Wedstrijd: Wanneer gaat Ivanka bevallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sapphire

Re: Wedstrijd: Wanneer gaat Ivanka bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 15:20

vanacht rond 4uur een merrie

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 16:52

Ohhh wat super spannend! Sim had ook zo'n bloederig randje!
Maar helaas voor jou was dat een week of 2 voor de bevalling al...

Dat wil natuurlijk helemaal niks zeggen, ik hoop voor jou dat hij/zij snel komt!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 16:53

jeddah, bij Ivanka is het me ook al vaker opgevallen dat ze dit had. Is dus niet alleen iets van vandaag . Alleen vandaag zag ik het weer en vroeg ik me opeens af wat het zou zijn .

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 16:57

Kijk, dat klinkt nog voordeliger!! Ik heb ook geen idee wat het is, ik denk ook opgedroogd bloed van kleine geknapte adertjes door de druk van de naderende bevalling!

Wat mij bij Sim ook opviel was dat haar Urine veranderde (door hormonen?) het werdt dikker en rook sterker.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 17:00

Het valt mij ook op dat als ik uitmest, de ammoniak me echt toe komt gevlogen. Dat was voorheen ook nooit zo erg. Dus wie weet !!

Ik heb het vanmiddag aan Marije gevraagd, ik citeer:
MarijeR schreef:
De boel is daar nu goed doorbloed en als ze staat te schuren, kan er wel eens een beetje opgedroogd bloed zitten...

En het viel me vandaag ook op dat ze aan de zijkanten niet meer zo dik lijkt. Als ik erachter sta, puilt ze niet meer zo sterk uit naar links en/of rechts, het hangt wat meer naar onder lijkt wel..

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:10

zoiets sanne?

Afbeelding

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:13

FlairS schreef:
Aan de foto te zien zou het nog wel even kunnen duren.De banden zijn nog niet helemaal weg en die zullen toch echt weg moeten voor 't veulen eruit kan.Het beste kun je nu nog een foto plaatsen zodat we kunnen zien of ze al opgeschoten is.

Een goede graadmeter is haar staart:Kun je die optillen en zowat op haar rug leggen zonder tegendruk dan kun je het veulen snel verwachten.Het bloederige randje en de prutjes op haar tepels zeggen idd niets.Alleen aan de platen naast haar staart kun je iets aflezen.Haar staart ligt er dan als het ware op en naast haar staart is het heel slap.Pas als dan ook de druppels op haar tepels harsachtig zijn en zoet smaken komt het veulen er aan.Als dit allemaal nog niet het geval is zul je nog even geduld moeten hebben Daarom wilde ik nog graag en foto

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:43

FlairS schreef:
Alleen aan de platen naast haar staart kun je iets aflezen.Haar staart ligt er dan als het ware op en naast haar staart is het heel slap.
Pas als dan ook de druppels op haar tepels harsachtig zijn en zoet smaken komt het veulen er aan.

Zou je dit eens in Onstwedde willen komen uitleggen aan 2 merries?
En voor de zekerheid ook aan hun drachtige dochters?
Misschien heb ik daar volgend jaar wat aan

http://www.foalcam.net/film/MOV05131.MPG
4 dagen voor het veulenen bij een merrie die normaal gesproken netjes een paar uur van te voren kegelt of dat soms zelfs helemaal overslaat...
En zo heb ik er meer...

En ja, dan zijn de banden ook al los, achterbenen vallen er normaal gesproken zo'n 2 weken voor het veulenen al bijna vanaf

Pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:06

Hoi hoi,

Ik ben sinds een paar dagen lid en volg jullie gesprek al een paar dagen. Ik ben trouwens een vriendin van Mariska (Boldly en Dave).

Mijn paard, ze heet Passionelle, is namelijk 18 juli uitgerekend. Deze tips zijn toch erg handig. Weet ik meteen waar ik op moet letten. Passionelle is een bonte dochter van Samber en is gedekt door 00seven.

Veel sterkte die laatste dagen. Ik voel met je mee, ik weet hoe spannend het is. Succes!

Groetjes Sandra

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:34

Wanneer je niet meer kunt zien dat het veulen heel duidelijk links of rechts hangt, wanneer je erachter staat is het veulen ingedaald. Dan duurt het "meestal" nog een dag of 2, maar je hebt natuurlijk die uitzonderingen die er gerust een week van maken of waarbij het heel moeilijk te zien is. Zo kan ik het bij de frieze merries heel moeilijk zien, maar bij de KWPN'ers kan ik de klok er bijna op gelijk zetten. Het kegelen en de bloedrandjes zeggen idd meestal niet zoveel.

De slappe banden en de staart die erop ligt is wel een indicatie, maar mijn ervaring is dat dit ongeveer synchroon loopt met het indalen van het veulen. En het 'rustig zijn' kan ook stilte voor de storm zijn. Dus pas op! Het kan in een half uur gedaan zijn...

Maar ik moet natuurlijk ook nog even een gokje doen... Ik zeg morgennacht. Van de 12e op de 13e. (dus de 13e) en ik zeg een merrieveulen...

Maar ik moet toegeven dat ik vaak verkeerd raad wat het geslacht, kleur en aftekeningen betreft.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 20:36

Ik kan idd echt niet meer zien welke kant het veulen nu ligt. Ivanka is een rustig paard, maar nu is ze echt zo rustig, dat het me opvalt. En ze is toch zó aanhankelijk!

