[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 00:27

Knolselder, wat een schattig klein ding. FF afwachten of langer dan.

@Kabayo en daar scannen nu? Misschien is het nog niet het moment?

Bij de oude merrie hadden we veulen in een stal staan, maar was even kort schouwen en dan wel KI.

Ik ben echt zooooooooo blij dat wij in verbouwing zitten en behang hebben liggen. Ga mijn merrie er nl ergens achter plakken. Die stond gewoon te knipperen en dat kan echt niet. Maar genoteerd en we houden het bij. (horen jullie me vloeken? )

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 05:57

Ze was al op het hoogtepunt toen ik haar bracht. Denk dat nu het eitje weg is. Als het veulen verder weg is word ze onrustig en heeft alleen oog voor baby. Even zonder veulen gaat niet. Het is anderhalf uur rijden. Ik ben bang als ik er de volgende keer sta of 2 cyclussen verder dat ze alsnog zo doet. En dan zijn we alweer juli/juni. En het is echt een stuk rijden. We gaan geen praam opzetten of kluisteren. Misschien vermens ik het dan wat te erg maar dat klinkt bijna als verkrachting := Hele nacht wakker van gelegen. Wil graag een Tiesto baby, maar aangezien ze de vorige keer met een veulen aan de voet ook niet drachtig is geworden na 4 pogingen durf ik er niet 4x heen te rijden zonder dat de hengst binnen een straal van 3 meter mag komen := Ik had dit al gedacht maar ja , als je het nooit probeert weet je het niet. Vind het alleen zo sneu voor de hengstenhouder , zo'n aardige man haha

Superpony genoeg behang dan? :D

Knolselder sorry even overheen gelezen. Gefeliciteerd!!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 07:00

Kluisteren ben ik ook echt op tegen.

Hier ga ik ook natuurlijk proberen te dekken met eigen hengst. Alleen heeft ze nu wel een veulen aan de voet dus even kijken of het lukt. Anders houdt het ook op. Zelf ben ik niet tegen een praam, vorige keer was ze vooral bang en met praam stond ze stil. Uiteindelijk hengst er 2x op gezeten en 2e keer ging ze er al goed voor staan.

Heb je al een reserve hengst op het oog kabayo?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 07:03

StalMelyn schreef:
Kluisteren ben ik ook echt op tegen.

Hier ga ik ook natuurlijk proberen te dekken met eigen hengst. Alleen heeft ze nu wel een veulen aan de voet dus even kijken of het lukt. Anders houdt het ook op. Zelf ben ik niet tegen een praam, vorige keer was ze vooral bang en met praam stond ze stil. Uiteindelijk hengst er 2x op gezeten en 2e keer ging ze er al goed voor staan.

Heb je al een reserve hengst op het oog kabayo?

Als ze bang zijn gebruik ik gerust ook een praam. Maar zilver is niet bang maar woest :+ Ze geeft dus aan dat ze het niet wilt.
Voor KI zou ik voor Emiel BP57 gaan, die staat ook 10 minuten verderop

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 07:15

Misschien zou je nog kunnen proberen om iets eerder te brengen. Kunnen ze even wennen aan de plek en dan is dat stukje stress weg wanneer het hoogtepunt daar is. Het is nu nog vroeg in het seizoen?

Maar nu al overstappen is ook zeer begrijpelijk. Alleen altijd jammer als je nr.1 keuze niet lukt.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 07:26

Haha superpony, dan moet je flink wat rollen kopen :)) Al moet ik zeggen dat één van onze merries hier 2 dagen voor ze drachtig gescand werd ook stond te plassen en knipogen, maar dat is dan puur uit nijd :')

Wat jammer Kabayo dat het niet lukt. De hengstenhouder heeft ook geen mogelijkheid tot afname zodat je kan insemineren?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 07:59

Balen Kabayo.. Maar staat de merrie daar wel gedurende de hengstigheid? Ik heb het ook wel eens gehad dat ik ergens aankwam en ik wist 100% zeker dat ze hengstig was... Pas de volgende dag liet ze zich dekken toen ze beetje gewend was.

Ik dacht dat ik al een berichtje geplaatst had, maar niet dus. Hier is mijn eerst combi drachtig!
Erg vroeg 1 maart uitgerekend dus, maar deze merrie werdt al 2 jaar niet drachtig en uit zichzelf sprong het eitje niet.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:49

Oh wat leuk! Gefeliciteerd :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:51

Gefeliciteerd dustin

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:55

Dustinlover. Het is nu 3 dagen dat ze daar is. Ze is vrijdag gescand , toen was er geen ei , niet hengstig. Maandag ei van 4.5 en direct weg gebracht. Ging dus heel snel.
Gefeliciteerd!

