[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:56

@Pardy: _O- _O- _O- :') :') _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Sjolvir

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:00

Liggen... proest......

Die ondeugd van mij ging dan onophoudelijk bokken (nee, niet op d computer..)... ging dus ook niet met touwtje..

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:08

Sjolvir schreef:
Liggen... proest......

Die ondeugd van mij ging dan onophoudelijk bokken (nee, niet op d computer..)... ging dus ook niet met touwtje..

haha vandaag dacht ik: ik probeer t eens anders: een hand op elke bil en duwen maar.....
mán wat kan ze bokken dan! }>
Terwijl ze wel telkens met dr kont tegen je aan gaat leunen om daar te worden gekrabbeld..... ik snap niks van dat beest! (maar ze is wel heul lief!!!!!!!!! ;) )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:10

kontje kriebel hier ook heel geliefd, dubbel handig nog beter.. en nog beter als er ook nog iemand voor kriebeld..

Handen achter kontje kan hier dan weer wel, in de zin van links iemand en rechts iemand..
in tegen stelling tot touwtje..
Met 2 handen zelf op kontje duwen resulteerd hier in achteruit lopend veulen.
Grappig he? De eigenaardigheden van onze veulens.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:11

Ik heb het Akira zo aan geleerd:
Eerst geprobeerd mee te lopen. Nee lukte niet, beesje werd helemaal gek.
Daarna, als ik Mendy uit de wei ging halen. Akira ook een touwtje om doen, ze loopt toch achter moeders aan. Nu, 2 weken later loopt ze heel braaf mee, ook van mama weg de stal uit etc.
Voor mij een techniek die ik erin hou :j

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:29

We zetten eigenlijk de veulens vanaf dag 1 aan een touwtje buiten. Omdat dit Tabitha's eerste was en ze zelf erg druk was, hebben we nu de eerste twee dagen Asombro los mee laten lopen. Maar nu gaat hij weer aan het touwtje. We hebben een licht langer touw. Knipper eerst de merrie aan een touw en daarna het veulen aan het langere touw. We laten het veulen rechts van de merrie lopen en het touw loopt dan dus voor de borst van de merrie langs naar degene die beide begeleid. Gaat het veulen nu trekken, dan duwt de merrie het touw met de borst op waardoor je zelf dus minder hard hoeft te trekken. Vandaag durfde het veulen de wei niet uit en bleef dan aan het touw trekken. Dan is het gewoon afwachten tot hij naar de merrie wilt en merkt dat hierdoor de druk op het touw verminderd. De eerste keren is het wel handig als er een hulpje in de buurt is maar je kan ze in je eentje buiten zetten.
Ik denk dat hoe vroeger je ermee begint, hoe meer het veulen nog de moeder volgt en dus spelenderwijs aan een lijntje leert lopen.

Morgen gaan ze het grote weiland in, we zijn dan zelf thuis en kunnen de sloten in de gaten houden.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:32

Touwtje achter Ti werkt ook niet. Dan gaat hij in staking... Achterover leunen, kop omhoog en oren naar achter.
Hmmm.. zo veel veulens die het niet doen, waarom is dan dan toch een tip? :+

Ti gaat al vanaf dag 1 met het touwtje naar buiten (Dais los), dan is een veulen nog zo klein en onwetend, dan lopen ze wel mee en weten ze niet beter.
Ik heb ook nooit problemen gehad met hem met meelopen. Het was gelijk heel normaal voor hem.
Eén weekend was hij erg baldadig en wilde hij niets (ook niet meelopen), maar vorige week bleek dat hij de vrijdag voor dat weekend in de sloot was gestapt (ja, gestapt, niet gevallen). Hij kwam er zelf uit en heeft toen flink op zijn kl*te gehad van Dais.

DendroFleur, die methode heb ik ook wel eens gehoord, maar wat dan als het veulen juist voor de moeder uit rent en voor de moeder langs jouw kant opkomt? Ik heb het één keer geprobeerd, maar vond het niet zo handig..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:40

Dan loopt hij aan de andere kant mee. Het touwtje is ook niet heel lang, veulen loopt net in de flank van de moeder.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:48

Gefeliciteerd met de keuringsresultaten!
Wat is Adana al groot en wat kijkt Destinada sneu, arm ding. Zal wel snel wennen.
Ik ga pas na komende week kamp beetje oefenen met Emy met lopen aan een touwtje. Met Dushi deed ik dit al sneller, maar Emy is zo verschrikkelijk verlegen. Ze durft pas sinds een week naar me toe te komen voor een kriebel of een brokje, daarvoor was het echt niet te doen. Volgt ons wel trouw als ik met mams loopt, dus zo hebben we wel een beetje geoefend, maar zelf met touwtje nog niet. Ben benieuwd hoe dat gaat.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:55

ik heb Adana ook vanaf het begin gelijk aan het touw mee laten lopen de eerste x heb ik moeten helpen en erna ging het vanzelf allemaal :)

Heb der 1 los laten meelopen maja toen scheurde ze als een gek langs me en zo en dat vind ik niet echt fijn als ze zo los over het erf rennen en zo.

