[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

For_Que

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:41

Kabayo schreef:
Hier hopen we weer op de lente... Hier was ze 2 dagen oud
[ [url=m/ubggNI.jpg]Afbeelding[/url] ]
En zonet. Vandaag een week oud! En al uit het eerste halster gegroeid
[ [url=m/SxSRxY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Merries veilig!
Kellykeuhh - Tiara - 348
Jennyk - Goldy - 345
Mer1980 -  Solo - 344
Moosss - Rose - 341
Nicole288 - Nina - 341
Moosss - Blondie - 336
XYaartje - Jenny - 334
Toushie - Indian -334
Mukiwacobs - Wiske - 334
Mukiwacobs - Maddy - 332
Symke - Jacky - 330
XYaartje -Maria - 330
RanjaRietje - Chloë - 328
Kim_1990 - Garola Fuga - 327
Fleuribelle - Minente - 327
Olga89 - Wirolieta -  326
Fokfanaat - Vilexa - 323
Bamorka - Miana - 323
Nicky1963 - Fyanda - 322
Setteli - Phoebe - 320
RanjaRietje - Charaya - 317
Eilinora - Pepper - 316
Moner - Walske - 306

Wat is ze al groot!
Ik zie dat Forever niet op het lijstje staat *D
Ze is vandaag 358 dagen dus met stip op nummer 1 |(

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:48

Moet je ff PB sturen naar Kabayo

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:52

Pfoeh, net thuis. Even bijkomen. Wat een ochtend zo zeg. Had uitgeslapen. Half 10 mijn bed uit. 10uur word ik door een oplettende buur gebeld dat Stella bezig was en de pootjes er al uit hingen. Ze had geen nummer van de eigenaar dus mij gebeld (super fijn die oplettendheid hier <3 ). Ik eigenaar geprobeerd te bereiken. Niet te pakken gekregen. Zijn vrouw gebeld en die wist mij te vertellen dat hij al op de hoogte was en de boel in de gaten hield.
Toch maar die kant op gegaan. Voor als ik evt moest helpen en dan staat die er ook niet alleen voor. En dan is het zenuwslopend wachten. Pootjes hingen er al uit. Uiteindelijk hoofdje ook, maar Stella wilde niet gaan liggen om te persen. Uiteindelijk deed ze dat wel en was het Vaars kalfje er voor de helft uit. Toen kon ze het echt niet meer alleen en is de eigenaar er heen gelopen om te helpen en liet ze hem ook echt toe om te helpen.

Hij had al eerder willen helpen, maar toen liet ze het niet toe en liep ze continue weg en het opvanghok wilde ze ook niet in. Dus heel blij dat toen ze lag ze de hulp wel toe liet van de eigenaar. Net alsof ze het wist dat ze het niet meer alleen af kon.

Beiden uitgeput. Stella heeft het echt zwaar gehad, maar gelukkig gaat het goed met ze. De kleine meid probeerde al te staan toen ik net weg ging. Dus dat komt wel goed met moeder en dochter :j .
Nu zo eerst maar lunchen. Want heb zelfs nog geen ontbijt gehad.
Eigenaar houd ze goed in de gaten en ik ben er vanmiddag ook weer. Straks gaan Stella en haar dochter hun eigen wei ook weer in met schuilstal.

Stomme is dat ik zo'n voorgevoel had dat Stella dit weekend wel eens kon gaan en de eigenaar en ik hadden het er gisteren nog over dat als een vaars er klaar voor is ze gewoon bevalt en dan niet wacht tot het mooie weer, maar gewoon bevalt. En ja hoor. Een dag later. Kalfje :D .

Het meest bijzondere is dat de moeder van Stella 6 jaar geleden drachtig was en de moeder van Stella precies vandaag 6 jaar geleden van een stier kalfje beviel. Ook daar was ik bij <3 . Heel bijzonder dat ik nu ook bij de bevalling van Stella en haar prachtige dochter aanwezig kon zijn <3 .

Foto's volgen vanavond. Want ik was in alle haast vergeten de SD kaart terug te doen in de camera. Zul je altijd zien. Ben je bij een bevalling. Zit er geen SD kaart in de camera _O- .

Zo zit je te wachten op de 3 drachtige merries. Bevalt de koe als eerste _O- . Maar ben helemaal gelukkig dat alles goed is gegaan en het met moeder en dochter goed gaat <3 .

Stella vandaag met haar pasgeboren dochter (even snel met mobiel gemaakt voor ik weg ging)

Afbeelding

Dit was de moeder van Stella (zwarte vaars) met haar pasgeboren zoon 6 jaar terug ook op 2 april <3 . Toen was ik wel zo slim om een SD kaart in de camera te hebben :') .

