[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennenboom

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:22

Nog steeds geen veulentjes? ;(

Kabayo knappe date voor zilver!!

Vraagje aan iedereen:
Mijn merrie wil al de hele ochtend niets eten, zelfs geen brok waar ze gek op is. Ligt steeds, kreunend en oogt wat sloom. Trappelt wat met de benen.

Meer mensen hier ervaring mee?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:23

Omg ual _O- _O-

Icecrystal dankje! Ben ook heel benieuwd! Fijn dat de camera het doet!

Zilver update. Dag 298
Ietwat last van zucht. Loopt wel hele dag buiten
Afbeelding
Dit word weer een vroege :+
Afbeelding

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:40

Haha ual _/-\o_

Kabayo, blijkbaar typisch voor Friezen dat ze wat vroeger bevallen eh !
Ik heb het gevoel dat de mijne ook overal. Et wat vroeger mee is...

Het is weer spannend, met verschillende veulentjes die op zich laten wachten Seg!

Hoever is je merrie dennenboom?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:42

Piarens ze is 298 dagen vandaag..

Krijg de dierenarts helaas niet te pakken |(

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:44

Temperatuur al eens genomen?

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:50

Lange lijst veilige merries inmiddels! Word wel weer tijd voor een veulentje nu :D

Kahlua, nog even een reactie op jou naar aanleiding van ijzerverhaal. Zie er tegenop omdat ze vorig jaar tijdens de dracht ineens wat achterover ging staan toen ze zwaarder werd en toen hele hoefwand is ingestort. Toen wel met speciaal beslag goed hersteld, en voor het veulenen ijzers eraf gehaald, maar je merkte dat zonder ijzers toen niet comfortabel was. Toen ze het land opging zijn er daarom ook snel weer ijzers onder gegaan omdat ik niet wilde dat de boel weer kapot ging. Hoeven gaan nu verder prima hoor, maar ben toch benieuwd hoe ze het nu zonder gaat doen.

Suffie, fleur en elsje zijn leuk :) Ben benieuwd naar hun kalfjes. Hier op de boerderij nu ook een hoop ander soort baby's, varkentjes, jonge geitjes en nog een paar dagen en dan lammetjes babyboom.

Keresa, wat een knapperd is het zeg! Misschien moet ik ook ooit maar eens pony's gaan fokken, is volgens mij best veel vraag naar en ik vind ze toch altijd zo schattig <3

Ynekes, Pientje is leuk! Lekker brutaal ding :D

Laurentii, wow wat een dikke buik heeft je merrie zeg!

Ual, superfijn dat ze de 320 heeft gehaald. Snap dat ze het zwaar heeft nu! Wel spannend nu er druppels hangen!

Muronia, Veronia is ook flink rond!

AM, Snap dat sammie het zwaar heeft, zal niet niks zijn met zo'n zwaar lijf. Mooi uier al.

Michelle, jou merrie houd het ook spannend. Zijn er al wat vorderingen in het uier?

CP, haha uier zit goed verstopt :D

Gooiske, ach zo schattig met zijn jasje <3

Tanja, oeps dan schrik je ook even, maar loos alarm dus. Frustrerend als je echt niks weet..

Alzawraa, Alleeya is ook goed dik zeg!

Corina, bizar he hoe snel dat gaat met die tandjes!

Ddara, gelukkig dat het weer wat beter gaat met je merrie.

Hier een echt grote merrie in stal 3 x 4,5 omdat er niet groter is. Ik heb me vorig jaar eerst wel wat zorgen gemaakt of het groot genoeg zou zijn, maar ging echt prima, en gingen al vrij snel dag en nacht naar buiten. Vlak voor het spenen en ze wel al binnen stonden snachts was het wel echt net aan met zo'n groot veulen erbij, maar dat was gelukkig maar heel even.
Vorig jaar zagen we al steeds op de camera op welke plek in de stal ze ging liggen slapen, en voorspelde toen al dat ze waarschijnlijk ook zo zou bevallen, en ja hoor precies op die plek. Ook nu ligt ze nog steeds op diezelfde plek te slapen, dus als ze het weer zo doet prima en ruimte zat.
Ik heb ze ook op een dikke laag stro staan, en zorg dat er een goede stroeve onderlaag ligt die ik er niet meer uithaal als het bijna komt.

Staart bandageren of vlechten doe ik trouwens niet.

