[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 11:34

Dat is een goed teken ponytante dat ze flink ging zweten.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:45

@Kabayo: ze wordt geinsemineerd met Kanne. Maar het wil nog niet helemaal vlotten... bij jou lijkt het ook nog wel spannend. Hopelijk beide gelukt!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:18

Oeh wat leuk Kanne! Boelles hopelijk gaat het lukken!

Jeetje wat duur dat scannen van sommige aan huis zeg. Hier valt dat gelukkig wel mee.

Ik was nu in de 2 cyclussen denk ik totaal rond de 500 kwijt en denk dat hij dan wel 12 x of vaker is geweest plus 2 x spuiten en spoelen.

Hopelijk werkt het hengstig spuiten Ponytante!

Oh ik wist dat ook niet met die geslachtsziekten en paarden maar klinkt wel logisch!

Hopelijk is het ei weg Baudyh!

Haha je hebt gelijk Kabayo het is een goede foto haha.
En kan me voorstellen dat dat niet goed is voor je geduld. Dat vind ik ook irritant.

Dat zul je zien Zaquira denk je beginnen we vroeg.

Spannend Knolselder!

Onze staleigenaar heeft de veulens ook vaak pas in mei/juni. En mijn eigen merrie is ook van juni. Maar je zit vaak wel met opfok inderdaad.

Spannend Am_horses!

Oh wat goed Elonia onder het zadel! Wat leuk Muronia!

Iedereen weer succes met insemineren en scannen!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:46

Wij mogen maandag, woensdag en vrijdag scannen. Drukke week dus.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:17

Yep ei is weg. Dus nu 2 op het bankje. Afwachten maar weer. Van het weekend met phirola scannen voor kloppend hartje.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:20

Mooi :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:01

Hier ei nog niet weg, dus morgen weer

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:04

Gister toevallig even met Kanne geknuffeld, erg leuk en knap

Hier vrijdag op dracht scannen, maar geloof dat ze hengstig is wheeeh :\

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:08

Baudyh fijn! Heb je weer iets meer rust

Mirjamalvaro wat een drukte. Voor dracht? Hengstigheid? Is het niet te combineren? Je moet er een stuk voor rijden toch?

Ponytante doet toch wel veel met het lichaam dat spuiten. Hopelijk snel resultaat
Ik snap wat je bedoeld met het hek maar zie haar er niet voor aan met het hek aan de wandel te gaan haha. Haar veulen staat ook aan de andere kant. Die laat ze niet in de steek. Betaal jij per sprong/inseminatie? Of komt de dierenarts insemineren? Bij de friezen is sprong bij de prijs van het dekgeld in en hengstenhouder zelf komt je merrie gratis insemineren zonder voorrijkosten. Stukje service :)

Marjolein haha ja is geschikt nog voor internet. Lijkt net alsof ze knuffelen :+ Ja is zeker irritant...

Boelles ah Kanne, dan staat je merrie nu bij Age? Ik moet daar de 21e heen voor de fokdag, maar denk ( en hoop voor je) dat je merrie dan alweer thuis is.

Jennyk mag wel eens :+

Suffie ah is dat verplicht. Opzich wel logisch en ook goed. Denk ik Nederland niet. Barock pintos en natuurlijk de kleine pony's dekken ook allemaal zonder testen. Alleen KI wordt er getest van te voren.

Zaquira das wel vroeg! Ik kan de bucas veulendeken aanraden :) Ruim verstelbaar en niet zo lelijk als de meeste veulen dekens :o.

Knolselder nog een ronde. Hopelijk hierna netjes ei weg

Rensju ah zou jammer zijn. Hopelijk zit je gevoel er naast

Morgen wordt zilver gescant of er nog een ei is en er wordt gecheckt op vocht. Even zien of ze morgen lekker naar huis kan of vrijdag. Nog eventjes

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:19

Kabayo, ja ik moet wel voor insemineren betalen. In principe is de sperma op te halen (en mag je ermee doen wat je wilt :') ).

Als je het rietje helemaal bestelt per koerier komt de inseminator ook niet aanrijden, dus ik denk dat dat wel redelijk gangbaar is (bij KWPN enz)? En dan zijn Friezen wat servicegerichter (maar als ik in Maastricht woon en een Groningse fries wil vraag ik me af...?). Of misschien sturen ze het dan naar een hengstenhouder in hun netwerk en wordt het alsnog incluis erin gestopt.