Goldenarrow helaas doet hij geen KI.

Stalmelyn je hebt gelijk hoor. Had haar anders dit weekend weg moeten brengen maar vrijdag was er nog niks.. het is inderdaad nog vroeg maar ik wil eigenlijk ook een vroeg veulen. En dan vind ik het was spannend het nog 2 cyclussen te proberen. Dan zijn we eind mei, begin juni.

Ze word einde dag gescand. Als er nog een ei zit rijden we door naar de nieuwe hengst. Dan word ze geinsemineerd. Ligt toevallig op de route. De andere hengstenhouder houdt er rekening mee. En anders komen we cyclus later.
Dit is hem! Emiel BP57. 1,67 cm hoog
Hij is ook homozygoot bont
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... engst.html
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:02

Kabayo schreef:
Dustinlover. Het is nu 3 dagen dat ze daar is. Ze is vrijdag gescand , toen was er geen ei , niet hengstig. Maandag ei van 4.5 en direct weg gebracht. Ging dus heel snel.
Gefeliciteerd!

Goldenarrow helaas doet hij geen KI.

Stalmelyn je hebt gelijk hoor. Had haar anders dit weekend weg moeten brengen maar vrijdag was er nog niks.. het is inderdaad nog vroeg maar ik wil eigenlijk ook een vroeg veulen. En dan vind ik het was spannend het nog 2 cyclussen te proberen. Dan zijn we eind mei, begin juni.

Ze word einde dag gescand. Als er nog een ei zit rijden we door naar de nieuwe hengst. Dan word ze geinsemineerd. Ligt toevallig op de route. De andere hengstenhouder houdt er rekening mee. En anders komen we cyclus later.
Dit is hem! Emiel BP57. 1,67 cm hoog
Hij is ook homozygoot bont
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... engst.html
[ [url=m/onBpFK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YppITM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9q70b4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LB1AdW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dn95ot.jpg]Afbeelding[/url] ]

grappig! ik was afgelopen woensdag nog bij hvm stal

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:19

Lastig met dat natuurlijk dekken. Ik heb het nooit gedaan en laat mijn hengst het ook niet doen. Ik vind er persoonlijk te veel risico’s aan zitten.

Gefeliciteerd met de drachtige merries!

Hier vanmiddag scannen en hopelijk een mooi ei en deze week nog insemineren :)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:40

Mijn voorkeur gaat ook naar KI, veel veiliger voor merrie en hengst, maar kleine merries scannen brengt ook risico's mee met sommige mensenhanden en KI is gewoonweg te duur voor een welsh sectie B :Y)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:45

Gefeliciteerd met de dracht, AM! *\o/*

Gefeliciteerd Knolselder! *\o/*

Kabayo, ik snap wel dat je niet met praam wil werken als ze zo boos is hoor. En kluisteren al helemaal!
Emiel is ook heel gaaf! Waarom ligt je voorkeur bij Tiesto?

Gefeliciteerd DL! Welke merrie? :o

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:53

Gefeliciteerd Dustinlover :)

Ook een mooie hengst die Emiel. Tiësto lijkt iets grover of niet?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:45

Oeh dat is ook een knapperd kabayo!!!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:48

Denk juist dat Tiësto sierlijker is en qua beweging totaal anders.

Ik ga vandaag met kliniek uit België bellen voor second opinie via de telefoon hopelijk goed advies.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:56

Knolselder thanks! Zeker een mooie tweede keuze.

Wat janine inderdaad zegt. Vind Tiësto luxer en hij heeft meer mijn voorkeur want hij beweegt beter. Met meer kracht en afdruk. Dat mist emiel wat. Maar zeker een fijne hengst, mooi hoofd en behang, veel veer in de draf en een goede galop. Merrie heeft zelf een goede stap maar mist in de draf het kracht in het achterbeen. Dat heeft emiel helaas ook niet helemaal. Wellicht pakt dit veulen met een gelukje dat wel mee haha. Maar dat zou ook het enige nadeel zijn van Emiel. En Tiësto tikt de 170 aan. Dan is emiel een klein beetje kleiner. Vind ik zelf misschien wel weer een pluspunt. Hoef geen reus :o

Snap ik Pradadaan! Ik vind het ook eng. Spannend! Hopelijk morgen en niet vrijdag haha

Spannend janine! Wanneer ga jij naar Tiësto?

