[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:29

Buitenaf scannen is best leuk, maar je weet daarna niets zeker en je kunt er ook helemaal niets meer aan doen. Vanaf 2 maanden is het echt afwachten en valt nergens meer wat aan te doen. Het zijn immers geen mensen :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 01:12

R.X. schreef:
Wat een mooie collage jolanda.
Erg verschillend ook oa kwa bouw.
Leuk om te zien.

zijn ook van drie verschillende merries hoor ;)

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 08:24

Younah staat sinds paar dagen in de kudde en het gaat steeds beter. Ze is geaccepteerd op afstand en mag/komt elke dag meer in de groep.
Ik heb gisteren voor het eerst het veulen gevoeld. Dat was aan de onderkant van de buik.

Afbeelding

Afbeelding

KBK : kan me voorstellen dat je idd zorgen maakt. Ik hoop dat je gauw een teken van leven krijgt zodat je zorgen weg gaan. :(:)

Omdat ik zelf geen ervaring heb met bevalling etc. Kan iemand mij een goed boek aanraden? Of is er animo om hier in de buurt een meeting te doen? Ik weet dat er aan aantal mensen uit dit topic in oost Groningen wonen. Ik zou het leuk vinden om een keer bij elkaar te komen en zaken te bespreken/informatie krijgen van mensen die ervaring hebben.

Ik hoorde iets over de 123 regel en zou wel meer willen weten over de huren/ervaringen van camera's, hoe lang van te voren waken etc.......

Zijn er meer mensen die hier belang bij hebben?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 09:16

maatje31 schreef:
Younah staat sinds paar dagen in de kudde en het gaat steeds beter. Ze is geaccepteerd op afstand en mag/komt elke dag meer in de groep.
Ik heb gisteren voor het eerst het veulen gevoeld. Dat was aan de onderkant van de buik.

[ [url=m/DMJ1b0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/efvt6X.jpg]Afbeelding[/url] ]

KBK : kan me voorstellen dat je idd zorgen maakt. Ik hoop dat je gauw een teken van leven krijgt zodat je zorgen weg gaan. :(:)

Omdat ik zelf geen ervaring heb met bevalling etc. Kan iemand mij een goed boek aanraden? Of is er animo om hier in de buurt een meeting te doen? Ik weet dat er aan aantal mensen uit dit topic in oost Groningen wonen. Ik zou het leuk vinden om een keer bij elkaar te komen en zaken te bespreken/informatie krijgen van mensen die ervaring hebben.

Ik hoorde iets over de 123 regel en zou wel meer willen weten over de huren/ervaringen van camera's, hoe lang van te voren waken etc.......

Zijn er meer mensen die hier belang bij hebben?

geen goed boek maar wel een hele fijne site met veel foto's en duidelijke uitleg
http://www.paarden-info.be/fokken-paard ... ie-deel-1/

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 09:26

Wat een fijne site Jolandje! Ook meteen de verklaring gevonden waarom Miep's buik deze week opeens wat veranderd lijkt van vorm, Pinda zou rond deze tijd op zijn/haar rug moet gaan liggen.
Leuk overzicht van je beebies ook :j

De dekensingels van mijn fleecedeken zitten bijna op hun langst nu ^)

Een meeting hier in het noorden vind ik wel leuk, ligt een beetje aan praktische zaken of ik kan of niet :)

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 09:28

Dai is idd een duidelijke site, Jolandje :) dankjewel :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:13

Duidelijke site Jolandje, dank je wel.

Maartje, fijn dat ze nu in de groep staat en dat het goed gaat.

KBK, volg je gevoel.
Ik vind het soms ook allemaal heel erg moeilijk en het lijkt wel of je ieder dingetje ziet.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:59

het boek van Paul De Vriese is een heel goed boek.

Leuk dat ze is opgenomen in de groep.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:05

Mooi groepje zo en fijn dat ze opgenomen is in de groep :j

Mooie collage Jolandje :j

Verder nog mooie drachtige buikjes voorbij zien komen :D

Gisteren gependeld en de pendel zegt merrie :+ vorig jaar had hij het goed, ik ben dus benieuwd :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:37

Ik Wil gerust ook meedoen aan een meeting hoor. Als het me lukt om dat in mn schema te passen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:37

Wat een fijne duidelijke site jolandje!

Ik heb bij de eerste dracht van maquavinci het boek paardenfokkerij van Paul de Vries gekocht, heel fijn boek!

