[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:45

fokfanaat schreef:
kan zo'n halsteralarm wel tegen regen/dauw? ik durf het met een singel niet aan.

Het zendertje van het halsteralarm is een plat kunststof kastje, dat zit in een water afstotend tasje en dat hangt aangesloten onder de keel van het paard, het hangt dus uit de regen (en een paard houdt zijn hoofd toch al altijd zoveel mogelijk uit de directe regen) en het kan prima tegen dauw, het heeft hier steeds uitstekend gewerkt.

fokfanaat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:52

dat is wel een hele mooie oplossing!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:53

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:53

Peelie schreef:
Ik ga mijn merrie ook op de wei laten bevallen...

Ik ga er dus logeren (word in juni verwacht) in de stallen en ik ga dan om de zoveel uur kijken of er wat aan de hand is.

Een halster alarm is dus een optie maar hoe betrouwbaar is zo'n ding... Kan het tegen regen?

Om de zoveel uur, dan ga je het vast missen, ze wachten vaak toch al tot je net weer weg bent en dan hebben ze nog een paar uur om in de problemen te komen. Denk dan maar liever aan ieder uur en als je twijfelt van een afstand in de gaten blijven houden.

Hier was het halsteralarm super betrouwbaar. Wel vantevoren goed bepalen tot hoever je bereik hebt en test dat bereik door het zendertje op de grond te houden bij het testen (dat bereik is nl minder groot dan op handhoogte).
Ik had in de wei een halve cirkel afgezet waarin ik goed bereik had en als het donker was gingen ze daar in.

Het robor halster systeem werkt weer iets anders dan die ik heb.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:54

Nicole288 schreef:
fokfanaat schreef:
kan zo'n halsteralarm wel tegen regen/dauw? ik durf het met een singel niet aan.

Het zendertje van het halsteralarm is een plat kunststof kastje, dat zit in een water afstotend tasje en dat hangt aangesloten onder de keel van het paard, het hangt dus uit de regen (en een paard houdt zijn hoofd toch al altijd zoveel mogelijk uit de directe regen) en het kan prima tegen dauw, het heeft hier steeds uitstekend gewerkt.

Weet je toevallig ook hoe dit met een singel is?

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:54

quintusgl schreef:
[MD] Verwerpen? Een paar vragen!
Kwam deze net tegen..ongelofelijk maar het veulentje leeft nog!

idd, die kwam ik dus ook tegen, wat bijzonder! ik hoop echt dat het het overleeft, maar ben bang van niet...

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:57

las het net... zou het zelf alleen wel anders aangepakt hebben, schapenmelk lijkt nou niet echt heel veel op paardenmelk, en om het diertje in het hooi te leggen... ik weet het niet..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:06

een singel kan niet tegen de regen, tenminste oud model niet, misschien dat je er een plastic zak om zou kunnen maken.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:07

quintusgl schreef:
Nicole288 schreef:

Weet je toevallig ook hoe dit met een singel is?

Met een singel hebben we dit nooit gedaan, dat zou de hele dag of nacht natgeregend worden

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:10

hmmmm, duimen voor droog weer dus vanaf 10 april ;-).....zal morgen voor Frenia even vragen en vraag dan meteen voor mezelf. Maar ik begrijp dat een halsteralarm niet naar je gsm belt? Dat is voor mij nl een must als ze op het land staat en ik thuis zit (1 km afstand van elkaar).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:13

als je een km weg woont wordt het al wel krap, als het alarm gaat ligt ze te persen en kan het met een minuut geboren zijn.

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:16

Izza vandaag 270 dagen!!!!!

Net even naar het prematuurtje zitten kijken. Wat sneu zeg, hoop van harte dat ze het zal overleven.

Tass gefeliciteerd met je veulie!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:16

Ik ben er natuurlijk heel veel en 's nachts slaap ik bij de stal, maar op het land zal ze af en toe toch alleen zijn. Het is idd krap, maar het gaat mij erom dat ik iig binnen 2 minuten er kan zijn, mocht er iets mis gaan met de bevalling. Vandaar dat ik een ba om wil hebben.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:19

Hier begint het al wat meer op gang te komen, banden worden wat slapper, en uier nog voller maar verder nog niks. Zal straks even foto's plaatsen.
De baby heeft al wel een halfzusje, die is vannacht geboren bij een bokker

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:20

quintus: jawel, het kan naar je gsm bellen.

Het gaat af zodra ze een paar seconden met hun hoofd plat liggen. Het kan zijn dat ze dat echt pas voor het eerst doen als het water gebroken is en het veulen er aan komt, maar meestal gaan ze eerst een paar keer liggen en weer staan.