Vandaag ging gelukkig alles een stuk relaxter ook met de merrie ze is een stuk rustiger dan gisteren en eergisteren denk dat ze het nu begint te beseffeb dat ik haar kind niet wil afnemen maar dat het wel tijd is om te af te spenen. :) gelukkig ook maar wat een gedoe allemaal ook

Hoe lang duurt het eigenlijk voordat de melkproductie gestopt is en het niet meer zo een pijn doet allemaal?
en ze weer fatsoenlijk gevoerd kan worden.?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:01

Joyce wat zijn ze groot geworden!

Adana wordt al mooi licht van kleur! Die van onze verkleuren zó langzaam, vind dat wel erg jammer, maar ja je doet er niks aan :P

Girlie krijgt ook een apart kleurtje, zo met dat donkere 'masker'.

Sjolvir gefeliciteerd met de mooie resultaten!

Chicago wordt chique zeg, ook gefeliciteerd met de premie!

onley, met weer normaal voeren wacht ik meestal totdat je echt duidelijk ziet dat het uier flink opdroogt, dan langzaam weer wat meer voer. Maar als het veulen eenmaal afgespeend is, krijgen ze toch niet zoveel voer meer.

Aargh, kom ik net op stal na een lange dag met een stand op een evenement staan, hebben er kinderen HOOI op het land gegooit! Gewoon uit de schuur vandaan gejat, en op het land gegooit, want ja 'er stond niet op het bordje dat dat niet mocht' |o Leuk met een paard dat allergisch is voor hooi..
Nu het stuk voor het hek maar afgezet, zodat er niemand meer bij de paarden kan. Vind het alleen erg sneu voor de kids die zich altijd goed gedragen, dat het nu weer verpest is door 1 onopgevoed kind..

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:37

Cynthia82 schreef:
Wat worden ze groot, Joyce!
En Gicardi ziet er erg grappig uit zo :)
Heten de veulens volgend jaar Hicardi en Hupona? :+

Misschien bij Upona wel :P Nicole mag die verzinnen ;) Maar Hupona denk ik niet, zou eerder Hepona worden (veulens oma heet Epona)
En Barcardi is niet drachtig dus geen Hi-tje volgend jaar :P

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:31

Hier even een bezorgde update, niet om Es hoor, die doet het goed, maar nu is Venus koliekerig....

Ik denk dat ze het heeft van een nieuwe baal hooi....

Echt kl.te...

Vanaf Es haar koliek hebben we nog maar 1 nacht goede nachtrust gehad, verder steeds laat naar bed en vroeg op of gebroken nachten.. pfoeh.. nu moet het echt stoppen...

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 01:48

he..verdorie MI, koliek is altijd zo ongrijpbaar. erg vervelend. hoop dat ze er snel doorheen komt.
sjolvir: gefeliciteerd!
only: ach...die arme moeder...
chicago wordt echt al groot
pff die girlie gaat ook hard. kleurtje blijft gaaf
marlis..leuk hoor dat het rijden zonder hoofdstel zo goed ging

met pando's voetje gaat het wel aardig. ze loopt al minder kreupel, maarja, ze krijgt natuurlijk ook pijnstillers/ontstekingsremmers dus het geeft nog niet een echt eerlijk beeld. ik ben normaal gesproken echt gek met pando, maar op het moment vind ik haar ZO NIET leuk!
als Greatful nog maar naar me kijkt, jumpt ze er tussen. soms lukt het heel even om het veulen te aaien.
neeeee en dan die blauwspray op haar voet spuiten. wat een drama. ze wordt steeds linker. vanavond begon ze echt te dreigen en de ellende is dat ik haar been (achter) niet kan houden, ze schopt zich echt los. het wordt echt gevaarlijk.
en waar ik ook van baal. normaal leer ik alle veulens vanaf dag 1 om een halstertje aan en uit te doen en mee lopen aan het halster. ik heb het nog niet 1 keer kunnen proberen om Greatful een halstertje aan te doen. normaal doe ik dat op stal, maar vanwege pando's hoef moeten ze buiten blijven en ik krijg geen kans om ook maar normaal bij het veulen te komen! ik word er echt niet goed van. het zal uiteindelijk wel weer goed komen, maar dat kan nog wel eens even gaan duren zeg. het veulen wordt natuurlijk ook schuw gemaakt door pando, want zij gaat er het liefst vandoor als ik de wei in kom. uiteindelijk zwicht ze wel voor biks, maar rustig eten is er ook niet bij. heel de tijd moet Greatful naast of voor haar staan. moeders klik ik dan vast, maar ze draait en draait. ik wist dat het een felle moeder was, maar zij slaat echt alles hoor. ze is echt onbetrouwbaar nu. streng toespreken helpt helemaal niks. alleen aandacht aan haar schenken helpt ook niks...ik weet het even niet meer