Je ziet het, geen idee en niet echt over nagedacht. :+ Maar iig niet incluis in dit geval.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:21

Wij betalen nu €25 per scan. Wij hebben 2 dierenartsen waar we uit kunnen kiezen, de ene doet in het seizoen bijna alleen maar merriebegeleiding en daar kan je gewoon naar het spreekuur komen. Nadeel is wel dat je dan soms echt lang staat te wachten zo in het seizoen. De andere DA komt hier eigenlijk voor alle 'normale' zaken, maar heeft dit jaar ook wel beduidend meer gescand en geïnsemineerd dan anders :) Die zit echt 500 meter verderop in de straat, dus meestal doet hij ons aan het begin of het einde van de dag, omdat hij dan toch langs komt. Laatst wel een overijverige secretaresse die iedere keer voorrijkosten had gerekend (á 27,50 ofzo), toen werd het scannen wel ineens een heel duur grapje. Maar de DA zag zelf ook wel in dat dit onzin is voor deze afstand, dus die heeft hij uit de rekening laten halen :))

Ponytante: Ja, daar kunnen ze flink van gaan zweten. Hopelijk laat ze een mooi eitje groeien nu!

Muronia: Wat leuk dat jullie Elonia zadelmak aan het maken zijn! Is ze dan wat minder chagrijnig?

Mirjam: Spannend! Zijn alle scans voor een dracht?

Kabayo: Je zal haar wel missen denk ik? Hopen dat het nu mooi in 1x lukt :D

Knolselder: Jammer, hopelijk springt het ei morgen wel.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:31

DA verwacht dat het vrijdag springt, maar de hengstenhouder heeft vrijdag geen vervoer naar hengstenstation blijkbaar.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:43

Hier vandaag na de vakantie op stal geweest. Loopt de ruin die bij haar in het land staat ineens beschermend te doen. Kwam echt in galop op mij af toen ik haar mee wilde nemen. Dus nu zit ik echt direct in de stress of ze nog wel drachtig is. Ze was er zelf niet echt van onder de indruk. Mijn bijrijder zei dat die het de hele week al deed. Hebben jullie wel eens zoiets gehad?

Mijn da doet indd ook regelmatig de voorrijkosten er afhalen omdat ze zo dichtbij zitten.

Spannend Kabayo!

Dat is balen Rensju hopelijk valt het mee.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:52

Een tijdje geleden dat ik hier nog gereageerd heb maar het was echt even te druk ( zowel prive als paarden) om 2 topics bij te houden. Maar nu is het wat rustiger dus ik pak dit topic weer op. Ik zal van de laatste pagina's even een bijlees post maken.

Allereerst aan iedereen gefeliciteerd met de drachtige merrie's *\o/*

Kabayo Wat fijn dat Zilver fijn hengstig is geworden en ze gedekt kan. Hopelijk is ze gewoon zuiver en kan ze naar huis voor het weekend.

Muronia Balen dat Elonia zo naar doet tegen de stippel. Ik zie het hier ook bij Fleur en Missy overigens. Zodra die drachtig zijn worden het echt gewoon bitchy merrie's :') Maar het is natuurlijk sneu als een oudje het moet ontgelden. Wat super leuk ook dat ze het zo goed doet <3 altijd een speciaal moment als je zelf gefokte paard gereden kan worden.

Romy_L1998 Spannend afwachten nog een paar weken. Hopelijk is ze netjes drachtig.

AM_horse Ik merk hier ook wel dat sommige lastiger in een goede cyclus komen. Ik heb hier bv 2 merries die andere jaren meteen drachtig zijn en nu nog steeds niet. We beginnen nu aan ronde 3. Terwijl alles vanbinnen er wel goed uit ziet, het is echt de cyclus die niet netjes lijkt. Wat mooi dat Zirkonia terug mag komen bij jou. Hopelijk verloopt alles voorspoedig en is ze snel netjes drachtig. White dream heeft het lekker druk zo te horen :D

Imaginaerum Wat een hork van een veearts was dat zeg. Die hoefde van mij ook niet meer te komen.

Myrthee Balen dat je merrie zo hysterisch reageert. Hopelijk kalmeert ze terug wat als ze verder in de dracht is.

Rensju Jeetje, jij hebt daar ook een humeurige merrie zo te horen :=

Knolselder Spannend met je rij paard merrie :D ze heeft wel echt een lief en mooi hoofd <3 En knappe date ook :~ Ergens nog goed dat Wiske niet drachtig is, nu kun je van hengst wisselen. Je hebt ook echt 2 knappe hengsten hoor. Ook wel balen dat de hengstenhouder vrijdag niet kan rijden. Maar als ze morgen geinsemineerd wordt en het ei springt vrijdag, dan is het sperma toch nog goed? Of is het diepvries?

