Het "Dikke" Buiken Topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 11:24

Overigens merk ik bij mijn merrie niet veel verschi qua omgang/gedragl, ze is niet aanhankelijker of bitchieër .... paar dagen geleden was ze wel een beetje sjaggie maar echt grote veranderingen zijn er niet.

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 11:31

De merrie's die ik verzorg daarvan was er eentje 4 dagen na inseminatie ongelooflijk aanhankelijk, terwijl ze anders helemaal niet graag heeft dat je haar aanraakt oid, maar toen wisten we nog niet zeker dat ze drachtig was. We dachten/hoopten van wel aan haar gedrag te zien.
En tot nu toe is ze nog steeds aanhankelijk en heel knuffelig.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 11:37

Toch is Macy voor haar doen niet uitzonderlijk vet op dit moment.
Ze is natuurlijk nooit echt slank of in sportconditie maar ze is veel vetter geweest.
Op dit moment voer ik ze niet eens meer bij. Was al begonnen met kuilgras maar toen ze er een stuk winterweide bij kregen waar nog flink gras op stond, ben ik met voeren maar even gestopt Bloos!
En in deze tijd van het jaar heb ik ze ook graag wat in (te) goede conditie want ze moeten hier de hele winter nog 24/7 buiten blijven.

Ik ben al helemaal gek op het vachtje wat nu lekker begint te groeien. Macy wordt straks echt een beertje
Zijn er trouwens nog meer merries die veel wintervacht op het uier hebben?
Dit is een foto van afgelopen voorjaar:
Afbeelding

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:26

Noor is nu 187 dagen drachtig, dus net over de 6 maanden heen.
En voor de all-over look aan foto's:

Noor 18 januari 2003 - hoogdrachtig - veulen kwam exact maand later!!
Afbeelding
Noor 31 augustus 2003 - niet drachtig, bijgetraind *ahum* en van het veulen af
Afbeelding

Toen een jaartje rust...om meer aan het werk te kunnen voor de kar en onder het zadel.

Vervolgens afgelopen maart weer laten dekken, nagerekend dat ze rond 30 maart net drachtig was.
Noor op 21 mei 04 - dik 52 (ca. 1 maand, 3 weken) dagen drachtig *niks dus*
Afbeelding
15 juli 04 - 107 dagen drachtig (ca. 3,5 maand)
Afbeelding
15 augustus 04 - 138 dagen drachtig (ca. 4,5 maand)
Afbeelding
16 sept 04 - 171 dagen drachtig (ca 5,5 maand)
Afbeelding

Ze begint nu de laatste paar weken echt een drachtigheidsbuik te vormen. De ene kant is puntiger dan de andere kant. Daarnaast keldert haar conditie helaas ook, dit ook mede doordat ik minder ben gaan rijden, omdat ik weer naar school moet. *maar daar hoop ik weer wat aan te gaan doen*

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 20:11

Hey Bella, jij hebt het leuk gedaan Haha! Vergelijkingsmateriaal genoeg iig Knipoog Ik vind haar idd al aardig vol lijken, zeker vergeleken met de eerdere foto's! Lekker buikje!

Loolapelooza jij hebt ook al een mooi buikje Lachen Is een goede manier van foto's maken, kan je echt al verschil zien. Ga ik ook maar eens doen Haha!

En Marije, wat heb jij Macy al dik!!! En dat op 23 wkn, Odess zit morgen op 21 weken, maar is nog lang niet zo dik!!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:30

Maar Macy is een uberfokmerrie Tong uitsteken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:31

Macy ziet er altijd uit of ze een skippybal heeft ingeslikt Wow!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:03

MarijeR schreef:
Macy ziet er altijd uit of ze een skippybal heeft ingeslikt Wow!

Je bedoelt dat Macy er NU zo uitziet Wow! ??!!! whoooo, dan heb ik niks gezegd over Pepsi Lachen ! Vergeleken met Macy heeft Pepsi een heel bescheiden hangpuntbuikje Bloos .