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:40

Thanx al_zawraa ik zal het in de gaten houden met die uier, de merrie is namelijk zo schraal geworden van de stress dat ze wel wat extra kan gebruiken namelijk vandaar dat ik dat vroeg ze is al zo moeilijk dik te krijgen en te houden

Kannie jee zeg dta is erg vervelend dan
heb je niet de mogelijkheid om ze op een kleiner stukje te zetten waar je de merrie
ook even kan vastzetten zodat je je kan richten op het veulen?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:57

Hoi allemaal, ik heb niet alles bijgelezen, had deze week veel kraambezoek oa mijn broer uit Noorwegen.En alle dieren moeten dan ook nog gedaan, weinig tijd om achter de pc te zitten.

MI hoop dat het meevalt, vind koliek altijd eng.

Ik heb geen passend halstertje voor Eyes, die loopt dus gewoon los mee. En dat doet hij heel braaf, keurig naast mams.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:49

)MI, hoop dat deze koliek meevalt en snel weg is bij Venus.
En dat je snel beetje fatsoenlijke nachtrust krijgt.

AZ, fijn, zulke kinderen.. grrrr.

Kannie, dat is wel lastig zo met zo'n pittige moeder waar je duvels bij uit moet kijken.

Moet overigens nieuw halstertje gaan kopen denk ik.
Had nog mazzel, had vorig jaar leren halstertje gekocht voor de Hepsi, voor de keuring..
In begin gaatjes erbij moeten prikken, verzoop ze erin.
Ik pakte het vrijdag avond, schrik!!!!!! te klein!!!! gaatjes de andere kant op erbij moeten prikken,
ging precies..

Gekke babybeest, liep keuring mee van trailer naar de keuring (ik in mijn eentje), maar op het keurings terein.. oef.. stoute kabouter.. ( <3)

Had de paarden in mijn 1 1/2 paards trailer, heb dan ook gereden als slak.
Beide keren stond Hepsi achterstevoren bij aankomst :+ ( die stond los, zodat ze niet opgehangen zou worden aan touwtje en halster)
Sjol gelukkig super braaf in trailer.
Moest gisteren ochtend wel lachen, boer zou helpen laden, hij had alleen niet gezien dat Sjol nog vast stond aan de trailer.
Sjol is zo'n makkelijke die loopt er vanzelf op (zeker als je haar Hepsi de trailer al in hebt), dus die ging al, voordat hij haar los had.

Terug moesten we de Hepsi duwtje geven met handen achter elkaar, was thuis niet nodig, maar ja, toen had trailer ook niet gereden.

Volgende keer trailer rijden is naar haar opfok adres |( , tussendoor nog paar keer gewoon erop en eraf voor het oefenen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:57

m_i: gaat het al weer wat beter met Venus?

kannie: erg lastig lijkt mij zo'n beschermende moeder. Larouscha was dat vorig ook wel, maar in de zin van gelijk hinniken als het veulen naar ons toe wilde. Dan keerde hij dus gelijk weer om. Ze heeft nooit ook maar lelijk gekeken naar ons of wat dan ook. Dit jaar is ze veel minder beschermend (vorig jaar eerste beeb) en dus ook een makkelijker veulen.

sjolvir: wat een goed resultaat op de keuring zeg! Jij mag trots zijn op de kabouter en haar moeder! De kleine ga je vast je nog vol aan krijgen!

Babousca laat zich ook vallen als ze iets moeilijk vind (halster om doen in het begin, meelopen aan touwtje) nu gaat het gelukkig beter alleen meelopen oefenen we bijna nooit. Ze doet het wel als moet, dus ze kan het wel.
Sun hebben we nog nooit aan het touwtje gehad, die sjokt zo wel achter je aan

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:12

Sjolvir, gefeliciteerd!!!

