[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:13

CP112: gefeliciteerd! :) Mijn merrie was ook best flink uitgescheurd en heb ik de da voor laten komen maar zij gaf toen aan dat de natuur het op zou lossen of dat ze het anders na paar weken dicht zouden zetten als ze lucht ging aanzuigen.
Ik deed wel de eerste week 2 x per dag temperaturen en vulva checken.

@Ennasil: gefeliciteerd :)

@oyyo: ik vind 1,5 schep ook weinig.
Mijn merrie en veulen staan overdag 8 tot 12 uur per dag op een kalere wei. Deze wei staat merrie jaar rond op dus geen hoog gras veel gras.
Merrie krijgt 3 x per dag ruwvoer en eerst 3 x 1,5 schep pavo merriebrok. Veulen is nu ruim 2 maanden dus ze krijgt nu 2 x 1,5 schep merriebrok.
Veulen krijgt heeft al sinds 2 weken oud zijn veulenbakje en krijgt 2 x per dag half kleine maatbeker pavo veulen brokjes. Ong 400 gram totaal en ik doe ook wat hooi in zijn voerbakje want merrie is te dol op haar hooi en wil het niet graag delen met veulen.

@maryanne: dat overbezorgde herken ik heel goed. Red is nu ruim 2 maanden en ik word zelf steeds relaxter en makkelijker overal in..ik doe ook veel zelf en alleen zonder hulp dus dat is niet altijd makkelijk maar wel leerzaam!

Ik wil proberen volgende week weer eens wat te gaan longeren en dan hoop ik binnen 2 weken weer eens wat te kunnen rijden.
Merrie laat zich niet wegpakken bij het veulen.
Dus ik haal ze beide uit de stal en dan vraag ik iemand het veulen terug te zetten en houd ik de merrie vast om te poetsen/aan de hand te stappen. Dat gaat nu steeds beter maar was in het begin ook erg heftig want merrie was erg heftig dan en wilde koste wat het kost naar haar veulen terug. Nu is er al heel veel meer rust.
Gisteren zelfs vd 1e keer klein rondje aan de hand gestapt van stal weg samen met stalgenootje.
Veulen in de stal gaat best goed. Op wat gehinnik na.

Veulen kan ik wel wegpakken uit de stal bij de merrie maar als ik uit het zich loop breekt de merrie de stal af en draait door dus daar moet ik nog veel mee gaan oefenen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:46

Dany94 schreef:
Spannend cp!!

Hier gaat het na wat opstartproblemen nu de goede kant op.

Wat ik erg gek vind is dat mijn merrie soms best veel hooi / stro over het veulen doet.. ze is heel trots en beschermend over hem een is het eerste veulen. Iemand ervaring hiermee?

Ik denk net zo als ik mijn kinderen wel eens achter het behang wil plakken..... zij schuift ze onder het tapijt

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:52

Ennasil wow gefeliciteerd!!

rose sonny het zou kunnen, ik weet dat herten vaker hun jong in het hogere gras verstoppen, of paarden ook zo'n instinct hebben? geen idee!

Maryanne ik was absoluut bezorgd! Eerste paar dagen vooral extra waakzaam maar ik ben er vergeleken met jou wel wat nuchterder in denk ik zo. Maar die van mij liet gelukkig ook heel goed blijken dat ze zich goed voelde. :+ En alles ging gewoon heel voorspoedig, als er iets moeizaam was gegaan had ik er wel anders ingesstaan uiteraard! Goed je rust blijven pakken hoor!!

Cp wow we zijn niet teleurgesteld!! Wat een knapperd!! Blij mee zeker? :D Vind het echt heel mooi hoe ze wel echt een shire hoofdje lijkt te hebben, een bonte shire lijkt mij behoorlijk gaaf <3 Nu ben ik meteen heel nieuwsgierig of deze blijft? Want bijzonder is ze wel!!

oyyo Mijn merrie leuk ook heel nuchter en onbezorgd, tot er andere paarden in de buurt kwamen of als het veulen viel of iets dan kwam het instinct echt wel naar boven. Maar mijn merrie is er over het algemeen heel relaxed over. Maar ze houd meer in de gaten dan ik doorheb geloof ik :o

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:00

DDDara schreef:
Dany94 schreef:
Spannend cp!!

