Hét recept voor merrieveulens?!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

katrienh

Re: Hét recept voor merrieveulens?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:06

ik heb contact gehad met de schrijfster van het "filly-recipe":

Stukje uit de mail :
Citaat:
Funny how many folks laugh at my FILLY RECIPE, then others that swear by it!?!?!?!?! LOL I'll still use it, nobody will tell me any different!!! I even had a gal that worked with some professor at some college tell me that it wouldn't work, that the placental lining and on-and-on, that that little amount wouldn't make any difference, and couldn't possibly work, it was just a fluke that we got a few more fillies than colts!?!?!?!?!?! Well, I think 124 fillies to 14 colts is a bit more than a FLUKE!!!!!

Citaat:
En wat betreft appelazijn geven, ik heb wel eens gehoord dat dat helemaal niet zo goed is voor je paard. ( net als knoflook overigens, maar dat is een andere discussie ) Wat daar van waar is weet ik niet Knipoog

appelazijn zou hier goed voor zijn:

Een goede ondersteuning van de algehele weerstand en conditie. Door de bloedzuiverende eigenschappen wordt appelazijn ook veel gegeven in de strijd tegen vliegen en andere insecten. Schoon en zuiver bloed lijkt minder aantrekkelijk te zijn.
bron: paardendrogist.nl

of het echt zo is weet ik ook niet ....

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:25

En wat is schoon en zuiver bloed?[*]

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:33

bterlaan schreef:
Dit soort dingen kun je alleen geloven als je echt geen idee hebt, hoe een lichaam werkt. Als je denkt, door het voeren van zure dingen de pH in de uterus te beïnvloeden, vergeet het maar. De maag is van zichzelf al heel erg zuur (pH2) en daar heeft een beetje azijn geen invloed op. Dan komen de darmen met een pH van 7,35, die ook in de rest van het lichaam heerst. In het eerste stuk darm zal de pH misschien nog iets lager liggen door de komst van de maaginhoud. Verder heeft het lichaam een enorm goed uitgekiend evenwichtssysteem om de pH op 7,35 te houden (bv. met koolzuur in het bloed) en ook daar kan een beetje azijn niets aan veranderen.

Wat wel waar schijnt te zjin, is dat mannelijke spermacellen (die met de Y dus) sneller zwemmen en korter leven dan de vrouwelijke (met de X). Als je kort voor de ovulatie dekt, dan is de kans groter dat een Y-cel eerder bij het ei is. Als je dus de kansen op een merrieveulen wilt verhogen, dan moet je vroeg in de hengstigheid dekken en hopen dat genoeg spermacellen de tijd tot de ovulatie fit genoeg overleven om het ei te bevruchten. Daarbij helpt het natuurlijk, als je merrie en hengst kent en bv. weet of de merrie meestal grote of keine follikels maakt en of het sperma lang overleeft.
Alleen is dit natuurlijk elke keer iets verschillend en het blijft dus een gok. Bovendien spreken we hier over een KANS op een merrietje, er is geen absolute garantie.

En Frenia, sorry, maar je draait de zaken precies om Lachen Systematisch lang ovor de ovulatie dekken werkt echt in het voordeel van merrieveulens.

en had je wat verder gelezen, dan had je gezien dat me dat al duidelijk was gemaakt/geworden Tong uitsteken
Die kans waarover je het hebt is overigens nagenoeg verwaarloosbaar klein...

Was dit topic compleet vergeten, dus heb niet getest met appelazijn en Angel is inmiddels drachtig Clown

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:16

ik heb ook eens van een goede DA gehoord dat al die middeltjes niet goed zijn voor de paarden ...hij zei ook met dat knoflook we stoppen die paarden echt kilo's knoflook in de maag gedurende de zomer ...je wil niet weten wat dat allemaal met de ingewanden doet .. hij zie eet jij maar eens dagelijks grote hoeveelheden knoflook ..en dat geloof ik eigenlijk wel ..zo ook met appelazijn ,ik denk niet dat veel of langdurig gebruik goed kan zijn

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:29

Overdrijven is eigenlijk nooit een goed idee, volgens mij.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:58

