het begint al aardig op te schieten nou, met al die veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fokfanaat schreef:kan allemaal wel zij dat het hygienischer is, maar dit jaar weer een veulen met schouderblokkade gehad, wil niet bedenken hoe dat was gegaan als er geen mensen bij zouden zijn geweest.....
gem schreef:fokfanaat schreef:kan allemaal wel zij dat het hygienischer is, maar dit jaar weer een veulen met schouderblokkade gehad, wil niet bedenken hoe dat was gegaan als er geen mensen bij zouden zijn geweest.....
Ik heb niet gezegd dat ik de merrie bewust aan haar lot overlaat en de natuur bewust haar gang laat gaan! Er waren gewoon geen tekenen van een naderende bevalling. Ik heb elke dag heel wat keren onder haar buik gehangen, haar staart opzij getrokken, de boerin (die honderden kalfjes geboren heeft zien geworden) waar ze achter het huis stond, laten kijken enz. enz.
En een schouderblokkade kan evengoed in een stal voorkomen als in de wei.
gem schreef:Daarnaast (allemaal gelezen info hoor, dus niet uit ervaring) blijken veulens in mei heel goed bestand te zijn, ook pasgeboren, tegen een koude nacht en regen. Vraag me niet waarom.
fokfanaat schreef:Victory2000 schreef:Ik zou ook wel willen dat het "gewoon" op de wei geboren zou worden.Ik vind een stal toch iets benauwends hebben.Die van mij is pas 6 Juni aan de beurt dus als het goed is , is het dan schitterend zomerweer!!!!!!
ja maar hoe ga je haar snachts monitoren, dat is mijn struikelblok.
Nicole288 schreef:En ik kan inmiddels uit ervaring zeggen dat dat ook zo is. Als ze maar goed drinken kunnen ze daar heel goed tegen. Hier achter (buurman) zijn de afgelopen 5 jaar alle veulens buiten geboren. En ja daar ben ik bij en ik controleer of ze goed drinken (en ben dus eigenlijk gewoon de rest van de nacht op) Ook hier is een stal klaar voor als het nodig mocht zijn, maar bij de afgelopen 10 veulens dus nooit nodig geweest.
Ik heb voor de merries een halsteralarm en ga tussendoor zelf ook nog kijken
(er zijn merries bij geweest die niets lieten zien tot een half uur voor tijd en die vang je dan alsnog met het alarm)
Peelie schreef:Dit om te beginnen omdat de stalletjes die er zijn gewoon veel te klein zijn. Ik ga er dus logeren (word in juni verwacht) in de stallen en ik ga dan om de zoveel uur kijken of er wat aan de hand is.
Dit ook omdat het stalletje met de wei ergens in de middle of nowhere is en ik dus geen internet verbinden heb...
Een halster alarm is dus een optie maar hoe betrouwbaar is zo'n ding... Kan het tegen regen?
Jeanine84 schreef:Mijn merrie zal het toch echt moeten doen op stal..ze is daar sowieso nog niet op de wei geweest en om dr nou in de paddock/bak te laten vind ik ook niks! Ze heeft een mooie ruime lichte stal waar het goed moet lukken! Ik ga zo op jacht naar een babyfoon met camera! Ik ga straks ook in een caravan op stal slapen