[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:08

Wij zijn ook weer begonnen voor 2018. Alle veulens voor dit jaar zijn er. Gelukkig alles goed met ze.
We hebben 3 fokmerries.
2 kwpn tuigpaarden en 1 kwpn dressuur paard. Ze worden alleen voor de fokkerij gebruikt.

1. Corina een vos tuigmerrie van Tendens. Heeft nu een veulen van Sir Arie. Al in febr geboren. Die is nu drachtig van Atleet. Onderweg naar de 30 dgn.

2. Diantha een bruine merrie van Sander. Heeft precies een week geleden een merrieveulen van Icellie gekregen wat zo goed lijkt ( inmiddels ook al verkocht) dat we haar weer bij Icellie hebben gedaan. Ze was erg snel met de veulenhengstigheid. Kon er op dag 6 al bij. Dus vanavond scannen of het ei weg is.

3. Zirola een Cabochon merrie. Heeft er nu een hengstveulen van Expression bij lopen. Machtig mooi veulen. Die willen we wel in een merrie uitvoering. Dus terug gedekt met Expression.
Ze is onderweg naar 16 dgn.

Wat betreft cystes. De dierenarts moet zorgen dat hij deze goed in kaart brengt. Dat hij weet waar ze zitten. Ze kunnen er prima drachtig om worden.

En sperma versturen via dhl daar heb ik nog nooit van gehoord. Word gewoon door de hengstenhouder zelf vervoerd.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:17

@Crines: Kan niet anders dan een 1 april veulen worden als ik het zo lees :P Jouw merrie is wel in voor een grapje.

Welkom baudyh, gefeliciteerd met je drachtige merrie! Hopelijk volgen de andere twee haar voorbeeld!

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:24

Jaaaaa Biscuit is drachtig! *\o/*

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:38

Nog 6 dagen te gaan Kabayo, even volhouden!

Inowa, leuk dat je er weer bij bent. Ik vind Pepper zo´n leuk ding, zal wel weer een mooi veulentje worden.

suffie ik vind dat je een hele mooie combinatie hebt uitgekozen, en ook nog in de paardenmaat!

fokfanaat ik duim dat het toch is gelukt. Hoe laat wordt ze gescand?

Evita, hopelijk een rijp eitje om te insemineren vandaag!

Crines, jij hebt van die prachtpaarden. Mag ik vragen hoe jij bij dit ras terecht bent gekomen?

baudyh, welkom! Combineer je de tuigmerries ook wel eens met een rijpaard hengst? Mijn beste paard was er één uit een Hoogheid merrie en een Cocktail vader. Wat een sjouwerd was dat! Ik kan het nu niet meer aan om zoiets uit te zitten, maar anders had ik graag nog eens zo'n dergelijke combinatie willen hebben.

mijnlieverd, gefeliciteerd!!!!

Ik was degene die vroeg naar hoe je in de fokkerij en dan specifiek met dit ras terecht bent gekomen. Bedankt voor al jullie antwoorden. Erg interessant! Wat voor mij komend jaar een leerpunt gaat zijn is het verkopen van een veulen. Tot nu toe zijn ze hier allemaal gebleven tot volwassen leeftijd, maar ik moet ook leren om afscheid te nemen van een veulen, dus daar probeer ik me alvast op in te stellen. Anders heb ik over een paar jaar het hele erf vol lopen en kan ik zelf naar het armenhuis verhuizen :D. Ik ga vandaag of morgen even weer bij Suzie kijken. Eens zien of ze al hengstig is inmiddels.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:03

Bisquit drachtig *\o/* Gefeliciteerd ML!

