[HK]Het Dikke Buiken Topic 2006/2007 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bacannie

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006/2007 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:10

@ TJolieke
Citaat:
Ik heb nog even een vraagje: Ik heb nog een andere merrie, niet drachtig, die heeft sinds Jolie hoogdrachtig is flink melk.
Ze heeft al drie veulens gehad en is in de jaren dat ze zelf geen veulen had altijd "mede moeder" geweest voor veulens van weidegenootjes.

Kan ik daar iemand mee helpen door haar aan te melden bij de moederloze veulencentrale of heeft dat geen zin.

Je zou de veulencentrale eens kunnen bellen om te vragen of zij er iets mee kunnen... je zou er iemand anders misschien heel blij mee kunnen maken.

@ eilander, sterkte met je merrie... heftig hoor om zoiets mee te moeten maken... ik hoop dat alles goedkomt.

Viola was zondag 320 dagen dus de levensvatbaargrens is inmiddels bereikt. Uier is ook al weer iets voller, ook na dagje weidegang dus er is vooruitgang! Voor alle mensen met een merrie overtijd.... sterkte! Dat alle veulentjes maar gauw geboren mogen worden!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:11

Jennyk Ik ging van 11 maanden uit, dus de datum van dekken maar dan een maand eerder. Maar goed, het blijft afwachten vooral nu het haar eerste is, dan weet je het toch niet he. Om mij heen zie ik allemaal merries die eerder bevallen, maarja Cap is natuurlijk weer anders en laat me wachten! Al zal het nu niet lang meer duren denk ik. (hoop ik)

Neonlight, is niet me eigen dierenarts dus om te verdienen zal ze het niet zeggen. Veulenprik is juist niet nodig, dat hoeft pas met 6 maanden omdat dan pas de antilichamen van de moeder (uit de biest) niet meer werken (voor die tijd enten heeft ook geen zin omdat de antilichamen van moeders dan de enting "wegvangen" en er dus geen reactie van het veulen zelf komt). In het geval dat het veulen weinig antilichamen in het bloed heeft (door een biest-probleem) kun je dus WEL eerder dan 6 maanden enten (want het wordt niet weggevangen), en dat is ook handig om te doen omdat anders je veulen een aantal maanden niet beschermd is tegen influenza en tetanus. En een wondje hebben ze zo opgelopen.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:12

Zo alweer een nieuw topic!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:12

Verward Een sticky??

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:14

regine schreef:
Jennyk Ik ging van 11 maanden uit, dus de datum van dekken maar dan een maand eerder. Maar goed, het blijft afwachten vooral nu het haar eerste is, dan weet je het toch niet he. Om mij heen zie ik allemaal merries die eerder bevallen, maarja Cap is natuurlijk weer anders en laat me wachten! Al zal het nu niet lang meer duren denk ik. (hoop ik)

Neonlight, is niet me eigen dierenarts dus om te verdienen zal ze het niet zeggen. Veulenprik is juist niet nodig, dat hoeft pas met 6 maanden omdat dan pas de antilichamen van de moeder (uit de biest) niet meer werken (voor die tijd enten heeft ook geen zin omdat de antilichamen van moeders dan de enting "wegvangen" en er dus geen reactie van het veulen zelf komt). In het geval dat het veulen weinig antilichamen in het bloed heeft (door een biest-probleem) kun je dus WEL eerder dan 6 maanden enten (want het wordt niet weggevangen), en dat is ook handig om te doen omdat anders je veulen een aantal maanden niet beschermd is tegen influenza en tetanus. En een wondje hebben ze zo opgelopen.

Maar een veulenprik is volgens mij geen gewone influenza/tetanus enting hoor. Ik weet niet precies wat er wel inzit.. Maar het is niet een normale enting als dat er aan volwassen paarden gegeven wordt.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:14

jeetje 47 merrie en 27 hengsten? Nog best een groot verschil zeg!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:15

oooh, als de merries straks maar niet op zijn Nagelbijten / Gniffelen

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:15

Het is een lichte antibiotica. Je moet inderdaad extra aangeven dat je ook voor tetanus wilt, dat is niet standaard.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:17

Ik haal van een website van de kliniek het volgende:

Een veulenspuit bevat antibiotica die het veulen zouden moeten behoeden voor allerhande infecties die na de geboorte kunnen optreden. Tegenwoordig leven we in een tijd waarin een verantwoord antibiotica­beleid op zijn plaats is. Alleen al om deze reden is het niet verstandig aan elk pasgeboren veulen antibiotica toe te dienen. Wat nog veel belangrijker is, is de eventuele schade die antibiotica kunnen toebrengen aan het veulen. Vooral als het om een gezond levenslustig veulen gaat, dat geen antibiotica nodig heeft!