Veulen van vorig jaar is om half 4 snachts geboren en is die dag savonds even los geweest in de binnenbak. Was toen en paar dagen best fris weer dus nog een aantal dagen in de binnenbak los geweest en daarna lekker naar buiten. Even kijken hoe de situatie dit jaar is hoe het loopt.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:57

Dennenboom schreef:

Vraagje aan iedereen:
Mijn merrie wil al de hele ochtend niets eten, zelfs geen brok waar ze gek op is. Ligt steeds, kreunend en oogt wat sloom. Trappelt wat met de benen.

Wel ervaring mee maar dan was het 'gewoon' koliek. Hopelijk krijg je snel een dierenarts te pakken

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:59

Piarens schreef:
Temperatuur al eens genomen?

Geprobeerd maar de meter geeft steeds error aan. Inmiddels de da te pakken gekregen en is er met 10 min..

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:02

Even los van dracht Dennenboom, denk ik ook aan koliek. Maar baarmoederdraaiing geeft volgens mij vergelijkbare verschijnselen? Ik weet niet hoe ver ze is, maar zou sowieso veearts bellen.

Stal hier 3.5x6 voor een E pony, dus ruimte genoeg, en de camera doet het.
Verder het hele kraampakket compleet, dus we zijn er klaar voor. Op 3 maart veilig :)

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:03

Oh, veearts onderweg zie ik. Fijn!

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:06

Dennenboom, fijn dat de dierenarts eraan komt. Vervelend, hopelijk wat lichte koliek en niks ernstigs verder!

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:15

Dennenboom hopelijk alles in orde!

Corina: tijd gaat veel tet traag als je moet wachten maar als het er dan is gaat het te rap!

Ik schrok toch even deze ochtend. Gisteren was haar uier nog zo ‘normaal’ als ik het zo mag noemen. Vandaag plots zo. Weet wel dat er niets aan de hand is maar als het de eerste keer is is het wel wat ‘gek’ als het plots zo snel veranderd.
Dag 288
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door AnsoDM op 27-02-21 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:29

Dennenboom schreef:

Vraagje aan iedereen:

Klinkt precies als mijn merrie gister (zijn ook ongeveer even ver) Alleen die van mij lag dan niet maar verder zat er weinig leven in...
De laatste weken probeert ze als ik brok voer mij, de voerbak en de buurpaarden erbij op te eten dus was ook wel even schrikken toen ze ineens niet wou eten. Maar een paar uur later was er niets meer aan de hand! Ik hoop dat dat bij jou ook zo is!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:38

Vanmorgen Happy en Carlijn op de foto gezet. Allebei 280 dagen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:39

Oh uiers kunnen zo snel veranderen. En dan ook ineens heel lang niet meer.

Succes dennenboom. Hopelijk is het niks ernstigs.

Wij zitten op dag 299. Zitten al enkele dagen gelukkig op een zelfde blijvend uier
Afbeelding

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:08

Hier valt het mee gelukkig! *\o/*
De dierenarts heeft alles gecontroleerd. Veulentje leeft en ligt goed. Waarschijnlijk druk aan het draaien geweest waar ze veel pijn van heeft. Daardoor weinig eetlust. Ze heeft een pijnstiller gehad en mag straks een beetje slobber. En lekker naar buiten. Bij twijfel moet ik weer contact opnemen.

Wat een verschil in uiers bij iedereen :)

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:10

Dennenboom schreef:
De dierenarts heeft alles gecontroleerd. Veulentje leeft en ligt goed. Waarschijnlijk druk aan het draaien geweest waar ze veel pijn van heeft. Daardoor weinig eetlust. Ze heeft een pijnstiller gehad en mag straks een beetje slobber. En lekker naar buiten. Bij twijfel moet ik weer contact opnemen.

Oef gelukkig! Beter eens te veel laten komen dan niet !

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:39

Dennenboom: Fijn dat alles in orde is. Beter een keer te vaak gebeld! Soms helpt het wanneer je even 5 tot 10 minuten aan de hand gaat stappen (bij mijn merrie in ieder geval).

Mooie foto's komen voorbij van "bolle" merries en kleine veulens.

Goede tip van de plastic spuit! :)*

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:52

Kabayo schreef:
Cp112 is dat de shire? Mooie bh zo haha

Die harige tieten bedoel je? Haha nee die zijn grijs :P van de schimmel dus haha.

De shire is pas in juli uitgerekend :j

Fijn dat alles nu goed lijkt Dennenboom

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:55

Dennenboom schreef:

Oh gelukkig maar....

Nou idd wat een verschil in uiers, kira heeft nog steeds slappe hangtietjes

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 16:10

Denneboom wat fijn dat alles goed is, wel een geruststelling dat je de da er bij hebt gehad.