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:14

Deze foto is van afgelopen week ja Bloos

Zo iets moet het nog worden:
Afbeelding
(heb even geen andere foto bij de hand, hier is Meaghan dus onderweg naar buiten Knipoog)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:15

Dat valt nog mee als je bedenkt hoe zwaar ze nu al is ... kanonnen!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:21

Volgens de DA zit er maar 1 in, daar heb ik wel op laten controleren gelukkig.
Maar Macy is altijd erg vroeg met uitbuiken.
Vorig jaar was ze rond deze tijd ook nog eens moddervet en toen kon je haar echt bijna rollen Bloos!

Bij Copper zie je tot een paar weken voor het veulenen eigenlijk niets, een hangbuik van eerdere veulens maar weinig gevuld.
Pas nu ze voor het 4e jaar achtereen drachtig is, begin je wel iets sneller wat te zien.
2 jaar geleden heb ik haar op ruim 10 maanden nog op laten voelen omdat er van buiten echt niets te zien was.
Zelfs de DA twijfelde heel erg, tot hij even voelde, daar zat er eentje flink te trappen.
Er kwam 3 weken later een heel groot veulen uit Clown

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:32

Copper weet het dus goed te verstoppen Haha! . Bij Lee zag je vorige keer ook niet zo gek veel. Totdat ze haar 12e maand inging Scheve mond toen verloor ze zowat haar evenwicht als Shane begon te trappelen Bloos! .

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:36

Nou, ik heb vandaag die Pepsi van Mac eens mogen bekijken en tjonge! Toch al een aardige buik hoor Mac!! Ik ben echt benieuwd!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 10:37

jeddah schreef:
Nou, ik heb vandaag die Pepsi van Mac eens mogen bekijken en tjonge! Toch al een aardige buik hoor Mac!! Ik ben echt benieuwd!!

Anders ik wel Scheve mond ! Ik heb absoluut geen ervaring met jonge merries en Pepsi ken ik nog niet zo goed. Ze was natuurlijk al drachtig toen ik haar kocht en heb een geschatte datum meegekregen ... wel spannend allemaal!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 10:39

Marije ... hoe heb jij dat gedaan met de Webcam? Dat hebben wij vorig jaar nl. ook geprobeerd, maar we hadden niet genoeg licht in de stal dus dat werkte niet. Heb jij gewoon het licht aan 's nachts?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 10:46

Ik had idd het licht aan.
Met een klein lampje had ik genoeg zicht in huis op de camera maar voor beelden op internet had ik meer verlichting aan. Daar waren ze ook zo aan gewend hoor.
Voor komend seizoen heb ik camera's met echt goed nachtzicht. Een IR bereik van 10m als het echt donker is.
Maar ik wen de merries er wel altijd aan dat er een nachtlampje brandt. Dan hoef ik ook niet groot licht aan te doen als ik ze controleer.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 10:54

Mac schreef:
Anders ik wel Scheve mond ! Ik heb absoluut geen ervaring met jonge merries en Pepsi ken ik nog niet zo goed. Ze was natuurlijk al drachtig toen ik haar kocht en heb een geschatte datum meegekregen ... wel spannend allemaal!

Dat is altijd helemaal spannend die maidenmerries.
Mooi gezicht dat ze eerst heel verbaasd zijn van wat er achter hun ligt en dat ze daarna ineens helemaal moeder zijn en precies weten wat ze moeten doen Lovers

Ik laat komend seizoen waarschijnlijk 1 of 2 jonge merries dekken. Ze komen dan in de kudde met de hengst en de merries met veulens.
Daar leren ze dan echt al een hoop van qua omgang met veulens...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 11:13

MarijeR schreef:
Ik laat komend seizoen waarschijnlijk 1 of 2 jonge merries dekken. Ze komen dan in de kudde met de hengst en de merries met veulens.