Ik moet wel zeggen dat ik dit nogal grappig vind hahaha ik voer namelijk altijd appelazijn aan mijn drachtige merries en heb tot nu toe alleen nog maar merries gekregen Haha!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:04

Nou Nuage, dat moeten we hier ook maar eens gaan doen dan.
Mijn merrie's hebben tot nu toe 2 hengsten gebracht en één merrie (helaas dood). De vader van alle veulens is dezelfde hengst, en die heeft in al zijn nakomelingen (een stuk of 8/9) precies 2 hengstveulens gegeven. Juist ja, die 2 van ons Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:33

bterlaan schreef:
Dit soort dingen kun je alleen geloven als je echt geen idee hebt, hoe een lichaam werkt. Als je denkt, door het voeren van zure dingen de pH in de uterus te beïnvloeden, vergeet het maar. De maag is van zichzelf al heel erg zuur (pH2) en daar heeft een beetje azijn geen invloed op. Dan komen de darmen met een pH van 7,35, die ook in de rest van het lichaam heerst. In het eerste stuk darm zal de pH misschien nog iets lager liggen door de komst van de maaginhoud. Verder heeft het lichaam een enorm goed uitgekiend evenwichtssysteem om de pH op 7,35 te houden (bv. met koolzuur in het bloed) en ook daar kan een beetje azijn niets aan veranderen.

Vraag ik me toch nog af hoe het met cranberrysap werkt. Als je dat drinkt wordt je urine in je blaas ook zuurder, of zoiets, en dat helpt tegen blaasontsteking. Dus beinvloed je wel door iets te eten/drinken.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:39

[***] schreef:
Vraag ik me toch nog af hoe het met cranberrysap werkt. Als je dat drinkt wordt je urine in je blaas ook zuurder, of zoiets, en dat helpt tegen blaasontsteking. Dus beinvloed je wel door iets te eten/drinken.

Overigens heeft dat eerder te maken met de mannose (een soort suiker) in de cranberries dan met de vitamine C an sich. Je kunt dus beter mannose gebruiken, dit kun je in een reform-winkel wel krijgen. Als je zoiets eet of drinkt, dan komt het via je maag en je darmen in je bloed. In je nieren worden afvalstoffen uit je bloed gezuiverd en dat 'goedje' komt in je blaas terecht en dat plas je vervolgens weer uit. Vitamine C (en mannose kennelijk dus ook) wordt in je nieren dus uit je bloed gezuiverd en komen zo in je blaas terecht. Van een overdosis vitamine C wordt je urine licht zurig. Overigens is een consequente overdosis vitamine C niet goed voor je, je kunt er nierstenen van krijgen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:16

ik zelf heb gewoon tegen silke gezegt wat ik wilde hebben bij het insemineren....lol...een schimmelmerrie zo gezond als het maar kan en tada!!!!

weinig wetenschapplijk maar het heeft wel gewerkt. schanulluke is zo gezond als wat en het is een schimmelmerrie geworden...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:51

Gebruik Montgomery van de oude hoeve Knipoog . Vorig jaar 13 merries en 2 hengstjes, dit jaar tot nu toe 2 merries (waaronder mijn veulen).

Hij valt helaas niet in het fokdoel van de meeste mensen Knipoog.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:00

Mijn merrie is vannacht ook geïnsemineerd.. kreeg net telefoon van de hengstenhouder. Zoals ik het begreep is ze geïnsemineerd na de eisprong.. dus in theorie gaat het een hengstje worden (als ze drachtig gaat zijn)..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:48

katrienh schreef:
Mijn merrie is vannacht ook geïnsemineerd.. kreeg net telefoon van de hengstenhouder. Zoals ik het begreep is ze geïnsemineerd na de eisprong.. dus in theorie gaat het een hengstje worden (als ze drachtig gaat zijn)..

dat is een fabeltje Katrien ..bij Diepvries wordt er altijd gedekt na de eisprong daarom wordt er altijd om de zes uur gescand zij kunnen het zich niet veroorloven om meerdere malen te dekken dan zouden de rietjes heel erg duur uitkomen ...als ze om de zes uur scannen zijn ze nooit te laat !!
maar je geeft ook appelazijn dus welke theorie zal het nu halen

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:27

besita schreef:
dat is een fabeltje Katrien ..bij Diepvries wordt er altijd gedekt na de eisprong daarom wordt er altijd om de zes uur gescand zij kunnen het zich niet veroorloven om meerdere malen te dekken dan zouden de rietjes heel erg duur uitkomen ...als ze om de zes uur scannen zijn ze nooit te laat !!

