[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:26

Tjinta schreef:
Daarnaast kan er ook nog een bacterie in de baarmoeder komen door het vaak insemineren.
Dan wordt er gespoeld voor of na de inseminatie.
Hier altijd nadat het follikel geovuleerd is.
Een maidenmerrie heeft eigenlijk nooit last van een bacterie.

Dit hoeft niet altijd, mijn beide merries zijn niet gespoeld, maar behandelt met antibiotica injecties. Zoals ik al wou, en zoals ook de voorkeur van zowel de hengstenhouder als de behandelt DA is, zodat je niets in de baarmoeder hoeft te stoppen.

Daarnaast, maidenmerries hebben misschien minder last van bacteriën, maar ook Mausi had wel een bacterie in haar baarmoeder voordat we begonnen, dus in hoeverre je er vanuit kan gaan dat een maidenmerrie geen bacterie bij zich draagt weet ik niet.

wisanda2003

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:09

Althena wordt zo geïnsemineerd... Wat zal ik doen? Het ei laten afspuiten of afwachten tot maandagochtend of het vanzelf gebeurd?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:19

Als het follikel groot genoeg is zou ik af laten spuiten, ook hier hebben we daar de beste resultaten mee.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:20

Ik schrijf alleen maar op wat mijn DA verteld, ;) ik ben geen deskundige.
Vanochtend vroeg ik er speciaal nog naar, of er niet gespoeld, gespoten of iets anders moest worden en daarop kreeg ik dus bovenstaand verhaal.
Kijk als een maiden al meerdere keren geinsemineerd is, is de mogelijkheid dat er een bacterie naar binnen gekomen is ook groter.

Maar ik ga dus ook vragen maandag of afspuiten geen optie is, denk dat het inderdaad wel belangrijk is dat het follikel 'rijp' genoeg is.
Een nog niet volgroeid follikel zal volgens mij ook niet bijdragen tot dracht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:20

Vriendje zei gisteren "ik wil volgend jaar een veulen!" en duwde me daarbij 100 euro in mijn handen met de woorden "en als jij het te duur vind worden dan leen ik gewoon jouw merrie en betaal ik de inseminaties enz.."
Eh duidelijker kon niet... := Dus dinsdag wordt miss Pretty gescand. Ik hoop dat het mooie weer haar kalm genoeg zal maken dat ze zonder sedatie te handelen is. En anders moet ik haar pasta voeren..... Iemand daar ervaring mee hier?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:49

Tjinta schreef:
Ik schrijf alleen maar op wat mijn DA verteld, ;) ik ben geen deskundige.
Vanochtend vroeg ik er speciaal nog naar, of er niet gespoeld, gespoten of iets anders moest worden en daarop kreeg ik dus bovenstaand verhaal.
Kijk als een maiden al meerdere keren geinsemineerd is, is de mogelijkheid dat er een bacterie naar binnen gekomen is ook groter.

Maar ik ga dus ook vragen maandag of afspuiten geen optie is, denk dat het inderdaad wel belangrijk is dat het follikel 'rijp' genoeg is.
Een nog niet volgroeid follikel zal volgens mij ook niet bijdragen tot dracht.

Snap ik :) ik heb er dus een hele discussie over gehad meer mijn DA, ik wilde dat het op mijn manier zou gebeuren en hij vond dat spoelen genoeg was, dus toen heb ik beide merries weg gebracht.

Mijn maidenmerrie was dus nog nooit geïnsemineerd en toch een bacterie, dus het zegt niet altijd wat.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:47

poeh zeg, er word echt wel veel gedaan met de wijffies die geïnsemineerd worden. Eitjes afspuiten, baarmoeders spoelen, dicht zetten.
Als het ei niet afkomt, is er dan niet iets mis met haar cyclus??

Bij onze merrie die met de cystes zit was ook rechts een enorm ei te zien, waarschijnlijk de reden dat ze in een halve hengstigheid blijft hangen, door de verwarring van het lichaam door de cystes in de baarmoeder kan het ook niet springen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:50

Ja ik vind het ook bijzonder in hoeverre we de natuur zijn gaan beïnvloeden, wel interessant natuurlijk en ik snap heel goed waarom mensen het doen. Maar het blijft een bijzonder iets :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:58

vind het ene heel apart iets hoe ver we gaan om het naar ons zin te maken wat uiteindelijk alleen weer symptoom bestrijding is en dat vind ik wel erg jammer.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:02

Toch niet laten afspuiten. DA zegt als de rijping in volle gang is dan kan het ook een tegenstrijdig effect hebben en het oculeren juist langer duren.
Maandag dus opnieuw scannen en eventueel nog eens insemineren.

