[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:51

Caily ik let op een mix van alles eigenlijk, maar als een hengst nog geen oudere nakomelingen heeft let ik extra op sport (springen) prestaties in de directe moederlijn.
Bij oudere hengsten let ik meer op nakomelingen, ken er ook hengsten bij die zelf 1.60 sprongen en waarvan naar verhouding weinig op hoog niveau loopt. Die zou ik dan laten staan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:10

Ik kies ook regelmatig jonge hengsten. Die goed gekeurde hengsten lopen toch allemaal hun rondje wel, de ruiters zijn zo handig.. dus ik luister ook graag naar meningen van nakomelingen.
En dan is her de gok met een jong dier. Maar daar is de prijs natuurlijk ook wat meer naar. Al met al denk ik dat elke goed gekeurde hengst wel goed is van de stamboeken waarin ik zoek. Voornamelijk kwpn, bwp en misschien zelfs Zangersheide. Uiteindelijk zijn t er zoveel om uit te kiezen.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:25

Voor ons speelt prestatie zeker een rol. Maar laat een gewilde en goed presterende hengst absoluut staan als de bouw/karakter maar zozo is. Kom vaak uit bij wat jongere hengsten, maar de voorkeur is hier wel een hengst die al wat bewezen nakomelingen heeft, maar kan dus gerust een hengst zijn die wat minder bekend is/in de mode oid.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:55

Ik baseer mijn keuze op het genetisch profiel (dus een exterieur match), sport in de lijn, afstamming en karakter. Als laatste dan nog mijn persoonlijke voorkeur/mening...

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:47

suffie schreef:
Setteli schreef:
Mooie merrie Feanyth!

Mijn zusje heeft ook een veulen van Mr Right uit een merrie van 1.60 gefokt. Deze is inmiddels 3 en laatst aangewezen bij het NRPS. Hij is op 1.52 gemeten. Maar die merrie is volledig paard gefokt, ik heb er nog pony achter zitten. Dus ik heb goede hoop voor een D-pony. Maar je weet het nooit.

Is die van jouw zusje, hij is gaaf!
Komt Hero ook bij haar weg?

ja vind het ook een hele mooie pony! Ze heeft hem als veulen verkocht, maar volgt hem uiteraard nog wel.
Ja Hero is ook daar haar gefokt en nog in haar eigendom. Een zoon van Hero is ook aangewezen bij het NRPS (Next One ACB).

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:05

Ah leuk, al een 2022 topic! En ik zie een hoop bekenden voorbij komen!

Hier nog aan het wachten op de 2021 veulens, vandaag 314 en 295 dagen.

Maar het is in ieder geval de bedoeling om Nadjarah weer te dekken dit jaar, voor een veulentje voor mezelf (veulen waar ze nu drachtig van is is voor de vorige eigenaresse). Aleeyah weet ik nog niet. Daarnaast gaat een vriendin van mij misschien haar merrie laten dekken, die zou dan volgend jaar hier komen bevallen en het veulen komt hier dan opgroeien.

Nu nog in dubio welke hengst(en) het moet(en) worden. Ben vorig jaar een week naar Italië geweest, waar ik heel veel hengsten gezien heb en 1 heeft echt enorm indruk gemaakt. Maar van 1 van de andere hengsten heb ik na onze trip een aantal hele gave nakomelingen gezien en die hengst geeft misschien meer het type waar ik normaal op val. Dus nog even heel goed over nadenken.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:00

Bij de hengstenkeuze kijk ik eerst naar het genetisch profiel, of dat op de merrie past. Dan is karakter voor mij heel belangrijk en kijk ik voornamelijk wat nakomelingen doen. Als dat nog niet bekend is kijk ik naar sport en andere nakomelingen uit de moederlijn.

Ik denk dat ik uit mijn hengstenkeuze ben voor dit jaar. Maar wie weet wisselt het nog wel een keer voordat het april is en ik wil beginnen. :')
Wanneer beginnen jullie met dekken?

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:01

Wat een gave merries komen er voorbij. Mocht willen dat ik ook nog een echt warmbloed rijpaard had.. helaas zit dat er niet in kwa plek en money :(

Nog een dikke maand wachten totdat hij onze dames mag bespringen :+
Ondertussen trainen wij hard door voor de hengstenkeuring (27 maart).
Afbeelding

En de mommy’s to be :)
Afbeelding

Ik verwacht dat Maddy (zwartbont) als eerste gedekt mag worden aangezien zij als eerste hengstig moet worden nu

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:52

Nog niet helemaal er over uit of ik weer écht mee mag kletsen dit jaar maar ik kruip sowieso weer in de stille meelezer modus! :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:18

Wie hier zit een beetje in de pony's?