Afbeelding

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:53

XYaartje; oh, dat is ook lekker spannend! Wel fijn dat alles goed is gekomen. Bij koeien kan dat ook wel eens erg mis gaan he?

Hier nog steeds niets.. -O- wel om 2u uit mijn bed en samen met onze hond naar stal moeten rijden (Ik ben een schijter snachts op de baan :') ) .
Tiara had het deken half over haar hoofd zitten. We hadden voor de veiligheid de bilkoorden er gisteren afgedaan.. Vannacht toch maar de bilkoorden eraan gedaan en nu blijft alles op zijn plaats.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:09

Kelly, het kan inderdaad ook zeker wel erg mis gaan. Al hebben wij tot nu toe *even afkloppen* altijd wel geluk dat het tot nu toe zelf er af is gekomen.
Wel een keer een vaars gehad die begon met bevallen terwijl wij er niet waren en er onbekende mensen die voorbij fietsten dachten dat het mis ging (terwijl alles volgens het boekje ging). Die zijn de wei in gelopen, achter de vaars aan, die logisch, weg liep van die mensen want ze kende die mensen niet en wilde een rustig plekje op zoeken om te bevallen. Hartstikke stom en dom natuurlijk om te doen. Zeker met een stier in de wei.
Uiteindelijk zijn ze wei uit gegaan of gingen ze de wei uit toen de eigenaar thuis kwam. Eigenaar was uiteraard niet blij toen hij het hoorde/zag van die mensen wat ik volledig kan begrijpen.
Die mensen hebben nog onwijs veel geluk gehad dat de stier ze niet aanviel gezien we altijd standaard een stier bij de vaarsen hebben lopen.
Helaas wel met gevolg dat kalf uiteindelijk tijdens de bevalling is overleden door de verstoring. Zie je dus ooit een koe bevallen ergens in een wei? Ga er niet zomaar in, maar verwittig altijd de boer/de eigenaar! Is die niet thuis? Zie dat je hem hoe dan ook kan bereiken. Buren hebben vaak ook een nummer van de boer of van de boer zijn vrouw etc :j .
De koe kent jou niet, er kan een stier in de kudde vaarsen bij lopen, etc, etc, etc.
Daarom letten wij sindsdien nog eens extra goed op en als een koe bevalt blijven we altijd in de buurt om dit te voorkomen (overigens lette we altijd al wel goed op, maar deze vaars van dit verhaal was begonnen met bevallen toen we er niet waren en dan heb je er geen zicht op).
Koeien zijn nog eenkenniger dan paarden , stress gevoelig en dulden over het algemeen geen vreemden in de wei (is mijn ervaring dan met koeien).

Stella is de eerste vaars in al die jaren van koeien fokken die hulp nodig had.

Tiara laat je wel wachten zeg! Hopelijk duurt het niet lang meer en volgt ze het voorbeeld van Stella :j .

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 15:40

Hahahaha, Galaria houdt niet van dekentjes :')

Ajesca, dat duurt niet lang meer!

Vandaag is Fi braaf achter het draad gebleven nu ik het stroom erop had gezet :)
Camera zouden we vandaag ophangen, maar mijn stalgenootje voelde zich echt niet goed, dus we doen het morgen als ze zich beter voelt en anders doe ik het maandag met mijn vriend.

Vaarwel spleet :evaw:
Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:35

cynthia: brave Fi! Wat een uier zeg :wow:

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:50

ingridxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:39

Hoi hoi,

Ik meld me hier ook even. Mijn merrie moet binnenkort ook een keertje gaan bevallen ;-)
Alleen wachten duurt lang, hahaha. Ze is nu 11 maanden en 8 dagen.
Maar helaas nog geen volle uier. Ben bang dat het nog wel even duurt.
Het is haar eerste veulentje :)
Maken jullie vaak mee dat de uier pas vol schiet kort voor, tijdens of na de bevalling?

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:44

Natasja wat een leuk filmpje <3

Xyaartje , fijn dat kalf veilig is gekomen en Stella uiteindelijk toe liet dat de boer kon helpen. En gefeliciteerd met de 1e aanwinst.
Maar klinkt dat je een lange ochtend hebt gemaakt iig.

Cynthia82 , gelukkig blijft Dit er nu wel achter. Ze gaat goed door met haar uier ..

Kellykeuh , oe dat is minder grappig dat je nog midden in de nacht naar stal moest. Zag je dat op de camera ?

