Mijn hengst heefd een vreemde/verkeerde merrie gedekt, wat n

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mijn hengst heefd een vreemde/verkeerde merrie gedekt, wat n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:10

Als zij er niet mee zit, zou ik er ook niet mee zitten. Ik zou wel voor goede afrastering zorgen en lint alleen is dus niet genoeg, zal dus hout moeten worden en zo dat ze er niet overheen kan springen, dan nog schrikdraad ertussen.

Over dekgeld zou ik mij geen zorgen maken, zij wil het veulen, je hebt genoeg aangeboden. Wel zou ik afstand van die vrouw willen creëren en echt zorgen dat jullie afrastering met haar wei zo stevig is dat je er nooit meer last van zal hebben. Dat kost een paar centen, maar als je juridische problemen krijgt is dat veel duurder en slopender.

Estar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:17

Russel echt helemaal mee eens dit is ook precies wat ik bedoel.

Eelco schreef:
Estar schreef:
Sorry maar jij hebt het hier over een kooi, not me........
Ik scheer niet alle hengsten over 1 kam, zoals ik al zei uitzonderingen......

kooi was bij wijze van spreken. Maar je begrijp wel wat ik ermee bedoel.
En alle hengsten over een kam scheren doe je wel want.....een hengst achter draad kan volgens jou niet.
Jij ziet het liefst dus alle hengsten achter een stale hek van 2m hoog. Prima jou mening.

Grappig......hoe jij probeert woorden in mijn mond te leggen. Terwijl het tegenovergestelde waar is.
Jij meent dat ik alle hengsten over 1 kam scheer, terwijl jij er dus blijkbaar vanuit gaat, omdat jouw hengst achter een draadje blijft staan, alle hengsten dat dus wel zullen doen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:42

En weer scheer je alles over één kam, alle Shetjes stuiteren terug bij draad.....? Heel veel Shetjes zijn juist meesters in uitbreken, heb ik hier ook gehad, vreselijk was dat. Die geven juist vaak niets om draad.
Mijn hengst is geen Shet. Geen grote hengst, maar groot en sterk genoeg om evt. door een omheining te gaan. Maar hij doet het niet. En als iemand anders zijn paard door míjn omheining gaat (die dus deugdelijk is voor mijn paarden) ben ik niet aansprakelijk.

Ergens vind ik wel dat het niet helemaal eerlijk is als er een veulen van zou komen. Maar ik denk dat ik niet de moeite zou nemen daar iets van gedaan te krijgen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:18

mijn hengst staat ook de hele dag in de wei achter alleen maar draad,staat wel stroom op,maar hij heeft zoveel respect voor het draad dat ie niet eens in de buurt komt..

nu hebben mijn buren een merrie,mocht deze uitbreken en bij mijn hengst in de wei gaan staan,en die wordt gedekt,en ze wil het veulen houden,dan betaald ze braaf dekgeld,en mijn gesloopte omheining Lachen

lijkt me toch wel erg logisch dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen dier(en),om deze op eigen terrein te houden.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:37

zooo heee, jij bent hier niet fout maar de merrie eigenaar.
Jij hebt gewoon overal rekening mee gehouden

Ik zou absoluut een schadevergoeding eisen voor alle reparaties en de veearts kosten voor je hengst en uiteraard een dekgeld bedrag.

Het betekend niet dat jouw hengst niet meer naar buiten zou kunnen hoor....gewoon consequent en streng duidelijk maken dat hij netjes moet blijven en dat er niks te dekken valt dab komt dat wel weer in het gareel hoor.
Mijn hengst staat ook heerlijk de hele dag buiten achter schrikdraad en heeft er respect voor. Er staan zelfs gewoon paarden in de aangrenzende weilanden, geen probleem.

succes...!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:00

Estar schreef:
Russel echt helemaal mee eens dit is ook precies wat ik bedoel.

Eelco schreef:

kooi was bij wijze van spreken. Maar je begrijp wel wat ik ermee bedoel.
En alle hengsten over een kam scheren doe je wel want.....een hengst achter draad kan volgens jou niet.
Jij ziet het liefst dus alle hengsten achter een stale hek van 2m hoog. Prima jou mening.

Grappig......hoe jij probeert woorden in mijn mond te leggen. Terwijl het tegenovergestelde waar is.
Jij meent dat ik alle hengsten over 1 kam scheer, terwijl jij er dus blijkbaar vanuit gaat, omdat jouw hengst achter een draadje blijft staan, alle hengsten dat dus wel zullen doen.

