Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:07

Ivanka is altijd al een rustig paard van karakter, maar toen ze drachtig was, had ze er echt periodes tussen zitten, dat ze nóg rustiger was. En ook niet voor het been idd .
Maar vaak kwam ze dan ook weer vrij snel uit die "dip" .

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 11:57

Hier zijn ze ook heerlijk rustig, ik merk het bij de 3 jarigen heel goed

Vandaag was het weer eens tijd voor een 'grote beurt' voor een aantal pony's.
Enten en ontwormen stond op de agenda
Dus vanmorgen eerst Samson en Copper & Caio naar huis gehaald en daarna Macy & Myron, Kyra en Fleur. En opa Sepp stond nog op stal te wachten.
Ze waren allemaal erg braaf en dat terwijl zeker Kyra en Fleur amper halstermak zijn.
Op stal vonden deze twee het wel even spannend, ze staan het liefst samen in 1 box maar dat wil ik ze nu afleren anders wordt dat straks nog een heel gedoe met veulenen
Met het enten waren ze heel braaf en voordat ze weer terug naar de wei gingen, is overal nog even een wormenspuit in gegaan.
Is dat ook maar gebeurd
De DA heeft de pony's ook allemaal nog uitgebreid nagekeken en ze zien er allemaal super gezond uit.
Eind van de maand heb ik nog een groepje wat geent moet worden en dan moeten de veulens ook gechipt worden. Daarna is het alweer tijd voor het afspenen...

Ik wilde eigenlijk eens kijken of ik wat mooie foto's van Kyra en Fleur kon maken met showhalsters om enzo maar helaas was het hier alweer begonnen met regenen...
Wel balen want ik wil nog wat standfoto's voor op de website maken vóórdat de buiken dik worden.
Ze zien er nu al aardig bol uit maar ik vrees dat dat nog niet van een veulen is
Bij Macy hoop ik het eind september toch al wel te kunnen zien. Kan niet wachten tot het zover is

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:59

MarijeR, vanaf welke dag zie je meestal wat?
Mijn merrie is normaal altijd ontzettend slank. Nu zit ze erg goed in haar vel, het gras doet haar erg goed en ze heeft voor haar doen een pens... alsof ze 80 maanden drachtig is

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 12:12

Dat verschilt heel erg per merrie.
Maar tot zo'n 120 dagen zit de baarmoeder sowieso nog heel hoog in het lichaam van de merrie en pas na 120 dagen gaat deze wat zakken doordat het veulentje groter wordt en ook de hoeveelheid vruchtwater toeneemt.
Als ik naar mijn eigen merries kijk, zie ik bij een wat kortere merrie eerder dat de buik voller wordt dan bij een wat langgelijnde merrie.
Bij Macy op het vroegst rond de 5,5/6 maanden (ongeveer vanaf 170 dagen), bij Copper eigenlijk niet voor de 7e maand. Copper heeft meer lengte in haar lijf en heeft daardoor ook meer ruimte en het duurt dus langer voordat er wat uit gaat steken

Vorig jaar kon ik bij Macy zo rond dag 200 voor het eerst wat beweging voelen/zien.
Bij Copper was dat pas in de laatste weken...

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:15

Ow, dus tegen de tijd dat het eruit valt zal ik wat kunnen zien bij mijn merrie

Sommige mensen bij ons op stal riepen al dat ze dikker was door het veulen, maar dat lijkt mij erg sterk met 32 dagen.
Denk dat het ermee te maken heeft dat ze op verdomd veel voer stond, heel veel in het land om zoveel mogelijk zonlicht te krijgen, puur om de cyclus lekker op gang te houden om haar drachtig te krijgen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:17

Er is toch ook zo'n trucje die je vanaf een maand of 6-7 kan toepassen om te zien dat het veulen beweegt? Iets van met je vuist in de flank van de merrie duwen en als het veulen wakker is zou het daarop moeten reageren

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 12:33

Als je dat bij mijn merries doet rond die tijd van de dracht krijg je zeker wel reactie, maar niet van het veulen...
(eigenlijk tijdens de hele dracht en zelfs als ze niet drachtig zijn)