Hier gaat het na wat opstartproblemen nu de goede kant op.

Wat ik erg gek vind is dat mijn merrie soms best veel hooi / stro over het veulen doet.. ze is heel trots en beschermend over hem een is het eerste veulen. Iemand ervaring hiermee?

Ik denk net zo als ik mijn kinderen wel eens achter het behang wil plakken..... zij schuift ze onder het tapijt

De mijne doet het ook. Ik denk omdat hij op het hooi slaapt zij steeds het onderste pakt en zo hem begraaft. Soms zie ik alleen zijn kontje nog

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:31

floripori17 schreef:
Cp wow we zijn niet teleurgesteld!! Wat een knapperd!! Blij mee zeker? :D Vind het echt heel mooi hoe ze wel echt een shire hoofdje lijkt te hebben, een bonte shire lijkt mij behoorlijk gaaf <3 Nu ben ik meteen heel nieuwsgierig of deze blijft? Want bijzonder is ze wel!!

Ze was al verkocht :D nieuwe eigenaren zijn super blij!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:38

Afbeelding
Staat verder rustig in de wei.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:49

Spannend mirjamalvaro!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:56

Wat een knapperd :D

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 13:23

Grappig getekend die ‘halsband’
Toch anders gebouwd dan je volle tinkers he?

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 13:48

Wat een knapperd cp!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 13:57

tamaramt schreef:
Veulen kan ik wel wegpakken uit de stal bij de merrie maar als ik uit het zich loop breekt de merrie de stal af en draait door dus daar moet ik nog veel mee gaan oefenen.

Interessant, waarom oefen je daarmee? Ik heb altijd geleerd dat je wel de merrie bij het veulen maar nooit het veulen bij de merrie weg mag halen. Het veulen blijft dan achter op een vertrouwde plek, het liefst met of in de buurt van andere paarden.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 13:58

Dank jullie wel, hij is echt heel erg leuk.

@Rose_Sonny,
De veulens zijn voor de verkoop, dus merries is wel handiger bij de shetjes. Maar het maakt mezelf weinig uit, zolang moeder en veulens maar gezond zijn de rest is mooi meegenomen.

@Knolselder,
Dit is ons eerste eigen gefokte merrie veulen, haar moeder heeft geen papieren, maar haar vader is Beloki van stal Bramelo. Het is echt een geweldige pony met een top karakter, haar veulen zou eigenlijk naar kennissen gaan, maar ivm privé omstandigheden hebben ze halverwege de dracht helaas af moeten zeggen.

Ik zal jullie even volspammen
Pepperoni v. stal Mystique Blue
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De placenta was trouwens niet helemaal goed doorbloed in een van de "uitstulpingen", ik verwacht dat dit te maken heeft met de vorige keer dat ze alle symptomen tot bevallen aangaf

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:16

Och och wat is ze het zat. Ze stalkt mij nu plat. :(:)
Afbeelding

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 18:23

Gefeliciteerd CP en ennasil *\o/*

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 19:59

mirjamalvaro schreef:
Och och wat is ze het zat. Ze stalkt mij nu plat. :(:)
[ [url=m/G7dWMJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kan ook prima een voorteken zijn. Mijn merrie was ook desperate om mij in de buurt te hebben die dag. En gezien die mooie kegels!! Ben benieuwd!!!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:22

Hier ook zo'n aanhankelijke stalker. Hoop toch dat we gauw van de lijst af zijn haha.

Uiertje is vol, nu hars nog. Hoewel ze dat vorig haar niet echt deed.
Afbeelding

En nog wat Jolie spam <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 20:57

Herkennen jullie de ouders van jullie veulen in hem of haar terug? Zelfde hoofdje bijvoorbeeld? Bouw? Kleur?