Haha volgens de website was het veulen van maquavinci 5 dagen geleden zo groot als een beagle :')

Edit voor mij is een meeting helaas ook te ver weg..
Laatst bijgewerkt door BianCatjee op 28-12-15 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:42

Goede site Jolandje dankjewel! :)

Meeting wordt voor mij te ver weg maar had me wek leuk geleken.

KBK, ik zou me niet te druk maken. Zoals R12312 al zegt: Je kunt er toch niks aan veranderen. Ik snap heel goed dat je graag bevestiging wil dat alles goed is met het veulen maar er zijn zoveel andere verklaringen (ook al gegeven hier) voor het feit dat ze nu dunner lijkt dan 2 maanden geleden. Het veulen krijgt alleen maar minder ruimte om te bewegen dus dat zul je pas tegen het einde van de dracht duidelijker gaan zien.
Onze merries lopen gelijk en ook ik hunker naar een teken van leven en mijn merrie heeft nog niet de helft buik van Kim. Het zijn beide maidens dus ze zijn sowieso al minder dik. We kunnen niks doen behalve afwachten en goed voor onze merries blijven zorgen. Komt vast allemaal goed! :D

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:33

Fjoew we zijn weer up-to-date: ff 5 pagina's bijgelezen }:0

KBK: Ik begrijp je volkomen en versta me niet verkeerd, maar ik ben blij dat ik niet de enige ben die weer aan het twijfelen is geslaan.

Ik had Imperiosa al een week niet meer gezien en ik keek er enorm naar uit om haar zaterdag eindelijk terug te bewonderen. Maar jeetje ik schrok me rot. Ik had verwacht dat ze weer wat ronder zou zijn geworden zoals meestal wel het geval is als ik haar tijdens de week niet heb kunnen bezoeken, maar deze keer was dat allerminst het geval.

Ze leek slanker zowel langs voor gezien als langs de zijkant. Ook vond ik dat haar flanken precies een beetje ingevallen waren.
Dus thuis begon ik ook onmiddellijk foto's van september en november erbij te halen om te vergelijken. En ik zie zelfs een slankere buik dan eind september :(

Hier ook nog geen enkel teken van leven gezien. Nochtans ook al uren zitten staren en voelen. Ik had vorige week gelezen dat iemand de baby had voelen stampen vlak voor de uier dus ik heb daar ook wel 20x gevoeld, maar nx :(

Daar komt nog eens bij dat ze hengstig lijkt. Ze gaat constant met haar bips tot helemaal tegen de omheining en lokt mijn hengst. Die flipt dan natuurlijk helemaal en ze jaagt hem helemaal niet weg, integendeel :(

Al sinds ik haar heb meegenomen naar zee (en ze helemaal over haar toeren en bezweet de trailer af kwam), voel ik me al vreselijk schuldig en heb ik in m'n hoofd gestoken dat als ze van de stress haar veulen zou verliezen ik het mezelf nooit zou vergeven voor zo'n stom uitstapje ;(

Ik hoop dus echt dat ik hier heel snel toch een groeiende buik zie, of nog beter, een bewegende buik.

Bijvoeren zou ik ook niet doen bij Kim, nu toch nog niet. Zeker aangezien bij trekpaarden je het de merrie toch echt niet nog moeilijker wil maken met een vet veulen. Ze ziet er heel rond en gezond uit, dus ik zou gewoon verder die summerfit koeken geven en voldoende ruwvoer zoals je bezig bent.

Zoals (ik denk RX) zei dat ze op een symposium gehoord had, zou het moeten volstaan als je de laatste maand wat merriebrok bijvoert wanneer je ziet dat je merrie het wel kan gebruiken.

Imperiosa krijgt elke dag een literschep met onderhoudsmuesli en wat wortels. Voor de rest leeft ze gewoon van gras. Zolang de weide niet volledig kaal is, geef ik haar nog geen hooi bij (behalve op echt gure dagen, dan kan ze binnen wat knabbelen).

Wat betreft boeken: ik had eerder ook al op dit forum gelezen dat Paardenfokkerij van P. De Vries goed was. Dat had ik wat doorgestoken bij mn ouders en die hebben het blijkbaar doorgegeven aan m'n tante, want voor kerst heb ik dit boek gekregen :D Nouja, hij was niet meer in voorraad, dus hij is nog in bestelling, maar hij komt er dus wel :Y)

Hmm, mijn post is echt wel heel deprimerend geworden. Ik hoop dat ik geen mensen aansteek met m'n negatieve vibes.