Ik zit te dubben om ons welshje misschien te dekken dit jaar. Ponytje om te houden dan. Onze meiden die nu op de Welsh rijden zijn 5. Als ze straks een jaar of 9 zijn gaan ze van haar af groeien. Als ik een iets groter maatje kan fokken dan kunnen ze tegen die tijd op die verder.

Nouja eigenlijk gewoon een beetje aan het rommelen met het idee.

Fleurtje is een Welsh pony van 1.22.
Ik wil dan het liefst een grote C (of kleine D als dat nog zou kunnen?) erop zetten.
Ze heeft al een aantal veulens gehad bij de vorige eigenaren. Ook van grotere hengsten.

Wat ik sowieso wil in een hengst is echt een super karakter en sterke bovenlijn. Dat staat bovenaan, als hij daarnaast een dubbel verdunning draagt is dat helemaal mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 01:02

Ik weet niet of je in de Welsh wilt blijven CP, maar dezelfde hengst als mij: FS Mr. Right? Heeft geen dubbele verdunning, wel een enkele

Ik laat Phoebe eerst testen op WFFS. Net aangevraagd bij Van Haeringen. Als ik die uitslag heb laat ik haar een keer scannen hoe de binnenkant eruit ziet. Mocht ze WFFS positief zijn, dan moet ik een andere hengst gaan kiezen. Maar ik gok dat ik half april/eind april wil beginnen met dekken

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 01:28

Setteli schreef:
Ik weet niet of je in de Welsh wilt blijven CP, maar dezelfde hengst als mij: FS Mr. Right? Heeft geen dubbele verdunning, wel een enkele

Ik laat Phoebe eerst testen op WFFS. Net aangevraagd bij Van Haeringen. Als ik die uitslag heb laat ik haar een keer scannen hoe de binnenkant eruit ziet. Mocht ze WFFS positief zijn, dan moet ik een andere hengst gaan kiezen. Maar ik gok dat ik half april/eind april wil beginnen met dekken

Nee ik ben niet stamboek of ras gebonden. Een goede correcte pony vind ik belangrijker. Of dat nu een Welsh, new forest of wat anders is.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 08:42

Ik ben er ook nog niet uit of ik gelijk de volgende cyclus na de veulenhengstigheid probeer te dekken of dat ik eentje over sla. Dit jaar een veulen op 2 maart en gelukkig net na de sneeuw, maar ja die sneeuw kan zo een week later komen en het veulen een week eerder. Aan de andere kant, als ik wacht en ze pakt niet de eerste twee keer dan kom je al weer aan een laat veulen.

Wat zijn jullie overwegingen?

Caily ik ben wel benieuwd naar het meningsverschil tussen jou en je vriendin over de hengstenkeuze.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:29

Ik zou ook eens kijken naar Mr. Right, CP. :j

Kleine D en geeft echt waanzinnig fijne nakomelingen, allemaal veel beweging en souplesse, hele makkelijke en fijne pony's, die ook nog eens goed in elkaar zitten. Of eens kijken naar een zoon van Mr. Right, hij heeft zo'n 40 goedgekeurde zonen (zegt ook wel wat over de kwaliteit denk ik). :))

Ga je waarschijnlijk een hele fijne kinderpony mee fokken en ook nog één die heel goed in de sport mee zou kunnen als jouw dochters dat zouden willen.

Heb mijn merrie nu ook drachtig van een zoon van Mr. Right, uit een Champion de Luxe merrie. Die heeft wel een dubbele verdunning (en met 145 ook wat groter dan Mr. Right zelf), maar is komend jaar niet beschikbaar helaas. Die zou verder ook goed in jouw plaatje kunnen passen denk ik.

Bij het NRPS is nu een Mr. Right aangewezen, weet alleen niet of hij ter dekking komt dit jaar. Komt uit dezelfde moeder als His Royal Badness en zijn moeder is een zus van de moeder van mijn merrie.

Daarom wil ik Mr. Right ook nog wel graag een keer zelf gebruiken op mijn merrie, maar als eerste veulen wilde ik eerst een iets grotere hengst, zodat het wel een mooie D maat wordt (aangezien vaak eerste veulens wat kleiner blijven). Mijn merrie zelf is groot (1,485m) en heeft heel erg veel massa en haar moederlijn fokt ook erg groot, dus daar wil ik niet elke grote D pony hengst op zetten, omdat ik wel echt in de D maat wil blijven. :))

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:03

@Janine: Dank. Al zijn alle drie de foto's van één en dezelfde merrie :D

@Setteli: Dank je wel! Spannend hoor. Ben benieuwd of het gaat lukken :)

@Yvk: Heb hem zeker gezien. Moet toegeven dat ik ontzettend ging twijfelen. Vind het een leuke luxe hengst. Mooie verbindingen door z'n lijf, fijn karakter, goede voeten etc. Denk dat hij niet voor niets is geprimeerd door het KWPN. Desondanks voor nu zelf voor For Ferrero zelf gekozen. Kans bestaat wel als het goed bevalt dat ik de volgende keer dus voor zijn zoon ga. Hij liet zich op de keuring ook erg goed zien.

