@Mabon, wat fijn dat het goed gaat met Daphne, is de bedoeling dat ze weer een keer terug gaat naar de eigenaar of blijft ze bij jullie??
@SR, wat een lekker mannetje, die zal het nu toch ook wel warm hebben met zijn bontjas aan.
@Cheveyo, wat een hummeltje.
@yashilha, mooie boe, apart die vervaagde vlek op haar bil, fijn dat ze braaf was bij de smid.
@Lindy, gefeliciteerd met je merrieveulen ze is mooi.
@Cindy, fijn dat Ravita zich al beter voelt.
@PVD, haha kluts weer pleite
@hiboune, ik duim voor je.
@Marlijn, gefeliciteerd met de 320 dagen mijlpaal
Ik heb de paarden al binnen, zag op buienradar dat het deze kant op kwam, ik als een speer naar stal, alles naar binnen gedaan, schijnt de zon weer is vlak langs ons af gegaan, maar zo te zien komt er vanavond nog wat aan, mag van mij weg blijven is hier al weer nat genoeg.
Hier in ons Belgenlandje is al één warmte-onweder gepasseerd. Ben toch zelf een paar keer omhoog gegaan van't verschieten. OOk de lichten deden hier een paar keer vreemd. En de poezen...die sliepen rustig verder, behalve Sira die ging eens kijken wat dat nu allemaal was
Hier is het langs getrokken, ik denk dat tilburg wel onweer gehad zal hebben, daar was het donker en werd geflitst. Hier een paar druppels gehad maar de zon bleef volop schijnen
Er komt nog veeeeeeeeel meer aan, Ben blij dat ik alles binnen heb, is ook wel weer ff lekker knus hoor! Wel weer hoop werk, en als er liefhebbers zijn die zin hebben om morgen te helpen met ze buiten te zetten..........
haha hier nog heerlijk zonnetje! tja alles wat bij jullie valt, valt hier niet! ik zit lekker buiten, maar ga nu toch maar even op buienradar kijken hoe laat het ongeveer bij ons komt?
buienradar doet het niet meer maar het is ook niet echt donker, zal wel even duren (hoop ik) voor het hier komt (of het drijft helemaal onder ons langs....)
Ik ontworm ze op 10 dagen oud, zowel moeder als veulen (merrie eerst ontwormen dan gaan de wormen en eitjes via de mest eruit, het veulen eet de mest van de merrie en raakt dan besmet terwijl pas later een middel ertegen komt, eerst het veulen dan is het al uitgewerkt als de merrie krijgt en raakt het veulen dus ook weer besmet, dus niet handig, vandaar tegelijk)
Het veulen krijgt een pasta met ivermectine (merrie ook trouwens) voor 100 kg. Met ontwormen moet je héél voorzichtig zijn: DE MEESTEN GEVEN TE WEINIG! en daardoor ontstaat resistentie... Verder ontworm ik in principe op de volgende momenten:
1 maand voor uitgerekende datum als ze dan voor die tijd niet binnen 3 maanden voor uitgerekende datum al ontwormd zijn. als er nieuwe paarden in de groep komen als de weilanden bemest zijn 1x in het voorjaar en 1x in het najaar als het veulen 2 maanden oud is en als het 6 maanden oud is indien alleen voorjaar en najaar van toepassing zijn dan nog 1x tussendoor besmette paarden (komt alleen af en toe voor bij nieuwe paarden in de groep) na 10 tot 14 dagen nogmaals ontwormen
ik streef er naar niet meer dan 5x per jaar per paard te ontwormen om resistentie te voorkomen maar minimaal 3x per jaar om besmetting te voorkomen. Daarnaast altijd overdoseren om resistentie te voorkomen. ontwormen ook altijd in de ochtend omdat een enkeling koliek kan krijgen hiervan en 's nachts is er meestal weinig toezicht op normale dagen. Na het ontwormen 2 dagen rust (vooral puur voor eigen gevoel, dag van ontwormen en de dag erna, hetzelfde met enten)
Klinkt raar dit? Zal best, maar wel met alle lof van mijn DA die mijn ontwormschema perfect vind!
om alle andere redenen gaan de ontwormingen daarom ook vanaf binnenkort via de DA of gecertificeerde winkels: mensen ontwormen te vaak per jaar en met te weinig in de dosering, dat veroorzaakt resistentie!
Yashilha,wat is Nabukenya alweer groot zeg,die 3 maanden zijn voorbij gevlogen. Wat goed dat ze zo braaf bij de smid was,ik weet nog dat Ashmira steeds ging steigeren,dat was geen gemakkelijk veulen.
Cindy,hoelang had Ravita die platen voor de bevalling?
Lindy1982:gefeliciteerd met je palominoveulen
Hiboune,spannend donderdag,ik duim voor je.
Wat eens schattige foto Cheveyo
PVD:hier is het nog droog(Haarlem) maar het zal wel later op de avond deze kant opkomen.
Ga zo nog even bij Adhira kijken. Ze had het erg zwaar vandaag met dat benauwde weer. schiet het al een beetje op denken jullie?
adhira ziet er al lekker uit zeg gaat de goede kant op
amandake waar blijven jou foto's hahaha
hier is het nog droog maar heb hiba en bentley toch maar op stal gezet zal je zien dat t hier vanacht losbarst!
pfff morgen komt om 7.30 uur de hoefsmid...op mijn vrije dag haha verzet worden kon nie meer dus ja dat wordt heel vroeg op...want ze moeten natuurlijk eerst gevoerd worden anders is er niks met die knollen te doen!