Een km moet te doen zijn als je klaar zit om in je auto te springen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:26

Ok, dus het belt wel...........ik ga morgen even kijken of ik het kan wijzigen (als ze het hebben bij divoza).
Het is nog niet eens een km en er zit alleen een klein bosje tussen en een huizenblok (ik denk hemelsbreed zo'n 600 meter ofzo). Toen ze belde dat Por koliek had was ik er heeeeeel snel!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:46

quintus: met mijn alarm heb je een ontvanger die binnen een bepaald aantal meters van je paard moet staan en die dan weer naar je pieper of gsm bericht geeft, dat zou bij jou dus te ver weg zijn. Die van robor zou als het goed is direct naar je gsm bellen vanaf het zendertje, zonder ontvanger er tussen. Ik weet niet of robor ze ook verhuurd, heb gemaild gehad om het te vragen en nog geen antwoord op gekregen, er staan volgens mij alleen verkoopprijzen bij.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:49

Tass gefeliciteerd met je mooie wollige mannetje *\o/* Echt een schatje :+:

Hier moet Shay op stal gaan bevallen. Op het land vind ik het rond maart nog veel te nat en te koud en erg moeilijk om haar in de gaten te houden.
Op stal krijgt ze een ba singel om en er staan 2 camera's opgericht zodat we de hele box kunnen overzien zonder last te hebben van een dooie hoek .... dat had ik 2 jaar geleden dus wel :+ Was best lastig ....

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:50

De ontvager zou in de schuilstal kunnen staan apart..... deze staat in hetzelfde land. Dan kan die dus ijn gsm bellen en die afstand is wel goed? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Als je antwoord hebt, wil je het mij dan laten weten?? Dank je wel maar weer!!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:17

Regina, ik zal nu nog een keer gaan kijken.
Ze kunnen heel hard veranderen met echte bevangenheid, en dan telt elk uur.. Tot morgen wachten kan dan weleens te lang zijn.

Kitzbi, die ziet er netjes uit!

Hier mag mijn merrie op stal bevallen. Of ze moet het overdag eruit zetten. Al zou ik dit stiekem wel een beetje eng vinden, gezien de vele sloten..

Ik moet nog steeds achter een camera ofzo aan, zodat ik mijn merrie in de gaten kan houden zonder haar te storen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:22

Quintus: Ik denk dat als jij een halsteralarm neemt er dat een van robor zal zijn (ergens anders heb ik ze nog niet gezien) die geen tussenstation nodig heeft. Dus dan maakt de afstand niet uit.
(De versie die ik heb is niet meer te krijgen heb ik begrepen en zou in jouw geval ook niet werken, want de gsm versie hiervan moet op stal in een telefonaansluiting gestoken worden, neem aan dat je die niet hebt. Ik ook niet op stal, daarom heb ik de pieper versie.)

dyonne: Je zet die sloten toch wel goed af dan?

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:26

Mijn merrie gaat buiten bevallen,ik zet een stuk land af zonder sloten en doe een birth alarm singel om,die heb ik gehuurd bij epple jeck en belt of smst naar je mobiel.
Heb het nog nagevraagt maar er zat geen ontvanger bij die ik vlakbij moet plaatsen.
Ik maak voor de zekerheid een box in orde voor als het land te nat is,dan kunnen ze na de geboorte droog liggen.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:28

brrr dat prematuurtje :oo

Summer blijft 's nachts binnen, overdag komt ze straks op een afgezet klein stukje, madam staat dus ook omringd door sloten en ze heeft er voorkeur voor om naast de sloot te bevallen :+
ik ga proberen voor het woonhuis een stukje af te zetten met een camera erop, heb een 2de systeem gekregen, dus straks in ieder geval 2 camera's en als de anderen hetook doen, dan hebben we er 4 *\o/*

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:34

Nicole, ik kan wel iets afsluiten. Maar mijn weiland heeft overal sloot, haha.
Ik heb sowieso langs de sloot altijd stroomdraad staan. En wil de eerste tijd zeker een extra draad spannen, zodat ze niet langs de sloot kan komen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:15

regina schreef:
quintusgl schreef:
[MD] Verwerpen? Een paar vragen!
Kwam deze net tegen..ongelofelijk maar het veulentje leeft nog!

idd, die kwam ik dus ook tegen, wat bijzonder! ik hoop echt dat het het overleeft, maar ben bang van niet...

Rust zacht kleintje...