[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:59

oh maar de ene is super actief en de andere zie je nooit bewegen en is ook nog wat te vroeg.
Heb vorig jaar uren zitten staren en pas tegen het einde van de dracht, zag ik dit
https://www.youtube.com/watch?v=8ZtxMAxBNgU
mijn merrie stond er ook altijd gewoon bij te eten, ik merkte dus ook geen verschil in haar gedrag als het party was daarbinnen.
En ik heb ook nooit niks gevoeld voor de uier of in de flank, puur geluk hebben denk ik :P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:00

Beste advies wat iemand kan geven is "volg je eigen gevoel".
Maar het kan nooit kwaad om eigen ervaringen te delen zodat een ander voorbereid is op wat KAN gebeuren.

Je eigen gevoel (instinct) heeft altijd gelijk.

Gewoon goed naar kim blijven kijken en ze vertelt je precies wat ze nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door Eilinora op 27-12-15 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:02

Thanks allemaal, ga ik me niet te veel druk maken om mijn stilletjes ronddobberende Pinda! Had geprobeerd met hand voor de uier te voelen maar nu is hand beurs, Miep blijkt daar niet van gediend en erg lenig nog :')

Drachtig bont wolletje :+:

Dames goed gesmuld Knolselder :))

ohhh die knuffelkoe <3

Luna2006

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:02

Tis wel een drachtig buikje hoor kbk!

Ken het twijfelen hoor. Twijfel ook regelmatig nog aan marley. Zeker omdat ze zo moeilijk drachtig raakte. Ga ze van buitenaf nog eens scannen denk ik. Ze is nog zooo slank.

Kerstcadeaus :') tja alles voor de paarden en van moeders wat kleren haha

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:21

oei ik kan het niet bijbenen.
KBK ik snap je twijfel wel hoor. Maar het zal vast helemaal goedkomen. Persoonlijk zou ik haar dan nu wel extra brokjes bijvoeren. Waarschijnlijk is ze dat nu gewoon wel al nodig. Zoals hierboven al vermeld is. Maar goed in de gaten houden is het allerbelangrijkste.

Hier groeien de dames niet zo heel erg hard. Zijn beiden wel erg lief. Vooral chakira. Flirtje doet nog wel eens nukkig naar kid toe.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:54

Joan vond het in het begin ook vervelend als ik weer eens m'n hand onder haar buik legde. Dan stapte ze gelijk opzij en zwiepen met de staart alsof mijn hand een vervelende steekvlieg was. Doordat ik het gewoon iedere keer weer opnieuw deed is ze er inmiddels aan gewend geraakt. Zo raak ik haar daarachter en onder nu steeds overal aan zodat ze vast went aan het gevoel. Tegen de tijd dat de kleine kruimel dan op zoek gaat naar de melkbar reageert ze dan niet zo spastisch, hoop ik, zoals ze soms op mijn hand kan doen.

Madam had er zin in vandaag :roll:
Afbeelding
Afbeelding
Ze had even een momentje :))

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:56

Hier n slapende Jill <3
Afbeelding

Ze ligt veel maar met zo'n actief veulen als zij heeft vind ik dat ook niet gek, man die heeft n feest daar in die buik :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:01

Lekker drafje!

Mijn vriend had een boekje liggen die wel interessant is.

"Handboek voor afkalven"

Hierin staat ook beschreven wat te doen bij verschillende situaties.

Aangezien er weinig verschil zit in kalf of veulen tijdens de bevalling dacht ik dat dit wel nuttige info zou zijn.

De situaties komen namelijk bij zowel kalf als veulen voor en de oplossing is ook hetzelfde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:25

Vientje schreef:
Fijne kerstdagen iedereen!! :D {:)

[ [url=m/7M7wkW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat kerstmutsje op Pinda <3 _O-

Venthe schreef:
Cynthia, gaat het al wat beter met fiore?