@Kleintje: Rond de 30 dagen is het vruchtje met al het vruchtwater enz. niet groter dan een citroen. Mijn DA heeft het altijd over een citroen, grote sinasappel of een meloen bij het opvoelen op verschillende momenten tijdens de dracht (hij had groenteman moeten worden ).
En een citroen diep binnen in het grote lichaam van een paard valt natuurlijk niet echt op
Wat ik wel bij sommige merries kan zien is dat ze al heel vroeg in de dracht wat voller worden in de flanken maar dat is altijd al voor het scannen, zo rond de 14 dagen. En dat trekt ook weer weg in de eerste paar weken daarna. Ik denk dat ze gewoon wat vocht vasthouden.
Zo kan ik bij 2 van mijn merries voor het scannen al zeggen of ze drachtig zijn of niet en dat heb ik tot nu toe nog altijd goed gehad. Maar bij anderen zie je helemaal niets.

Beide 3 jarigen hebben sinds een dag of 10 na het dekken vochtbulten voor het uier. Valt heel duidelijk op en het is wel grappig om te zien dat het uier zelf echt nog helemaal niets is (zelfs geen theezakjes ) maar voor het uier wel vocht zit.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:39

MarijeR schreef:
Beide 3 jarigen hebben sinds een dag of 10 na het dekken vochtbulten voor het uier. Valt heel duidelijk op en het is wel grappig om te zien dat het uier zelf echt nog helemaal niets is (zelfs geen theezakjes ) maar voor het uier wel vocht zit.

Vocht? Bij Fayette noem ik dat gewoon haar vetopslag
Toen ze namelijk tonnetje rond uit de opfok kwam was het gedeelte voor haar uier namelijk ook opgezwollen. Toen ze eenmaal een paar kilo kwijt was waren die bulten ook weg. Dat ze nu weer die bulten heeft is voor mij eigenlijk een teken dat mevrouw op het moment goed in haar reserves zit

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:55

Eliene was de eerste 3 maanden wat slomer. Het is over het algemeen al geen heet paard, je moet haar eerst even warm laten lopen en achter de broek aanzitten met overgangen enzo en dan gaat de motor draaien! Die eerste maanden was ze dus op zich wel werkwillig maar alles ging een paar tandjes langzamer zeg maar, heel rustig draven en galopperen, maar ze deed alles wel heel netjes op de eerste vraag van mij. Ik heb me daar toen ook maar bij neergelegd, leek me wel zo eerlijk.

Daarna heb ik zo'n 3 tot 4 maanden heerlijk met haar gereden (december t/m maart zeg maar), ze werd na een maand of 5 duidelijk boller en ik zat steeds breder (ze is al niet smal maar omdat ze veel bovenin droeg zat ik steeds meer in een split ) maar ze ging er lekker tegenaan. Changementen, appuyementen, travers, de hele rommel, heerlijk gewoon! En dus springen tot in de 7e maand. De ene dag wilde ze wat meer draven en de andere dag vond ze galopperen duidelijk prettiger dus daar paste ik me bij aan.

Naar het einde toe werd ze sneller vermoeid, ik stapte toen meer tussendoor, maar ook bij de paar hele warme dagen die we in het voorjaar hadden bleef ze lekker aan het werk. Wel ging het tempo die laatste maanden ook omlaag, net als in de eerste maanden eigenlijk.

De laatste 3 maanden werd ze veel "waakser", als we naar buiten gingen wilde ze niet graag (ver) van het terrein af kon ik merken en ze was erg schrikkerig. En dat heeft ze eigenlijk nooit gehad.