Dan wat wil je zeggen. Wat is voor jou deugdelijke omheining voor een hengst? Deze hengst stond achter 4 stroomdraden (wat niet hetzelfde is als lint). Dat is dus niet goed genoeg. Wat dan wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:02

Draad kan snel loslaten als er druk achter komt. Ik vind dat rubberband heel goed, maar dat is ontzettend duur. Maar daar komen ze niet snel doorheen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:07

Rubberband is juist gevaarlijk. Mochten ze eens gek doen (bijv een hengst die wel taalt naar merries en met zijn voorbeen slaat) dan kunnen ze erachter blijven hangen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 20:12

Vjestagirl schreef:
Rubberband is juist gevaarlijk. Mochten ze eens gek doen (bijv een hengst die wel taalt naar merries en met zijn voorbeen slaat) dan kunnen ze erachter blijven hangen.

Daarom heb ik gekozen voor 4 rijen schriklint. Ook heb ik hier een hengst die niet de wei in kan, omdat hij wel taalt naar andere merries. Maar Blade wist nog niet eens eens wat het was. Nu is het anders , ja nu kan ik hem niet meer op de wei zetten, omdat hij nu weet hoe het zit.
En ja er staat wel degelijk stroom op.
Voor de duidelijkheid Estar de merrie is uitgebroken door verschillende afrasteringen gegaan, om bij mijn hengst te komen. En zolang een hengst zich gedraagd oftewel gezegt hij reageerd niet op andere merries dan mag hij gerust op de wei, en laat ik hem niet de hel dag in de stal staan. Voor de andere hengst heb ik een weitje van een boer verderop in de straat voor 2 a 3 uur per dag tot mijn beschikking, waar hij dan op mag. Maar Blade de hengst in kwestie wist nog niet dat hij hengst was, en nu weet hij dat, en ben wel zo slim om hem dan juist nier meer in onze wei te zetten.
En niet alle hengsten zijn het zelfde. Zo heb ik ook nog Johannes Die zelfs dit jaar gedekt heefd, en toch onze wei op kan terwijl de merries er naast staan, ookal zijn die hengstig, zal hij niet door het draad gaan, daar durf ik mn handen voor in het vuur te leggen.
Maar helaas zijn er mensen die zien hengsten als grote geile gestoorde dieren die alles slopen en ten alle tijde uitbreken. Maar gelukkig zegt mijn ervaring en ook anderen dat dat niet altijd zo hoef te zijn.........

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:20

ik ben érg benieuwd wat Floortje hiervan gaat zeggen... ik heb wel een vermoeden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:21

@ estar, ik had tot vorige week ook een hengst, die ook netjes achter de draad bleef, en nee dat was geen shetlander (lekker kleinerend) maar een haf x draver, hij is 1 keer door het draad gegaan, maar de merries om hem heen zijn ook wel eens door het draad gegaan..
zij wist dat haar merrie hengstig was, én dat de TS een hengst heeft, háár merrie is door de omheining gegaan, haar merrie heeft de hengst opgezocht, niet andersom, moet TS dan elke dag vragen of de merries hengstig zijn, en of haar hengst naar buiten kan omdat hij hengst is, terwijl hij niets verkeerd doet? dit is een beetje de zaken omdraaien, de eigenaar van de merrie had haar omheining in orde moeten hebben, TS had dat blijkbaar, want haar hengst is niet uitgebroken.. en dan nog, een merrie die echt door het dolle is, die laat zich niet stoppen door een draad
nogmaals, het zijn niet altijd de hengsten die schuld hebben, ook niet de merries, maar de eigenaars.. en in dit geval de eigenaar van de merrie..

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 07:27

@ estar
grappig dat je vind dat ik jou woorden in de mond wil leggen terwijl je zelf het volgende hebt geschreven:
Citaat:
Jij hebt een hengst, die zet je achter draad Verward . Als ik jouw buurvrouw was zou ik mijn merries dan niet eens buiten durven te zetten.
Hoezo alle hengsten over een kam scheren?

Zo naief als jij denk dat ik ben ben ik echt niet hoor:
Citaat:
omdat jouw hengst achter een draadje blijft staan, alle hengsten dat dus wel zullen doen

En ik weet donders goed dat er ook hengsten zijn die zich niet kunnen gedragen. En dit zijn vaak de hengsten die mensen kunnen herinneren door de problemen die ze geven. Zo krijgen de andere hengsten vaak gelijk een stempel.

En Niet alleen mijn hengst kan achter een stroomdraad netjes in de wei blijven staan hoor. Er zijn er genoeg die dat ook kunnen zonder de boel kapot te lopen.
En trouwens wie zegt dat mijn hengst achter 1 draadje stond. Ter informatie zijn het 3 draden waar stroom op staat.
En in mijn ogen als mensen het heben over draad of lint staat er meestal stroom op en zeker met een hengst.