Ja, gelukkig wel! het kwam overduidelijk door de liksteen. Ik heb de liksteen vandaag gezien (was vandaag pas weer bij Fi sinds ik mijn verzorgster had gevraagd om hem uit de stal te halen), ze had echt bijna de helft weggelikt in 3 dagen tijd! Hij was al bijna door bij het touwtje. Nu is haar mest weer helemaal normaal. Dus geen liksteen meer voor mevrouw :n

Fijn dat het hobbelen met Venthe goed is gegaan!

Die eerste foto van Joan _O- _O-

Handig, Inowa!

Ik voelde gisteren bij Dais net voor haar uier al een kleine verdikking. Is me bij Ti en Fi niet opgevallen rond deze tijd.
Het arme beest heeft het wel warm, dus ze staat nu lekker zonder dekentje op stal, maar gaat wel met regendekentje de bak in. Als we gaan wandelen, gaat ze ook bloot mee. Maar in de bak doet ze niets anders dan met haar pootjes in de grootste plas stil staan, dus dan kan een dekentje tegen de wind geen kwaad :)

Ik zag van de week een foto van Dais met 8 maanden bij Ti en 7 maanden bij Fi. Bij Ti was ze heel bescheiden en bij Fi vreselijk dik. Nu heeft ze weer echt een bescheiden buikje. Zou het dan toch een hengstje zijn? :D Volgende week maandag is ze 7 maanden, dus dan zal ik weer kijkenvergelijkfoto's plaatsen :)

Gisteren heeft het dochtertje van mijn vriend (3,5 jaar) voor het eerst op een paard gezeten. Kijk dat bekkie dan <3
Afbeelding

En een bovenaanzicht op dag 204:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:57

Die verdikking heb ik ook al eerder gevoeld, wat betekent dat?

Jill is echt een bolletje. <3

Fijn dat ik niet de enige ben die het twijfelen kent. :o
Ben wel blij dat het bij 1 veulentje blijft. _O-

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:04

KBK snap je twijfel, probeer je instinct achterna te gaan.
Maar denk dat het ook bij de dracht hoor, kan me goed herinneren dat maquavinci bij haar eerste dracht ook ineens dunner werd..

Hey wat leuk Cynthia82, ik heb eergisteren toevallig ook een foto van boven gemaakt, maar de mijne was toen 182 dagen dus nog lang niet zo ver :)
Ah en dat meisje is echt te schattig!

Mijn bovenaanzicht van maquavinci
Afbeelding

En zijaanzicht van gister 183 dagen
Afbeelding

Helaas heeft madame momenteel best last van mok bij 1 been.. Ze heeft het nooit eerder gehad, ze vind het heerlijk als ik het schoonmaak want het jeukt erg schijnbaar.
Zodra zij en haar drachtige vriendin (heeft al heel lang mok) los in de bak mogen gaan ze eerst samen staan krabbelen op de plekken waar het jeukt.. maar gelukkig kan ze niet in de kootholte komen met haar tanden :)

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:30

Die verdikking heeft Joan ook. Het is me ook opgevallen dat haar tietjes uit beginnen te zakken. Eerst zaten ze veilig opgeborgen bovenin en nu zijn het hangende theezakjes geworden

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:34

Zo eindelijk alles eens bij kunnen lezen.
Hier veel druktes gaande.
Het is nu niet mogelijk om op iedereen te reageren.
Voor degenen die het leuk vinden zal ik hier even wat foto's van mijn span plaatsten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik las wat over likstenen en wintervachten.
Hier heeft ieder paardje een goede vacht maar het verschild wel.
Gebruik geen dekens.
Ik heb wel liksteen er hangen en er word normaal gebruik van gemaakt.

Kbk ik hoop dat je gauw gerust gesteld bent.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:40

Wat betreft bijvoeren voor meer vetjes, dat zou ik dus zeker niet doen en wordt door de dierenartsen die hier komen (5 verschillende van 2 praktijken, en jaren geleden werd het zelfde op het fokkerij-symposium op de universiteit in Utrecht verteld) ook ten zeerste afgeraden. Het meer voeren gaat vooral op in de grootte van het veulen, met meer kans op complicaties bij de geboorte als gevolg. Zeker bij een ras die er toch al om bekend staat is dat ten zeerste af te raden. Zorg voor goed voorbeleid na de bevalling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:03

