[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnsoDM

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:44

Ik vraag me af. waarom bandageren of vlechten jullie de staart?

Laurentii dan duim ik mee voor jou!! Laat die bonte maar komen ☺️☺️

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:44

Cioccolato schreef:
Ik heb ook een automatische drinkbak in stal op normale hoogte. Tot nu toe nog geen 1 gehad die er zo vroeg uit dronk. In dr wei komen ze de eerste paar dagen niet, daarmee heb ik dat probleem ook al verholpen.

Maar zet jij de merrie met veulen niet meteen de 1e dag al buiten dan?
Mits het goed weer is natuurlijk

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:52

Tot welke leeftijd mogen de veulens geen water drinken dan?
En hoe doet iedereen dat op de wei dan?
Mijn paard staat elke dag minimaal 6 uur op de wei.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:03

Nee meestal heb ik ze niet de eerste dag buiten. Eerst een dagje bijkomen en daarna kijken wat ze nodig hebben/wat kan.
Maar dat is ieder persoonlijk. Ik heb ook een stal die groot genoeg is voor het veulen om even een rondje te bewegen. En ik durf ook af te wijken van wat ik normaal doe.

Ik heb ze vaak enkele dagen in de bak. Die is vlakker dan mijn land. Ik woon op veen. Nu veel te nat ook dus wordt het wss paddock.
Van het water blijven de hier, IK KLOP AF, goed af in het land :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:40

Anso dan zitten de staartharen niet in de weg bij de bevalling of bij het opknopen van de nageboorte.

299 dagen voor Veroon... over 3 weekjes zijn we veilig *\o/*

Dikke moeke is het nu :oo
Afbeelding
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:28

Cioccolato schreef:
Nee meestal heb ik ze niet de eerste dag buiten. Eerst een dagje bijkomen en daarna kijken wat ze nodig hebben/wat kan.
Maar dat is ieder persoonlijk. Ik heb ook een stal die groot genoeg is voor het veulen om even een rondje te bewegen. En ik durf ook af te wijken van wat ik normaal doe.

Ik heb ze vaak enkele dagen in de bak. Die is vlakker dan mijn land. Ik woon op veen. Nu veel te nat ook dus wordt het wss paddock.

Ik doe het ook altijd zo. Eerste dag ruimte zat in stal en dan op paddock en alleen onder mijn toezicht. En dan opbouwen maar soms is het dan weer eens anders. Ook afhankelijk van het weer en hoe ondernemend het veulen is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:37

Ik doe ze altijd wel direct naar buiten als het enigszins kan, bewegen is goed ook voor de merrie.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:46

Muronia ze is flinK!

Hier ook vlecht in de staart en gelijk 1e dag naar buiten.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:53

Ik doe ze ook altijd meteen naar buiten als alles goed lijkt. Maar niet langer als een half uurtje

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:55

Fotsy schreef:
Cioccolato schreef:

Ik doe het ook altijd zo. Eerste dag ruimte zat in stal en dan op paddock en alleen onder mijn toezicht. En dan opbouwen maar soms is het dan weer eens anders. Ook afhankelijk van het weer en hoe ondernemend het veulen is.

Ohja. Onder toezicht doe ik ook. Vooral met stroomdraad leren kennen :')

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:18

Ik vlecht ook altijd de staart omdat die dan inderdaad wat beter uit de weg zit als je de nageboorte moet opknopen.
Als ze hier geboren zijn, gaan ze ook meteen buiten de ochtend nadien.
Ik heb eentje gehad die buiten bevallen was overdag, die heb ik daar laten staan en na 4u was het veulen al aan het rondlopen. Beweging is belangrijk, voor beide.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:27

Muronia, jaaaaaaaaaa!!!! We gaan richting de 300! Begint spannend te worden hè?
Ze ziet er prachtig uit!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:32

Er zitten wel aardig wat nu richting de 300 dagen. Super leuk, babyboom straks!

Nog terug komend op gelijk buiten of niet. Gelijk een dag erna buiten is geen must. Net zo als her geen must is om ze binnen te houden. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Er is daarin geen goed of fout. Wel een persoonlijk gevoel en een handeling die misschien beter past bij de situatie of bij de dieren.