Het belangrijkste “medicijn” dat een veulen kan krijgen na de geboorte is biest van de eigen moeder. In deze eerste melk van de merrie zit alles wat een pasgeboren veulen nodig heeft. De eerste twaalf uur na de geboorte is de dunne darm van het veulen doorlaatbaar voor antilichamen die zich met grote hoeveel­heden in de biest bevinden. Het is dus van levensbelang dat het veulen zo snel mogelijk na de geboorte gaat drinken. Als dit het geval is, is er geen reden om antibiotica toe te dienen.

Er moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldaan zijn :

De merrie moet altijd netjes geënt zijn. Zij moet 3 tot 1 maand voor de verwachte veulendatum voor de laatste maal geënt worden. Op deze manier bevindt zich in de biest de optimale hoeveelheid antilichamen om het veulen gezond te laten opgroeien. Tegelijkertijd kunt u de merrie ontwormen, hierdoor vermindert de kans op diarree bij het veulen tijdens de veulenhengstigheid.
Vervolgens is het belangrijk dat u niet helpt bij het doorscheuren van de navelstreng. In de meeste gevallen gaat dit het beste als er geen “hulp” wordt geboden. Wel is het van belang dat u het naveltje na het doorscheuren van de navelstreng desinfecteert met bijvoorbeeld voldoende Betadine jodium oplossing.
Indien de merrie voor de geboorte al veel biest verloren heeft, of als het veulen niet goed wil of kan drinken, is het raadzaam direct contact met de dierenarts op te nemen

Dus dat laatste... als er voor de geboorte al veel biest verloren is.... komt dus overeen met het advies wat ik heb gekregen.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:20

regine schreef:
Het is een lichte antibiotica. Je moet inderdaad extra aangeven dat je ook voor tetanus wilt, dat is niet standaard.

Ik heb net idd gelezen via google dat het een antibiotica is. Ik moet zeggen dat ik altijd een veulenprik gegeven heb. Ik heb me er nooit in verdiept dus geloofde het wel. Maar een gewone antibiotica lijkt me aardig nutteloos. De enige reden die ik daarvoor zou kunnen verzinnen is voor de navel, als daar bacterieen inkomen. Maar volgens een dierenarts site waar ik net op kijk is de antibiotica al uitgewerkt tegen de tijd dat de bacterieen het lichaam bereiken. Dan zie ik eigenlijk ook niet echt het nut ervan in.

Is je merrie goed geent tegen tetanus? Mijn merrie laat ook altijd dagen haar melk lopen, maar heb verder nooit last gehad ergens van met een van haar veulens.

Ik ga nog even verder googlen over dit onderwerp. Ja

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:23

zo ik meld me ook weer even..net de 2 ''grote'' gelongeerd en nu even rust...
bij hiba hing er een iets wittere druppel aan 1 tepeltje
de tepels lijken ook dikker en groter nu..
zal als k het niet vergeet nog even een foto er van maken..
mijn broer had voorspeld 2 mei..dus misschien vannacht hahaha
we zullen weer zien weer nieuwe kansen voor iedereen!

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:24

Citaat:
Een merrie maakt alleen gedurende de laatste 2 weken van de dracht colostrum = biest aan. Tijdens die periode worden antistoffen uit het bloed “gefilterd” naar de uier.

Dat zou betekenen dat de melk die ze verliezen tijdens de dracht wel biest is..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:25

Jij haalt toch echt de veulenprik met de influenza-enting door elkaar, influenza-enting is inderdaad niet voor de 6 maanden, veulenprik is nodig als het veulen te weinig antistoffen van de biest heeft binnen gekregen.
En ook al is het niet je eigen DA, dit klinkt me toch echt als snel verdienen, en juist zeker omdat het niet je eigen DA is. Mijn DA raadt juist de veulenprik af als de merrie goed melk geeft en het veulen snel en genoeg drinkt. Overigens, wij zijn aangesloten bij 2 praktijken, een Nederlandse en een Belgische, hebben niets met elkaar te maken maar zeggen wel precies hetzelfde. Maar als jij deze verhalen wilt geloven, ik houd je niet tegen, ik kan ook niet in je portemonnee kijken.

