7 op het land te gaan zetten in de hoop dat dat wel gaat met de suikers. Ik weet anders ook niet meer wat ik moet doen. Dora is gelukkig nog niet mager maar ze begint wel af te vallen.
Als iemand nog andere ideeën heeft hoor ik dat heel graag.
Tot slot met de hond gaat het ook weer goed zij had een overbelaste poot, daar hoefde gelukkig niets aan te gebeuren.
Ben ik weer even...
Karin, wat vervelend dat Dora eigenlijk hetzelfde probleem krijgt nu als haar moeder ook had. Ik weet niet of er verschil is tussen de onderzoeken van nu en in de tijd van de moeder van haar destijds bij de Lingehoeve, maar dat is misschien toch een overweging waard. Tegenwoordig wordt er in dit soort zaken verder gekeken dan naar het gebit, misschien is er met het kaakgewricht iets niet in orde, het tongbeen kan meespelen en zo is er vast nog meer.
Verder is dit voer misschien een goede aanvulling voor haar: http://www.fibra-paardenvoeders.nl/cont ... ijk-kauwen .
Je kan ook nog eventueel bloedonderzoek laten doen ( uitgebreid) om te zien of ze ergens tekorten aan heeft, dat zou je dan in elk geval op een makkelijk te verteren manier aan "moeten" vullen.