Gefeliciteerd Ajesca! Mooie merrie! Benieuwd of er toch iets wit te bespeuren valt.
Wat een nare ervaring Olga. Mij lijkt ook wel als je opwekt en het veulen nog niet klaar ligt om geboren te worden, die zowiezo klem gaat zitten. Maar als de merrie zo slecht is moet je iets natuurlijk .
Jeetje olga wat een heftige dag/nacht/ochtend… heel veel sterkte
suffie
Geplaatst: 03-04-22 10:48
Heel veel sterkte olga
Jaydee_WP
Geplaatst: 03-04-22 10:52
Jeetje Olga... Dat is echt een horrornacht. Dan word je toch wel weer even met je neus op feiten gedrukt dat een gezond veulen/gezonde merrie niet vanzelfsprekend is. Hoewel jij al genoeg hebt meegemaakt.. Heel veel sterkte, ook voor de buurman.
Hier geen deken op. Ze heeft afgelopen jaar dan ook niets hoeven doen. Behalve drachtig zijn, dus besloten haar lekker zonder deken te houden. Wij zitten nu op 311 dagen (dacht ik...). Vet spannend!! En vet dik... Haha!
Dat zijn de mindere dingen van het fokken Olga. Sterkte.
En een mooi merrie veulen erbij! Gefeliciteerd
Onze Mevr G is vandaag 320 dagen. Blij dat ze dat gehaald heeft. Vorige week ging dat uier in ene zo hard en banden zakte weg. Maar inmiddels blijft het uier hetzelfde. Verder nog niks aan de spenen. We wachten rustig af.
Wat sneu Olga, sterkte. Ben wel heel benieuwd hoe dat daadwerkelijk zit met bevalling opwekken. Is hier iemand waarbij dit succesvol gegaan is? Ik was wel naar de kliniek gegaan, die afspraak heb ik met mezelf gemaakt na een horror bevalling. Direct gaan en niet wachten tot het niet meer kan.
Wow nog zo'n mega zware welsh, net als pepper. Ziet zwaar uit voor ze
@Olga Ik heb er geen woorden voor, verschrikkelijk. Kan me voorstellen, ookal is het niet je eigen merrie, dat dit toch wel een indruk heeft achtergelaten. Heel veel sterkte voor jou en je buurman.
@Polo97 Zo buik, waar ga je heen met dat paard?
@Setteli Die beginnen mooi te vullen! Nog even geduld
@ajesca123 Gefeliciteerd! Kwa naam, wat zoek je? Moet het met een bepaalde letter beginnen?
@kellykeuhhh Je zal zien dat het veulen zich ontwikkelt aan het tijd van het jaar. Die van ons heeft een behoorlijk dik vachtje. Ze krijgt enkel een dekentjes op als het echt hard waait (en dus goed koud waait) of als het regent. Is het niet mogelijk de shet tijdelijk af te zetten? Dat je alsnog een klein beetje bodembedekking kan neerleggen?
@AM_Horses Oh, fijn dat ze zich al veilig voelen op hun nieuwe plek!
@fokfanaat Zo, Vilexa's buik op de camera is gigantisch
@Dark7 Die van mij flehmt ook altijd wat meer richting einde van de dracht. Soms een beetje koliekerig zelfs. Het is wat om zo'n stelten in je buik te hebben.... wat die veulens kunnen toch schoppen en bewegen in de baarmoeder.
@Chrisssy Welkom! Ik tel zelf 340 dagen. We hebben al veel merrieveulens gehad, ik denk door de karige voorjaar van vorig jaar. Zo te zien aan de foto's (als jouw merrie het volgens het boekje doet), duurt dat nog heel eventjes. Spleetje moet er helemaal uit zijn.
@xYaartje Wat een droppie! Heel schattig!
@Toushie Nachtbraker Hoop voor je dat je merrie gauw gaat bevallen, dan kan jij ook lekker gaan slapen.
@ingridxxx Welkom! Ligt er echt aan of jouw merrie het volgens het boekje doet. Die van ons schiet begint met echt ontwikkeling van het uier ongeveer 5-6 dagen van te voren. Sommige merries hebben een redelijk uier en schieten pas net voor de bevalling vol. Sommige zelfs tijdens de bevalling.
@_Natasja_ Super schattig filmpje! Wat een stelten ook!
Die van mij weet nog niet wat ze van een deken moet denken
En tandjes komen door
xYaartje
Geplaatst: 03-04-22 13:50
Olga89: Wita heeft nog niet echt haast zo te zien en doet het rustig aan met het vullen van de uier!