De andere merrie begon nu hengstig te worden, dus die spuiten we maandagochtend waarschijnlijk wel af zodat we de koerier maar 1 keer hoeven te laten komen en niet 2 dagen achter elkaar

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:05

spannend hoor! duimen dat ze tegelijk gedekt kunnen :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:55

Volgens mij kan iedere merrie bacteriën krijgen maiden of niet en dit zou komen dat bij de hengstigheid niet alle vocht uit de baarmoeder zorgvuldig wordt verwijderd, zie het als een splinter die blijft zitten doordat het gaat ontsteken, werkt het lichaam het uiteindelijk naar buiten. Of als een blaasontsteking, komt ook door achtergebleven vocht zonder invloed van buitenaf.
Natuurlijk een merrie die al een veulen gehad heeft, daar is de kans groter op achtergebleven vocht want de baarmoeder is eens uitgezet en dit komt nooit meer terug op zijn plaats.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:07

Fotsy schreef:
Volgens mij kan iedere merrie bacteriën krijgen maiden of niet en dit zou komen dat bij de hengstigheid niet alle vocht uit de baarmoeder zorgvuldig wordt verwijderd, zie het als een splinter die blijft zitten doordat het gaat ontsteken, werkt het lichaam het uiteindelijk naar buiten. Of als een blaasontsteking, komt ook door achtergebleven vocht zonder invloed van buitenaf.
Natuurlijk een merrie die al een veulen gehad heeft, daar is de kans groter op achtergebleven vocht want de baarmoeder is eens uitgezet en dit komt nooit meer terug op zijn plaats.

Nummer een reden voor een blaas ontsteking is dat een vrouw na de sex de urine buis niet reinigt door te piesen ;) maar dat is een andere discussie.

Snap wel het principe iets meer waarom dames vuil kunnen zijn en wat er precies mee gebeurd. Leek me alleen onwaarschijnlijker omdat de baarmoedermond zo'n eind van de buitenlucht af zit ;)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:53

Er zijn ook jonge sportmerries die je lucht hoort aanzuigen, nooit een veulen gehad, mss ook niet eens de bedoeling dat ze er een gaan krijgen, dichtzetten doen ze dan gewoon voor het welzijn van de merrie zelf (en het geluid := )
En ik zou me kunnen voorstellen dat een merrie die tijdens de hengstigheid samen staat met een wereldwijze ruin, ook vuil zou kunnen worden?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 12:46

lucht zuigen ken ik wel ja, denk inderdaad dat het van zulke merries niet de bedoeling is dat ze veulens krijgen

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:31

Fotsy schreef:

Hier zei mijn dierenarts vorig jaar toen mijn merrie voor het eerst in haar leven gedekt werd en vocht had dat als ze een veulen gehad zou hebben het vocht minder makkelijker zou blijven staan omdat ze het dan zelf beter weg zou kunnen werken.
Ze heeft toen een aantal spuiten gehad om het weg te krijgen. Omgekeerd van wat jij dus zegt.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:09

Wat jullie allemaal schrijven snijdt ook hout, dus misschien bedoelde de DA het specifiek voor Annisse.
Geen vocht en ook geen luchtzuigen, gelukkig geen dekkende ruin oid, t zag er op de scan super uit dus...

We wachten morgen wel weer af.... :j

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:25

soms weet je niet wat er gebeurd is. Pony heeft altijd een vieze poes dus die poets ik netjes op meestal één keer per week als ze op stal staat en trof ineens een hele boel rode stippen op haar vliezen aan en schrok me dood. bleken punt bloedingen te zijn die kunnen door van alles veroorzaakt worden, meestal door een dekking of inseminatie. Bij haar echter is het waarschijnlijk een eigen staart haar geweest.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:43

Woogy schreef:
lucht zuigen ken ik wel ja, denk inderdaad dat het van zulke merries niet de bedoeling is dat ze veulens krijgen

Lucht aanzuigen is de reden waarom fokmerries dichtgezet worden. Bij merries op leeftijd, na meerdere veulens, wil de boel wel eens wat verzakken en dan is het vrij normaal om ze dicht te zetten. Het is dus eigenlijk geen reden om een merrie niet te dekken.
(mijn punt hierboven ging eigenlijk over merries die nog niet voor de fok gebruikt zijn en toch ook lucht zuigen, dan kan het dus ook bij een fokmerrie die nog niet eerder geveulend heeft het geval zijn)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:15

Tooske schreef:
Fotsy schreef:

Hier zei mijn dierenarts vorig jaar toen mijn merrie voor het eerst in haar leven gedekt werd en vocht had dat als ze een veulen gehad zou hebben het vocht minder makkelijker zou blijven staan omdat ze het dan zelf beter weg zou kunnen werken.
Ze heeft toen een aantal spuiten gehad om het weg te krijgen. Omgekeerd van wat jij dus zegt.