Edit, ik zie dat je al het een en ander van internet af hebt geplukt. Hier lees je dat het juist niet goed is om zomaar een veulenprik te geven (vandaar dat mijn DA het ook niet doet bij zijn eigen fokmerries). Ik zou als ik jou was nog maar eens navragen aan andere DA-en wanneer biest gemaakt wordt, dan hoor je wel dat jouw merrie nu geen biest verliest en dus een veulenprik onnodig is.

Bweeeh, weer een aantal reacties tussendoor,,,,,,,sorry als sommige dingen nu dubbel gezegd worden, maar heb geen zin om mijn bericht voor de 3de keer aan te passen. Knipoog

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:26

Nee normaal gesproken hoef je dus geen veulenprik te geven, maar als je merrie veel biest verliest voor de bevalling, (ze maken maar ong. 2 liter biest aan, daarna gewone melk) krijgt je veulen wel te weinig antilichamen binnen en is de veulenprik dus wel weer handig. Het is dus nog niet zo makkelijk allemaal. Omdat Cap nu al wel de melk heeft laten lopen geef ik voor de zekerheid wel de veulenprik met extra tetanus serum.
De melk die ze laat lopen is weldegelijk biest inderdaad!

Wel is het verstandig je merrie op de dag van de geboorte te ontwormen omdat 1 soort wormen via de melk naar het veulen wordt overgebracht, het veulen kun je het beste (vanwege diezelfde wormen) op 2 weken leeftijd voor het eerst ontwormen (GEEN equest gebruiken; dit kan voor een jong veulen gevaarlijk zijn!!) , en daarna vanaf 6-8 weken op een normaal schema ontwormen. Of ze met 6 dagen diarree krijgen hangt niet alleen van die wormen af, het is nog niet helemaal bekend waardoor die diarree veroorzaakt wordt.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:27

@neonlight, ik doe het inderdaad omdat Cap nu veel biest heeft laten lopen. Die dierenarts doet het zelf ook niet bij normale gang van zaken bij haar merries, maar adviseert het mij nu vanwege de verloren biest.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:30

ProudJustify schreef:
Zeg Maseike, hoe zit het met die bol, heb je al beeld? We zitten te wachten op die voorspellingen voor de beeb van Vinga Haha!

Bol heeft hoofdtpijn van de harde val Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:31

Toch ben ik ervan overtuigd dat de melk nog geen biest is. Kan nu niet opzoeken hoe het zit, zit op mijn werk. Maar mijn eigen DA heeft een merrie die standaard 2 weken melk laat lopen, deze melk bevat geen anti-stoffen en het veulen krijgt geen veulenprik. Omdat de merrie pas biest aanmaakt tijdens de bevalling.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:35

Neonlight schreef:
Toch ben ik ervan overtuigd dat de melk nog geen biest is. Kan nu niet opzoeken hoe het zit, zit op mijn werk. Maar mijn eigen DA heeft een merrie die standaard 2 weken melk laat lopen, deze melk bevat geen anti-stoffen en het veulen krijgt geen veulenprik. Omdat de merrie pas biest aanmaakt tijdens de bevalling.

De biest is ook geel en plakkerig.. En de melk die mijn merrie altijd laat stromen is echt heel wit en echt niet plakkerig. Dus dat is eigenlijk ookg een biest. Maar op internet hebben mensen het wel over dat het al de biest is voor de bevalling.. Vreemd. Ga nog even verder zoeken Knipoog

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:36

Ik ben er wel van overtuigd dat deze melk al biest is. Merries maken namelijk de eerste 2 liter biest aan en daarna "gewone" melk dus zonder de antilichamen. Cap heeft gelige dopjes op het uier en de melk is zeker plakkerig!
Het zou niet logisch zijn dat ze eerst gewone melk aanmaken, dan biest en dan weer normale melk, omdat het veulen de eerste 12 uur van zijn leven de antilichamen kan opnemen. Daarom maakt een merrie ook maar de eerste 2 liter biest aan, omdat het daarna niet meer door het veulen opgenomen wordt.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:39

regine schreef:
Ik ben er wel van overtuigd dat deze melk al biest is. Merries maken namelijk de eerste 2 liter biest aan en daarna "gewone" melk dus zonder de antilichamen. Cap heeft gelige dopjes op het uier en de melk is zeker plakkerig!
Het zou niet logisch zijn dat ze eerst gewone melk aanmaken, dan biest en dan weer normale melk, omdat het veulen de eerste 12 uur van zijn leven de antilichamen kan opnemen. Daarom maakt een merrie ook maar de eerste 2 liter biest aan, omdat het daarna niet meer door het veulen opgenomen wordt.