Ual jij had een vals alarm zo te zien :D wij hadden van de week de singel ook zo hangen en ‘s nachts alarm, duurde even voordat ik zag wat er aan de hand was. Heb de sing toch maar een gat strakker nu.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 16:11

Drukte hier met slopen hier de laatste dagen dus niet zoveel tijd om bij te lezen.
Hier even van recent naar oud een bijleespostje.

Dennenboom, dat is schrikken.. gelukkig valt het mee, zwangerschapsongemakken :+

Er komt zeker al beweging in cio *\o/*

Suffie, wat bijzonder dat ze precies gelijk lopen! :):)

Anso, snap ik hoor, heb ik ook! Blijft bijzonder dat het uier in een nachtje ineens 'flink' veranderd..

Kabayo, ik denk ook dat je weer een vroege baby mag verwachten dit jaar, zo aan het uier te zien... spannend!

Icecrystal, mooi helder beeld zeg!

ual_95, hoe krijgt ze dát nou weer voor elkaar :+ :+ en hopen dat je merrie het doorzet deze keer :j

Al_zawraa, wat een mooie skippybal Aleeyah

Tanja84, dan schrik je je ook dood als je zo'n belletje krijgt zeg. %)

Gooiske, wat lieeeeeffff :#

Renske, gouden paardjes in de zon, lekker he?! ben helemaal uit mijn 'winterdag' met dit mooie weer haha

Cynthia, spannenddd :#

AMhorses, Sammie is echt hugeee. Ben benieuwd hoe ze eruit ziet als ze 'getraind' is? Zal een heel ander gezicht zijn :D

Muronia, inmiddels over de 300 woehoe!

Rianne, jeetje wat een stunt. Hier verandert het gedrag duidelijk maar niet in die zin zoals jij meemaakt.. gelukkig niet ernstig verwond!

Hier blijven de merries en veulens buiten na de bevalling. Ben wel benieuwd hoe dat gaat in de kudde. Desnoods eerste dag even in een apart landje.

Lotus loopt eindelijk weer goed dus gister weer eens rustig 'gereden'. Was benieuwd hoe ze was na 2 weken stilstaan omdat ze natuurlijk pas net onder het zadel is, maar opstappen en wegrijden!
Morgen 9 maanden drachtig <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En.... *\o/* *\o/* elke dag een beetje beter en sinds twee dagen zet ze haar achterbenen zelfs in de trailer *\o/* elke dag 3 keer op en af en dan is het weer klaar, helpt echt!

Afbeelding

Quenza is pas 255 dagen maar al dikker dan Lotus, veulen lag rechts denk ik 8)7 Let niet op vieze billen
Afbeelding

En een nieuwe drinkvijver gemaakt, oude vijverbak was lekgegaan met de vorst... En nu ook overal stroom op. Nova was namelijk al aan de palen begonnen haha. Best goed gelukt, word steeds meer ons plekje zo.
Afbeelding

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 16:33

Wat een verschil in uiers zeg! Reuze interessant ook!

Jeutje wat een ronde merries komen er voorbij! Veulens hebben niets te klagen daarbinnen :') Persoonlijk vind ik t er fantastisch uitzien hoor ;)

Denneboom, snap dat je je zorgen maakte. Gelukkig alles ok verklaard door VA! :j

Die tip van die spuit is super handig! Ga ik meenemen in m’n kit. Ga vandaag maar eens checken of ik alles nog heb :)

Veulens gaan hier altijd zo snel mogelijk even naar buiten. Is ook voor beide goed.

Oeh mooi valkje suffie, beide zien er goed uit!

Anso, gek is dat he dat t ineens zo veranderd!

Zag mooie beelden van camera’s voorbij komen! Ik wil ook... maar stal eigenaar wil t niet... :\

Fi gaat nu toch aan de gang Cynthia... :j

AM Sammie is goed rond zeg! Je ziet idd haar banden veranderen... Ik ben wel heel benieuwd naar haar veulen :o

Ook wat mijlpalen! Gefeliciteerd +:)+

Riv gaaf dat je zo op Lotus weg kon rijden!

Dikkie dik hier op 278 dagen... Zit heerlijk in haar vel. Zuchtplaat is helemaal weg! Kate dr DNA laten testen, en ze is vrij van genetische afwijkingen. *\o/* Ze is “gewoon” zwart met een vos gen, draagt geen agouti... dat maakt dat de kleur berekening 50% palomino, 25% valk en 25% smokey black is... (vader draagt agouti) Erg leuk allemaal en reuze interessant! :j
Hier Kate afgelopen donderdag op precies 9 maanden.

Afbeelding

Afbeelding
Het hooi bij de buren is altijd groener :')

Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:23

Hier wordt het spannend...

Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:35

Hola Tinnieee! Succes met waken!