Zo heb ik er 1 gekregen in een hittegolf. Maar zo was er ook de kou. Is er misschien een natte periode of een storm.
Of vind de merrie een veulen nog lastig of misschien spannend. Of heeft de merrie nog last van naweeën. En zo kan je nog even doorgaan. Het hangt van zoveel af.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:34

Hier gaan ze meteen naar buiten als alles gewoon goed is. Met droog weer ook gewoon de hele dag. Eerst wel ff onder toezicht ivm stroomdraad. Bewegen is goed voor de merries en het herstel.
Meestal als ze in mei of later worden geboren en het is droog weer blijven ze ook gelijk 24/7 buiten. Dat laatste is iets veulen afhankelijk. Wat "domme" of nerveuze veulens haal ik de eerste nachten binnen om ze wat meer in handen te hebben.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:56

Ik heb een vraagje bedoelen ze dit als je het hebt over een dakje zo te voelen zijn haar banden ook al slap Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 01:53

Hier ook meteen naar buiten. Als ze in de ochtend of overdag of vroege avond gaan zelfs meteen nadat ze hebben gedronken en rechtstaan. Natuurlijk niet in gietende regen.

Beweging is goed en belangrijk voor het opschonen van de baarmoeder. Ook voor de spierontwikkeling van het veulen is dit heel voordelig.

Ik heb ook al bij veel merries gemerkt dat dat ook een natuurlijk drang is. Ze gaan gelijk oefenen om het veulen te leren volgen en aanmoedigen om te lopen. En ik had zelfs een merrie die haar veulen echt instinctief in beweging zette. Dat was heel mooi om te zien.

Ik doe een vlecht om verschillende redenen. Op de camera kan ik dan alles beter zien. Maar ook als ik erbij ben kan ik alles beter opvolgen als er geen hele bos haar voor hangt (zijn er 2 voetjes bvb).

Vorig jaar had ik dan 1 waar maar 1 voet zichtbaar was. Ik had nog geen vlecht gelegd en heb met die staartharen zitten worstelen om mijn hand naar binnen te krijgen. En inderdaad met opknopen van de navelstreng zit er dan geen haar in de knoop.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 02:40

Wat gaan jullie snel hier. Heerlijk de veulen foto's. Vooral niet inhouden met spammen.

Lijstje wordt ook steeds langer *\o/* laat de babyboom maar beginnen

Laurentii. Wow ze is echt mega

Rianne. Dat is schrikken. Gelukkig heeft ze zichzelf niet te erg verwond. Het ineens door omheining rennen is wel heel heftig ineens en vraag me af of dit ook echt met de dracht te maken heeft. Maar gedrag verandering zeker wel

Ik vlecht hier normaal ook de staarten in. Soms scheer ik ook de staart een stukje op zoals je op keuringen wel eens ziet. Dan kan ik vanaf de camera alles goed zien.

Hier gaan de veulens ook na een paar uurtjes naar buiten. Niet gelijk heel lang. Vaak zijn ze zo snel al moe. In het begin zet ik ze 2 keer op een dag buiten. Als het weer het toelaat mogen ze van mij overdag heel de dag buiten. Maar niet als de ondergrond te nat is. Ze liggen in het begin nog zoveel,wil niet dat ze een kou pakken. Als ze sterk genoeg zijn gaan ze dag en nacht op de wei.

Muronia. Dat schiet ook al op. Mooie mijlpaal. Op naar de volgende. Ze ziet er goed uit

Sannahtris. Ik zie nog niet echt een dakje. Maar wellicht is dit niet bij elke merrie zo zichtbaar

Sammie is ondertussen 307 dagen drachtig. Ze maakt al grote vorderingen. Haar banden zijn al flink slapper. Geen ronde billen meer :') en ze heeft al flink meer uier. Nu heb ik toch wel het gevoel dat ze eerder gaat als uitgerekend

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wild Thing groeit ook lekker door ze is nu 275 dagen

Afbeelding
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 08:02

Ik laat de staart los :)

Amhorses zo te zien is Sammy er klaar mee :+ dan lijkt wild thing een stuk minder bol dan Sammy hihi

Als het weer het toelaat eerste dag ook naar buiten. Vaak een uurtje en ik blijf er bij :)
Met deze temperaturen doe ik geen deken op. Heb niet eens een deken :=

Muronia mooie mijlpaal!Nu dus dag 300 :)) Ze is lekker bollie <3

Sannahtris ik zie juist 2 mooie ronde billen hihi

Fauvetje ik heb een kraamstal van 4 bij 6. Ik zet merrie en veulen eerste dagen wel apart want ze vind andere paarden niet zo lief en ons andere paard viel vorige keer het veulen aan.