Kabayo , de foto met je hond samen met je afdrukken en ophangen dat is te schattig zo samen !

Nou na verschillende wekkers om te checken vannacht en een eigen wekker die ook om half 4 ging. Zat ik om 12 uur uiteindelijk op het werk met de ogen die half dicht vielen :') Wens me succes morgen en overmorgen want moet nog 2 dagen werken.
Nog geen veulen maar ze is duidelijk net iets bezig.
Vanochtend , veel graven in de stal , rond draaien , schuren met de kont en stampen. En nu weer staart tegen de wand schuren , niet echt willen eten. Beetje rondlopen en op water drinken na staat ze de hele dag in de stal , ze komt er nauwelijks uit.
Terwijl ze normaal altijd in de zon komt staan.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:03

toushie: pff vermoeiend zo'n hoogdrachtige merrie die alle tekenen geeft maar toch niet bevalt :(:)

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:20

Toushie: Ja, heel fijn! Het was uiteindelijk een zware bevalling, maar zal dat zo even in de update vertellen. Moeder en kind maken het gelukkig goed <3 . Het was zeker een lange ochtend! En dan nog zo'n zenuwslepende bevalling. Hoop toch dat de merries het iets relaxter doen :j .
Je zou toch denken dat je merrie nu toch wel voor elk moment moet gaan bevallen!

ingridxxx : Welkom in het topic! Dat klinkt inderdaad alsof het nog even duurt. Ervaring leert hier inderdaad dat uier veelal vol schiet vlak voor de bevalling. Tot nu toe nog maar 2x gehad dat een merrie netjes melk lekte, maar verder of volle uiers of uiers die ineens vlak voor bevalling vol schieten.
Vaars die vandaag is bevallen had bijvoorbeeld ook geen vol uier, maar is tijdens de bevalling vol gelopen :j .

En dank je wel allemaal voor de felicitaties <3 . Met moeder en kind gaat het gelukkig helemaal goed! Ze drinkt, loopt, staat en poept en plast voor zover we weten ook gewoon. Nageboorte van Stella kwam er tussen half 4 en 5 pas netjes af. Iets later dan volgens mij normaal hoort, maar niet zo gek na alles wat ze heeft moeten door staan.
Uiteindelijk bleek Stella door te weinig bloedtoevoer naar de kruisbanden en zenuwen die afgekneld waren (als ik het goed zeg) achter helaas tijdelijk verlamd te zijn geraakt waardoor ze het laatste stuk niet meer alleen af kon. Gelukkig is ze na de bevalling helemaal hersteld, maar bleef daardoor wel iets langer liggen dan normaal. Toen ze hersteld was en het allemaal weer werkte stond ze ook op begreep ik van de eigenaar om zich over haar kind te ontfermen en het is zo lief om te zien hoe verliefd ze is op haar kind <3 .
Blijft haar kind maar likken en zodra het ook maar beweegt of op staat vliegt ze er naar toe om er voor haar kind te zijn. Dan staat ze hooi te eten, maar dan beweegt Anne (zo heet het kalf nu heb ik van de eigenaar begrepen) en ja hoor. Dan is Stella er als de kippen bij. Blijft mooi om te zien hoe diep geworteld dat moeder instinct dan zit. Zelfs na een zware bevalling zoals zij had.
Anne mag ook blijven. Hij wilt maar 2 vaarsen hebben en dat is Anne gelukkig. Een stier kalf had die, wanneer het oud genoeg is om af te spenen dan verkocht. Stella heeft trouwens een andere naam heb ik vandaag geleerd. Die ging hij nog voor mij opzoeken.

Er is een warme plek in de wei waar ze uit de wind kan liggen en warm in het hooi, maar ja. Zeg dat maar eens he tegen een pasgeboren kalf :') . Aan de andere kant heb ik ook al gezien dat Stella zelf er anders wel voor zorgt dat kind lief uit de wind ligt. Haar verplaatsen kunnen we ook niet meer want moeders is inmiddels in beschermingsmode. Het is niet dat ze je aanvalt, maar ze blijft dan wel om haar kind heen draaien en met koeien is het gewoon verschrikkelijk goed uitkijken dat ze je niet aanvallen. Helemaal met pasgeboren kalfjes in de buurt.
Maar ze is zo leuk en zo lief <3 . Wij genieten <3 .

Afbeelding

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:35

Pff op een mobiel is een bijleespost niet te doen. Ben dapper begonnen maar gestopt.

Nou dames plof er maar eens wat veulens uit want sommige zijn er wel klaar voor aan de uiers te zien.