Girlie II heeft nog nooit aan het touwtje gelopen. := Maar ze loopt nog steeds keurig langs Neon mee. Is wel een verschil tussen hengstveulens en merrieveulens, die hengstjes liepen nooit zo braaf mee.

Hier is nog het filmpje van afgelopen dinsdag. Dendro, herken je gekke Dancing Queen?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:52

Jeetje MI het zit je ook niet mee, ik hoop dat het snel weer beter gaat met Venus!
Kannie, lastig zo'n felle mama, zeker als je ze dan ook nog moet behandelen.

Sjolvir, ja zeker vervelend zulke kinderen. Maar ja volgens sommige mensen is dit normaal, dat kinderen zomaar dingen die niet van hun zijn aan paarden voeren, en dat ik dan mijn spullen maar beter op zou moeten ruimen. Ben het daar niet mee eens, aangezien (IMO) 1 van de eerste dingen die je aan kinderen leert toch is dat ze van dingen die niet van hun zijn af moeten blijven, en ook dat je dieren niet zomaar van alles mag voeren.

Ik vraag me af of het echt zo normaal is om dieren zomaar van alles te voeren als je op een camping staat? Wat vinden jullie daarvan? Ik hoefde dat vroeger echt niet te proberen zonder toestemming van mijn ouders of de eigenaar van de dieren, en gelukkig doen de meeste gasten het bij ons ook niet, dus ik denk niet dat het zo normaal is als sommige mensen denken, maar ben wel heel benieuwd naar jullie mening. Misschien ben ik hier vrij streng in, maar ik wil gewoon geen ziek paard vanwege verkeerd voer.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:41

Gister ook even naar de show geweest, maar steeds toch denken aan onze hoogdrachtige poezebeest op stal. Toen terug naar stal na de seniorhengsten, net uurtje terug op stal, begint poezebeest te persen :+ ze heeft braaf gewacht dus! 4 kleine kittens erbij, er kwamen er 3 in stuit (komt veel voor in deze lijnen, dus vandaar dat ik al een week op stal sliep). 3 dames en 1 heertje, 3x zwart/wit, 1x antracietgrijs/zwart-achtig tabby (hoewel je nauwelijks iets ziet van het tabby aangezien ze zo donker is, je ziet dat ze niet echt zwart is maar grijs door het zwart van broer en zussen).

Emira is 299 dagen drachtig, morgen op 300 dus en nog 21 dagen tot 320 ;)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:51

Gefeliciteerd SA, wat goed dat ze op jullie gewacht heeft.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:53

neon: wat een mooi filmpje zeg! Knap stel!

a_z: zomaar paarden voeren is niet normaal, een plukje gras moet kunnen maar dat is ook alles

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:12

Neon, ik herken wel jou! Maar kan me voorstellen dat jullie kampioen zijn geworden. Mooi gelijk achterspan en blits voorpaard.

Paarden staan nu in het land naast merrie met veulen. Kunnen ze langzaam aan elkaar wennen. Wel erg grappig dat het veulen naar gillende en springende kinderen toe komt. Gisteren en vandaag weer. Jongetje kon hem zo aaien. Toen was zusje erg teleurgesteld.

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:32

Al_Zawraa schreef:
Ik vraag me af of het echt zo normaal is om dieren zomaar van alles te voeren als je op een camping staat? Wat vinden jullie daarvan? Ik hoefde dat vroeger echt niet te proberen zonder toestemming van mijn ouders of de eigenaar van de dieren, en gelukkig doen de meeste gasten het bij ons ook niet, dus ik denk niet dat het zo normaal is als sommige mensen denken, maar ben wel heel benieuwd naar jullie mening. Misschien ben ik hier vrij streng in, maar ik wil gewoon geen ziek paard vanwege verkeerd voer.

Ik ben het met je eens! Maar niet iedereen is zo slim......... op de manege waar ik voorheen met mijn paard stondwaas een volwassen man stukken conifeer aan de paarden aant t voeren. Wij natuurlijk woedend want ten eerste mochten vreemden niet zomaar bij de pensionpaarden komen en ten tweede is conifeer natuurlijk niet goed voor een paard. Zegt ie doodleuk: het is toch groen? zolang het groen is dan eten paarden het wel!
Nou die man heeft het geweten! man ik was woest!

MI het zit je niet mee zeg! :(:) sterkte met venus!

Neon, wat lopen ze heerlijk te showen zeg!