Helaas kreeg ze toen ze echt snel zwaarder werd (de laatste 3 maanden) last van hoefscheuren in haar achterhoeven. Die sprongen er spontaan aan de buitenkant in, niet van de kroonrand of onderkant af maar gewoon middenin, verticaal, en dan echt aan de buitenkant van de hoeven. Dat was puur van de extra kilo's. Omdat het van een scheurtje dat werd afgevlakt door m'n smid toch erge scheuren werden die gingen bloeden (zowel van hoorn dat in de kroonrand prikte, maar ook tussen de scheur uit omdat het zo breed werd) zijn er metalen plaatjes op geschroefd om de boel bij elkaar te houden, is de onderkant vrij gelegd en zijn haar achterijzers opgeleukt met een stuk tussen de takken zodat het ijzer rondliep; dit allemaal om de druk meer te verdelen. Het heeft geholpen, de scheuren werden weer smaller en gingen niet verder. Ik hield verder de kroonranden boven de scheuren extra zacht met vaseline. Ik heb toen nog wat kunnen draven en op het laatst veel stappen, ook buiten en zonder zadel in de bak, zonder dat er bloed te zien was. Ik had wat langer willen longeren aan het halster, maar omdat ze daar nogal eens jolig bij ging doen (deed ze vaker tijdens de dracht dan daarvoor trouwens) liet ik dat maar achterwege. Ze luistert wel naar je als je zegt dat ze rustig aan moet doen, maar 1 bokkesprong veroorzaakte alweer bloed uit die scheuren dus dat was niks.

Een week voordat Eliene naar m'n veearts ging zijn haar ijzers er onderuit gehaald, de plaatjes zitten er nog op. Die zullen er morgen, als de smid haar komt bekappen, ook afgehaald worden. De scheuren groeien er nu heel netjes uit.

Ik ben van plan, als ze weer drachtig wordt, om haar volgend voorjaar preventief op ronde ijzers achter te laten zetten om de druk zodoende alvast wat meer te verdelen.

Gelukkig is dat de enige klacht die ik kan melden rondom de dracht en dan valt het allemaal wel mee. Ze liep er ook absoluut niet kreupel op, maar ik viel bijna flauw toen ik dat bloed aan die hoef zag...

Eliene droeg vooral veel hoog aan de zijkanten en omdat ze zo lang is (Gelder hè?! ), leek ze eerder optisch korter dan dat ze een hangbuik had. Die is pas de laatste 3 weken echt enorm gezakt. En ze was al vrij snel weer strak, nog niet zoals vóór de dracht, maar zo zonder onder het zadel te lopen en mét lekker veel grazen valt het heel erg mee, ze is toch geen echte plumpudding meer.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik weet nog heel goed hoeveel vragen ik op m'n veearts afvuurde als ik haar weer eens zag voor een rhino-enting e.d. ... Ik hoop dat ik iemand hiermee kan helpen.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:11

Mijn nrps-merrie Candy is vandaag gescand, en ja ze is drachtig ! De uitgerekende datum is 9 juni 2006.
Zowel voor haar als voor mij het eerste veulen .

Foto van Candy (was nog voor de dekking):
Afbeelding

foto is gemaakt door Siempie

Voor foto's van de hengst (Sweet Forest Wizard van Ponymens):
http://www.forestpony.com/fotoalbum.html

Ik hoop op een koffievos roan veulen !

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:40

flettie, als je met je hand rondjes draait op de flank kun je idd beweging voelen.
Bij Ivanka was dit totaal niet het geval, ik denk dat ik het veulen in totaal een keer of 3 heb voelen bewegen, waarbij de eerste keer rond de 8 maanden. En dat was dan ook echt puur toeval, als ik een keer wat uit zag puilen.
Ik maakte me daar altijd erg druk om, was bang dat er niks in zat, omdat ik ook niks zag bewegen . Maar als ik kijk wat er nu rondloopt... een ubergezond, brutaal veulen .

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:51

Bij Eliene heb ik ook heel weinig zien bewegen. Rond maand 9 geloof ik (zou ik thuis even moeten nakijken, ik heb een heel dagboek bij elkaar getypt altijd handig als naslagwerk, je vergeet zoveel) zag ik voor het eerst iets bewegen, een beetje een golfbeweginkje zeg maar, niks heftigs, en de laatste weken vóór de bevalling zag je af en toe wat getrappel. Je merkte dan ook aan Eliene dat ze met haar staart zwiepte, een beetje geïrriteerd zeg maar. En op mijn handen werd er trouwens echt niet gereageerd hoor!