Jullie zeggen dat ik mijn gevoel moet volgen en die is op dit moment niet goed.
Als ik het veulen nou 1 keer duidelijk zag of voelde, zou die onzekerheid direct minder zijn.
Is er iets dat ik kan doen om erachter te komen of alles goed is met het veulen?
Opvoelen kan niet meer, scannen ook niet, daar zit teveel risico aan.
Misschien een hele domme vraag, maar heeft het zin om een stethoscoop te kopen? Of zit het veulen daarvoor te diep?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:05

Volgens mij gaat dat niet.
Je kunt zo'n "wee a foal" test proberen? Die gaat van 120 tot 300 dagen (is er ook eentje van 38 tot 120 dagen).

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:15

inowa schreef:
Ff ego berichtje...geen drachtige pony maar wel een drachtige knuffelkoe.
Vind het een erg leuke foto
[ [url=m/x37RW1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Morgen weer naar limburg voor een paar dagen en hard duimen want als het meezit verhuis ik eind januari naar drenthe :)

Ah wat een geweldige foto!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:20

KoudbloedKim schreef:
Jullie zeggen dat ik mijn gevoel moet volgen en die is op dit moment niet goed.
Als ik het veulen nou 1 keer duidelijk zag of voelde, zou die onzekerheid direct minder zijn.
Is er iets dat ik kan doen om erachter te komen of alles goed is met het veulen?
Opvoelen kan niet meer, scannen ook niet, daar zit teveel risico aan.
Misschien een hele domme vraag, maar heeft het zin om een stethoscoop te kopen? Of zit het veulen daarvoor te diep?

Ze is toch gescand op 18, 30 en 90 dagen? Dan moet je je niet druk maken en zeker een sober ras niet gaan volproppen met merriebrok. Gewoon zo blijven voeren als je al deed, merries die voor het eerst veulenen zijn vaak de eerste keer niet zo zwaar. Ze moet nog 3 maanden en ze gaan vaak pas de laatste drie maanden echt uitdijen.

NIet druk maken, je kunt er toch niets aan doen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:22

ik voel hier ook geen veulens, bij beide merries niet, terwijl camille al best ver is, ze groeit wel dus zal wel goed zijn

ik was nog even met foto's aan het spelen en heb een collage gemaakt van alle veulentjes die bij mij geboren zijn <3

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:31

Geen zorgen maken. Je kunt er nu toch weinig aan veranderen. Rustig afwachten. Beeld verandert vanzelf wel.
Je kunt een wee foal doen eventueel. Voeren zo ik niet teveel aan veranderen. Als ze geen ribben toont of invalt gewoon laten. Ik voer hier nooit voor jan/februari bij als ze in april uitgerekend zijn en dan nog kijk ik Hoe ze eruit zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:36

Ik zal eens informatie gaan zoeken over die test.

Volproppen was ik ook zeker niet van plan. _O-
En ik snap dat het niet bij elk paard gelijk is en het ene paard dikker is dan het andere, maar Kim is nu dunner dan 2 maanden geleden en dát vind ik vreemd.

Wat een schattige veulenkaart. <3
Ook allemaal zo verschillend!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:40

mooi jolandje wat een pracht exemplaren, uniek stuk voor stuk

KBK ik begrijp volkomen hoe je je voelt, heb vorig jaar ook een wee foal gekocht, maar uiteindelijk mijn gemoed tot rust gebracht en nooit gebruikt. Je kan er niks aan veranderen, hoe dan ook.
Komt helemaal goed hoor :(:)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:42

Ik ga nog een keer van buitenaf scannen. Marley zou 156 dagen zitten dus bijna op de helft als ik 320 reken. Maar ik merk enkel een vette merrie de laatste tijd

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:24

Wat een mooie collage jolanda.
Erg verschillend ook oa kwa bouw.
Leuk om te zien.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:27

Jolandje wat een leuke collage en wat een leuke variatie in allerlei kleurtjes veulens ;)

KBK van buitenaf scannen misschien als je het echt zeker wilt weten?

Over wat voor test gaat het? Hoe werkt dat precies?