Als de eisprong er zit aan te komen, dan lijkt me het risico op 'verloren rietjes' niet zo groot. Het is niet gemakkelijk om de eisprong te bepalen, maar sperma blijft meerdere dagen goed, iig langer dan een eicel goed blijft na de eisprong. Als je na de eisprong insemineert, komt er ook nog de tijd bij die de zaadcellen erover doen om tot bij het ei te geraken.
Maar ik snap je punt. Als ze vlug genoeg zien dat er een eisprong is geweest (wat het geval is als ze om de 4à6u scannen), dan kunnen ze dat ei nog 'redden' en pakt het nog.
Het zou in deze discussie wel handig zijn om te weten hoelang een eicel nog goed blijft na de eisprong; hoeveel dagen precies sperma goed blijft,...

over de mens:
De rijpe eicel 'springt' als het ware uit de eierstok en zweeft naar de eileider. Om de eicel heen zitten allemaal cellen die de eicel beschermen. De eicel wacht nu op de bevruchting... Soms zijn er al zaadcellen aanwezig in de eileider omdat je vóór de eisprong gevreeën hebt. De bevruchting zal dan snel plaats vinden. Duizenden zaadcellen waren al aan het wachten en grijpen hun kans als ze de eicel zien! Het kan ook zo zijn dat de eicel eerder in de eileider aanwezig is dan de zaadcellen. In dat geval wacht de eicel rustig af.

Onderstaand gaat over geitenKI, maar het principe is (misschien ?) hetzelfde.
Doordat diepvries-sperma een veel kortere tijd tot bevruchting in staat is dan vers sperma, moet de inseminatie zo kort mogelijk voor de eisprong plaatsvinden.

Weet jij of er bij jouw merries altijd na de eisprong is geïnsemineerd?

Citaat:
maar je geeft ook appelazijn dus welke theorie zal het nu halen

Ze heeft bij haar verblijf bij de hengstenhouder geen appelazijn gehad, dus dat gaat niet op. Volgens de beginpost van dit topic, krijgt ze ook veel te weinig dan. En het is ons doel ook niet om een merrieveulen proberen te krijgen.
En het andere 'fabeltje', gaat hier ook niet werken, het sperma is er ingegaan bij 1 eitje voor de eisprong, en bij 1 eitje na de eisprong. (waren 2 eitjes, kans op een tweeling dus). Dus als er eentje weggeknepen moet worden, of er heeft er zich maar een eitje ingenesteld, weet ik nog niet welk het is .. Lachen

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:38

sigrid1182 schreef:
Ik wil gesext sperma voor mn paard.....haha

16/05/2007 Hengst- of merrieveulen op bestelling

Normaal gesproken is de kans op een hengst- of merrieveulen vijftig procent. Dankzij de nieuwe techniek Flowcytometrie wordt het geslacht van jouw veulentje niet meer aan het toeval overgelaten. In de toekomst kun je zelf kiezen.

,,Het geslacht van elk zoogdier wordt bepaald door de geslachtschromosomen die in het sperma van het vaderdier zitten”, legt professor Detlef Rath uit. Hij is plaatsvervangend leider van het instituut voor dierfokkerij in Mariensee/Niedersachsen. Het onderscheid tussen een hengst en merrie is maar vier procent. Het mannelijke Y-chromosoom is namelijk iets kleiner dan het vrouwelijke X-chromosoom en heeft daarom wat minder DNA. Dankzij dit kleine verschil kun je het geslacht van het veulen al voor de bevruchting bepalen.

Werking
Het sorteren van de spermacellen gebeurt als volgt: aan het sperma voeg je een kleurstof toe dat het DNA in de cellen kleurt. Omdat Y (mannelijk) kleiner is dan X (vrouwelijk), neemt Y wat minder kleurstof op. Vervolgens bestraal je het gekleurde sperma met ultraviolet licht. “Hoe meer DNA een spermacel heeft, hoe sterker het fluorescentiesignaal”, zegt professor Rath. Wat feller licht uitstraalt is vrouwelijk, wat matter straalt is mannelijk. Hierna wordt het sperma elektrisch geladen. Hoe sterker de uitstraling van licht, hoe groter de statische lading van elke afzonderlijke cel. Na geleiding door een elektrostatisch veld scheiden de cellen zich dan in een X en in een Y-groep. Elk ‘twijfelgeval’ wordt uit de groepen gehaald, zodat de zekerheid binnen een groep boven de 90% ligt.

Nadelen
Aan de nieuwe techniek kleven nog wel wat nadelen. Het zorgvuldige uitsorteren kost veel tijd. Zelfs de snelste Flowzytometer kan niet meer dan 10 miljoen cellen per uur sorteren. Om een merrie te bevruchten zijn minstens 100 miljoen spermacellen nodig. Verder is de kwaliteit van gesekst sperma dankzij de sorteringshandelingen vaak wat minder dan normaal sperma. Koeien zijn overigens gemakkelijker te bevruchten met gesekst sperma, hiervoor zijn namelijk ‘maar’ 2 miljoen spermacellen nodig. Bij koeien wordt gesekst sperma dan ook al commercieel benut.

Experimenteel
De techniek bevindt zich nog in de experimentele fase. Een paardenfokker kan nu nog niet zijn gewenste merrieveulen bestellen. Het zal waarschijnlijk nog enkele jaren duren voordat het beschikbaar is in de praktijk. Momenteel wordt praktijkonderzoek gedaan aan de Universiteit van Sydney in Australië. Daar is het eerste veulen geboren waar bij de bevruchting gesekst sperma is gebruikt. Het is –zoals gewenst- een merrieveulen.

Kinderschoenen
In het instituut voor dierfokkerij in Mariensee/Niedersachsen wordt ook onderzoek gedaan naar het seksen van sperma van andere diersoorten, zoals buffels, dolfijnen, olifanten en neushoorns. Dit staat echter nog wel in de kinderschoenen. Het sperma uit de sorteermachine kan een uitkomst zijn bij het redden van bedreigde diersoorten, omdat vrouwelijke dieren een ras of soort veel sneller kunnen stabiliseren dan mannelijke dieren.

Bron: Cavallo (nr 1 2007)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:31

dat zou eigenlijk betekenen dat al wie met vers sperma insimineerd dus een MV krijgt want daar zit je altijd dat er geinsimineerd wordt voor de eisprong -op enkele uitzonderingen na dan ..-de keren dat ik met vers gedekt heb en voor de eisprong zijn het altijd hengsten geweest
ik denk niet dat je kan gaan vergelijken met mensen of geiten
diepvriessperma blijft amper 12 uur levend in de baarmoeder dus je moet gewoon net voor of net na de eisprong insimineren ...bij keros was het alleszins ovuleren dan insimineren ..daarom ook die gekke tijden van 2.00 s'nachts ed omdat je er echt heel kort moet opzitten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:33

Ach paar jaar wachten en je kan zelf kiezen, zoals hierboven al vermeld. Hier gaat wel weer een prijskaartje aan hangen denk ik.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:34

eicel blijft 6 uur goed
Dv sperma 12 uur

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:36

besita: het gaat alleen maar om een KANS normaal 50/50 en met zoiets verschuift dat, maar dan niet eens 51/49 ofzo, precieze percentage ben ik even kwijt...

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:50

besita schreef:
dat zou eigenlijk betekenen dat al wie met vers sperma insimineerd dus een MV krijgt want daar zit je altijd dat er geinsimineerd wordt voor de eisprong -op enkele uitzonderingen na dan ..

Bereiken de zaadcellen de eicel ook voor de eisprong? Indien ja, dan zitten de (mannelijke en vrouwelijke) zaadcellen daar al te wachten. Ze moeten zich dan nog enkel een weg banen naar de eicel. Hiervoor moeten ze door 2 lagen die door de eicel zitten: de zona pellucida en de corona radiata, en ik denk dat dan de sterkste wint, niet de snelste.
Ik denk dat de mannetjeszaadcellen wat betreft de snelheid, enkel hun voordeel halen in het traject dat ze moeten afleggen van baarmoedermond (einde vagina) -> baarmoeder -> eileider, waar het eitje zich bevindt.

