[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:37

Silly1972 schreef:
Maar blijven de merries dan wel rustig in de trailer als je ze mee terug neemt?
Ik heb nl geen mogelijkheid om een andere merrie mee te nemen naar de opfok.
Ik dacht juist dat veulen alleen makkelijker zou zijn.
Misschien verkeerd gedacht

Mijn merrie hinnikte 1x toen we wegreden, verder stond ze heel rustig. Is me toen 100% meegevallen!

DIVA2

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:45

Ik heb altijd draken in een trailer gehad. Gingen er of niet in of hadden het na 5 minuten rijden alweer gezien en wilde eruit. Dus een merrie die net van haar veulen af is bezorgt mij grijze haren. Nu al! Hoef er alleen maar aan te denken :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:05

Ik heb er geen ervaring mee, maar om een uur te rijden met een merrie die uit haar plaat gaat in de trailer vind ik niks.

Al moet ik wel toegeven dat ze met het werk weer oppakken heel rustig is en maar een enkele keer hinnikt als zij hem hoort hinniken.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:11

Wij haalden altijd het schot er uit, merrie vast veulen los.

Hoe we ze vervoerden lag sterk aan het veulen, was het nuchter en wel eens van de merrie af geweest dan ging het alleen mee (ook wel eens recht van de moeder af), was het een angstig veulen dat alleen moeilijk op de trailer te krijgen zou zijn, dan ging moeder mee. Samen van de trailer af, stal in, merrie er weer uit, op de trailer en weg.

Het aller mooist is het als ze met moeder al wel eens gereisd hebben, of iig een paar keer de trailer op en af gegaan zijn, dat scheelt een pak stress met laden met wanneer ze er nog nooit een gezien hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:19

Hier kwamen eigenaren altijd zelf de veulens ophalen. Soms waren ze al gespeend, meestal niet. Stemde altijd de tijd goed af en zorgde dat het veulen gesedeerd was als ze kwamen. Veulen los in de trailer met stro op de bodem. Nooit geen problemen gehad en veulens hebben nooit stress gehad door de sedatie. Sommige vonden het nogal wat om het veulen te sederen maar heb altijd daarna te horen gekregen hoe blij ze ermee waren omdat er totaal geen stress was en geen nare ervaring voor het veulen op de trailer waar ze later ook veel profijt van hadden.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:21

Bedankt voor alle reacties!
Mijn merrie en veulen passen dus niet samen in mijn 1,5 paardstrailer. We hebben van de week geoefend met trailer laden maar was geen succes. Merrie liep er zo op, maar veulen past er dan nauwelijks bij. Merrie is wel 1,76 m groot.

Dus moet nu 2 paards trailer lenen, maar niemand heeft zo'n lange stang. Dus allemaal met tussenschotten. Vroeg mij af of dat veilig was. En inderdaad of jullie dan wat voor de voorstang zetten. En dan veulen gewoon achteruit uitladen?
Een vriendje mee naar de opfok kan niet dus het is of moeder of niemand. Moeder en dochter gaan nu al af en toe uit elkaar omdat moeders al weer aan de longe loopt. Maar ze blijven dan ook continu hinniken naar elkaar.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:23

meen je dat? ik heb hele dikke grote merries, maar heb tot de veulens een maand of 5 waren altijd moeiteloos ze in een 1,5 paard trailer gekregen. Een opvoelbox is toch ook niet breder?

ik doe altijd eerst veulen en dan loopt de merrie er zo bij op.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:24

Oh dat was ook nog een keer een bak ja.. We hadden een pleegveulen bij een van de merries en dat werd op een gegeven moment natuurlijk weer opgehaald door de eigenaar. Dat veulen was gesedeerd (deden wij zelf nooit) en die man belde later op dat hij zich erg zorgen maakte dat het veulen niet goed op die sedatie reageerde, want ze waren nu al uren thuis en het veulen wilde niet eten. Hij had het in al zijn goedheid brokjes uit de hand willen voeren en het veulen pakte er niets van aan.
Nu at dat bewuste veulen dus nooit brokjes uit de hand, ze at ze in de wei ook al alleen van de grond. Toen hij thuis de brokjes op de grond strooide viel ze er meteen op aan :D

Een andere keer wilde een nieuwe eigenaar het veulen sederen, maar die had er een wat ander idee bij dan normaal, hij stopte dat spul er in en wilde toen meteen gaan laden, want dan werkte de sedatie goed als het eenmaal op de wagen stond voor de reis. Ehm :? Oke, wat jij wil, het is jouw veulen. Wij met twee man ons een breuk geduwd en getild om dat veulen in de trailer te krijgen, veulen de voorvoeten ingraven en no way dat ze die gekke kar op wilde, een hele tijd bezig geweest en toen ze er dan uiteindelijk op stond ging het hoofd naar de grond en kon het haar niets meer schelen. Dat was dus een beter plan geweest, eerst even laten inwerken :))

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:25

Oké, een Nijntje boetseren van suiker en bokken gaat niet tegelijkertijd.