Rianne wat apart zeg. Mijn merrie word dr laatste 2 maand wat humeuriger naar andere paarden maar verder juist super lief.

Laurentii haha arme merrie.. hopelijk draagt ze niet te lang over, kan ze weer door de deur :+

Ynekes lieve foto van pientje <3

Welkom (terug) kendra!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 08:20

Vlechten jullie dan de volledige staart in?
Of vanaf de staartwortel?

Ik had hem vorig jaar bij Olivia vanaf de staartwortel in een vlecht.

Hier groeien de buikjes ook lekker door.
Ariel vandaag 280 dagen
Afbeelding
Olivia vandaag 236 dagen
Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 08:48

Ik vlecht de staart nooit, gebruik ook nooit een dekentje voor het veulen.
Ligt een beetje aan het weer maar op de eerste dag gaan ze nooit naar buiten. Ik wil eerst zien dat alles goed gaat en het veulen lekker kan liggen en slapen . Dat ze een band opbouwen samen en als het goed gaat samen gaan ze dag 2 of 3 lekker in de paddock. Kan de merrie lekker rollen en het veulen op verkenning. Ik heb een ijzeren buizen omheining.
Laat ze eerst dat maar tegen aan lopen
Daar krijgen ze respect voor en dan lopen ze
Later in de wei al minder snel in het stroom draad.
Ook hier hebben we in de veulen stallen het waterbakje hoog.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 08:54

Ik doe ook een vlecht in de staart. Ik heb wel voor de zekerheid een staart bandage liggen, maar in het verleden was een vlecht altijd voldoende.

Verder als het even kan en het weer laat het toe (ga ik wel vanuit begin juni) gaan ze ook lekker naar buiten. Als moeders (die is snel nerveus) zich gemak houdt dan eventueel op de wei anders alleen in de paddock.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 08:56

Ik vlecht echt vanaf de staartwortel dat alle haartjes uit het zicht zijn.
Hier is sinds gisterenavond nog een merrie toegekomen, zelfde dag uitgerekend als mijn dikkie. Maar daar zie je amper iets aan :')

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 10:34

Ik vlecht ook gewoon de staart, gewoon onder de staartwortel begin ik.

Ook heb ik een stal van 3x 4m75 zoiets. Genoeg ruimte naar mijn idee voor het veulenen.

Sannathris mooie ronde billetjes nog hoor!

Rianne mijn merrie is naar andere erg narrig, maar is wel heel aanhankelijk naar mij toe. Merk ook dat ze nu graag naar binnen wilt al snel.

Laurentii aaah ook rond, hopelijk een mooie bonte <3

Am horses sammie is echt rond zeg, zal het wel zwaar hebben zo.

Top voor de tips over het buiten laten van veulen, ik denk dat ik het ook wel meteen de dag probeer als het weer het toelaat.

Muronia jeej 300 dagen gehaald! Zo schiet het op! *\o/*

Ynekes aah veulen, zo lief <3

Renske bij ariel ookal wel een mooi buikje te zien :o

Hier nog geen veulen. Wel was ze vannacht weer liggen en dan weer plat. En veel kreunen erbij, soms niet en dan weer wel. Heel apart. Ze doet nu ook eindelijk iets met het uier. Dit wad gisteravond laat vs vanmorgen dus net. Benieuwd hoe snel ze vorderingen gaat maken nu.

Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:03

Het lijstje van vandaag

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Mizzmontana: Easy 336 dagen
Vulina: Uriante 336 dagen
Cheytjuh : Davina 332 dagen
Baudyh: Diantha 329 dagen
Michelle5418: Irvina LR 329 dagen
sannahtris: Zoè fan bloemhof 325 dagen
Alicelover: Enchelina Halieda 323 dagen
Tinniie: Satinka 323 dagen
Tinniie: Jade 323 dagen
Sanne96: Diva 322 dagen

CharmFaith: Bailey februari/maart verrassing
Knolselder: Patty februari/maart verrassing