[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 20:30

Gefeliciteerd Nieky!

Ik zou dan het rijden maar op een laag pitje zetten LaDonna, ik zou het zelf niet aandurven om op ijzers te zetten met een veulentje erbij.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 20:31

Kabayo schreef:
Gefeliciteerd!!

Ze groeien als kool he..
[ [url=m/gsKOUa.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Jf5ZWf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow wat een buffel!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 20:43

Je weet van te voren dan toch dat je zonder ijzers dus rijden zit als je gaat fokken?
Ik zou idd gewoon wachten tot afspenen.

Gefeliciteerd met de geboren veulens.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 20:51

Gefeliciteerd Nieky!! *\o/*

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 20:51

Gefeliciteerd niekey. Ook nog even op je vraag. Ze heeft niet meer door de draden gelopen. Ze heeft nog eens er goed tegen gezeten en een goeie Schok gekregen ze blijft er nu wel van uit de buurt en kijkt ook goed uit mocht moeder weer eens achter miracle aan crossen. Dan probeert ze echt in midden te blijven.

Ook nog gefeliciteerd aan de andere twee die veulen hebben gekregen!!

Even van de ijzers. Mira is normaal 4 kant beslaan. Ik heb enkel de achterst afgehaald voorste heeft ze nog aan en blijven ook gewoon aan. Vorige x had zo zoveel last van hoefzweren dat het voor haar beter is die gewoon aan te laten en geen problemen mee gehad zowel de vorige x als deze x.

Groter bijleespost komt nog wel weer

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 21:00

Gefeliciteerd nieky! *\o/* <3
Mooi tijdstip! :D

Karentjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 21:04

Oh gefeliciteerd Nieky!

Was je erbij of door snelheid gepakt?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 21:43

Fijn te horen AnsoDM. Sanaa loopt zonder ijzers gewoon minder fijn, ook in de wei. Omdat dat onbelast is, valt het niet zo op en loopt ze niet onregelmatig. Ze loopt gewoon beter met ijzers, soms is dat gewoon zo, het is ook het advies van de dierenarts, op ijzers zetten. Daarbij ze gaat ook mee naar een show en keuring straks, en niet rijden vind ik geen optie want ik heb haar nou eenmaal voor de sport. Dus ze gaat zo snel het kan weer op ijzers, wel alleen voor.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 21:49

Hier hebben we net nieuws gehad dat een van de merrie’s van de stal eigenaar is bevallen. Geen idee of het merrie of hengst is maar heeft de naam Qui Vive gekregen. Nog 1 te gaan maar dat is nog 3 weken tot uitgerekend

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 21:52

Gefeliciteerd Nieky *\o/*

LaDonna, vorig haar heb ik mijn Haflinger Happy vierkant van de ijzers afgehaald in november 2022. In april 2023 is ze bevallen van Honey en vrijwel meteen voor weer op ijzers gegaan. Ze kon amper lopen. Wij hebben stenen uitloop aan de stallen en Happy sleet de hoeven te hard af met achter haar kind aanlopen 's avonds en 's nachts.
Dit jaar in overleg met de hoefsmid ervoor gekozen om Happy voor op ijzers te laten staan. Van de zomer komt ze dan ook achter weer op ijzers, voor de aangespannen ritjes.
Ja, er is een risico met ijzers, dat ze niet voelen wanneer ze op het veulen staan.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 21:53

LaDonna75 schreef:
Fijn te horen AnsoDM. Sanaa loopt zonder ijzers gewoon minder fijn, ook in de wei. Omdat dat onbelast is, valt het niet zo op en loopt ze niet onregelmatig. Ze loopt gewoon beter met ijzers, soms is dat gewoon zo, het is ook het advies van de dierenarts, op ijzers zetten. Daarbij ze gaat ook mee naar een show en keuring straks, en niet rijden vind ik geen optie want ik heb haar nou eenmaal voor de sport. Dus ze gaat zo snel het kan weer op ijzers, wel alleen voor.