Ik dacht ook altijd dat je heel veel moest zien en ben blij dat mijn veearts me op dat gebied gerust kon stellen: dat je soms amper iets ziet en het veulen er gewoon prima uitkomt!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 15:51

flettie schreef:
MarijeR schreef:

Vocht? Bij Fayette noem ik dat gewoon haar vetopslag
Toen ze namelijk tonnetje rond uit de opfok kwam was het gedeelte voor haar uier namelijk ook opgezwollen. Toen ze eenmaal een paar kilo kwijt was waren die bulten ook weg. Dat ze nu weer die bulten heeft is voor mij eigenlijk een teken dat mevrouw op het moment goed in haar reserves zit

Ja bij de shet van de buren is het ook vet maar bij deze merries kwam het echt zo rond de 10e dag na het dekken en de merries zijn zo'n 3 weken na elkaar gedekt. Dus het zou wel heel erg toeval zijn dat beide merries 10 dagen na het dekken ineens veel aangekomen zijn.
Bij de niet gedekte 3 jarige die minstens net zo volslank ( ) is, zit er niets en bij een moddervette 2 jarige ook niet

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:58

Grappig Marije dat ze dat allebei hebben. Mss heb ik er overheen gelezen, maar is dat de eerste keer dat je zoiets typisch meemaakt na het dekken? Bij Eliene heb ik na de (ook natuurlijke) dekking niks gemerkt, alleen met rijden was ze dus minder vlot in tempo.

Later in de dracht werd ze trouwens wel meer dol op poetsen (vooral op die dikke buik!) en aandacht en af en toe ook op wat kroelen dan normaal (ze is vrij afstandelijk). Ik begreep dat dit vaker voorkomt.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 16:14

Ja dit was voor het eerst dat het mij opviel.

En mijn oude merries kunnen het dus de hele dracht weer niet hebben als je aan de buik zit!
De hals en schoft hebben eigelijk 2x per dag een uitgebreide massage nodig maar wijzen naar de buik is al voldoende om dreigend een achterbeentje op te tillen

En het valt me steeds meer op dat Fleur zo op haar moeder gaat lijken. Zowel qua uiterlijk als qua gedrag, ze doet precies dezelfde dingen die Macy ook doet als ze drachtig is. Echt geweldig om dat zo te zien.
Fleur is ook een vreselijk knuffelkont geworden en ze staat het liefst met haar bovenlip in mijn nek te friemelen terwijl ik haar schoft kriebel
Zo mag ze altijd wel drachtig zijn

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:23

Grappig is dat toch! Normaal vindt Eliene rossen bovenop geen probleem (hals, schoft, flanken, billen), maar de buik moet je altijd zachtjes borstelen. Maar de laatste 2 maanden vond ze lekker rossen op die buik (en eigenlijk overal wel, behalve d'r borst) echt geweldig! Ze hing met haar hals zelfs af en toe om mij heen, al friemelend in de lucht met die lip en soms ging ze zelfs aan mijn broek zitten pulleken zo van "ga door ga door". We hebben daar ook maar een foto van gemaakt, soort van bewijsmateriaal "zo kan het ook"!

En nu is harder borstelen daar nog steeds geen probleem. Ik mag ook altijd aan d'r uiers en in d'r liezen komen (met m'n hand of die liezen zachtjes borstelen), da's nooit een probleem. Maar die borst en dat hoofd... nee. Alhoewel... in d'r 10e maand had ze af en toe dagen dat d'r hoofd geweldig prettig was, ze hield 'um bijna op de grond zodat ik er goed bij kon. Ik vond dat heel makkelijk, maar helaas is dat maar een tijdelijke actie geweest, snik.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:26