Maar die gelige dopjes, is dat niet gewoon hars ipv melk? Want hars is wel plakkerig natuurlijk bij mijn merrie.. Maar de melk niet meer.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:42

Mijn da zei tegen mij dat biest pas aangemaakt word tijdens de bevalling.

Mijn veulens krijgen altijd een veulen enting die word gegeven in de eerste 24 uur dat het veulen op de wereld is gezet.

Het lijkt mij ook heel erg stug dat het biest is, heb je een foto van je merrie waar die mogelijke biest op te zien is?

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:43

Daar ben ik dus niet zeker van, wat het is bedoel ik, ik dacht dat het opgedroogde melk was. Inmiddels zijn de dopjes gewoon wit en af en toe druppelt er dus gewoon melk langs.
Heb er geen foto van.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:44

Mijn merrie heb ik net uit de wei gehaald, ze heeft een half uurtje gelegen vanochtend al zei mijn moeder in de wei en ik ging net kijken en er kwam een beetje slijm uit. Haar uier is dik en er komt wat melk uit als je eraan zit, maar verder nog niet..., zal het snel komen denken jullie, of kan er ook slijm uitkomen als het nog lang duurt?!
Ik ben echt vet zenuwachtig....

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 15:12

Dreeke: Dat is een mijlpaal waar je niet op rekent, maar ja, ze kan maar beter wachten tot het veulen helemaal ‘af’ is toch?

Haha, de bol is weer van eigenaar verwisseld, ben benieuwd of het helpt (als ie het nog maar helder ziet na die knal… Haha! )

Evy: Net buikje, uierfoto doet het niet?

Pauk: Aishlyn is om op te vreten Lovers

Trutje en Proud smeden plannetjes Haha!

Billie: In meer zal ze ook geen zin meer hebben? Wandelen is toch ook fijn, toch beweging. Ik zeg ook altijd Loontje, tegen Wallona Lachen

Shirefan: Overdag zijn de veulens hier ook slomer, s avonds worden ze pas weer wat fitter. Duim voor hem dat ie snel op gaat knappen!

“Wat ze nu druppelt is nog geen biest, het wordt pas biest na de bevalling”, zo vertelde mijn DA het mij en hij fokt ook al jaren en jaren.’ Veulenprik’ krijgen de veulens hier alleen als ze er na de geboorte lang over gedaan hebben voor ze gingen drinken, dan krijgen ze idd te weinig antistoffen binnen.
Het veulen van vorig jaar ging pas na 2 uur drinken, die heeft volgens mij 2 prikjes gekregen, misschien was er dan wel 1 tegen tetanus? Dat leek mij namelijk ook de meest belangrijke.
Apart dat er dan twee tegenovergestelde visies zijn over wanneer er biest wordt gemaakt, dat lijkt me toch iets wat goed te onderzoeken is..

Regine: Hoe zien de druppels eruit? De eerste dagen dat ze druppelen zijn ze meestal doorzichtig en tegen het einde worden ze wit. Biest is volgens mij toch meer gelig?
Ze is nu 6 dagen overtijd? Het komt goed!

*zoekt … Max - Tamara… Max-Tamara… - kan het niet vinden*
Ik heb Max staan met Sophie en Sientje, in mei zonder specifieke datum. Zijn die wel bekend Max?

Amandake: gefeliciteerd met de mijlpaal! Dat het maar de een-na-laatste van deze dracht mag zijn Ja

Hiboune: witte druppels zijn goed en hoe sneller ze vallen hoe beter Haha! Kom maar baby-hiba, kom maar buiten spelen… Lachen

Kwaidie: Als er slijm met wat bloed uit komt kan het nog wel een paar dagen duren, maar geen week meer, bij Upona was het er toen binnen 2 dagen, bij Hes volgens mij ook. (Maar jij hebt het over helder slijm? *houdt slag om arm* Haha! )

Yep, we zijn een sticky geworden en op deel 1 zit netjes een slotje, leve gomir en apple OK dan!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 01-05-07 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 15:14

@Regina en Rest. Mij is verteld dat biest tijdens de bevalling wordt gemaakt. En mijn DA heeft afgeraden om mijn veulen een veulenprik of enting te geven. Want als alles goed is gegaan is dat eigenlijk nergens voor nodig.

@Kwaidie. Bij Lady kwam er 3 dagen ongeveer slijm uit haar vulva. Uiers is nooit helemaal vol geweest maar een dag voor dat het veulen er was had ze wel harsjes. (Toen na 24 uur kwam het veulen.)