Eerder bericht werd door niet opletten dus weer geplaatst. :D

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:43

Ik denk dat het ook een beetje aan je merrie ligt wat handig en verstandig is.
Met een merrie terugrijden die helemaal over de rooie is van stress is ook niet handig en dan is een veulen alleen misschien juist beter. En soms weet je ook gewoon niet waar je goed aan doet..

Afbeelding
329 dagen vanmorgen. Speen links was wat vochtig. Ze staat nu buiten en we gaan vanmiddag weer even kijken. Afgelopen nacht heeft ze bijna niet geslapen, alleen maar rond gescharreld. En aangezien Aura normaal de hele nacht met dr neus op de grond staat te slapen was dat best wel gek..
Ik ben benieuwd wat ik vanavond aantref.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:26

Als merrie een beetje rustig is gaan ze ook het liefst samen op de 1,5paards. Mijn merrie wordt dit jaar gespoeld en gaat dus regelmatig met veulen op de trailer. Ze is 1.80 en dat past goed.
Ik zet altijd eerst het veulen erop en dan volgt de merrie wel.

Baudyh, ik heb nog nooit een merrie gehad die een ontsteking kreeg door brok. Ook niet bij afspenen, of verlies veulen. Maar goed, verschillende ervaring blijkbaar..

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:33

Busymissy, gefeliciteerd!! Wat fijn dat het toch gezond ter wereld is gekomen.

Andrea, geen zorgen, dat kan wel even duren. Bij Jupi is het nu meer dan een maand geleden en nog heeft ze een klein beetje uier. Veel beweging :j en ik ben per direct gestopt met bijvoeren, maar ze staat wel 24/7 op de wei.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:20

Flokifjola gefeliciteerd. Helemaal volgens het boekje.

Cemlys ook van harte. Wat een stiekemerd.

Ivypower gefeliciteerd. Mooie bonte. Net of hij met zijn benen in de melk heeft gestaan. Onderste helft heeft gewoon helemaal geen zwart hihihi

beterft blauwe ogen. Ik vind het leuk. Maar het kan ook best eng zijn. Chakira kan je op een bepaalde manier aankijken. met denk ik een typisch lichtinval, waardoor ze net een alien lijkt of dat ze heel boos is. Bij indi heb ik dat totaal niet.

Busymissy gefeliciteerd. Je bent er net op tijd bijgeweest denk ik. Super dat het goed is gegaan. Hoe gaat het met de moeder?

BernetteO het zal toch niet dat ze leeg is? Dat zou wel erg zuur zijn...

Belangrijk met vervoeren is na het laden direct gaan rijden. Onder het rijden staan ze vaak keurig stil. Een angstig paard altijd vast zetten. Niet los, want als ze zich kunnen of willen draaien heb je een enorm probleem. Het liefst zet ik zulke paarden aan beide kanten van het halster vast. En dan zo dat ze niet achterom kunnen kijken. Wel wat opzij, maar dan minimaal. Dan kunnen ze namelijk niet de buiging maken om helemaal om te draaien. Gelukkig heb ik trouwens eigenlijk altijd rustige paarden.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:50

Gefeliciteerd bussymissy, ben blij voor de goede afloop

Andreab soms duurt het toch wel even voor haar uier helemaal weg zal zijn. Geduld en vaak voelen of het niet warm wordt.

Hier flo en Inte (10 dagen) vervoert op een 2 paardstrailer met tussenschot opzij gezet en merrie vastgebonden. Ik ga me ook eens stangen moeten laten maken.
Maar anderzijds vanaf ze meer dan maand zijn, gaan ze met tussenschot erin, er naast staan, los. Mijn merrie is wel supermak op de trailer, die wandelt er ook alleen op zodat ik achteraan alles rustig kan dichtdoen.
NIET vergeten klep of doek dicht te doen achteraan. Er zijn al veulens achteraan uitgesprongen.

mag ik mijn meisjes ook even spammen :o

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 01-06-17 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:16

Liaan schreef:
Toch weer vraagjes aan de deskundige onder ons. Merrie en veulen in 2-paards trailer vervoeren doen jullie altijd met tussenschot er tussen uit? Of zijn er ook die het met tussenschot doen? En als jullie naar de opfok brengen hoe doen jullie dat dan? Merrie mee?