Verder kan ik nog maar weinig bijdragen in de discussie denk ik. Vermits er ook (haast) geen wetenschappelijk bewijs voor handen is, blijft het dikwijls gissen. Het blijft dus een hengst- én een merrienaam zoeken per beeb Vork Clown

Citaat:
eicel blijft 6 uur goed
Dv sperma 12 uur

merci om het op te zoeken! Lachen

Het is me iig duidelijk dat het voor de hengstenhouders voordeliger is om met DV net na de ovulatie te insemineren Lachen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:11

had je net even op één moeten kijken ...er was een reportage op koppen over de belgische paarden en een heel stuk over zangersheide en hoe ze daar dekken .
heb ook nog wat zitten opzoeken overal (klinieken en Ki centra)zeggen dekken zo dicht mogelijk op de eisprong , het liefste net NA de eisprong dus ik denk dat je met diepvries het beste dekt net erna want het is moeilijk te veoorspellen op enkele uren wanneer het ei sprongt ...het is dus een tijdrovend werkje om zeker naar de eispong toe alle 4 à 6 uur te scannen ..heb het ook aan de DA gevraagd net ...je brengt je merrie naar het KI station er wordt gescand ..vanaf een ei van 3.5 à 4 cm en oedeem op de uturus wordt een spuit met chorulon toegediend -daar is mee bewezen dat de merrie dan tussen de 24 en 36 later mee ovuleert ... dan wordt er na 24 en 40 uur geinsimineerd
waarmee je dus hetzelfde resultaat krijgt als een merrie die tussen de 6 uur voor en 6 uur na de eispong insimineren alleen is het minder tijdrovend

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:13

verder ben ik het met je eens dat als het zo makkelijk was we allang een gat in de markt hadden gevonden Knipoog

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:29

Citaat:
had je net even op één moeten kijken ...er was een reportage op koppen over de belgische paarden en een heel stuk over zangersheide en hoe ze daar dekken .

Hmm jammer dat ik dit gemist heb.

Ahha dat van die chorulon wist ik niet, weer wat bijgeleerd Lachen

Citaat:
verder ben ik het met je eens dat als het zo makkelijk was we allang een gat in de markt hadden gevonden Knipoog

Idd Clown

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:44

bij Keros standaard Knipoog ( die spuit dan )

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 07:37

Bij natuurlijk dekken begin je als de merrie goed hengstig is en dat is toch wel een tijdje voor de eisprong. Als je vroeg ophoudt, moeten de spermacellen langer overleven tot de eisrpong en dat doen de wijfjes beter, dus meer kans op een merrieveulen. KANS inderdaad, geen garantie. Als je rond de eisprong dekt, dan zijn de snelste spermaceleln in het voordeel, de mannetjes dus. Met een hogere kans op een hengstje. Dat is het idee erachter. en dat werkt in principe ook voor KI. Maar de individuele verschillen zijn zo groot, dat het de vraag is, of je een verschil kunt meten. Ik ken een hengst, die veel hengstjes gaf en nu insemineren ze met sperma dat al een paar dagen oud is en het resultaat is inderdaad, dat er meer merrietjes zijn. Maar het probleem is, dat je de "nulproef" nooit kunt doen. Het kan ook best zijn, dat ook zonder die maatregelen er meer merrietjes zouden zijn geboren. Omdat het niet mogelijk is, deze, voor een correcte wetenschappelijke proef noodzakelijke, vergelijking te maken, blijft het gissen en moet je op basis van statistiek werken. Wat met de kleine aantallen veulens die we hebben, een twijfelachtige zaak is.
Er zijn merries die alleen dochters hebben. Dat kan liggen aan het interne milieu bij de merrie, dat het overleven van we vrouwelijke spermacellen bevordert. Omgekeerd zijn er ook merries die alleen zoons hebben. Datzelfde soort verschillen komt ook bij hengsten voor. Pas als je sperma kunt sexen, zoals bij de runderen gebeurt, dan kun je met enige zekerheid het geslacht van het veulen bepalen.