Ik blijf bij mijn menig dat de eigenares van de merrie verantwoordelijk is voor de gemaakte schade maar ook moet betalen voor de dekking of een regeling moet treffen voor het veulen.

Estar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 07:56

Hallo allemaal,

Nou ik kan voor een groot deel met jullie meegaan. Nogmaals ik zeg ook niet dat de buurvrouw geen blaam treft.... haar merrie ging (letterlijk) door het lint Haha! en dus zal zij dit moeten vergoeden. Anders dan dat heb ik niet beweerd.
Echter: In mijn optiek is het zetten van een hengst achter draden wachten om problemen.

Vjestagirl schreef:

Ik denk dat een rubberband niet gevaarlijker is dan stroomdraden, stroomdraden kunnen behoorlijke snijwonden achterlaten door dat de ijzerdraden binnen in breken/scheuren. Rubber is van zichzelf niet scherp, en zal misschien nog een beetje meegeven.

[

Als ik de buurvrouw zou zijn, zou ik nu denken moet ik dan een houten omheining om mijn weiland gaan timmeren omdat mijn merrie zich misschien niet kan beheersen?? Zou ik niet eerlijk vinden.

Maar Kelly, kunnen jullie misschien niet samen naar een goede omheining opzoek gaan? Jij en je buurvrouw dan.... Eentje waarvan jullie beide denken dat dit nooit meer zal gebeuren...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 07:57

Om even de andere kant van het topic te belichten.

Die vrouw had moeten weten dat haar merrie zou gaan uitbreken? Dus merries breken ook uit als ze een hengst ruiken??

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:00

Estar schreef:
Als ik de buurvrouw zou zijn, zou ik nu denken moet ik dan een houten omheining om mijn weiland gaan timmeren omdat mijn merrie zich misschien niet kan beheersen??

Eh....ja?

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:01

Dit is echt ergerlijk zeg Boos!
Wij hebben het ook ooit meegemaakt, alleen kon die merrie dan wel door ALLE draden breken, behalve door de hengstenwei. Onze hengstenwei heeft stalen buizen van 2.20 hoog met daarvoor flink wat stroom. Het gaat bij ons wel over hengsten die dagelijks dekken. Tuurlijk is zo'n hoge omheining geen gezicht maar wel veilig, soms denken mensen dat je giraffen houdt of leeuwen Haha! . Maar toen ooit 1 van onze hengsten bijna een pony'tje dekte van amper 1.20 hoog was voor ons dus de maat vol en dan staat zo'n hek er best snel.

Nu ff over jouw verhaal...
Die vrouw kon uiteraard niet weten dat haar merrie zoiets ging doen. Ze wist misschien ook niet dat de hengst buiten liep. Tot hier toe heeft zij gelijk. Maar nu komt het: HAAR merrie sloopt alle omheiningen, dus daarvan ligt de verantwoordelijkheid wel DEGELIJK bij haar. Dat ze daardoor bij jouw hengst in de wei terecht komt is daarvan dus een gevolg, wederom > schuld bij haar. Hij dekt vervolgens de merrie (hopelijk wist ie nog niet alle 'kneepjes', maar het zou goed kunnen, het had ook gekund dat hij haar dekte langs haar hoofd bij wijze van spreken, omdat hij nog niet weet hoe het moet, maar waarschijnlijk was deze merrie ZO hengstig dat ze zichzelf geweldig leuk aanbood en met de juiste 'ingang' voor je hengst ging staan). Enfin, ook weer haar schuld dus.

Wat ik in dit geval het ergste vind is de onverschilligheid van mevrouw in kwestie en daarom reageer ik hier ook even, ik reageer bijna nooit in dit forum, maar met mijn hengstenachtergrond en mijn werk als advocate, vond ik mezelf best een 'ervaringsdeskundige'.

Heb je al eens bedacht wat u de gevlgen kunnen zijn? Ik bedoel, buiten het feit dat hij nu dus niet meer zorgeloos op de weide kan, kan je hengst ook een en ander oplopen aan ziektes, denk bijvoorbeeld eens aan CEM. Mevrouw moet wel degelijk wakker geschud worden als je het mij vraagt. Ze kan er niets aan doen maar ze is en blijft verantwoordelijk voor de daden van haar beest, welk beest dan ook.

Dus als je mijn advies wil (of niet, ik pen het hier toch gauw even neer):
Ga naar een advocaat!

Succes ermee verder! Ach gut

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:02

Ik vind dat je niet moet laten zitten.De kosten verhalen en misschien dat zij voor een stevigere omheining om haar eigen land kan zorgen?Ze is al een keer uitgebroken,wie weet gebeurt het volgend jaar weer.