Ivanka vond het heerlijk als ik over haar rug en schoft roste, hoe harder hoe beter! Een keer stond ik samen met een oom van mij haar te poetsen, hij aan de ene kan haar schoft en ik aan de andere kant.. Oei oei, Ivanka stond me echt een partij te genieten .
Vooral de laatste weken was Ivanka ontzettend aanhankelijk! Heel erg mooi om te merken is dat!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:44

Fayette is eigenlijk altijd wel knuffelig geweest en vind goede rosbeurten altijd zo heerlijk dat d'r ogen er van wegdraaien, ze haar hoofd helemaal schuin naar beneden gaat houden, haar bovenste lip spitst en tegen je aan gaat 'hangen.'
Het enige is: indien mogelijk is ze sinds ze drachtig is nog knuffeliger en aanhaliger geworden dan eerst Maar als mevrouw er genoeg van heeft loopt ze ook zo weer van je weg in het weiland.

Eliene schreef:
Ze hing met haar hals zelfs af en toe om mij heen, al friemelend in de lucht met die lip en soms ging ze zelfs aan mijn broek zitten pulleken zo van "ga door ga door"

Fayette geeft soms zelf aan waar ze jeuk heeft Dan raakt ze met haar neus een plekje aan op haar buik en kijk mij dan hoopvol aan dat ik dan daar maar ga krabben. Als ik dat niet doe trekt ze mijn aandacht, raakt dat plekje nog een keer aan en kijkt me aan met een blik: "Je snapt toch wel dat ik daar jeuk heb! Krab nou even!" En dan moet je vooral die kop van d'r eens zien als ik daadwerkelijk op dat plekje ga krabben nou mis ik een emoticonnetje dat daadwerkelijk goed verlekkerd kijkt

Trouwens, nog 1.5 week en dan mag Fayette weer haar best gaan doen op de keuring. We hopen dit jaar op een 1e premie na haar hoge 2e premie van vorig jaar Hopelijk is de ring dit jaar goed groot zodat ze tenminste kan gaan met die banaan en haar gangen beter kan tonen dan vorig jaar (te kleine ring en ze werd teveel in gehouden door de voorbrengers). Vanaf volgende week dinsdag moet ze in ieder geval elke dag door de wasstraat

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:19

Die van mij is niet slomer geworden nu ze drachtig is, maar wel iets liever in de omgang, ze is al van zichzelf erg makkelijk. Ik hoop juist dat ze wat rustiger wordt, ze is 19 maar af en toe gedraagt ze zich als een 2 jarige Ik zal vanavond ff kijken bij vocht bij dr uier heb r niet opgelet.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:29

Sum kan misschien 7 dagen drachtig zijn
Duimen!!!!

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:05

Ik heb er eigenlijk helemaal niet bij stil gestaan dat de dracht nu al invloed kan hebben op het gedrag van Vreya. Ik vind haar de laatste paard maanden ook erg sloom en lui, het liefst blijft ze gewoon de hele dag in het land staan eten, lekker saai dus Maar als ik haad dan eenmaal uit de wei heb gehaald en een flinke poetsbeurt heb gegeven gaat het al wat beter. En dan gaan we rijden, dan is het meestal eerst totaal niks, en later wordt ze warm en heeft ze door wat de bedoeling is Ik heb er echt geen moment aan gedacht dat die sloomheid van de dracht zou kunnen komen? Ze heeft ook nog wel een buikje, en ze schommelt nog steeds. Eigenlijk gedraagt ze zich hetzelfde als toen ze hoogdrachtig was. Misschien weet ze gewoon dondersgoed dat ze drachtig is en slooft ze zich bij voorbaat al liever niet uit Ik hoop in ieder geval dat dat nog wel even flink veranderd voordat er echt een buik komt!!
Ze is trouwens sowieso heel erg veranderd door haar eerste veulentje. Dat merk ik echt aan heel veel dingen! Vroeger stond ze altijd voor het draad te wachten, stond overal met de neus bovenop, echt een pittige fjord! Ze wou ook altijd naar andere paarden, altijd vrienden worden Maar nu moet ze er niets meer van hebben, altijd oren in de nek. Blijkbaar heeft ze toch iets 'beschermends' nu ze een veulentje heeft. Ook blijft ze liever op de achtergrond. Aan de ene kant heel leuk natuurlijk als ze drachtig is, maar de oude Vreya mis ik ook wel hoor! Gelukkig is ze aan het eind van haar dracht wel ontzettend lief en knuffelig Ook heb ik het idee dat Bijou toch best een grote last voor haar is, want als ik in het bos ben met haar alleen is ze o zo vrolijk en staan die oren constant naar voren! Zo wil ik het graag zien