Murosch: dankjewel :o Ik ben altijd al gek geweest van Spaanse paarden. Hun temperament, uitstraling, karakter, ... Het feit dat ze zo elegant zijn, maar tegelijk ook erg stevig.
Toen ik jonger was ben ik in de friezenwereld gerold door mijn toenmalige verzorgpaarden. Toen het tijd was voor een eerste eigen paard heb ik gekozen voor een warmbloed omdat ik haar wilde opleiden tot een alrounder. Ik wilde zowel springen als dressuur rijden en om dan voor een fries of PRE te kiezen leek me niet vanzelfsprekend.
Ik wist wel al dat als ik ooit een nieuw paard zou kopen, het echt een PRE moest zijn. Het was eindelijk tijd om mijn kinderdroom waar te maken en niet meer te kijken naar wat mijn omgeving zou zeggen (ik reed toen nog fanatiek LRV - waar het toch allemaal warmbloed is/was wat de klok sloeg).
Toen mijn warmbloedmerrie op vervroegd pensioen moest, ben ik op zoek gegaan naar mijn droompaard. Ik vond toen mijn hengst, Quiero.
Toen die onverwachts goedgekeurd werd als dekhengst, ben ik beginnen dromen over een veulen van hem... enja voor ik het wist had ik 6 PRE's rondlopen met nog eentje op komst :+ (trouwens nog geen veulen van mijn eigen hengst, maar dat moet binnenkort toch eens gaan lukken).

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:13

@murosch ja we hebben wel gekruist. Alleen zijn ze dan als veulen niet te verkopen. Dan moet je ze aanhouden tot 4-5 jaar. En dat is wel weer een lange weg.
Mijn huidige paard is ook een kruising. Moeder tuigpaard. Nog een klassiek type van graaf Wouter en vader uphill. Mooie kruising. Ik heb hem als menpaard.
We hebben ook anders om gekruist en dan hou je de sterkste tuigpaarden gangen beter over. Onze Cabochon merrie met een tuiger gedekt. Dat was een hele mooie merrie maar lag helaas als jaarling dood in de wei. Waarschijnlijk een tia.

Omdat wij ze graag als veulen verkopen is het beter om niet te kruisen. Dan leveren ze toch het meeste op. Zou ik er 1 aanhouden zou ik het zo doen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:34

Leuk dat je er weer bent Inowa! En hele mooie combinatie zeg!

En ook leuk dat jij er weer bent Baudyh, Hele verzameling hihi :D

Gefeliciteerd mijnlieverd!! *\o/*

Murosch klinkt lang haha 6 daagjes, wil het ook weten :p

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:07

Gefeliciteerd ML!

Ik ben ook benieuwd, als eerste zullen ze nu de tweede draagmerrie gaan scannen of ze drachtig is.
De 22e zullen de andere drie gescand worden op dracht. Dat duurt nog langgg :)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:15

Ik ga straks eens even bij lezen, maar iedereen alvast gefeliciteerd met de drachtige merries!

Hier helaas gister weer beide merries leeg gescand -O- En de hengst is inmiddels verhuist naar zijn nieuwe eigenaar in het Midden-Oosten, dus nu moeten we iets anders. Gelukkig voor de ene merrie nog een optie 2, maar dus weer opnieuw het hele circus door :+ En dat terwijl ik niet helemaal tevreden ben over haar cyclus op het moment.

Maar ik wil hier even een vraag stellen, naar aanleiding van wat onenigheid met mijn (Duitse) hengstenhouder.
Wie hier begint het dekseizoen direct met een monster nemen om te kijken of de merrie vuil is (dus voor de eerste inseminatie dat jaar? En wie doet dit pas als de merrie niet drachtig wil raken, en zo ja, na hoeveel cyclussen?

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:27

Al_zawraa wat een teleurstelling, bah...verder heb ik nog geen ervaring dus ik kan je vragen niet beantwoorden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:32

Daar kan ik ook niks zinnigs over zeggen AZ, maar wat zuur zeg! Laat je ze nu wel nakijken door de DA?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:35

Al_Zawraa schreef:
Ik ga straks eens even bij lezen, maar iedereen alvast gefeliciteerd met de drachtige merries!

Hier helaas gister weer beide merries leeg gescand -O- En de hengst is inmiddels verhuist naar zijn nieuwe eigenaar in het Midden-Oosten, dus nu moeten we iets anders. Gelukkig voor de ene merrie nog een optie 2, maar dus weer opnieuw het hele circus door :+ En dat terwijl ik niet helemaal tevreden ben over haar cyclus op het moment.

Maar ik wil hier even een vraag stellen, naar aanleiding van wat onenigheid met mijn (Duitse) hengstenhouder.
Wie hier begint het dekseizoen direct met een monster nemen om te kijken of de merrie vuil is (dus voor de eerste inseminatie dat jaar? En wie doet dit pas als de merrie niet drachtig wil raken, en zo ja, na hoeveel cyclussen?

