[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marrlinde

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:56

Tass en Marije gefeliciteerd!! prachtige veulentjes!! :j

het begint al aardig op te schieten nou, met al die veulen :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:05

fokfanaat schreef:
kan allemaal wel zij dat het hygienischer is, maar dit jaar weer een veulen met schouderblokkade gehad, wil niet bedenken hoe dat was gegaan als er geen mensen bij zouden zijn geweest.....

Ik heb niet gezegd dat ik de merrie bewust aan haar lot overlaat en de natuur bewust haar gang laat gaan! Er waren gewoon geen tekenen van een naderende bevalling. Ik heb elke dag heel wat keren onder haar buik gehangen, haar staart opzij getrokken, de boerin (die honderden kalfjes geboren heeft zien geworden) waar ze achter het huis stond, laten kijken enz. enz.
En een schouderblokkade kan evengoed in een stal voorkomen als in de wei.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:15

Ik zou ook wel willen dat het "gewoon" op de wei geboren zou worden.Ik vind een stal toch iets benauwends hebben.Die van mij is pas 6 Juni aan de beurt dus als het goed is , is het dan schitterend zomerweer!!!!!!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:18

gem schreef:
fokfanaat schreef:
kan allemaal wel zij dat het hygienischer is, maar dit jaar weer een veulen met schouderblokkade gehad, wil niet bedenken hoe dat was gegaan als er geen mensen bij zouden zijn geweest.....

Ik heb niet gezegd dat ik de merrie bewust aan haar lot overlaat en de natuur bewust haar gang laat gaan! Er waren gewoon geen tekenen van een naderende bevalling. Ik heb elke dag heel wat keren onder haar buik gehangen, haar staart opzij getrokken, de boerin (die honderden kalfjes geboren heeft zien geworden) waar ze achter het huis stond, laten kijken enz. enz.
En een schouderblokkade kan evengoed in een stal voorkomen als in de wei.

daar gaat het mij niet om, maar hygienevoordeel weegt voor mij niet op tegen de moeilijkheden om te kunnen zorgen bij de bevalling aanwezig kunnen zijn.

als dat paard in de wei had gelopen in ik haar niet in de gaten had kunnen houden en ze had de blokkade gehad zonder hulp dan was het niet goed gegaan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:19

Victory2000 schreef:
Ik zou ook wel willen dat het "gewoon" op de wei geboren zou worden.Ik vind een stal toch iets benauwends hebben.Die van mij is pas 6 Juni aan de beurt dus als het goed is , is het dan schitterend zomerweer!!!!!!

ja maar hoe ga je haar snachts monitoren, dat is mijn struikelblok.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:23

gem schreef:
Daarnaast (allemaal gelezen info hoor, dus niet uit ervaring) blijken veulens in mei heel goed bestand te zijn, ook pasgeboren, tegen een koude nacht en regen. Vraag me niet waarom.

En ik kan inmiddels uit ervaring zeggen dat dat ook zo is. Als ze maar goed drinken kunnen ze daar heel goed tegen. Hier achter (buurman) zijn de afgelopen 5 jaar alle veulens buiten geboren. En ja daar ben ik bij en ik controleer of ze goed drinken (en ben dus eigenlijk gewoon de rest van de nacht op :) ) Ook hier is een stal klaar voor als het nodig mocht zijn, maar bij de afgelopen 10 veulens dus nooit nodig geweest.

Ik heb voor de merries een halsteralarm en ga tussendoor zelf ook nog kijken
(er zijn merries bij geweest die niets lieten zien tot een half uur voor tijd en die vang je dan alsnog met het alarm)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:26

marije en fenneke: van harte met jullie veulenmeisje!

Tass: ahhh wat een lekker ding zeg en ook een vacht zeg! Die kon vast al wel naar buiten vandaag! (of was het bij jullie niet zulk mooi weer, hier wel 8graden en de hele dag al zon!)

Iedereen nog maals bedankt voor het medeleven! Doet je goed! Het is "maar" een poes voor velen maar hier merk ik toch dat jullie daar anders over denken!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:29

wij lieten de merrie's ook het lieft buiten veulenen, veel meer ruimte, en schoner. wel moet je dan iets van licht hebben, en het moet allemaal goed bereikbaar zijn. ik snap jou redenatie zeker fokfanaat.
dat het te koud is, daar geloof ik niet zo in, het moet natuurlijk niet stormen of vriezen.

hier staan de paarden op zand, en ondanks dat het vorig jaar toch op het zand is gebeurt, (dit viel alles mee) heb ik haar liever op het schone stro. overdag zet ik haar op het gras, en s nachts of op stal, of onder de schuilstal met stro. hangt af van het weer en hoe ze dan is.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:31

fokfanaat:Ik heb nog geen idee hoe ik dat in de gaten ga houden,maar ik heb dan ook nog minstens 4 mnd om ideeen op te doen!? :D

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:40

ik ben met het geboorte kaartje bezig voor het veulen haha :P vanalles aan het tekenen :P

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:46

Victory2000 schreef:
fokfanaat:Ik heb nog geen idee hoe ik dat in de gaten ga houden,maar ik heb dan ook nog minstens 4 mnd om ideeen op te doen!? :D

me too! Ik ga Nicole het hemd van het lijf vragen over de halsteralarms, denk ik ;) :D .