Dus om toch op een positieve noot te eindigen, ik probeer voorlopig toch gewoon nog steeds verder te hopen op een gezond veulentje:
Afbeelding
Ze zou vandaag namelijk 225 dagen ver moeten zijn. Mooi getal. Ik hoop écht zooooo hard dat haar kleine veulentje vandaag inderdaad zijn 225ste bestaansdag viert :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:14

Lijkt me enorm vervelend als je denkt dat ze het veulen kwijt zijn.
Ik ga hier eventjes mee lezen.
Mijn schoonfamilie heeft een Tinker merrie laten dekken door ITS Bandit dus die verwacht een veulentje.

Zelf twijfel ik enorm of er iets in mijn PRE kan zitten. Mijn verstand zegt dat het niet kan maar mijn gevoel zegt dat het wel zo is. Er is een kleine kans dat ze inderdaad per ongeluk is gedekt bij de vorige eigenaar. Ze heeft al 3 veulentjes gehad in het verleden (ze is 9).

Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:23

die lijkt inderdaad wel verdacht Azmay. Het is soms zo moeilijk.

Crines oh wat lastig dat je ook aan het twijfelen bent. Ze zal er altijd mooi rond en drachtig uit. Heb je een foto van nu? Kunnen we even meekijken.
Ik ben jaren terug nog met drachtige Pretty meegeweest naar zee ook toen ze een maand of 8 drachtig was ook. Ze raadden me dat toen eigenlijk af en ik deed het toch :o ,ze had geen stress op de trailer en genoot van haar ritje en er was niks gebeurd. Je bent dus niet alleen hé. :o :D

Ook voor de anderen die twijfelen :(:) :(:)
Ik kijk nog altijd argwanend naar Nikita hoewel iedereen zegt dat ik gek ben. :o
Ik weet niet waarom ik dat gevoel heb. Misschien omdat het vorig jaar misgegaan is en ik haar nu zo graag een veulen gun? Ze had zo een verdriet vorig jaar. |(
Ik zie het ook niet echt bewegen,ik staar me ziek. Bij anderen zie ik het soms bewegen zonder dat ik er op let namelijk. Maar iedere merrie is zo anders.

Ik spring hier weer even in,met de feestdagen ben ik wat minder aanwezig.

Alle paarden zijn weer bekapt vandaag, 9 mini's en 1 groot paard,altijd de moeite maar zo blij als ze allemaal weer mooi op hun voetjes staan. 8-)
De dames waren ZO braaf,echt een plezier om te bekappen.
Toen Ella aan de beurt was zag je ook echt dat buikje aan beide kanten uitsteken bij haar anders fijne lijfje,zo schattig. <3
Ella is zo een lieverd,ik ben zo benieuwd en hoop zo dat alles ook goed gaat bij haar eerste dracht en geboorte. Bij de anderen natuurlijk ook en zeker ook Nikita,maar een eerste veulen is extra spannend natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:26

Ik ben ook 'blij' dat ik niet de enige ben die twijfelt. :j
Juist omdat het bij meer voorkomt, denk ik dat het er allemaal bij hoort en het dus allemaal wel goed zal komen.

Wat een mooi buikje, Azmay, heb je ook enig idee hoe lang ze al drachtig is?

Kim is vandaag precies 8 maanden drachtig.
Afbeelding

Slaapkopjes.
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:31

KBK soms heb je echt even (en meer dan eens ;) ) die bevestiging nodig.
Kim ziet er heerlijk drachtig uit hoor.
Ik snap je ongerustheid,haar eerste veulen,jouw eerste veulen en jullie hebben zo een band. Je probeert jezelf in te dekken voor als er iets zou mislopen ook. Maar 't komt vast goed! Als je maar zorgt dat je bij de bevalling bent en bijvoeren zou ik inderdaad NIET doen in Kim haar geval. Ook niet de laatste maand dracht,zodat het veulen niet TE groot wordt.
Ik ga het ook eens testen hier bij de mini's en mijzelf inhouden teveel te voeren op het laatst qua krachtvoer,want ook bij mini's is het belangrijk dat het veulen niet te fors wordt in de baarmoeder.
Maar dat voeren is soms sterker dan mezelf. :o :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:33

Ja klopt, plus het risico op hoefbevangenheid.
Als ze echt af gaat vallen en je de ribben gaat zien, dan ga ik wel bijvoeren, maar nu inderdaad nog even niet.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:35

Ze ziet er prima uit nu!
Op het laatst gaat de buik hangen en kan je ook sowiezo wel wat de ribben sterker gaan zien. Gewoon doen wat jij denkt maar zoals nu ziet ze er dus super uit!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:37

KoudbloedKim schreef:
Ik ben ook 'blij' dat ik niet de enige ben die twijfelt. :j
Juist omdat het bij meer voorkomt, denk ik dat het er allemaal bij hoort en het dus allemaal wel goed zal komen.

