[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:11

BM gefeliciteerd met je veulen.. fijn dat het goed is gegaan.

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:33

BM Gefeliciteerd!! Ik ben blij dat het allemaal is goedgekomen! Alles is orde met moeder en veulen?

Ivy_power Die witten benen was ook het eerste wat me opviel. Zo leuk gelijk! Proficiat!

Muadi zeer sprekend veulen!

Faline echt zo'n knap veulen met zo'n fantastisch veulen. Ik hou wel van bijzondere kleuren al moet het niet te bleek gaan.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:43

Bernette ai..ik hoop dat het meevalt maar het is natuurlijk wel erg lang. Is ze niet zwaar?

Busymissy jaaa gefeliciteerd met jouw knappe vos man!! *\o/*
Top veearts heb je,het mag denk ik een wonder heten dat het veulen er levend vanaf gekomen is,en hij heeft niks geleden zo te zien!
Super,ben zo blij voor je!! *\o/*

Andrea ik zou haar zeker ook gewoon bijvoeren hoor,het is nog een flink uier vind ik,maar met genoeg beweging komt dat vast wel goed.

DIVA haha tot aan jouw knie en dan die naam erbij. :D

Ivy echt een hele knappe man hoor! Prachtig getekend.

Bamorka ik heb ooit ook een veulen gehad met longontsteking. Het had een hele weg te gaan maar ze is uiteindelijk volledig genezen. Na haar behandeling viel haar vacht ineens wel uit,dat was raar om te zien,maar ze kreeg gelukkig snel weer een mooi vachtje. Zij kreeg die longontsteking door de hitte.
Ik haat de hitte voor mijn diertjes sindsdien.

Juval lief hoor met je dochtertje erbij!

Haha mijn schootzittertje is helaas al verkocht. Maar hij zal het heus daar ook wel mogen doen. :P
Vanmorgen was het weer van dat. Zodra ik op de grond zit,is hij daar en laat zich vallen. :+
Ik zit wel vol blauwe plekken op mijn billen van telkens hij weer rechtstaat of over mijn benen komt gestapt. :P

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:45

Zo, wat zal jij opgelucht zijn BM!
Gefeliciteerd met de grote vent!

Hier besloten niet meer te dekken en Franky na de zomer te laten snijden.

Het goede nieuws van vandaag is dat we mochten uitslapen van Mae! :D

Maudi(volgens mij niet goed geschreven?): prachtig veulen!

En diegene die naast veulen in het land zat, ben jou naam even kwijt, GEWELDIGE FOTO's!!!
Laatst bijgewerkt door DIVA2 op 01-06-17 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:46

Ik loop een paar veulentjes achter.

Flokifjola, gefeliciteerd met je veulen!
Faline, wat een knapperd! Jij ook gefeliciteerd!
Ivy-Power, gefeliciteerd! Mooi die witte benen.
BM, wat fijn dat het allemaal goed is afgelopen! Gefeliciteerd!

Toch weer vraagjes aan de deskundige onder ons. Merrie en veulen in 2-paards trailer vervoeren doen jullie altijd met tussenschot er tussen uit? Of zijn er ook die het met tussenschot doen? En als jullie naar de opfok brengen hoe doen jullie dat dan? Merrie mee?

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:55

Die naam is met 'zorg' uitgekozen Pretty, Hahahahaha.
Verschillende namen waren de revue gepasseerd, nog voor dat ie geboren was. Maar bij geen enkele naam had ik het 'ja, dat is 'm!' gevoel. En opeens schoot ie mij te binnen. Weet zelfs het moment nog :D
Toen dochterlief nog overtuigen. Die moest er even aan wennen maar ReuZ met een Z keurde ze goed.
Niet dat ik het van haar af had laten hangen hoor, ze komt nooit bij die kleintjes.
Als het een merrie was geweest dan was het Nomy geweest.
Mijn broer en gezin wonen in Maleisië. Schoonzus was hier met de kids toen Reuz geboren werd. De naam Nomy bestaat uit de letters van de namen van de drie kids.
Over 4 weken zijn ze weer hier. Ik hoop dus dat Saar zolang wacht(maar denk het niet). Krijgt Saar een merrie dan is het dus Nomy, naam hengst dub ik nog over, wéér die dochter die roet in het eten gooit :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:57

Liaan, wij doen in de tweepaards met schot.
Als ik met veulens rijd die afgespeend zijn of worden heb ik ze het liefst in mijn 1,5 paard trailer. Of 2 paard en dan alles er uit.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:09

BM wat ontzettend spannende nacht heb jij achter de rug. Maar hij is er en hij leeft en is gezond! Gefeliciteerd!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:12

Andrea. Alleen niet te rijk hooi voeren en geen brok. En in een kale wei. Het heeft even tijd nodig. Zoveel mogelijk beweging is het beste.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:20

Ik deed altijd het schot uit bij vervoeren in een tweepaardstrailer.
Nu hebben we een aangepast pony trailertje.