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:56

ponyparadijs Jah mama zorgt goed voor hem met zijn haren-jasje :=

Het was hier vandaag mooi weer :D
Weet alleen niet of ze al buiten zijn geweest :)

Dank jullie wel allemaal :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:06

fokfanaat schreef:
Victory2000 schreef:

ja maar hoe ga je haar snachts monitoren, dat is mijn struikelblok.

Ik ga mijn merrie ook op de wei laten bevallen...

Dit om te beginnen omdat de stalletjes die er zijn gewoon veel te klein zijn. Ik ga er dus logeren (word in juni verwacht) in de stallen en ik ga dan om de zoveel uur kijken of er wat aan de hand is.

Dit ook omdat het stalletje met de wei ergens in de middle of nowhere is en ik dus geen internet verbinden heb...

Een halster alarm is dus een optie maar hoe betrouwbaar is zo'n ding... Kan het tegen regen?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:10

Mijn merrie zal het toch echt moeten doen op stal..ze is daar sowieso nog niet op de wei geweest en om dr nou in de paddock/bak te laten vind ik ook niks! Ze heeft een mooie ruime lichte stal waar het goed moet lukken! Ik ga zo op jacht naar een babyfoon met camera! Ik ga straks ook in een caravan op stal slapen :z

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:14

Nicole288 schreef:
En ik kan inmiddels uit ervaring zeggen dat dat ook zo is. Als ze maar goed drinken kunnen ze daar heel goed tegen. Hier achter (buurman) zijn de afgelopen 5 jaar alle veulens buiten geboren. En ja daar ben ik bij en ik controleer of ze goed drinken (en ben dus eigenlijk gewoon de rest van de nacht op :) ) Ook hier is een stal klaar voor als het nodig mocht zijn, maar bij de afgelopen 10 veulens dus nooit nodig geweest.

Ik heb voor de merries een halsteralarm en ga tussendoor zelf ook nog kijken
(er zijn merries bij geweest die niets lieten zien tot een half uur voor tijd en die vang je dan alsnog met het alarm)

kan zo'n halsteralarm wel tegen regen/dauw? ik durf het met een singel niet aan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:16

Peelie schreef:
Dit om te beginnen omdat de stalletjes die er zijn gewoon veel te klein zijn. Ik ga er dus logeren (word in juni verwacht) in de stallen en ik ga dan om de zoveel uur kijken of er wat aan de hand is.

Dit ook omdat het stalletje met de wei ergens in de middle of nowhere is en ik dus geen internet verbinden heb...

Een halster alarm is dus een optie maar hoe betrouwbaar is zo'n ding... Kan het tegen regen?

om de zoveel uur, is niet echt betrouwbaar, bovendien stoor je de merries dan wel steeds als je met een zaklamp ze komt checken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:17

Fokfanaat heb even in je profiel gespiekt, je hebt al heel veel moois op de wereld zien komen zeg :))

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:32

hehe... geraak ik ook weer eens achter mnpc, moet ik heel veel pagina's bijlezen :+
interessant die refractometer *schat haar financiele toestand - geweten tikt haar op de vingers "je ging sparen deze maand! - en sust haar geweten: volgende maand dan ;) *

tass: jij ook geveuliciteerd! mooie stevige beentjes en lekker veel haar! leuk veulen!

aaaah! party girl is überschattig met dat dekentje!

weet iemand of ze bij divoza ook verhuren naar België en of ze ook halsteralarmen hebben?

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:32

@Tass: wat een schatje zeg! gefeliciteerd!
@marije: wat een leuke naam, met leuke achtergrond :D ik vind dr zo schattig met dat dekentje!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:45

Jeanine84 schreef:
Mijn merrie zal het toch echt moeten doen op stal..ze is daar sowieso nog niet op de wei geweest en om dr nou in de paddock/bak te laten vind ik ook niks! Ze heeft een mooie ruime lichte stal waar het goed moet lukken! Ik ga zo op jacht naar een babyfoon met camera! Ik ga straks ook in een caravan op stal slapen :z

ik denk dat een beveiligings/of achteruitrijcamera goedkoper is, en voldoet ook prima!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:07

Frenia; ik dacht dat ze alleen singel Ba's hebben. Ik heb er een gehuurd daar. Ik ga morgen toevallig even naar Divoza Leek en kan wel vragen of ze ook naar Belgie verhuren. Denk het haast wel, vanuit zoetermeer ofzo.

Porva gaat 's nachts op stal en overdag op het land tijdens de "periode". Ik wilde eerst ook op het land, maar het land is zo'n 500 meter vanaf de stal en het is daar aarde-donker. We hebben wel een schuilstal maar ookal doe ik daar licht in en ze ligt ergens anders lijkt me adt nog niet handig. Mochten er complicaties zijn dan is 500 meter te ver vind ik (3 minuten lopen) om met een half bevallende merrie te gaan sjouwen. Vandaar mijn keus om het zo te doen.
Porva krijgt wel een alarm om, kunnen niet tegen regen begrijp ik???? Ook komt er op stal een camera.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:08

Afbeelding

Afbeelding

ze is 216 dagen drachtig ze krijgt al lekker een buikje

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:11

mooie foto die eerste!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:13

Tass gefeliciteerd!!!!

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:36

@kitzbi: wat een mooie haf! lekker buikje hoor!

mijn merrie gaat super, nu 201 dagen! ze ziet er al mooi rond uit!

maar even iets anders, niks te maken met veulens of merries, maar misschien weet iemand dit:
[MD] hoefbevangen?????