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:13

MarryAnneR schreef:
Herkennen jullie de ouders van jullie veulen in hem of haar terug? Zelfde hoofdje bijvoorbeeld? Bouw? Kleur?

Ik wel heel erg!! Zelfde veel te lieve ogen en uitstraling. En net zo tolerant als mama. Wel ook een deel dat ik niet herken, ik denk van papa? Sws de brede bouw en wat pittiger karakter maar ook weer suuuper nieuwsgierig net als mama. Heel leuk om terug te zien <3

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:17

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Jep de moeder is er in te herkennen :')

Camyd is denk ik echt 50/50 paps en mams
Afbeelding

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:23

Die van mij lijkt nog het meest op de buurman van mijn merrie. Halfbroer van de merrie, maar al 10 jaar ruin :=.

Afbeelding

Afbeelding

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:28

MarryAnneR schreef:

Gefeliciteerd CP!!

Ik ben een stille lezer geworden, beetje druk de laatste tijd maar vooral leuk druk hoor :)

Mijn veulen, inmiddels al 2 maanden lijkt veel qua hoofdje op de hengst vind ik. Volgens mij wordt ze ook zwart maar dat is nog even gissen. En wit voetje zelfde als de merrie alleen dan de ander haha.

Afbeelding

Afbeelding

Misschien een erg stomme vraag maar hoe doen jullie het met enten, voor de opfok of daar? River gaat met 5 maanden naar de opfok. De merrie heb ik 3 weken voor de bevalling geënt en ik las dat je dan pas na 6 maanden hoeft te enten. Nou denk ik alleen dat ze geënt moeten zijn voor ze de opfok in gaan?

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 21:28

Mirjamalvaro :') Beide prachtige paarden!

Ik zie mijn merrie wel erin terug, maar Indy wel echt een ‘eigen’ paard. Karakter weet ik nog niet zo goed, tot nu toe gewoon leuk/lief en ze tölt veel meer als de merrie.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:12

Afbeelding mama Phoebe NRPS Veenstra’s Promise x Casper

Afbeelding papa New Forest Redd Bull

Baby Redd Velvet
Afbeelding

Ik vind het echt een mix van papa en mama.

De witte voeten heeft hij dan wel weer van mama en het hoofdje zie ik toch ook wel iets fijners dan Forest in. De oren van papa. Het kleurtje denk ik ook.

Als hij ook de kwaliteiten van beide heeft dan is het helemaal leuk!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:17

AshleyRol schreef:
MarryAnneR schreef:

Gefeliciteerd CP!!

Ik ben een stille lezer geworden, beetje druk de laatste tijd maar vooral leuk druk hoor :)

Mijn veulen, inmiddels al 2 maanden lijkt veel qua hoofdje op de hengst vind ik. Volgens mij wordt ze ook zwart maar dat is nog even gissen. En wit voetje zelfde als de merrie alleen dan de ander haha.

[ [url=m/WKsGlY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/R9zoTQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien een erg stomme vraag maar hoe doen jullie het met enten, voor de opfok of daar? River gaat met 5 maanden naar de opfok. De merrie heb ik 3 weken voor de bevalling geënt en ik las dat je dan pas na 6 maanden hoeft te enten. Nou denk ik alleen dat ze geënt moeten zijn voor ze de opfok in gaan?

vanaf maand 5 mag je enten.
ik ent dus vanaf maand 5 en dan maand 6. en daarna pas van moeder af

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 06:36

Het lijstje van vandaag

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Cp112: SD Charisma / Cherry 342 dagen
Icecrystal: Yinthe 337 dagen
Jujepa: Elkina 334 dagen
mirjamalvaro: Chablis de jeu 331 dagen
CharmFaith: Faith 325 dagen
Brigitte_D: carienke 321 dagen
Moner: fayette 313 dagen