Geweldig Diva! En ja,hier gooit de zoon ook vaak roet in het eten. Zo vindt hij Aisha niet mooi maar mijn man en ik wel dus ~~}>
Hij mocht dan een naam kiezen voor Scooter,en dat werd dus Scooter. Al een hele vooruitgang tegenover witje,grijsje,zwartje,... :))
Wel een mooie naam hoor Nomy én met betekenis!
Stoppen met fokken dus? Franky zal je dankbaar zijn dat hij daarna gewoon bij "zijn" merries kan blijven staan! +:)+

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:23

Vuline en baudyh, ze staat overdag op een redelijk kaal stuk met graasmasker om en we hebben haar gelijk weer licht aan het werk gezet. Ze krijgt 's ochtends en 's avonds droog hooi en verder geen biks en snoepjes meer. Ik zou haar het liefst weer wat biks gaan voeren, omdat ze zoveel afgevallen is, maar ik twijfel erover of dat mag. Ik ga straks de dierenarts even raadplegen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:24

baudyh schreef:
Andrea. Alleen niet te rijk hooi voeren en geen brok. En in een kale wei. Het heeft even tijd nodig. Zoveel mogelijk beweging is het beste.

Veel beweging ben ik het mee eens, maar als de merrie afvalt zou ik zeker meer voeren dan hooi en een kale wei. De melkproductie komt op gang door hormonen, niet door voer. Daar ondersteun je de merrie mee, wat in dit geval ook nodig blijkt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:52

Gefeliciteerd Busymissy, wat fijn dat het zo goed is afgelopen!

liaan, als ze samen vervoerd worden zou ik het tussenschot laten zitten, maar als ze alleen staat zou ik dat eruit halen.

Ik denk dat ik Cashmiro gewoon alleen naar de opfok breng.
Ik ben anders bang dat Harmony de trailer afbreekt op de terugweg.

En aangezien ik haar nu toch rustig aan aan het oppakken ben moet dat wel lukken denk ik. Hoop ik, maar vind het wel erg spannend

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:56

Ik heb mijn hengstje toentertijd samen met mijn merrie naar de opfok gebracht in een tweepaardstrailer met schot er gewoon in. Daar hengstje eruit, klep weer dicht en rijden maar. Ze heeft 1x gehinnikt en dat was het. Hengstje gaf er ook weinig om. Hij was 6 maanden.

Komend weekend gaan mijn merrie en veulen van 4 weken naar de wei. Ik twijfel alleen of ik ze samen in een 1.5 paardstrailer kan vervoeren of is dat toch te klein? En hoe doen jullie dat dan? Vind het wel spannend met zo'n kleintje...

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:58

Busymissy, gelukkig is het goed afgelopen, gefeliciteerd met je knappe man.

Ik zou het veulen een week van te voren spenen voordat ik ze naar opfok breng. Mij lijkt het dat het meer rust en minder risico geeft op de trailer. Maar ik heb dat nog nooit aan de hand gehad, want wij fokken zelf op :o
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 01-06-17 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:59

Ik ben met die 2 van mij meerdere malen naar de kliniek geweest in een 1,5 paards trailer, ging prima.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:01

Silly1972 schreef:
Ik ben met die 2 van mij meerdere malen naar de kliniek geweest in een 1,5 paards trailer, ging prima.

Dat is fijn om te horen. En dan gewoon hooibalen voor de stang, merrie vast en veulen los?

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:14

BM wat fijn dat het allemaal goed is gegaan, goed gehandeld hoor!

Zag iets over trailer vervoeren. Wij hebben een twee paardstrailer waarvoor we lange stangen hebben laten maken. Tussenschot er dus uit en lange stangen erin. De voorste stang doen wij er trouwens niet in, veel te bang dat het veulen daar onderdoor gaat en vast komt te zitten :)

Hier hebben we twee jaar terug twee veulens tegelijk naar de opfok gebracht, zonder moeders. We hadden die twee wel al een week voordat we ze wegbrachten afgespeend om paniek bij beide moeders en veulens te voorkomen. De fokker van mijn merrie brengt altijd veulen samen met de moeder weg en dan moeder alleen mee terug.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:17

Vulina schreef:
baudyh schreef:

Veel beweging ben ik het mee eens, maar als de merrie afvalt zou ik zeker meer voeren dan hooi en een kale wei. De melkproductie komt op gang door hormonen, niet door voer. Daar ondersteun je de merrie mee, wat in dit geval ook nodig blijkt.