Pepsi heeft dit voorjaar ook in een fokmerriekudde gelopen (is ook in de kudde gedekt), dus hopelijk heeft ze er iets van meegekregen ... tot nu toe gedraagt mijn oudste merrie Lee zich behoorlijk moederlijk tov Pepsi: ze schermt haar af voor andere paarden en waakt over haar als ze slaapt. Wel jammer dat Pepsi eerst uitgerekend is, anders had ze de kunst af kunnen kijken van Lee, de supermama Haha! .

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 11:49

MarijeR schreef:
Dat is altijd helemaal spannend die maidenmerries.
Mooi gezicht dat ze eerst heel verbaasd zijn van wat er achter hun ligt en dat ze daarna ineens helemaal moeder zijn en precies weten wat ze moeten doen Lovers

Ik vind het toch spannend zo een maidenmerrie, ik hoop dat Van er blijf mee weet ...
Maar ze heeft als samen gestaan met een veulen toen ze een jaar was dus íets zal ze er al wel van hebben opgestoken, toch? Haha!

Welke merries ga je laten dekken volgend jaar?

Zo zag mijn vorige merrie er trouwens uit toen ze op haar laatste dagen liep. Haha!
Afbeelding

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:13

Ook al zo'n mooie buik Haha!

Loolapelooza schreef:
Welke merries ga je laten dekken volgend jaar?

Ik heb nog geen idee.
Heb er volgend jaar 5 lopen die gedekt kunnen worden maar dat is me veel te veel...
Dat krijg je als je alleen maar merries fokt en alles aanhoudt Schijnheilig

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 17:55

Ik weet wel dat Odessa een goede moeder is, we vonden het dode veulen helemaal afgelikt en droog. Ook liep ze heel druk heen en weer, maar ze heeft niet op het veulen gestaan, terwijl de stal niet zo groot was en het veulen in de doorgang lag. Odess is geen maidenmerrie meer, maar zo voelt het wel een beetje. Ze heeft immers nog nooit een veulen aan de voet gehad en dat gun ik haar wel. Lachen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:06

Odess schreef:
we vonden het dode veulen helemaal afgelikt en droog.
Agossie Ach gut . Dan breekt je hart toch Verdrietig ...

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 18:25

Idd Verdrietig
Geloof me, mijn hart brak ook echt. Wij als leken Odess naar buiten gegooid bij het maatje in, en veulen in de kruiwagen gelegd. (Je vind de hond dan wat minder lief...) En nadat de veearts was geweest veulen direct afgevoerd. Je kon wel merken dat Odess een maidenmerrie was, ze miste niks. Maar de volgende keer (laat die niet komen!) zal ik Odess wel meer tijd geven om 'afscheid' te nemen. Ach gut

Maar ik gun madame (en mezelf ook) nu een gezond veulentje!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:42

Nou zeg wat een vreselijke ervaring! Daar moet ik ook niet aan denken, ik hoop ook voor jou en Odess dat het de volgende keer lekker gezonnd en wel is!

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:42

Odess schreef:
Idd Verdrietig
Geloof me, mijn hart brak ook echt. Wij als leken Odess naar buiten gegooid bij het maatje in, en veulen in de kruiwagen gelegd. (Je vind de hond dan wat minder lief...) En nadat de veearts was geweest veulen direct afgevoerd. Je kon wel merken dat Odess een maidenmerrie was, ze miste niks. Maar de volgende keer (laat die niet komen!) zal ik Odess wel meer tijd geven om 'afscheid' te nemen. Ach gut

Maar ik gun madame (en mezelf ook) nu een gezond veulentje!

Dat is inderdaad behoorlijk pech hebben! Ik had mijn vorige merrie (Sit this one out xx x keur v. Tolbert) als 11-jarige laten insemineren van Freestyle (Florestan x Parademarsch). Het zou haar eerste veulen worden, maar helaas werd het verworpen op ruim 8 maanden dus ik begrijp hoe je je gevoelt moet hebben. Maar zij miste ook niets, had denk ik niet door wat er precies gebeurde. De volgende dag was ze weer zo vrolijk als wat.
Hopelijk gaat het dit keer goed met je merrie.