BM, wat fijn dat het toch nog allemaal goed is gegaan. Mooi ventje hoor!

Liaan, ik ben al heel vaak met mijn merrie en veulen op pad geweest. Is het een kort ritje, dan zet ik het tussenschot scheef en merrie en veulen bij elkaar. Merrie vast, veulen los. Is het een lange rit, dan haal ik het tussenschot eruit en dan heb ik lange stangen. Merrie vast en veulen los. Altijd het zeiltje dicht!
Naar de opfok doe ik zonder afspenen. Meestal is het veulen al gewend om een paar uur zonder mams te zijn, omdat ik het rijden ook alweer heb opgepakt. Veulen gaan dan alleen in de trailer en ik zet het ook vast omdat het inmiddels gewend is om vast te staan, tussenschot laat ik erin.
In de opfok worden ze meteen aan een maatje gekoppeld en vaak missen ze mama dan niet eens. Afstand tussen merrie en veulen is dan ook te groot.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:39

Vulina schreef:
Baudyh, ik heb nog nooit een merrie gehad die een ontsteking kreeg door brok. Ook niet bij afspenen, of verlies veulen. Maar goed, verschillende ervaring blijkbaar..

Vorig jaar hier nog iemand. Veulen overleden toen de merrie aangeboden voor een adoptie veulen stug doorvoeren met brok en jawel uierontsteking.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:56

Dat kan ook zonder brok. Ik had vorig jaar 1 op de wei staan met uier ontsteking, die kreeg geen brok. Daarentegen hadden we dit jaar een in dit topic veelbesproken merrie met abortus, gewoon brok doorgevoerd en niks mee gebeurd ;)

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:39

Vulina schreef:
Dat kan ook zonder brok. Ik had vorig jaar 1 op de wei staan met uier ontsteking, die kreeg geen brok. Daarentegen hadden we dit jaar een in dit topic veelbesproken merrie met abortus, gewoon brok doorgevoerd en niks mee gebeurd ;)

Ik heb ook een merrie gehad die geen brok meer kreeg na het afspenen van haar 11-maand oude veulen, maar toch kreeg ze uierontsteking...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:58

Het is geen brok en een kale wei. Want geen brok en in het gras komt ook niet goed.
Onze DA waarschuwt altijd en ik geef het ook zo door aan mijn klanten.
Natuurlijk gaat het niet altijd mis maar het is zeker wel iets om bij stil te staan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:02

BM gefeliciteerd dat het zo verlopen is!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:41

Busymissy, superblij dat het zo vlug en goed is verlopen, mama niet te veel napijn? Kleine helemaal tof en wel?

De merrie die op 373 dagen zat werd bekeken door de veearts, hoe zit het daarmee?

Wij zetten onze veulens los in een anderhalf paards trailer of smalle 2 paards. Zodra baby groot genoeg is(maand of 3 meestal) gaan ze in hun eigen vak naast mama

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:43

Mama piept wel bij het drinken, is verder wat moe maar ok en kleine rent al turbo sprintjes door de stal. Dus het gaat boven verwachting goed.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:14

Wow, wat een mooi einde aan zo'n heftig verhaal :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:38

Fotsy knappe dames en vooral Melody is helemaal mijn ding. <3

Bm wat goed,ik ben echt blij voor jou!

Hier nog nooit uierontsteking gehad en altijd een klein beetje brok doorgevoerd,na een paar dagen zelfs gewoon weer opgebouwd.

Ja hoe is het met de merrie die gescand werd?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:16

baudyh schreef:
Het is geen brok en een kale wei. Want geen brok en in het gras komt ook niet goed.
Onze DA waarschuwt altijd en ik geef het ook zo door aan mijn klanten.
Natuurlijk gaat het niet altijd mis maar het is zeker wel iets om bij stil te staan.

Geen brok en wel in het gras is hier al vijf keer prima gegaan. Er is niet één juiste manier of één waarheid. Beweging blijft het belangrijkste en je kan het nou eenmaal niet altijd voorkomen.

Fotsy, wat heb je toch knappe kinders! Inte lijkt wel steeds lichter te worden <3

Hier heeft Daisy vandaag Fiore en Déjà ontdekt (gisteren mocht ze voor het eerst even op de wei en vandaag weer, dus ze had ze nog niet gezien :) )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding