[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:01

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:39

Wat geven jullie die merries toch voor zulke mooie volle uiers? Die van Jenny en Maria staan gewoon stil -O- .
Straks gaat Zoë nog als eerste _O-.

Heb het gevoel dat Maria gaat overdragen. Wellicht Sun haar voorbeeld gaat volgen. Anders had ze nu echt al wel uier. Jenny is overmorgen uitgerekend. Dus die gaat sowieso overdragen.

Heb ze alle 3 gezegd dat ze het liefst nog wel een week wachten tot het iets beter weer is.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:51

mukiwa: spannend, succes!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:05

xYaartje schreef:
Wat geven jullie die merries toch voor zulke mooie volle uiers? Die van Jenny en Maria staan gewoon stil -O- .

Heb het gevoel dat Maria gaat overdragen. Wellicht Sun haar voorbeeld gaat volgen. Anders had ze nu echt al wel uier. Jenny is overmorgen uitgerekend. Dus die gaat sowieso overdragen.

Heb ze alle 3 gezegd dat ze het liefst nog wel een week wachten tot het iets beter weer is.

Mijn beval tip wil je niet weten. O:)

Ze was de nacht ervoor ontsnapt uit sta en heeft de hele nacht bij haar vriendje staan knuffelen. :j

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:27

fokfanaat schreef:
Rubber matten heb ik gehad, die bleven niet lekker liggen en daar kwam strooisel onder, bovendien waren ze erg zwaar. Heb nu deze besteld:
https://www.euro-horse.nl/nl/mayo-paardenmatrassen.html

Ga je blij van worden. Bij ons lagen ze altijd in de ligboxen van de koeien en ik heb ze nu in 3 stallen liggen sinds 5 jaar. Topproduct! Ik gebruik wel vlas, 1 baal in de week. Elke dag mesten van mest en natte plekken, dus geen potstal.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:29

xYaartje schreef:

Ze zijn toch ook nog niet aan de tijd, je schreef zelf 7 april de 1e meen ik, dat duurt dus inderdaad nog een week.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:30

Joepie CP! Nog een babytankje bij! Kan me voorstellen dat de kinderen n al dat verdriet hier heel blij me zijn.

Morgen is Winnie 300 dagen. Dn haal ik ze naar huis samen met Suus die op 283 zit.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:46

_Natasja_ schreef:
xYaartje schreef:

Mijn beval tip wil je niet weten. O:)

Ze was de nacht ervoor ontsnapt uit sta en heeft de hele nacht bij haar vriendje staan knuffelen. :j

Oh jee. Nee, ontsnappen is hier niet zo verstandig. Dan lopen ze direct op een drukke 60km weg. Zal ze dit bericht maar niet laten lezen zodat ze er ook geen voorbeeld aannemen.

suffie: Klopt. Maria is over een week uitgerekend. Jenny daar en tegen is overmorgen al uitgerekend. Die gaat zeker overdragen. Tussen beide dames zit 5 dagen, maar ze mogen van mij nu sowieso wel een week wachten met bevallen vanwege het weer de komende dagen.
Zoë is eind april pas uitgerekend.

CP: Ach, wat een verdriet zeg voor je kinderen zo en ook een hoop pech dat zowel de Welsh als Shet hebben verworpen :knuffel: . Gefeliciteerd met de dracht van de (Welsh?) Cob *\o/* . Heb je enig idee wanneer ze is uitgerekend?

Luna2006: Laat de baby's voorlopig nog maar even zitten :D . Het is iets te koud nu voor baby's. Knappe merries zijn het ook weer <3 . Heel benieuwd wat voor veulen daar uit komt!

Mer1980: Je merrie kiest zo te lezen niet echt het beste weer uit. Hopelijk wacht ze toch nog even, maar als ik het zo lees heb je binnen nu en een paar dagen een veulen.

Cynthia82: Die heeft toch al redelijk vol uier zo te zien! En Fi is een echte ontsnap koningin. Weet je ook hoe ze ontsnapt? Springt ze erover heen of gaat ze er gewoon onderdoor?

Cioccolato: Koud is het buiten he? Brrrr. Niks geen veulenweer dit. Dat het lenteweer maar snel weer terug komt :j . Mooie buik heeft je merrie al!

ZwarteHeks: Heb ze dat vandaag alle 3 inderdaad gezegd om deze week niet te gaan bevallen, maar of ze er naar luisteren is een andere vraag...

Ajesca123: Als je dat zo ziet zou je denken dat het inderdaad niet heel lang meer kan duren!

Charisma: Dan ben ik wel benieuwd hoe groot jouw grootste is :D . 1m72 is voor mij al groot :') . Elke keer als ik ook de hoeven van grote paarden zie dan denk ik: "Daar past de hoef van mijn Shet minstens 2x in."

Update dames komt vanavond. Zo eerst even de foto's uitzoeken. Papa to be Frodo was heerlijk actief bezig in de wei. Nou ja, wanneer ik de camera niet in handen had natuurlijk _O- . Hij deed het spelletje de floor is lava en stopte toen die in de gaten kreeg dat ik heel snel de camera pakte. Flauw Frodo, heel flauw.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:02

Even egopost, maar ik moest net zo hard lachen om Galaria. We hebben ze nu met dekentjes om buiten staan omdat het weer zo vies is. Maar Galaria had hem halverwege de dag uitgedaan. Daar had ze wel spijt van :')
Afbeelding

De deken vond ik terug in de poep. Ze had duidelijk schijt aan de deken :Y)
Afbeelding

Toen ik de deken pakte kwam ze gelijk naar me toe en mocht ik hem gewoon in vrijheid om doen. Een foto daarna lukte niet, want ze bleef maar achter me aan lopen, dus maar een filmpje gemaakt. Ze probeert gewoon Estonia aan de kant te jagen om bij mij te staan _O- Boef!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:28

Even een egopost. Hier gaat het waken in. PH is nog geen 6 maar gezien de uier en vorige veulen was het met zo'n uier en volgende ochtend om half 4 lag er ineens een veulen..
Dus ik verwacht dit weekend wel.

En ja ze bleek het heel koud te hebben vandaag met de wind maar de deken gaat voor vannacht toch echt af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:32

Dat ziet er spannend uit! Succes!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:43

Pfoe sommige uiers zien er echt al veelbelovend uit, ben heel benieuwd!

Hier weinig nieuws, dag 307 en mevrouw voelt zich prima. Kan zelfs met die dikke buik nog omrollen :+

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:05

Am horses , fijn dat de verhuis goed is gegaan en wat een mooie ruime stallen.

Xyaartje , ik heb dus vandaag dekentje gehaald voor als de mijne gaat bevallen beter maar voor de zekerheid en in overleg met de winkel dus voor een gewoon klein paard veulen daar boven maat 65cm genomen.
Met dit weer hoop je inderdaad dat ze nog even wachten wat een verschrikking.
Wel fijn dat er een extra stalletje is bij jenny mocht het nodig zijn.

Natasja wat een dotje op de droogfoto's en ik ga ook voor een schimmeltje.

Ajesca , dat is een flink uier inderdaad.

Cioccolato , die heeft een best hangbuikje.

Cynthia82 , stoute fi. Even stroom erop kan dan geen kwaad inderdaad.

Mer1980 , spannend!!

Cp112 gefeliciteerd met de drachtige merrie.

Mukiwacobs , gefeliciteerd met je verjaardag en spannend!!

Xyaartje , indian krijgt ong onbeperkt voordroog en verder merriebrok. Maar met dit weer is het helemaal niet erg dat ze wat binnen houden :')

Goldenarrow , die had snel spijt van het dekentje af doen. Het was vandaag ook verschrikkelijk koud.

Nou zoals ik zei hier gaan we ook waken. En natuurlijk moet ik nu nog 3 dagen werken dus dat word erg weinig slaap ben ik bang -O-

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:15

mooney schreef:
De beentjes zijn de grootste voorspeller, schimmels hebben vaak als pasgeboren veulen hyperpigmentatie. Dus waar ze later pigment verliezen, hebben ze het als veulen juist meer. Bij bruine en zwarte schimmels zie je dus vaak diepzwarte benen, terwijl ze bij gewone bruine en zwarte vaak nog een beetje grijzig zijn.

Ze heeft een fijn koppie zeg!

En toch zie ik het vaak net anders. Bij mijn merrie teminste. Zij is homozygoot schimmel
Dit was veulen 1, vader was ook schimmel

Afbeelding

Veulen 2, vader was kleurhengst stekelharig vos

Afbeelding

Veulen 3, vader was donkerbruine hengst.

Afbeelding

Ik zie juist dat de beentjes wat valer zijn bij haar veulen, dat waren ook allemaal schimmels

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:22

Toushie: Weet natuurlijk niet zeker of er een extra stalletje bij Jenny/Zoe voor Maria is moest het nodig zijn. Dat was een eigen aanname en zou ik op den duur nog na moeten vragen. Al weet ik zeker, dat als ik het overleg met de eigenaar van Maria en ook de vraag voorleg aan de eigenaar van Jenny/Zoë het helemaal okay is. Uiteindelijk gaat de eigenaar van Maria er nog over qua eind beslissing van wel/niet op stal wanneer de kleine er is en het nog steeds zo koud/nat is. En anders komt er gewoon een deken voor de kleine :j .
Lastige is wel dat Maria een hekel heeft aan op stal staan en dan gewoon stopt met mesten dus denk dat het uiteindelijk gewoon een warme deken voor de kleine word.

Laten we maar gewoon hopen dat Maria besluit nog even te wachten tot het mooi veulenweer is en ik die oplossing/vraag bij beide eigenaren niet hoef voor te leggen. Met dag 329 van dracht kan ze nog even :j . Heb Maria vandaag ook heel duidelijk gezegd nog een week of twee te wachten, maar of ze zich daar aan gaat houden... Dat is afwachten.

Succes met waken! Hopelijk laat ze je niet te lang waken en is de kleine er snel!
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 01-04-22 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:25

Als je nu bang bent dat het veulen komt met slecht weer/kou, is het wellicht verstandiger om Frodo voorlopig apart te houden, anders heb je volgend jaar eind februari, begin maart een veulen.
Heeft de eigenaar van Maria helemaal geen schuilstal of stal?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:27

toushie: succes met waken!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:30

Succes met waken Toushi!

Galaria heeft er niks van geleerd, want zo haalde ik haar net uit de paddock :+
Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:36

:') := _O-

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:40

suffie schreef:
Als je nu bang bent dat het veulen komt met slecht weer/kou, is het wellicht verstandiger om Frodo voorlopig apart te houden, anders heb je volgend jaar eind februari, begin maart een veulen.
Heeft de eigenaar van Maria helemaal geen schuilstal of stal?

Frodo apart houden gaat hier niet en ga ik ook verder niet over.
Gezien mijn ruin er bij loopt is dat ook niet ideaal om de heren apart te zetten omdat je dan met samenvoegen van de merries en veulen later weer ellende hebt en de kans heel groot is dat de mannen dan niet meer samen kunnen staan. Dat willen we voorkomen. Zoals het nu gaat gaat het goed met de hele kudde :) . Ideaal? Nee, waarschijnlijk niet, maar voor alle pony's wel de beste optie om iedereen rustig, stress vrij, blij en vrolijk te houden.
Helaas geen schuilstal. Wat ik een tijdje terug begreep liggen de plannen voor een schuilstal er wel/is die aan het kijken naar de mogelijkheden. Binnenkort nog eens naar vragen.
Mogelijkheden tot schaduw hebben ze wel achterin de wei :) .

En dit koude, regenachtige weer hadden we eind maart natuurlijk ook niet meer verwacht. Zeker niet na al die prachtige mooie lente dagen.

Haha goldenarrow. Boodschap duidelijk. Die wilt geen deken _O- . Maar eh... dat word een pittige tante geloof ik die Galaria :D .

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:54

Als ze nu zo rustig zijn zou ik ze ook lekker zo laten staan Yaartje. De natuur regelt het eigenlijk best heel goed qua vacht, en zeker als je wat kan ondersteunen met een dekentje kom je echt een heel eind. Tenzij je dus zo'n monster hebt als ik :+

Ik vind zo'n pittig karakter wel leuk. Vorig jaar ook een veulen gefokt die ook echt een hele duidelijke eigen mening had. Die heeft ze trouwens nog steeds, maar daar kan ik echt alles mee. Die heb ik in het begin heel duidelijk de kaders moeten geven, omdat ze heel veel stom vond (ging gewoon bewust op je tenen trappen als ze naar de hoefsmid moest bijvoorbeeld _O- ). Maar die is nu zo ontzettend gemakkelijk, maar ze wil wel gewoon in haar waarde gelaten worden. Maar die pittige karakters zijn zo ontzettend leerbaar! Liever dat dan dat ze heel angstig zijn ofzo.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:07

Precies goldenarrow! Nu schuiven met kudde indeling zorgt alleen maar voor meer stress bij Maria, het ongeboren veulen en de kudde. Maria voelt zich altijd heel verantwoordelijk over de kudde en dat wil je gewoon voorkomen dat ze nog meer stress krijgt omdat de hele kudde uit elkaar is.
Wellicht maar even zorgen dat het nog ongeboren veulen van Maria niet leest wat jouw Galaria allemaal uitspookt met haar deken _O- .

Oh heerlijk ja die pittige karakters! Herken het hoor. Hoe pittiger, hoe beter :D . Geeft vaak ook de meeste uitdaging.
Frodo was in het begin ook best vrij pittig. Die heb ik op dag 3 dat die bij ons stond steigerend naast mij gehad. Dan is die nog best indrukwekkend hoor kan ik je zeggen. Vervolgens even de grenzen duidelijk gemaakt en toen was het allemaal helemaal dikke prima!
En dan wil je niet weten wat Asfaloth (mijn ruin) allemaal heeft uitgespookt _O- . Dat was ook een pittige als veulen. Nu kan ik er ook alles mee, maar een ander? Ho maar :Y) . Eerste keer osteopaat behandeling paar jaar terug stond die er steigerend bij. Nu zijn hij en zijn osteopaat de dikste vrienden en mag ze ook alles, maar daar heeft wat werk ingezeten.
Als 2 jarige laten castreren. Dierenarts kwam vervolgens voor de 2de enting. Mocht de enting nog geven. De wormenkuur? Nope. Dat mocht alleen ik doen. DA mocht niet eens meer in de buurt komen :') .
En als 1.5 jarige heb ik hem weken niet kunnen vangen. Die zag mij aankomen en was weg _O- . Ook goed gekomen door wat tijd en werk in te steken en aan mijzelf te werken. Ik zat toen in een flinke stress periode en meneer wilde niet dat ik gestresst bij hem kwam, oeps. Maar wel fijn zo'n grote spiegel :j .
Iets met een eenkennige pony dat alleen zijn vrouwtje vertrouwd. Niet altijd even hadig.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:09

Ik kom na mijn 7 nachtdiensten ook weer binnenvallen. :Y)

Ik heb enkele knappe veulens zien voorbij komen! Gefeliciteerd dames met het jong geweld! :D

Tiara zit intussen op 346 dagen dracht en heeft "gelukkig" het veulen tijdens mijn shiften binnengehouden. Daarnet was ze wel erg onrustig.. Normaal blijft ze altijd heel rustig onder het voeren, maar nu stond ze te kappen en rond te draaien in haar stal. Ook lag de mest door heel de stal verspreid terwijl ze het anders erg proper houdt.. Ze stond ook erg te trillen op haar benen en trok haar staart echt tussen haar benen in. Voor de zekerheid heb ik de dierenarts toch maar opgebeld. Vermoedelijk last van voorweëen + last van de kou.. Ook niet abnormaal gezien zij vrijwel al haar wintervacht al kwijt is. :brr:

Ik ben niet zo van dekens dus snel even langs huis gereden om te zien of ik uberhoud nog iets had liggen.. Winkels waren helaas al gesloten en bij ons op stal staan voornamelijk hele grote paarden of kleine pony's. :+ . Nog een goede regendeken (net ietsje te klein) met gevoerde hals + fleece gevonden om erop te gooien. Hopelijk krijgt ze het snel terug wat warmer en voelt ze zich snel wat meer comfi.. :knuffel:

Uiers stond daarnet ook weer wat meer gevuld, maar banden voelen nog steeds vrij stijf aan.. Ik zal toch maar weer elk uurtje op de camera kijken vannacht.. :')
Laatst bijgewerkt door kellykeuhh op 01-04-22 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:14

Arm paard, fijn dat je haar kan ondersteunen met een deken. Heb je wel de kruissingels eraf gehaald, mocht ze toch vanavond bevallen?

Ik neem aan trouwens 346, ipv 446. Anders heb ik heel erg medelijden met jou en je merrie _O-

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:16

446 zou echt wel heel extreem zijn -O-