Ik heb nooit een swab genomen, maar het hengstenstation in Duitsland stelde het verplicht. Gelukkig hebben mijn merries een vrij lange hengstigheid, dus meteen aan het begin een swab genomen en 2 dagen later de uitslag. Toen kon ze nog in dezelfde cyclus gedekt worden.
Als een merrie na 2 rondes nog niet zou oppakken en er zijn geen bijzondere dingen voorgevallen, zou ik wel willen weten of de merrie vuil is. Dus voor ronde 3 zou ik een swab nemen.

Balen trouwens dat beide merries weer gust zijn, wat je al zegt; begint het hele circus weer van voor af aan. Ben je nu ook je dekgeld kwijt nu die hengst verhuisd is?

ML gefeliciteerd met de dracht van Biscuit *\o/*
Fokfanaat al nieuws?
Laatst bijgewerkt door suffie op 09-05-17 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:36

Ik lees stilletjes mee, hier is het heel rustig. Marley heeft afgeslagen, die wordt de 24ste gescant.

AZ: ik ga mijn merrie ergens deze week ook eens meenemen naar een KI station om te kijken of alles vanbinnen in orde is. Ze heeft zo'n slechte cyclus dat ik denk dat er iets mis is vanbinnen. Midden vorige week sloeg ze af, nu weer hengstig. Moest het een bloedei zijn, kunnen we die afspuiten, anders nemen we een monster voor te kijken of der wat is.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:36

Jammer AZ dat ze beiden leeg zijn, zeker omdat een herkansing met de uitgekozen hengst niet mogelijk is.
Ga je dan maar 1 merrie verder proberen dekken dit jaar? Of zoek je voor de andere ook nog een tweede keuze van hengst?

Op je andere vraag kan ik helaas niet antwoorden. Nog nooit getest of de merrie wel schoon is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:37

Misschien een hele stomme vraag, maar bij het scannen van de baarmoeder kan een DA dus niet zien of de baarmoeder vuil is?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:39

AZ dat is balen zeg! Heb je wel ander op het oog?

Spannend Sara! Sun is gister ook weer gedekt. Vind zo spannend haha.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:39

Murosch schreef:
Misschien een hele stomme vraag, maar bij het scannen van de baarmoeder kan een DA dus niet zien of de baarmoeder vuil is?

Ze kunnen wel zien of er bijv. vocht in de baarmoeder is achtergebleven na het insemineren of bij erge baarmoederontsteking kun je pus zien op de scan, maar een bacterie zie je niet op de scan, daar moet je echt een swab voor nemen en gericht AB inzetten en dan niet de pech hebben zoals Vulina dat de bacterie daar niet op reageert........

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:42

Murosch, wel dat is geen stomme vraag, in ieder geval vroeg ik me dat ook af. Omdat mijn VA iedere keer zei dat de baarmoeder er echt goed uit zag en dat er ook nergens vocht in zat.

Een mogelijke schimmel, vuil, ... zal hij misschien echter niet zien denk ik. Hetgeen ik ook vreemd vind is dat ik jullie soms hoor zeggen dat het je merrie alleen maar vuil maakt om te vaak of te vroeg of iets dergelijks te insemineren.
Bij een natuurlijke dekking kan ik me wel voorstellen dat er altijd wel wat vuil meekomt en dat dat dus niet echt goed is, maar bij KI? Is het sperma dan echt schadelijk? in de zin dat je er je merrie 'vuil' mee maakt?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:49

Als de eerste twee rondjes probleemloos verlopen zijn (een of twee keer insemineren, geen overtollig vocht) en dan nog geen dracht, dan zou ik een swab laten nemen.
Het is zo gebeurd en kan zoveel verschil maken, waarom zou je dan achter de feiten aan blijven lopen.

Meteen aan het begin van het seizoen zou eventueel ook kunnen, maar normaal gesproken (geen verzakkingen, luchtzuigen oid) zou je dan niet verwachten dat ze vuil is. Ik heb nog nooit gehoord dat daar dan door een hengstenhouder om gevraagd werd (uberhaupt niet trouwens)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:01

Zou ik me hier ook mogen melden?

Mijn merrie staat inmiddels alweer een week bij de hengst en wordt sinds donderdag gedekt (natuurlijk).