Wita is bezig met theezakjes

Afbeelding

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:17

Yaartje gefeliciteerd met het kalfje <3
Ah natasja, en moeders er maar achteraan haha

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:47

Cio onze merrie lopen gelijk, maar ik vergelijking met die van jou heeft Havanna echt nog theezakjes. :+

CP wat een leuke "Verrasing"! Voor je kinderen ook wel erg leuk.

Cynthia haha Fi vind het wel welletjes met dit weer buiten := Ze maakt wel echt haast met haar uier he!

Natasja maar als dat nu wonderen doet, moeten we ze allemaal maar uit stal laten ontsnappen. :Y)

Goldenarrow dat was een harde leerschool voor haar :D

Toushie spannend! :):)

Kellykeuh zonde dat ze het zo koud had. Wel spannend met nu een deken om..

Ajesca bij jou word het ook wel echt spannend nu

Kabayo wat een schattige foto met je pup <3

Yaartje fijn dat het goed gekomen is. Altijd spannend zoiets

Olga gefeliciteerd! Y)(^) Ook rustig aan begonnen met het uier

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 22:28

Afbeelding

Afbeelding

Ik kom me ook melden in dit topic! Mijn merrie (wup x elite pref flemmingh) was 24 maart uitgerekend, dit is wel haar eerste veulen. Dus nu dag 344 (of 349? Tellen jullie bij 340 = 11 maanden of 335 = 11 maanden?)

Ik kreeg vandaag een foto dat haar uier iets begint te vullen, dus de (lees: mijn) spanning neemt nu toch wel toe!

Ik heb vanaf het begin van haar dracht het gevoel gehad dat dit een hengstje gaat worden maar heel stiekem hoop ik op een merrieveulen :j

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 22:43

Jeetje we gaan weer hard hier, ik zie een hoop merries flinke uiers maken *\o/* en een paar prachtveulens weer geboren, ik las ook een paar minder fijne berichten :( Y;(

Hier zitten we op 320 **\O/** ze is de laatste dagen wat onrustig en vooral haar buik begint te veranderen qua vorm en wordt ook een soort van puntig aan de zijkanten.. ik kijk elke 2 uur even op de camera gezien wij niet om de hoek van stal wonen helaas :roll: en een redelijke aanrij tijd hebben ben ik extra alert.

Hebben jullie wel eens met je merrie gehad dat ze op een gegeven moment meer flehmt? Ze doet dat de laatste dagen opmerkelijk meer dan anders ( temperatuur wordt iedere dag gemeten en hangt tussen de ene dag 37,6 andere dag 37.2 nu zit ze altijd buiten de dracht om meer naar de 37 dan naar 38) ze ligt ook iets meer en at vandaag haar slobber erg langzaam waar ze normaal als ik 3x knipper het op heeft :')

Foto’s van Melktest vandaag

Afbeelding

Vulva

Spoiler:
Afbeelding

Camera
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dark7 op 02-04-22 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 22:50

Haha yvk, mijn merrie is altijd mooi op tijd met uier. Maar meestal ook met het veulen :oo

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 23:00

Dat is lekker Cio, hier lopen ze meestal over, vorig jaar 3 weken...
Moet nog een aantal weken geduld hebben vrees ik.
Afbeelding

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 00:13

Toch even vragen;
Hoe doen jullie het met dit weer met de drachtige dames?
Die van ons hebben nog dekens op en nu zoals ze voorspellen hele week regen maar ze zijn dus bijna uitgeteld. Hoe kunnen we dit oplossen met dekens en de regen? (Vooral s’nachts)
Omdat we graag de geboortesingel om willen doen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 00:39

Evalien. Het begint erop te lijken

Yaartje. Klinkt als een spannende bevalling. Gelukkig gaat alles goed.

For que. Ze neemt de tijd, om haar kind goed af te werken

Lijstje met veilige merries wordt lang! Ik zal Kabayo berichten om Nigrante erbij te zetten

Kellykeuh. Het moet er toch een keer uit. Vindt het wel spannend met deken op. Heeft ze het koud op stal?

Cynthia. Fi maakt er flink werk van. Fijn dat ze nu wel achter het draadje bleef

Natasja. Wat heerlijk om te zien <3

Kabayo. Prachtige foto's weer

Toushie. Klinkt wel verdacht. Ik ben benieuwd of ze dit nog lang volhoud

Olga. Dit zijn toch al wel aardige theezakjes :P

Welkom chrissy en ingrid

Dark. Dat us niet handig om een lange reis tijd te hebben. Is er iemand die eventueel de bevalling kan doen als jullie onderweg zijn?

