[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 15:13

Onze eerste wandeling is een feit. Super trots op mijn kereltje. De fietsers van achteren vond hij nog wel spannend maar hij was vrij snel weer chill. Moeders liep lekker door. Die had nergens last van. Die genoot volop van de wandeling.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 15:26

Gefeliciteerd *\o/*

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 18:55

Gefeliciteerd!
Hier ook een brokkenpilootje.
Afbeelding
Afbeelding

Met d'r been in het draad gezeten.
Voor nu aanzien op advies van DA. Het halster verloopt niet soepeltjes dus ze willen er ook niet te veel stress bij geven.
Mocht ze kreupel gaan lopen of iets dan moeten we wel.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:28

Cioccolato schreef:
Een merrie puur voor de sport moet je niet mee fokken. Heel simpel. Ook een merrie die niet zonder ijzers kan, niet mee fokken
Het is onverantwoord om dat risico te nemen met een veulen in 1 en dezelfde stal. Snap dat echt niet :n

Maar er gaan toch heel veel merries met veulen naar de keuring, allemaal op ijzers.

Daarnaast ben ik zelf ook iemand die sport en fokkerij combineert. Dus ook hier gaan ze -indien nodig- enkele weken na veulen weer op ijzers. Als het niet nodig is dan niet natuurlijk.
Maar om nou niet te fokken omdat je ze om een bepaalde reden (of meerdere) een maand na het veulen weer op ijzers wilt..

Iemand bekend met een swab nemen? Ik overleg uiteraard nog met de vee arts morgen. Maar vroeg me af of iemand een idee heeft van de kosten en hoelang het ongeveer duurt voor je de uitslag hebt. En wat ik me evt voor moet stellen kwa kosten en tijd kwa behandeling? Uiteraard weet ik dat het allemaal per kliniek, per merrie, en per uitslag wisselt. Maar ik heb nog 0 ervaring met swab. Wij hebben nog 2 cyclussen te gaan dus de rek is er aardig uit..

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:46

Swab is bij mij verplicht voor natuurlijk dekken in Dld. Probeer het aan het begin van de hengstigheid te laten doen. Kost bij mij rond de €60 en ik heb rond de 3 ä 4 dgn de uitslag. Met een beetje geluk kan ik dezelfde ronde nog dekken.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:58

Dankjewel!
Vee arts vertelde me de vorige keer dat ze recent op maandag een swab hadden gedaan en vrijdags de uitslag kregen. Morgen is het dinsdag, dus ben bang de uitslag pas na het weekend te hebben. En als ik kijk naar de eerdere cyclussen moet ze uiterlijk vrijdag/het weekend geïnsemineerd worden/eisprong hebben. Dus als ik maandag pas de uitslag heb, zou ik zo balen. :\ Na insemineren spoelen met breed ab was ook een optie zonder dat we de uitslag al hebben, is dat wat om deze ronde in ieder geval ‘iets’ te doen?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 20:17

stal_hd Wat fijn dat ze mag blijven :D

Lonniejj Ik ben benieuwd of je merrie haar uier volschiet dan als ze bevallen is.

AnsoDM Fijn dat ze niet meer door de draad is gegaan. Ik heb hier nu hetzelfde aan de hand met Boef. Die staat sinds gisteren 24/7 buiten en is op nog geen 24u, 3x door de draad gegaan :') Vandaag een sterkere klok aangehangen dus hopelijk laat hij het nu. Gefeliciteerd met het veulen bij jullie op stal.

LAdonna75 Ik zou zolang mogelijk wachten ook. En is anders hoefschoenen geen optie voor het rijden?

Mirjamalvaro Gefeliciteerd *\o/* Wat een knap veulen <3 En dat ging lekker vlot zo te lezen.

Kyrkelover Wat een ontzettend leuke foto's van Vigo :+: Hier is de weide ook echt niet vlak en er liggen heus takken, stenen en boomstammen in. Wat je zegt lekker laten liggen, leren ze alleen maar van (wel zorgen dat er geen scherpe dingen of echt gevaarlijk uitstekende dingen zijn). ijzers ben ik niet perse voorstander van met een veulen maar ik heb erg lompe tinkers ook :')

Charmfaith Wat leuk dat je terug bent. Je dames zijn weer erg rond :D Wordt nog even spannend dan kwa timing en bevallingen :=

Thioro Zo sprong Odin mij hier gisteren in mijn nek toen ik de weide uitliep >;) Soms kunnen ze aardig baldadig zijn.

Kiko Wat fijn dat de wandeling goed ging *\o/*

Sabbuh Ik kan het niet zo goed zien op de foto maar is het erg diep? Op de foto lijkt het gelukkig alleen oppervlakkig te zijn.

Gisteren zijn Boef, Nolan, Odin, Quickstar en Pretty de weide op gegaan. Meteen 4x draden kunnen maken en vanmorgen nog eens :+ Deze groep maakt het wel bont. Maar doorheen de dag zijn ze netjes erin gebleven
Pretty woman
Afbeelding
Afbeelding

Odin
Afbeelding
Afbeelding

Quickstar
Afbeelding
Afbeelding

Nolan
Afbeelding

Boef
Afbeelding

En de jongste telg heeft de naam Rico gekregen. Een flinke beer en nu al lekker sociaal. Zijn hele neus zit onder de opgedroogde melk :') Moeders heeft enorm veel melk. Als Rico drinkt aan de ene speen, dan drupt het langs de andere speen op zijn neus :+ Nog nooit meegemaakt dat een merrie echt zo veel melk aanmaakt.
Afbeelding
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Imani_Abby - Toffee - 354 dagen
Lonniejj - Rosa - 349 dagen
Korbakimmy8 - Cookie - 347 dagen
Korbakimmy8 - Cupcake - 347 dagen
EllyC - W-Mellaer's Wamailin M - 339 dagen
Ilsje87 - Labiesch - 339 dagen
Mirjamalvaro - Blossom - 334 dagen
Quir - Carice - 331 dagen
Charmfaith - Bailey - 331 dagen
Nieky1993 - Abby - 328 dagen
Jaydee_wp - Glyncoch Spring-Tide - 327 dagen
Nieky1993 - Tina - 325 dagen
Moner - Walske - 324 dagen
Corinadrenth - Diva - 324 dagen
Moner - Gateau - 322 dagen
Goldenarrow - Estonia - 320 dagen
Carmen1987 - Carmen - 309 dagen

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 20:27

absque_dubio schreef:
Dankjewel!
Vee arts vertelde me de vorige keer dat ze recent op maandag een swab hadden gedaan en vrijdags de uitslag kregen. Morgen is het dinsdag, dus ben bang de uitslag pas na het weekend te hebben. En als ik kijk naar de eerdere cyclussen moet ze uiterlijk vrijdag/het weekend geïnsemineerd worden/eisprong hebben. Dus als ik maandag pas de uitslag heb, zou ik zo balen. : Na insemineren spoelen met breed ab was ook een optie zonder dat we de uitslag al hebben, is dat wat om deze ronde in ieder geval ‘iets’ te doen?

Dat zou je idd kunnen doen als je deze cyclus toch wilt gebruiken. Ga je ervan uit dat ze vuil is?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 20:31

Geweldig Nieky :')

Oh Blossom wil niet te ver achterblijven geloof ik.
Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:09

absque_dubio schreef:
Dankjewel!
Vee arts vertelde me de vorige keer dat ze recent op maandag een swab hadden gedaan en vrijdags de uitslag kregen. Morgen is het dinsdag, dus ben bang de uitslag pas na het weekend te hebben. En als ik kijk naar de eerdere cyclussen moet ze uiterlijk vrijdag/het weekend geïnsemineerd worden/eisprong hebben. Dus als ik maandag pas de uitslag heb, zou ik zo balen. : Na insemineren spoelen met breed ab was ook een optie zonder dat we de uitslag al hebben, is dat wat om deze ronde in ieder geval ‘iets’ te doen?

Een swab voor welk onderzoek?

Hier(Fr) is een swab verplicht voor dekking. Naargelang hengstenhouder/soort dekking worden er die of die bacterie getest volgens vastgelegde procedures. En soms ook een bloedstaal voor de coggins test.

Ik had vorig jaar wat troubles met de swab, verzending niet binnen de gewenste tijden dus enkel een bepaalde test mogelijk, uiteraard net de test die het langste duurde.
De hengstenhouder stond de dekking toe omdat de merrie al bij hen bekend was en het dezelfde hengst als het seizoen ervoor was.
Ik had het resultaat binnen toen de hengst met z'n eerste dekking bezig was :P .

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:18

absque_dubio schreef:
Cioccolato schreef:
Een merrie puur voor de sport moet je niet mee fokken. Heel simpel. Ook een merrie die niet zonder ijzers kan, niet mee fokken
Het is onverantwoord om dat risico te nemen met een veulen in 1 en dezelfde stal. Snap dat echt niet :n

Maar er gaan toch heel veel merries met veulen naar de keuring, allemaal op ijzers.

Daarnaast ben ik zelf ook iemand die sport en fokkerij combineert. Dus ook hier gaan ze -indien nodig- enkele weken na veulen weer op ijzers. Als het niet nodig is dan niet natuurlijk.
Maar om nou niet te fokken omdat je ze om een bepaalde reden (of meerdere) een maand na het veulen weer op ijzers wilt..