Ik zou ze dan toch er weer op zetten. Achter wacht ik tot na het veulen weg is maar voor zou normaal geen probleem moeten zijn.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 22:02

Gefeliciteerd Nieky! Dat is ineens vlot gegaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 22:18

Een merrie puur voor de sport moet je niet mee fokken. Heel simpel. Ook een merrie die niet zonder ijzers kan, niet mee fokken
Het is onverantwoord om dat risico te nemen met een veulen in 1 en dezelfde stal. Snap dat echt niet :n

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 22:21

Gefeliciteerd Nieky *\o/* *\o/*
Die ging in 1 keer snel.

Wat betreft de ijzers. Vind het altijd zo aardig klinken dat weet je als je gaat fokken enzo. Beetje kort door de bocht.
Mijn merrie is ook van de ijzers af gegaan voor het veulen maar functioneert ook beter met voor ijzers.
Laatst met de DA gekeken die ook advieseerde er gewoon weer ijzers voor onder te zetten omdat dat echt beter is voor haar.
Nou was ook voordat Unique zijn actie uithaalde het de bedoeling dat ze dag en nacht het land op zouden dus sowieso al veel minder risico.
Komende week komt de hoefsmid en ga nog even overleggen om misschien nog even te wachten omdat ze nu natuurlijk op de box moeten blijven. Maar de hoefsmid komt zo regelmatig bij ons dat die haar zo als hij klaar is mee kan pakken en als nog op ijzers kan zetten.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 22:25

Nieky gefeliciteerd. Dat ging vlug. Mooi ook dat hoog wit en de andere zonder.

Ladonna ik zou voor gewoon weer doen.
Ja er is een risico, maar zonder ijzers is een been van veulen ook kapot. En volgens mij voelen ze met ijzers ook wel waar ze op staan.
Maa goed ik heb makkelijk praten. Mijn kleintjes staan niet op ijzers.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 22:33

Ik wil ook helemaal niet aardig klinken. Het is gewoon onverantwoord. Kan je dier niet zonder, fok je niet. Of je zorgt dat de ondergrond passend is naar de voeten als dat het is.
Je kan altijd veulen of merrie verliezen, maar om een risico te nemen met zulke kleine dingen.. nee.. :n

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 22:48

Cioccolato schreef:
Een merrie puur voor de sport moet je niet mee fokken. Heel simpel. Ook een merrie die niet zonder ijzers kan, niet mee fokken
Het is onverantwoord om dat risico te nemen met een veulen in 1 en dezelfde stal. Snap dat echt niet :n

Hoezo moet ik niet fokken met een sportmerrie? Juist sportgenen zou je moeten willen doorgeven, toch? Misschien vind je dat ik onverantwoord bezig ben, prima, maar ik denk dat merries op een bepaald moment echt wel opletten waar ze hun hoef planten. . Overigens is de ondergrond niet passend te maken, althans ze staat óf op stal óf in de wei.
Hoe dan ook, ikzelf vind niet dat ik onverantwoord bezig ben. Jij zegt dat het onverantwoord is, misschien kun je iets nuanceren en zeggen dat jij het onverantwoord vindt. Dat komt al beter over.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 22:53

Nee, het is onverantwoord.. en ik hoef niet goed of aardig over te komen. Iedereen staat vrij om keuzes te maken maar mag zeker wel weten dat het heel onverantwoord is om bepaalde dingen te doen. En hopelijk gaan mensen er over na denken die meelezen. Elk persoon is er 1.

Ja, sportgenen moet je zeker verankeren. Maar fokken en sporten gaat niet tegelijk helaas. Weet je van te voren.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 22:56

Ik denk er ook het mijne van, veel te eng. Er zijn al zoveel risico’s. :(

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 22:57

Ik ben het ook helemaal met je eens Cio...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 23:16

Hengstveulen :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 23:23

Gefeliciteerd mirjamalvaro *\o/*

God dit was echt weer een hengst hoor. Ipv op de speen ging hij op zijn lip zuigen :') maar hij heeft gedronken.

Afbeelding

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 23:34

Nieky wat is dat snel gegaan zeg en leuke aftekeningen. Jammer dat ene been niet wit is.
Met longeren rent hij achter en voor moeders (loopt lekker in de weg maar moeders beukt gewoon door.)

Mirjam jij ook gefeliciteerd

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 23:43

Jij ook gefeliciteerd Mirjamalvaro *\o/*

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 23:45

Gefeliciteerd Nieky en Mirjamalvaro <3