Vandaag liep ze weer op het erf en ik was in de schuur wat bezig, heel de tijd stond ze bij het hek naar me te 'huhuhu'-en. Doet ze normaal ook nooit...
En vanavond kwam er een vriendin kijken hoe dik ze was en toen kwam ze ook helemaal dichtbij mij staan, terwijl ze normaal gesproken dan niet zo dichtbij komt. Nieuwe mensen = eng .

Ik vertrouw haar voor geen meter meer!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:59

MarijeR schreef:
FlairS schreef:
Alleen aan de platen naast haar staart kun je iets aflezen.Haar staart ligt er dan als het ware op en naast haar staart is het heel slap.
Pas als dan ook de druppels op haar tepels harsachtig zijn en zoet smaken komt het veulen er aan.

Zou je dit eens in Onstwedde willen komen uitleggen aan 2 merries?
En voor de zekerheid ook aan hun drachtige dochters?
Misschien heb ik daar volgend jaar wat aan

http://www.foalcam.net/film/MOV05131.MPG
4 dagen voor het veulenen bij een merrie die normaal gesproken netjes een paar uur van te voren kegelt of dat soms zelfs helemaal overslaat...
En zo heb ik er meer...

En ja, dan zijn de banden ook al los, achterbenen vallen er normaal gesproken zo'n 2 weken voor het veulenen al bijna vanaf

Het scheelt waarschijnlijk ook of de merrie al eerder geveuld heeft.Mijn ervaringen met verschillende merrie's komen toch allemaal een beetje op hetzelfde neer.Zijn wel allemaal familie van elkaar;Heb nog nooit op een veulen hoeven wachten.Ze komen allemaal te vroeg (zelfs tot 18 dagen) en staan dan nog een paar uur melk te SPUITEN voor er ook maar iets geboren wordt.Mijn allereerste veulen dat geboren werd(inmiddels een oma van 23)diende zich aan doordat haar moeder mij in mijn arm beet.Dit had ze echt nog nooit gedaan.12 uur later was er een veulen.Net als bij vrouwen zullen er wel 1001 verhalen zijn over de bevallingen van merrie's.Blijft moeilijk gokken

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:29

Ach, na zo'n 15 verschillende merries van maiden tot 10e veulen en vaak meerdere veulens per merrie, heb ik het voorspellen maar opgegeven
Ik ken maar 1 merrie die het ieder jaar op dezelfde manier deed, minimaal 2 weken over staan en dan zonder ook maar enig uierontwikkeling het veulen eruit gooien
De rest had/heeft ieder jaar wel een ander truukje...

Dit jaar had ik hier een maiden staan en die deed het netjes, kegelen en 's nachts veulenen. Die merrie mag dus volgend jaar weer komen om te veulenen

Merries... Je weet pas zeker dat het veulen komt als er 2 pootjes uit steken

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 06:14

Dat is inderdaad een hele goede MarijeR!!
Ik denk dat Ivanka wel eerder gaat als Pol als ik het zo hoor Tinne, ik zie het veulen nog wel aan 1 kant meer uitsteken, maar haar uier (waarvan we net besloten hebben dat het niks zegt) groeit wel flink.
Heb gisteren haar staart helemaal gevlochten, misschien snapt ze de hint...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 10:05

Ik heb de staart van Ivanka nog niet ingevlochten. Ze staat zoveel te zwiepen met haar staart de hele tijd, is volgens mij niet fijn als ze zichzelf gaan slaan met een vlecht .

*zucht* Ivankaaa.. please... Baasje wil het WETENNNNN!!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:09

Pol haar uier was vanmorgen vollllll.
En zowaar zat de vlecht er nog in, het is wonderlijk, normaal weet ze vlechten er altijd uit te werken, maar blijkbaar zag ze in dat ik er niet voor niks een hele tijd mee bezig was (alles gewassen etc).
Pol heeft niet veel last van de vliegen, heb haar goed ingesprayt en dat werkt goed.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:56

Vlechten jullie de staarten in ?
Bandageren jullie de staartwortel ook ?
Wel lastig bij ons zit de stal naast de mestbult en het zit in de stal vol met vliegen
Kunnen ze ze dan wel goed weg meppen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:12

Ik heb Polly's staart helemaal ingevlochten, ik bandageer niet.
Zolang ze geen directe aanstalten maakt om te bevallen spuit ik haar in met veerust, dit gaat tot nu toe prima.
Wat ik ga doen als ze wel duidelijke aanstalten maakt.. waarschijnlijk zelf wegjagen ofzo.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:18

Ik gok erop dat het een merrie wordt

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 14:07

Geen uitpuilende buik meer:
Afbeelding
Ze draagt haar staart nu constant wat hoger:
Afbeelding
Kling;
Afbeelding

Van de uier heb ik geen foto. Ivanka was nogal naar het slaan naar de vliegen en ik wil mijn digi nog wel wat langer hebben .

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:06

Oeh ziet er goed uit Tinne!!!!
Het zal mij benieuwen wie er eerder gaat..

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:11

Dit was niet de afspraak Tinne, ik had gezegt zondag 10 juli!!! En waar is het merrie veulen nou?? Valt me een beetje tegen!!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 20:31

Tsja, ik wilde wel naar je luisteren hoor . Iemand anders dacht daar echter anders over... GRRRRRR!!

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:43

Hahaha je zult je wel lekker wanhopig voelen, ik weet wat je voelt, ik had dat toen ook zo erg, toen Saké op springen stond. Maar die is toen al vrij snel bevallen, ik geloof dat ik ongeveer 6 dagen echt in spanning zat. Omdat ze toen begon met harsen enzo. Maargoed ik wens je succes en gauw melden hoor als de kleine er is!!!

Gr. Melina

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:13

Wow,dat ziet er goed uit Tinne
Kom maar veulie!!