Yvk: Zeker spannend! En dit was helemaal een spannende bevalling, maar gelukkig alles goed gekomen met moeder en dochter .
Chrisssy: Welkom in het topic! Wat een prachtige merrie zo te zien! Je kan gaan aftellen nu naar het veulen!
Dark7: Yeah, jouw merrie is ook veilig . Is er evt iemand op stal aanwezig die je wakker kan bellen als ze begint met bevallen? Hier heb ik Maria inderdaad al een keer extra zien flehmen terwijl ze dat normaal eigenlijk nooit of nauwelijks doet, maar Jenny en Zoë heb ik dat bijvoorbeeld nog helemaal niet zien doen.
Cioccolato: Jij hebt gewoon geluk met je merries dat ze de veulens niet lang binnen willen houden en ze snel en graag met je delen . De dames hier daar en tegen... .
fokfanaat: Bij jou testen ze graag je geduld zo te lezen!
MukiwaCobs: Hier ook geen dekens op. Ze hebben nog deels de wintervacht er op zitten en het allemaal warm zat op het moment met hun vacht.
AM_Horses: Spannend was het zeker, maar gelukkig gaat het met moeder en kind helemaal goed nu . Heel benieuwd hoe ze er straks bij staan! Dat is zeker een fijn idee dat ze zich veilig voelt op haar nieuwe plekje! Die ligt er heerlijk relaxed bij .
kellykeuhh: Kijk, dat is fijn te lezen! Dat is ook de reden waarom ik het verhaal er nog eens bij heb gezet. Inderdaad. Altijd op zoek naar de boer. Die weet precies hoe of wat! Koeien zijn onwijs beschermend over hun kalf. Daarom is het in natuurgebieden waar koeien lopen ook altijd extra goed oppassen. Kalfjes liggen goed verstopt, maar de moeder is dan waakzaam en onwijs alert op iedereen die voorbij komt/loopt. Er zijn volgens mij al eens berichten in het nieuws geweest geloof ik dat een vaars een voorbijganger aanviel omdat die in de buurt van het kalf was. Even opgezocht. Dat was vorig jaar nog. Gewoon goed afstand houden. Op de waarschuwingsborden letten etc. en dan komt het veelal altijd gewoon goed. En als je het niet vertrouwd. Omdraaien en een een andere route nemen. In het gebied waar ik bijna wekelijks wandel hebben ze in het voorjaar en de zomer Galloway koeien in het gebied staan. Als ze net toevallig het pad blokkeren ga ik niet door de kudde heen, maar draai om . De eigenaar en ik zijn ook de enige die nu door de wei van Stella en haar kind mogen lopen (kudde staat in wei 1 en zij in wei 2 en ik moet door haar wei om bij de kudde te komen). Loop uiteraard met een grote boog om haar en haar kalfje heen en houd ze goed in de gaten, maar Stella vertrouwt mij en we hebben hard aan onze band gewerkt, maar het blijft oppassen geblazen. Je weet nooit wat een koe ineens bedenkt. Moest ze helemaal vooraan staan dan wacht ik netjes tot ze weer terug achterin de wei is voor ik zelf de wei in ga en kom ook never nooit niet in de buurt van het kalf. Ik geniet wel van een afstandje .
Dekentje zou ik dan wellicht inderdaad doen voor het veulen. Is vlas ook geen optie als stalbedekking of eet je ruintje dat ook op?
ajesca123: Gefeliciteerd . Wat een prachtig veulen . Word vast een pittig dametje als ze nu al de bok knop heeft gevonden! Geniet er van .
Toushie: Dat vrees ik ook ja dat de merries echt op zijn straks. Straks hebben we hier gewoon 3 hengstveulens en geen enkele merries .
Olga89: Nogmaals heel veel sterkte .
suffie: Dat snap ik helemaal, maar besef dat dit half wilde koeien zijn en geen tamme koeien. Koeien staan 24/7 buiten. Die nauwelijks met mensen in aanraking komen (buiten de eigenaar en ik om). De koeien staan overigens ook aan huis bij de eigenaar. Alleen buiten. Op stal zetten is geen optie hier. De koeien zijn het niet gewend en brengt alleen maar stress met zich mee. Het zijn echte buiten koeien. Eigenaar, die echt gek is met zijn dieren en er onwijs van houd, is er hele ochtend mee bezig geweest gisteren om alles tot een goed einde te laten lopen voor vaars en kalf en ik heb in het laatste uur geholpen waar ik kon. Dit zijn alleen geen koeien die je dus zomaar even pakt bij wijze van. We hebben dus ook onwijs geluk gehad dat Stella het uiteindelijk toe liet dat de eigenaar hielp. De eigenaar had al veel eerder willen helpen, maar zij liep weg en dan ga je er niet achteraan lopen want dat zorgt voor stress en dat wil je voorkomen. De kleine kan als ze wil droog en uit de wind liggen. Gaat helemaal goed komen hier .