Ik bedoel bewegen in de kale wei.( niet op stal laten staan) Als je deze merrie brok gaat geven krijg je uierontsteking en met dat beetje brok wat je geeft krijg je haar niet dikker. Dikker krijg je dmv vezels voeren.
Maar het uier heeft nu imo voorrang op het feit dat ze dun is.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:46

Ik lees over naar de opfok brengen enzo. Wij spenen altijd af en nemen een andere oudere merrie mee om de boel rustig te houden.
Nu staan ze bij ons in een vrachtwagen en dan staan de veulens los tussen de schotten.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:48

In principe is een anderhalfspaard trailer bedoeld voor vervoer van merrie en veulen. Merrie vast en veulen los. Ik vervoer ze ook zo in een tweepaards zonder tussenschot. Naar de opfok het liefst naast een ander paard uit de kudde welke niet de moeder is, dat gaat toch het allermakkelijkst (van tevoren wel merrie en veulen wat gaan scheiden). En inderdaad als het niet anders kan, vervoeren met moeder, veulen lossen en snel weer wegrijden.
Ben geen voorstander meer van pakken hooi of stro voorin. Merrie van vriendin had die pakken naar achtergeklauwd en zat met de benen verstrikt in de strotouwtjes, gelukkig verder goed afgelopen maar heb wel een klap van de merrie gehad bij het loshalen van de touwtjes.

Moeder en zoon maken het goed. Uiteindelijk bleek de beslissing maken met het afwegen van de voor- en nadelen het moeilijkst. Je weet op zo'n moment echt niet wat de beste keuze is. Heb mijn onderbuik gevoel maar gevolgd.

Ben inderdaad enorm blij met mijn veearts, hij heeft heel kundig en snel gehandeld, echt fijn! Na de bevalling heeft hij de placenta er nog afgepeld want die zat door het opensnijden echt nog helemaal in de merrie. Zat ook nog redelijk vast.

Nu nog een paar dagen aankijken of moeder en zoon het goed blijven doen. Hij drinkt, poept en plast heel goed. Moeder is enorm beschermend en loopt daardoor af en toe door haar eigen kind heen. Dan is ze best een lompe koe.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:51

Annikab schreef:
Silly1972 schreef:

Dat is fijn om te horen. En dan gewoon hooibalen voor de stang, merrie vast en veulen los?

Nee geen hooibalen gedaan, maar inderdaad merrie vast en veulen los.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:54

Maar blijven de merries dan wel rustig in de trailer als je ze mee terug neemt?
Ik heb nl geen mogelijkheid om een andere merrie mee te nemen naar de opfok.
Ik dacht juist dat veulen alleen makkelijker zou zijn.
Misschien verkeerd gedacht

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:10

Ik weet van onze merries dat die het kunnen. Ga met merrie en veulen naar de nieuwe eigenaar in een tweepaards schot eruit. Voor en achterstang geen strobalen. De veulens zijn eigenlijk altijd groot genoeg om er onderdoor te duiken. Merrie vast, veulen los.
Daar merrie en veulen beide op stal. Alles afhandelen en merrie op de trailer en gelijk rijden. Het tussenschot er eerst in. Die kan bij ons mee achter in de bus.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:36

pretty schreef:
Geweldig Diva! En ja,hier gooit de zoon ook vaak roet in het eten. Zo vindt hij Aisha niet mooi maar mijn man en ik wel dus ~~}>
Hij mocht dan een naam kiezen voor Scooter,en dat werd dus Scooter. Al een hele vooruitgang tegenover witje,grijsje,zwartje,... :))
Wel een mooie naam hoor Nomy én met betekenis!
Stoppen met fokken dus? Franky zal je dankbaar zijn dat hij daarna gewoon bij "zijn" merries kan blijven staan! +:)+

Het 'ergste' is dat ze echt noooit bij die pony's komt. Ze heeft zelf een tinker, daar is ze wel druk mee.
Stoppen met fokken? Ach, wat is fokken? We(man en ik) wilde heel graag een keer een veulentje. Dit was alweer een jaar of 7 geleden, tinker is eigen fok. Stomtoevallig liep ik tegen Franky aan, nooit over eigen hengst nagedacht maar ik zag zijn foto voorbij komen en dacht 'die is voor mij!'

Het zijn natuurlijk maar 'simpele' Shetlanders, ook al zijn er héél erg klein. Van simpele shetlanders zijn er genoeg. Over een paar maanden word je dood gegooid met veulens op MP.
Hengsten gaan voor paar tientjes weg.
En zie dan maar eens een goed huis voor ze te vinden, das vaak een hele klus.
Wij weigeren voor de dood te fokken. Paar maanden lol, niet kwijt kunnen, leuren en uit noodzaak dan maar de pan in omdat het toch maar simpele Shetlanders zijn.

Reuz en aankomend veulen van Saartje mogen gewoon hier blijven lopen, dan gaan we van 4 naar 6. Nog prima te overzien.
Frank z'n ballen eraf in het najaar, die van Reuz in het voorjaar en alles is opgelost.

Scooter vind ik leuk!!

Ik zou ook spenen voor transport naar opfok.
Merrie alleen mee naar huis nemen zou ik niet aandurven. In gedachte zie ik die al over de stang heen schieten.
Laatst bijgewerkt door DIVA2 op 01-06-17 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt