Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cioccolato schreef:Een merrie puur voor de sport moet je niet mee fokken. Heel simpel. Ook een merrie die niet zonder ijzers kan, niet mee fokken
Het is onverantwoord om dat risico te nemen met een veulen in 1 en dezelfde stal. Snap dat echt niet
absque_dubio schreef:Dankjewel!
Vee arts vertelde me de vorige keer dat ze recent op maandag een swab hadden gedaan en vrijdags de uitslag kregen. Morgen is het dinsdag, dus ben bang de uitslag pas na het weekend te hebben. En als ik kijk naar de eerdere cyclussen moet ze uiterlijk vrijdag/het weekend geïnsemineerd worden/eisprong hebben. Dus als ik maandag pas de uitslag heb, zou ik zo balen.Na insemineren spoelen met breed ab was ook een optie zonder dat we de uitslag al hebben, is dat wat om deze ronde in ieder geval ‘iets’ te doen?
absque_dubio schreef:Dankjewel!
Vee arts vertelde me de vorige keer dat ze recent op maandag een swab hadden gedaan en vrijdags de uitslag kregen. Morgen is het dinsdag, dus ben bang de uitslag pas na het weekend te hebben. En als ik kijk naar de eerdere cyclussen moet ze uiterlijk vrijdag/het weekend geïnsemineerd worden/eisprong hebben. Dus als ik maandag pas de uitslag heb, zou ik zo balen.Na insemineren spoelen met breed ab was ook een optie zonder dat we de uitslag al hebben, is dat wat om deze ronde in ieder geval ‘iets’ te doen?
absque_dubio schreef:Cioccolato schreef:Een merrie puur voor de sport moet je niet mee fokken. Heel simpel. Ook een merrie die niet zonder ijzers kan, niet mee fokken
Het is onverantwoord om dat risico te nemen met een veulen in 1 en dezelfde stal. Snap dat echt niet
Maar er gaan toch heel veel merries met veulen naar de keuring, allemaal op ijzers.
Daarnaast ben ik zelf ook iemand die sport en fokkerij combineert. Dus ook hier gaan ze -indien nodig- enkele weken na veulen weer op ijzers. Als het niet nodig is dan niet natuurlijk.
Maar om nou niet te fokken omdat je ze om een bepaalde reden (of meerdere) een maand na het veulen weer op ijzers wilt..
Iemand bekend met een swab nemen? Ik overleg uiteraard nog met de vee arts morgen. Maar vroeg me af of iemand een idee heeft van de kosten en hoelang het ongeveer duurt voor je de uitslag hebt. En wat ik me evt voor moet stellen kwa kosten en tijd kwa behandeling? Uiteraard weet ik dat het allemaal per kliniek, per merrie, en per uitslag wisselt. Maar ik heb nog 0 ervaring met swab. Wij hebben nog 2 cyclussen te gaan dus de rek is er aardig uit..