Caily is een 17-jarige Tinkermerrie die ik na bijna 4 jaar bij mij, in 2015 had verkocht. Helaas ging het bij de kopers niet zo heel fijn, zodoende is ze 28 december 2016 weer bij mij terug gekomen. De insteek was eigenlijk pre-pensioen, af en toe een buitenritje en vooral veel tutten. Ik had op dat moment namelijk twee jonge fitte Tinkers, waaronder Caily haar dochter Lola, die in 2014 met haar geboorte een droom liet uitkomen. Helaas veranderde de droom 24 januari 2017 in een nachtmerrie toen ik na een week vechten tegen koliek, niets meer voor mijn droomveulen kon doen en Lola op 2,5 jarige leeftijd moest laten inslapen.

Caily had in de eerste maand bij mij al bewezen best wel een stukje fitter te zijn dan ik dacht, en dat zette in de maanden die volgden door. Ze heeft wel wat lichamelijke kwaaltjes, maar niets wat een dracht en bevalling in de weg zou staan. Het wordt Caily haar zevende veulen, tot op heden nooit problemen gehad, dus waarom niet? Na ook nog goedkeuring van de dierenarts besloten ervoor te gaan, en te proberen of Caily mij nogmaals het geluk van een prachtig veulen kan geven.

Natuurlijk is daar ook een knappe man voor nodig. Helaas is Lola haar vader verkocht naar Polen, wat voor een natuurlijke dekking erg ver is. Dus noodgedwongen een andere date moeten zoeken. Of nou ja, zoeken. Eigenlijk was de keuze meer dan logisch. Mijn keuze voor Lola haar eerste date maakte ik al toen ze slechts jaarling was; soms heb je dat match made in heaven gevoel gewoon. Helaas voor mij werd de hengst in kwestie gecastreerd voordat Lola oud genoeg was voor een date. Echter liet deze hengst wel acht nakomelingen na, waarvan de oudste helft nu 2 jaar wordt. Een daarvan is de valkbonte Finn(egan), het evenbeeld van zijn vader. Hoe bijzonder is het om de moeder van de een te laten dekken door de zoon van de ander. Ik ben erg kieskeurig wbt hengst en kon onder de ggk hengst in NL niet een vinden die aan mijn wensen voldeed, dus ik ben erg dankbaar voor deze kans.

Caily
Afbeelding

Finn
Afbeelding

Making off??
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Caily op 09-05-17 14:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:11

De merrie welke bij ons de lastige bacterie in de baarmoeder heeft, had een klein streepje vocht. Zij kwam terug, dus gelijk swab laten nemen en gisteren de laatste spoeling gehad.

De merrie van mijn zus zie je niks aan. Die laten we standaard spoelen voor het seizoen, anders raakt ze niet drachtig.

Ik doe het gewoonlijk pas na een keer terug komen of als er aanleiding is, zoals vocht of bijvoorbeeld wanneer de merrie dicht moet worden gezet.

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:13

Gefeliciteerd voor de drachtige merries!

Ik zag voorbij komen dat iemand met expression heeft gedekt, ik vind dat echt een machtige hengst <3

Vervelend van de cystes en natuurlijk de merries die niet drachtig gescand zijn.

Veel van de andere besproken onderwerpen heb ik (nog) geen verstand van, die lees ik graag mee om kennis op te doen :)

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:18

Hier ook nog niet zoveel kennis van. dus ik lees braaf mee :Y)

Krijgen jullie dan een dekbericht over de dag van insiminatie als ze daarna drachtig worden gescant of hoe gaat dat in zijn verloop ?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:26

interessant tinniie, wanneer is ze uitgerekend?

gefeli ML

AZ balen zeg, hier ook alleen eens een swab gedaan omdat ze vocht bleef houden na de hengstigheid
vocht kan je zien via de scan maar niet iedere merrie die vocht heeft na een hengstigheid is ook vuil vanbinnen, een hengst in de buurt helpt de merrie wel opschonen, vind ik.
Scans worden via de aars genomen dus zoveel zien ze niet, ze moeten door de darmwand en door de baarmoederwand heenkijken dus kleurverschillen wijzen op vocht maar meer niet. Net als ik vroeger dacht dat 'spoelen' effectief met water/product in de baarmoeder spuiten was _O- zo een raar woord ook ;)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:51

Welkom Caily! De combinatie Lola met Caily ken ik nog wel. Waarschijnlijk heb ik eens een topic van je gelezen/gevolgd.