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:03

He Estar

jij zei het volgende:
Citaat:
Als ik de buurvrouw zou zijn, zou ik nu denken moet ik dan een houten omheining om mijn weiland gaan timmeren omdat mijn merrie zich misschien niet kan beheersen?? Zou ik niet eerlijk vinden.

Aan de eene kant ben ik het met je eens dat dit niet geheel eerlijk is maar aan de andere kant ben jij als eigenaar verantwoordelijk voor een deugdelijke omheining voor jou eigen paarden. En als jij er dan een hebt die uitbreekt tja dat is dan eigenlijk pech... je zal hier dan wat aan moeten doen en niet het probleem verschuiven naar je buren.

Opzich is het een goede oplossing om gezamelijk een goede omheining te plaatsen tussen beide percelen om zo toekomstige problemen te voorkomen. tenslotte hebben beide partijen hier profeit van.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:07

Eelco, waarom is dat niet eerlijk? Als jij een paard hebt, heb je maar te zorgen dat hij/zij binnen de omheining blijft. Dat wordt toch ook van TS verwacht? Die mag geen hengst (die dus NIET ontsnapt) achter draden zetten, maar de buurvrouw mag wel een merrie (die dus WEL ontsnapt) achter diezelfde draden zetten? Omgekeerde wereld hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:07

Hoe weet je nu dat je merrie ontsnapt? Van hengsten kan je het vermoeden..

Ik ben het met Eelco eens, samen een houten tussen afrastering.

De volgende keer is de merrie zo geblesseerd door de draden dat het einde oefening is. Maar beter is het om samen te werken. De merrie op andere uren buiten dat de hengsten. Ik begrijp dat de hengsten maar een uur of 3 gaan en dan moet de buurvrouw zich aan die tijden houden. Dat kan makkelijk afgeregeld worden.

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:11

Diablo volgens mij interpreteer je mijn antwoord verkeerd.
heb je wel gelezen wat er staat:
als eigenaar ben je verantwoordelijk voor een deugdelijke omheining voor jou eigen paarden. En als jij er dan een hebt die uitbreekt tja dat is dan eigenlijk pech... je zal hier dan wat aan moeten doen en niet het probleem verschuiven naar je buren.

en ik opperde alleen een idee om samen een omheining te maken aangezien de kosten voor beide partijen zo lager blijven.
En volgens mij kan alleen een uitspraak van de rechter de buurvrouw met de uitbreek merrie verplichten om een houte omheining te zetten.
Laatst bijgewerkt door Eelco op 16-05-08 08:23, in het totaal 4 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:11

russel schreef:
Hoe weet je nu dat je merrie ontsnapt? Van hengsten kan je het vermoeden..

dat weet je misschien ook niet... maar bij deze dan wel.. en als dat idd zo gebeurd is, dan moet je als merrie-eigenaar wel je verantwoordelijkheid nemen en de schade vergoeden imo.
Het zou toch te gek voor woorden zijn dat TS haar paard niet meer buiten mag zetten, omdat die merrie helemaal gek wordt van de hengst? Dan is het toch écht het probleem van de merriehouder....
Het was nl de merrie die in het land van de hengst stond en niet andersom...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:15

Eelco schreef:
Diablo volgens mij interpreteer je mijn antwoord verkeerd.
heb je wel gelezen wat er staat:

Je zei dat je het ermee eens was dat het niet geheel eerlijk is, vandaar dat ik zo dacht.
Maar goed, we bedoelen dus hetzelfde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:16

Ja, nu wel. Maar van fokkers kan je verwachten dat die veel verstand van paarden en gedrag hebben, maar van een paardeneigenaar met een merrie? Ik ken er die hebben al jaren een paard, hebben er geen snars verstand van. Die zetten een merrie in de wei en hopen dat de Hengst niet uitbreekt, dat hun merrie dat zal kunnen doen, komt niet in hun hoofd op.

Trouwens heb ook weer wat geleerd Knipoog

Over de schadevergoeding, dat is een kwestie van fatsoen, daar moet ze zeker over praten, die draden en hulpstukken moet de buurvrouw wel voor haar kopen. Maar ik heb het ook een aantal keer meegemaakt, pony breekt uit stal en vreet snoepjes, appels en gooit ton met voer om, trekt hooi uitelkaar en pist er op. Is 3 keer gebeurd, de eigenaar van die ponyl lacht er om, vind zijn pony ludiek, maar een zak appels? Een sorry Hamer , deze nieuwe mentaliteit moet idd de kop ingedrukt worden.

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:16

he diablo,
no problemo Haha! ben persoonlijk een hengsten mens Knipoog

maar bij uitbreken van een paard: hengst of merrie is de eigenaar gewoon verantwoordelijk
Laatst bijgewerkt door Eelco op 16-05-08 08:27, in het totaal 3 keer bewerkt