Setteli: Dat is toch al een mooi gevulde uier voor Phoebe .
Polo97: Ze is al bijna veilig! En met een flinke baby buik zo te zien .
baudyh: Wat super fijn dat ze de 320 dagen heeft gered! Nu mag de baby komen . Of houd ze het nog even binnen denk je?
ZwarteHeks: Ja he, ze is zo leuk . We zijn helemaal verliefd op deze kleine meid . Ach gut. Je ziet je veulen denken: Mama, help, wat heb ik nou weer op mijn rug? Het staat haar wel onwijs schattig . Het was een merrie veulen toch als ik het goed heb onthouden?
Kabayo
Geplaatst: 03-04-22 14:17
Xyaartje gefeliciteerd!!
Ajesca gefeliciteerd!!
Olga wat een nachtmerrie... vreselijk... heel veel sterkte
Polo jeutje die is wel heel rond!
Hier gaat het z'n gangetje. Fayola nu 310 dagen. Sinds gister onder de camera. Zilver en Minthe gaat goed. Over 2 weken ongeveer gaan we weer dekken...
Veel veilige Merries lees ik. Vergeet dan niet een PB te sturen. Het topic zelf is niet bij te houden voor mij... Merries veilig! Kellykeuhh - Tiara - 349 Jennyk - Goldy - 346 Mer1980 - Solo - 345 Moosss - Rose - 342 Nicole288 - Nina - 342 Moosss - Blondie - 337 XYaartje - Jenny - 335 Toushie - Indian -335 Mukiwacobs - Wiske - 335 Mukiwacobs - Maddy - 333 Symke - Jacky - 331 XYaartje -Maria - 331 RanjaRietje - Chloë - 329 Kim_1990 - Garola Fuga - 328 Fleuribelle - Minente - 328 Olga89 - Wirolieta - 327 Fokfanaat - Vilexa - 324 Bamorka - Miana - 324 Nicky1963 - Fyanda - 323 Setteli - Phoebe - 321 RanjaRietje - Charaya - 318 Eilinora - Pepper - 317 Moner - Walske - 307 Knolselder - Winnie - 301
Net lekker even op de wei gelopen. Ze hebben heerlijk genoten van het zonnetje. Merrie is zoals altijd super trots en een voorbeeldige moeder Naam moet beginnen met de S en wil het laten eindigen met La Vie. Kwamen hier al wat leuke ideeen voorbij. Zelf dacht ik aan Siërra La Vie. Maar twijfel dus of ik dat vind passen.
ajesca: knap veulen, fijn dat ze al even naar buiten kan
Dark7
Geplaatst: 03-04-22 16:20
@ zwarteheks ja het viel echt op… nu had ze zichzelf vastgerold in de box echt hoe krijgen ze het voor elkaar met zo’n mega box afijn gelukkig geen schade gemaakt aan zichzelf de kamikazepiloot en wat een prachtig veulen heb jij! Zo schattig de 2e foto ook zo leuk!
@yaartje Jaa die is er maar die heeft geen camera’s of andere dingen om het van te weten zeg maar dus ik waak zelf met de camera de gehele nacht ieder halfuur de wekker en als ik vermoed dat ze gaat of ander gedrag vertoont ieder kwartier of gewoon geen slaap ja het flehmen viel echt op inderdaad! Bij jou gaan ze ook al hard toch?
@kabayo dat schiet ook al aardig op! wat fijn dat merrie en veulen het goed maken
@ajesca dat ziet er lekker uit hoor op de wei lekker even de benen strekken en de wereld ontdekken
Hier de melktest van vandaag
Dit was gisteren
Het zal ons benieuwen wanneer het zo ver is… het is een maiden dus geen vergelijkingsmateriaal ze flehmt erg veel temperatuur vanmiddag 13:00/37.6 15:00/37.3 maar die schommelt wel vaker daartussen ik krijg er de zenuwen van