Fokfanaat. Het lijkt erop dat ze een zwaar leven hebben, lekker languit

Mukiwacobs. Ik zit ook te twijfelen wat te doen, dekens op of toch niet. Lastig vindt ik. Je wilt niet dat ze kou vatten

Nigrante heb ik nu een paar keer al zien liggen op de camera. Toch fijn idee dat ze zich veilig voelt op de nieuwe stal

Afbeelding

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 00:40

Ik heb overdag buiten sowieso de deken op, gisteren zelfs weer de halsdeken op. Nu in de nacht binnen ook deken ook, maar vanaf morgenavond in de nacht weer af. In onze stal is het binnen best warm, dus dan kan het best. Maar jij hebt ze 24/7 buiten?
Singel om de deken kan best, ideaal is anders.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 01:59

xYaartje!: Ik ben eigenlijk heel blij met je verduidelijking! Ik zou namelijk ook zo iemand zijn die, wanneer het me lijkt niet goed gaan, de weide zou inlopen zonder verder na te denken over de gevaren. Wel verschrikkelijk jammer van het overleden kalfje! Ik vind koeien erg leuk, maar ik heb geen idee op wat ik moet letten kwa stress-signalen etc. Dus vanaf nu, altijd naar de boer! (heb het overigens nog nooit gedaan hoor) Heel mooi kalfje trouwens! Ik wist ook niet dat koeien zo beschermend konden zijn.

Tiara wacht volgens mij tot mijn pensionhouders op skivakantie vertrekken..

Cynthia82 : Die heeft al mooi uier op 312 dagen!

Toushie: Inderdaad op de camera gezien. Wel een handig dingetje.. Anders had ik vanochtend geen deken meer én een stressy paard.. Onze dames houden ons wel lekker bezig ’s nachts!

Olga89 : Dat is inderdaad nog een erg bescheiden uiertje! <3

Yvk ; Ja, ik vind het ook erg spannend! Gelukkig kunnen we alles wel goed monitorren. Bilkoorden hangen gelukkig ook niet in de weg van het veulen, maar ik houd het toch liever extra in de gaten.

Chrisssy ; Fijn, nog een merrie die gezellig het geduld op de proef komt stellen! :D

Dark7 ; Hier flehmt ze momenteel ook meer.. Volgens mijn DA zou dat een teken zijn dat het veulen zich draait en ergens tegenaan duwt waardoor moeder wat minder comfortabel is.. Is er iemand in de buurt die kan ingrijpen moest er toch wat mis gaan? Lijkt me idd ook best spannend met zo’n lange aanrij-tijden.

fokfanaat; Die heeft echt wel een mooi rond buikje! Ligt er wel ontspannen bij zo te zien.

AM_Horses ; Ja, ze stond echt ontzettend te trillen.. Dit is de 1ste keer in ondertussen 8 jaar trouwens dat ik een deken opleg tegen de koude.. Maar omdat Tiara een extreme curly merrie is, is zij intussen al bijna helemaal verhaard.. haar zomervacht groeit echter pas verder uit zodra ze haar wintervacht vrijwel helemaal verloren is wat maakt dat zij nu op haar “kaalst” is. Nu is ze gelukkig weer comfortabel en rustig.
Nigrante lijkt zich inderdaad goed te voelen! Lekker ruime stal ook.

Wat zouden jullie trouwens doen in mijn geval?
Onze merrie staat samen met mijn shetlander-ruintje in een grote loopstal met paddock. Overdag bij goed weer gaan ze ook op de aansluitende weide. Zij staan al jaar en dag zonder stalbedekking omdat mijn shetje alles opeet en koliek doet.. }:0 Ook mijn merrie
Veulentje gaat dus vermoedelijk in de paddock of op de rubberen matten geboren worden. Gezien de huidige temperaturen, en gebrek aan stalbedekking, vraag ik me af of het beter gaat zijn om het veulen een dekentje op te leggen?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 02:17

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een merrietje *\o/* <3
Staande bevalling dus dierenarts is wel even komen checken omdat de boel afgescheurd was maar Nageboorte met iets hulp eraf gekregen.

Enorm hoogbenig veulen.
Ging al vlot bokkend door de stal.
Drinken wel wat hulp nodig daarom gemolken en fles gegeven.
Net zelf gedronken maar stuitert vooral veel door de stal.
Arme merrie is er maar druk mee.
Nu even op de camera in de gaten houden of het drinken echt goed zelf lukt.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 02:44

Gefeliciteerd *\o/* *\o/* *\o/*