Iemand bekend met een swab nemen? Ik overleg uiteraard nog met de vee arts morgen. Maar vroeg me af of iemand een idee heeft van de kosten en hoelang het ongeveer duurt voor je de uitslag hebt. En wat ik me evt voor moet stellen kwa kosten en tijd kwa behandeling? Uiteraard weet ik dat het allemaal per kliniek, per merrie, en per uitslag wisselt. Maar ik heb nog 0 ervaring met swab. Wij hebben nog 2 cyclussen te gaan dus de rek is er aardig uit..

Tja. Het is maar wat je belangrijker vindt en waar je bewust risico mee wil lopen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:36

Suffie ik had je al op de pb. :D

Thioro, swab om erachter te komen of er evt bacteriën gisten schimmels of wat dan ook in de baarmoeder zitten die niet met scannen zichtbaar zijn. Maar idd, uitslag binnen terwijl je bezig bent met dekken..

Cio geen idee waarom je zo heftig en persoonlijk reageert door te suggereren dat ijzers om = bewust extra risico nemen is en uitspreekt dat ‘wat je maar belangrijk vindt.’ Volgens mij hebben we allemaal het beste voor met onze merries, maar doen we het wel allemaal op onze eigen manieren en met onze eigen doelen. De een loopt risico met ijzers eronder, de ander met bevallen in de wei zonder camera. Halster bij de merrie om of bij veulen in de wei geeft ook risico’s. Net zoals überhaupt in de wei zetten. Of überhaupt niet 24/7 bij je dragende merrie aanwezig zijn. Zo blijven we bezig.
We kiezen allemaal wat het beste bij ons en bij onze merries passen. En ik ben heel blij dat er mensen zijn met sportmerries die fokken. Want ik vind het persoonlijk juist interessant als er gefokt wordt met merrielijnen waarbij de merries zelf ook daadwerkelijk actief zijn of zijn geweest in de sport. Ik geloof namelijk nog steeds dat de merries het grootste deel bepalen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:43

Ja dat klopt. Dus maar net wat je belangrijker vind :j
Vind het erg om te lezen hoe makkelijk mensen er soms over denken. Maar dat is zeker niet enkel met ijzers hoor!

Maar goed. Maakt niet uit. Ik hoop dat mensen die meelezen voor info oid een leer eruit trekken.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:47

Daar heb je gelijk in, en zo begrijp ik je reactie een stuk beter! :)
Ik vind fokken sowieso echt enorm veel risico’s hebben. En dan dus nog alle ‘randzaken’. Het is leuk als het goed gaat, maar als het fout gaat..

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 22:24

Gefeliciteerd Anso!

Oei, Nieky. 4x door het draad. Ergens ga je toch denken dat ze het een keer leren :') Wat een flinke kerel is Rico!

Wat een leuk veulen Kyrkelover! Fijn als ze zo aanhankelijk zijn. Leuk dat het oepsje toch zo goed heeft uitgepakt.

Ijzers discussie kan ik niet over meepraten. Hier geen ijzers bij paard en pony.

Vanavond nog even kunnen veulen knuffelen. Moet uitkijken dat die brutale aap niet op schoot kruipt :')
Afbeelding
Help! Ik word opgegeten :')
Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 22:28

Nieky, Rico is heel leuk! <3

HiFi mocht vanavond na de regen nog even in het zonnetje spelen
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 01:14

Kyrkelover. Niet gepland maar met een dubbele lading meer dan welkom. Hoe mooi dat hij zo goed gelukt is

Ansodm. Wat een mooi veulen. Deze is van de stal eigenaar?

Kiko wat heerlijk dat het zo goed ging

Sabbuh. Dat is balen hopelijk valt het mee

Absque_dubio. Meestal kan dezelfde cyclus nog gedekt. Kosten weet ik zo niet. Je hebt een paar dagen om eventueel te spoelen of zelfs meermaals. Komt vast goed

Nieky. Allemaal heel knap. Waren ze nog geen stroomdraad gewend. Balen als ze zo vaak erdoorheen gaan.
Rico is al een hele beer! Komt niks te kort als moeders zoveel melk geeft

Mirjamalvaro. Blossom maakt er nu ook werk van. Spannend

Cynthia wat een knappie <3

Nigrante vandaag in de grotere stal gezet. Hier kan ik haar in de gaten houden met de camera

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 01:55

Even een ego post
Walske heeft zojuist een prachtig palominobont merrieveulen gekregen Afbeelding

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 03:22