Cynthia kluisteren vind ik zo cru :o Gelukkig deelt de hengstenhouder deze mening. Hij wil niks forceren wat ik toejuich. Heb het hierboven wat uitgelegd. Heb jij wel eens natuurlijk gedekt?

Stalmelyn dat is inderdaad lastiger met een kleine pony..

Corinadrenth wat leuk zeg! Heb je hem ooo gezien?

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:07

Ah oké. Ik denk dat ik met Tiësto zijn vader in mijn hoofd zat. Ik heb Tiësto even opgezocht en had inderdaad een ander beeld.
Leuk om je afweging zo te lezen Kabayo.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:07

Kayabo
Ik ga eerst bellen met België een andere kliniek voor hun advies als hun toch groen licht geven betreft de situatie dan hoop ik rond mei die kant op te gaan.

Ik vind het karakter van Tiësto ook enorm goed en lief.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:10

Het is nu zo druk in het DBT 2021, ik kan het hier niet helemaal bijhouden, als je al een merrie hebt die drachtig is, stuur even een PB dan komt ze op pagina 1 te staan! :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:22

Kabayo, Idris is mijn 8e veulen en mijn eerste KI :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:41

Toch al heel wat merries drachtig, gefeliciteerd allemaal!

Het is bij natuurlijk dekken natuurlijk ook maar net hoe of wat, net als bij Ki. Ik heb de merrie altijd los en veulen er gewoon bij. Heb het liefste dat de merrie iets voor de hengstigheid komt, of helemaal aan het begin, zodat we haar goed kunnen opvolgen en merrie en hengst elkaar niet op het essentiële moment voor het eerst pas zien. Ik merk bij de Tinkers absoluut dat natuurlijke trigger van een hengst in de buurt helpt met de kwaliteit van de hengstigheid. Andersom valt voor Ki ook wat te zeggen. Je kan voorvocht etc eraf halen voordat je insemineert, waardoor de belasting voor de baarmoeder minder wordt. En meestal is opvolgen en scannen wat gebruikelijker, natuurlijk dekken gebeurt vaker op gevoel en gedrag, en daar ben ik niet altijd voorstander van.

Kabayo wil de hengstenhouder niet met hengst naar jou komen als jij dekt op eisprong, desnoods met chorulon erbij? Wellicht kan je dan thuis de komende 2 weken gebruiken om zilver te wennen aan veulen in stal en zij buiten zonder stress (als je dat nog niet hebt gedaan).

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:52

Er is alweer een goede aftrap van drachtige merries! Gefeliciteerd. *\o/*

Jammer van je eerste keuze Kabayo, maar begrijp goed je keuze... Ergens wil je het nog wel een keer proberen omdat het moment wellicht gewoon niet goed was nu, maar als het dan niet lukt dan zit je inderdaad wel ineens een stuk verder in het seizoen. Al vind ik eind mei dekken nog niet zo laat. Dan heb je ergens midden april een veulen. Zilver lijkt vooralsnog ook niet heel lang te dragen toch?

Ik ben het wel eens dat een schouwhengst echt wel meehelpt aan een goede hengstigheid. :j Mijn merrie wordt wel via KI gedaan, maar ze hebben daar een shetlander hengstje die dus gebruikt wordt om te schouwen. De cyclus van mijn merrie kwam in eerste instantie niet op gang (had zo z'n redenen uiteindelijk waarschijnlijk). Haar naar haar huidige adres verhuisd en binnen 2 weken een cyclus.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:01

Pff okee gebeld met België en weer met Utrecht

Ik word hier zo moe van :=

België zei, na in zien van het verslag, fokken kan prima in stadium waar ze in zit omdat het niet zo ernstig nog is, maar ze wisten niet zeker over de erfelijkheid.

Maar in het verslag staat er dat er geen erfelijkheid is bevonden.

Dan zou ik naar België moeten om eventueel nieuwe echo’s te maken :$

Okee Utrecht gebeld, nee mevrouw we kunnen niet zomaar advies geven.
Maar als ik eerst weer Emmeloord bel die moet dan weer met Utrecht bellen en dan belt Emmeloord mij weer

Conclusie t lijkt wel een circus en iedereen heeft andere mening.

Snap het wel, het is een bijzonder geval maar leuk is anders omdat eigenlijk niemand het weet.

Ze hebben haar ook allemaal natuurlijk niet gezien alleen maar 1 kliniek.

Vind het lastig
Laatst bijgewerkt door Janinevv op 21-04-21 12:10, in het totaal 2 keer bewerkt