Flettie: Wat lief dat ze je zo hoopvol aankijkt en met haar neus het plekje aanraakt waar ze jeuk heeft Vreya geniet ook wel van een poetsbeurt op stal, maar ze zal het nooit zelf aangeven volgens mij en ze houdt zich voornamelijk bezig met eten Tja.. Fjord he!

Marije: Wat handig dat je al voor de dracht kan zien of ze drachtig zijn of niet! Ik dacht dat je echt geen verschil kon zien aan de merrie de eerste maanden, maar dat kijk dus wel! En jammer dat je geen standfoto's kon maken van Kyra en Fleur, het is ook zulk klote-weer!

Eliene: Jij hebt ook al zo'n lieve aanhankelijke merrie zo te horen Ik hoop toch echt dat Vreya ook een beetje die richting op gaat

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:11

jaaaaaaaaa,er zijn al zo,n 5 merrie,s drachtig hier.
er moeten er nog 3 gescand worden.
de eerst volgende komt donderdag vrijdag of zaterdag.
dat moet nog gezien worden.
spannend!!!!!
een merrie is gedekt door de vader van mijn eigen pony en de zus van mijn eigen pony is ook gedekt.

word spannend.................!!!!!!!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 21:19

vrijalover schreef:
Marije: Wat handig dat je al voor de dracht kan zien of ze drachtig zijn of niet! Ik dacht dat je echt geen verschil kon zien aan de merrie de eerste maanden, maar dat kijk dus wel! En jammer dat je geen standfoto's kon maken van Kyra en Fleur, het is ook zulk stinkmodder-weer!

Ik ken een hengstenhouder die bijna bij iedere merrie na ruim een week kon zeggen of ze drachtig was, niet alleen bij zijn eigen merries maar ook bij gastmerries die daar alleen kwamen om gedekt te worden.
Ik heb wel eens gehad dat ik daar een merrie na een ruime week op ging halen en dat hij zei dat het wel goed was en dat ze volgens hem drachtig was.
Op 18 dagen laten scannen: leeg!
Dus wij de merrie weer terug brengen en hij begreep er niets van. Toen hij haar van de wagen zag komen zei hij meteen dat ze echt wel drachtig was.
Maar goed, hij zou haar wel schouwen en laten weten wanneer ze gedekt was.
Na een week belde hij op want ze was nog steeds niet hengstig en hij was er van overtuigd dat ze gewoon drachtig was. Of hij haar nog een keer mocht laten scannen?
Dat maar laten doen en ja hoor, drachtig was de 1e cyclus!
Kon ook niet anders volgens de hengstenhouder, hij had zelden een merrie gezien waarbij het zo duidelijk te zien was.
En idd... Macy is een merrie waar ik inmiddels zelf ook heel vroeg kan zien of ze drachtig is of niet...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:58

Marije, dat is "raar" dat hij dat zo ziet! Vooral dat hij het ook bij gastmerries kan zien ! Ziet hij dan dat ze dikker zijn of in het gedrag oid of wat?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 22:15

Heel ietsjes voller in de flank. Bij Macy is dat verschil de eerste weken best wel duidelijk, bij Copper iets minder. Bij Copper vind ik het wel moeilijker te zien omdat ik haar eigenlijk bijna niet niet-drachtig ken.
Maar bij Macy valt het iedere keer op en is het ook goed te vergelijken met de (vele) keren dat ze in het verleden niet drachtig werd na een dekking....