Wat een mooi buikje, Azmay, heb je ook enig idee hoe lang ze al drachtig is?

Kim is vandaag precies 8 maanden drachtig.
[ Afbeelding ]

Slaapkopjes.
[ Afbeelding ]

Ik hoop eigenlijk dat die van mij (ook Kim :') ) leeg is :o
Ze heeft in maart een hengstje gekregen dus ze zou van februari tot juli ergens moeten in dat geval.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:33

Pretty heerlijk alle paardjes weer bekapt.
Ik hoop van harte voor je dat ze wel drachtig is en alles goed zal gaan.

Azmay ze ziet er wel drachtig uit.
Ben benieuwd.

Kbk ik voer mijn drachtige paardjes nog niet bij.
Nu nog niet.
Kim ziet er prima uit hoor.

Robynn waar hoop je zelf op?

Maatje fijn dat het steeds beterder gaat.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:41

Onzekerheden zijn zo niet leuk maar denk dat we daar allemaal wel eens last van hebben..... Ik heb het makkelijk maar dat is alleen maar omdat ik het veulen regelmatig voel schoppen.

Mijn onzekerheden zijn meer de risico's waar ik tegenaan aan het lopen ben omdat Jill op transport zal gaan. Dat vind ik heel erg spannend, gelukkig lijkt Jill niet snel in de stress te schieten dus hopelijk zijn het dus meer mijn onzekerheden.

Hier krijgt Jill wel speciaal voer, speciaal voor dragende merries maar ze krijgt geen absurde hoeveelheden.

Ik ondertussen naar goed voer aan het zoeken voor als ze weer terug in Nederland (oke, België) komt te staan, ze krijgt hier nu van mij wat cavalor gevoerd ivm haar supplementen dus aan het zoeken gegaan naar cavalor voer in Nederland en dan wel zo dicht mogelijk bij de plaats waar wij weer willen gaan wonen. Lang leve de boerenbond! Die hebben dus alle cavalor voersoorten die ik straks wil gaan geven aan Jill :D

Dus zoektocht geslaagd! Net het doorgegeven aan mn vriendin zodat die het kan gaan halen voordat Jill aankomt. Weer n ding van mn to do list af kunnen strepen :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:47

Heerlijk cubalibre het eind komt in zicht.
Nog even.
Laatst bijgewerkt door R.X. op 28-12-15 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:47

CL super fijn en die boerenbond winkels zijn veel te vinden :)
Wanneer gaat ze op transport?
En ben jij tegelijk met haar terug in Nederland of kom jij eerder/later terug..
Haha sorry voor de vele vragen :+

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:56

KBK, je zult nog wel 10x gaan twijfelen ;) dat krijg je er gratis bij!
Vorig jaar was ik ook steeds aan het twijfelen, met 185 dagen was ze tonnetje rond, en daarna leek het alleen maar minder te worden.
Ik heb gelukkig een dierenarts die ik niet vertel wat drachtig is en hij pikt ze er op het oog zo uit, dat geeft een goed gevoel :j
Maar zoals al eerder gezegd; je kunt er nu toch niets meer aan veranderen, dus probeer zo veel mogelijk te ontspannen. Alle stress komt wel als de geboorte dichterbij gaat komen ;)

Ik voer nu ook echt nog niks bij. Tenminste, ze krijgt niets meer dan de niet-drachtige merrie. Voor mini's houden ze vaak 320 dagen aan (daar zou ze 22 maart op zitten) maar ze is twee keer bevallen op dag 341, dus ik hou toch 340 dagen aan. Februari misschien iets merriebrok voeren vind ik vroeg genoeg.

CL, heerlijk dat je weer wat van je lijstje kan strepen :)
Boerenbond heeft inderdaad tegenwoordig alles van Cavalor, super!
Hopelijk geeft de hele trip niet te veel stress, maar je geeft al aan dat Jill niet snel onder de indruk is, dus dan zal het vast wel goed komen allemaal :j