Jane808 Fijn dat alles inorde was met d'r dracht. Toch altijd een geruststelling.

Vibabu Gefeliciteerd met de dracht *\o/*

Luna2006 Jij hebt het druk met dekken daar ook. Leuke combnaties maak je.

Hennos Hopelijk volgende ronde meer succes.

Libera Spannend morgen scannen. Hopelijk zijn ze beide drachtig.

Quir Bij jou ook druk met insemineren. Ga je dezelfde combi maken met de merrie die net een veulen gehad heeft? Is een erg gaaf veulen.

Baudyh Balen dat ze niet drachtig was. Nu maar weer afwachten tot de scan. Je hebt wel snelle merrie's met eisprongen lijkt het.

Juval Balen dat ze niet drachtig is. Hopelijk volgende ronde meer geluk

Retlaw Hopelijk is ze nu netjes drachtig idd.

Boellas Fingers crossed dat het ei vlug springt en je op het wachtbankje kan.

Mirjamalvaro Klinkt wel positief met Chablis :D

Ponytante Balen dat ze niet drachtig is. 3x is scheepsrecht idd, duimen maar weer.

Wat een prijzen betalen sommige zeg voor het scannen :wow: Hier betalen we 10 euro per merrie voor te scannen en 35 euro voorrijkosten. Maar wij hebben ook wel een veearts die gunstige prijzen heeft :+

Vandaag is hij weer komen scannen. 8 van de 9 merrie's zijn drachtig :D Dat heeft Booster goed gedaan weer. Alleen Saartje niet helaas. Ze had wel een ei van 4 cm maar toont npg niet hengstig. Ze zit ook op dag 23 na de laatste dekking dus ze zit echt niet fijn in de cyclus voor mijn idee. Toch zag de baarmoeder er goed uit en was alles inorde. We gaan nu dekken en na het dekken weer scannen om te zien of er vocht zit en eventueel spoelen. Mirthe was ook terug hengstig geworden maar die heeft vorige week afgeslagen dus die zit weer op het wachtbankje. Van deze 2 merrie's ben ik niet echt gewend dat ze zo lastig drachtig worden >;)

We hadden ook nog een gast merrie voor Booster die ook van 1 dekking netjes drachtig was. Dus van de 11 merrie's die Booster gedekt heeft dit jaar zijn er 9 in 1x drachtig *\o/* Nu nog Saartje en Mirthe die hopelijk drachtig worden en dan is het wachten tot Tina en Abby hengstig worden na het veulenen en tot April bevallen is. Dus normaal 13 veulens als alles drachtig mag worden en blijven.
Iniedergeval zijn deze combinaties nu definitief bevestigd:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 23:00

Ja inderdaad, dat vers blijft wel even goed. Tenzij mijn DA twijfelt tussen vrijdag en zaterdag, dan moet ik weer bestellen. We zien wel!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:11

Nieky: gefeliciteerd met al je drachtige dames! Worden ze allemaal door dezelfde hengst gedekt?

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:39

Hier klopt het hartje <3
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:52

Kabayo en golden
Maandag Eli controle op ei.
Woensdag Chablis dracht scan
Vrijdag controle Sterre op ei.
Heb maar 1.5 paards trailer dus combineren gaat niet. := We moeten 1 uur enkele reis.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:01

mirjam: dat wordt idd een drukke week!

Laylah: gefeliciteerd!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:11

Vanmorgen gescand, Smarti wordt vanmiddag weer geinsemineerd. Dan zaterdag weer checken en evt spoelen. We zijn dus nog niet klaar.

Laylah gefeliciteerd, heel fijn.

Nieky, ook gefeliciteerd, Booster heeft goed zijn werk gedaan. Hopelijk wordt je laatste ook snel drachtig.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 17:46

Zo mirjam, vanwaar zo ver weg? Tweepaards trailer kan wel uit dan toch?

Nieky hengst is vruchtbaar genoeg dus!

Mooi het hartje op de scan

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:06

Rensju er is niets(goed) dichterbij. :) En een uur is hier dichtbij. Eerste jaar heb ik 3 uur enkele reis gereden, voordat ik hun vond.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:00

juval: balen, succes deze ronde!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:17

Even snelle egopost want ben aan het werk, maar Raven is net gescand en is drachtig! :D

Idaza helaas niet, die scannen we maandag weer en waarschijnlijk insemineren op dinsdag dus hopelijk dan ook raak :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:19

Gefeliciteerd en jammer.