Misschien inderdaad is dit specifiek voor uw merrie omdat haar baarmoeder misschien al verzakt was om een of andere reden en door een veulen weer op haar plaats zou kunnen komen, maar ik betwijfel dit toch hoor, volgens mij gaat ze na het veulen daar ook steeds last van hebben, maar dit merken wij dan niet omdat niet alle achtergebleven vocht gaat ontsteken, het lichaam werkt dit langzaam weg. Mijn merrie heeft ook last van vocht maar DA zei dat ze dat al jaren zou kunnen hebben, maar niet bij iedere hengstigheid.
Trouwens is toch zoals bij mensen na een baby komt alles nooit meer zoals het ervoor is geweest, willen of niet.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:55

Nicole288 schreef:
Woogy schreef:

Lucht aanzuigen is de reden waarom fokmerries dichtgezet worden. Bij merries op leeftijd, na meerdere veulens, wil de boel wel eens wat verzakken en dan is het vrij normaal om ze dicht te zetten. Het is dus eigenlijk geen reden om een merrie niet te dekken.
(mijn punt hierboven ging eigenlijk over merries die nog niet voor de fok gebruikt zijn en toch ook lucht zuigen, dan kan het dus ook bij een fokmerrie die nog niet eerder geveulend heeft het geval zijn)

over die merries had ik het ook ;) zulke dieren zouden in de natuur nooit drachtig kunnen worden, voldragen en werpen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:44

In de nacht van donderdag op vrijdag is na een super snelle bevalling ons prachtige veulentje geboren!
Het is een kopie van haar moeder! Vos met 4 witte benen en een kol!
Een echt dametje en het pittige karakter van haar moeder!
Moeders doet het echt geweldig goed!

Mag ik jullie voorstellen aan: Innocence d'Amour (Special Agent Amour x Kimberley)

Ze heeft als roepnaam gekregen Izzie <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:32

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

De DA kwam vandaag, Hij begroette haar met "ge zijt toch een aparte eh meiske" en gezien ik haar licht had laten werken was ze wat rustiger dus we gingen alleen met praam proberen te scannen of ze hengstig was. Praam op, even spartelen en driftig op de stok van de praam bijten waar de DA wel om kon lachen en toen heel rustig en kon hij scannen zonder verdoving!!
En jawel! Goed nieuws! Het vocht was volledig geresorbeerd! :j
Fijn!! "maak de praam maar los :j" dus praampje los, Pret was weer even suf aan het doen waardoor ie trager los kwam en toen ik weer gewoon stond met haar zei ie met een glinstering in zijn ogen, "Staat ge stevig op uw benen?" dus ik knik van wel en kijk hem niet begrijpend aan, komt er een "Ze is dragend!! Een gezond, 2 maanden oud vruchtje en het hartje klopt!!"

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Toen hij de 1e keer kwam en dat vocht zag zei hij al dat het KON zijn dat er wel een dracht was maar dat dat gewoon niet te zien was door het vocht. En ik bleef hier ook maar zeggen dat ik het zo vreemd vond. Ze was zo anders maar durfde het niet geloven dat het toch zo zou zijn...
En jawel!!!! Ze heeft haar vruchtje gewoon gehouden!! :)

Daarom dus dat hij toen niet meteen gespoeld heeft... Hij zei "spoelen kan altijd nog en wilde het eerst zo proberen want als ik meteen spoel dan ben je zeker dat het vruchtje weg is..."

:):) :):) :):) :):) :):) ER ZIT EEN RETTY'KE!!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:35

Wat een schitterend veulentje! Mooi getekend ook, gefeliciteerd!!

Ayasha gefeliciteerd!!! Wat een supergoed nieuws en zul je blij zijn zeg, tis jullie van harte gegund :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:37

JA!!!!! Ben Pret meteen om haar hals gaan hangen en die snapte er vast helemaal niks van maar is wel gewend dat baas soms rare dingen doet dus die heeft gewoon haar hoofd op mijn schouder gelegd zoals ze altijd doet! :D :D

En inderdaad, erg knap veulen! :)