@Caily: Denk dat ook erg af hangt van het doel waarmee je fokt. Zelf fok ik duidelijk dressuurgericht. Buitenom gezondheid (wat naar mijn mening bij elk fokdoel belangrijk is) kijk ik dus naar de combinatie prestaties van beide lijnen, voorkomen van te hoog inteeltpercentages, de genetische profielen en of de bloedlijnen al reeds positieve resultaten hebben gegeven. Natuurlijk zijn nog meer factoren zoals bijvoorbeeld karakter, maat en prijs :o

Ga in april starten. Heb geen idee hoe mijn huidige merrie pakt. Stalgenoot laat haar merrie ook dekken. Sinds kort staan ze regelmatig samen in de paddock en dat gaat mega goed. Super fijn als ze volgend jaar dan een veulen aan de voet hebben. Dan kunnen ze samen in één wei. Voor de kleintjes ook wel zo fijn en gezellig.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:42

Hahah ze leken verschillend excuus :+

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:54

Feanyt: De vos was niet geprimeerd, zat iets te weinig sport in de moederlijn. Die zwarte FF x Charmeur wel. Maar die vind ik een minder geschikte keuze voor Havanna. Mijn keuze is gevallen op de vos, FF x Osmium. Nu hopen dat hij z'n werk netjes doet tijdens het verrichtingsonderzoek haha.
Wel heel leuk als Fancy samen kan staan met nog een merrie en veulen. Is altijd zo'n leuk gezicht!

CP: ik ben helemaal niet thuis in de pony's, maar wel een ontzettend leuke merrie! Ik snap je plannen wel om alvast een "opvolger" te willen fokken daaruit.

Leuk dat er al zoveel geplaatst wordt hier. Ik heb er al helemaal zin in om te kunnen beginnen. :D

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:35

Yvk schreef:
Feanyt: De vos was niet geprimeerd, zat iets te weinig sport in de moederlijn. Die zwarte FF x Charmeur wel. Maar die vind ik een minder geschikte keuze voor Havanna. Mijn keuze is gevallen op de vos, FF x Osmium. Nu hopen dat hij z'n werk netjes doet tijdens het verrichtingsonderzoek haha.
Wel heel leuk als Fancy samen kan staan met nog een merrie en veulen. Is altijd zo'n leuk gezicht!

CP: ik ben helemaal niet thuis in de pony's, maar wel een ontzettend leuke merrie! Ik snap je plannen wel om alvast een "opvolger" te willen fokken daaruit.

Leuk dat er al zoveel geplaatst wordt hier. Ik heb er al helemaal zin in om te kunnen beginnen. :D

De FF x Osmium vond ik al een heel compleet paard. Groter dan die uit de Charmeur. Was ook al wat meer paard, maar dat komt ook doordat die een paar maanden ouder is. Rustig op stal en ook goed fundament.

Maar super leuk! Ben benieuwd!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:02

Veel bezig met hengstenkeuze dus, zijn er ook al effectief aan het dekken hier ?

Morgen voor de eerste keer met Ollie naar het dekstation.. echt wel spannend!

Ik heb hem inderdaad zelf gefokt, tis mijn favorietje hier :D :o

Afbeelding

JDVL27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:18

Ik meld me ook weer, ook in het 2019 en 2021 topic, leuk dat deze er al is! Even afwachten of er een merrie of hengst uitkomt mbt hengstenkeuze dit jaar. En meteen proberen bij de veulenhengstigheid, ze is einde van de maand uitgerekend, meestal iets overdragend, dus qua timing zou dat prima zijn. Benieuwd naar jullie combinaties!

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:07

Myrthee, haha dat ken ik met dat lijstje.... Al heb ik nu wel weer 2 hengsten geschrapt.

Mooi dier heb je Feanyth!

Mizzmontana, over het beginnen met dekken.... Ik moet zeggen dat ik niet een maand eerder begin, ook niet als ze moeilijker drachtig zou worden. Simpelweg omdat ik normaal gesproken die maand niet graag een veulen zou hebben dus nu daar ook niet op ga inzetten. En het is niet zo dat de 2e ronde nu per se meer kans geeft dan de 1e tenzij er de 1ste cyclus iets niet in orde is.

Caily, beetje van beide... Krijg nu een nakomeling van een jonge hengst, en er staan dit jaar ook weer een paar jonge hengsten op mijn lijst. Maar ik heb ook nog wel een aantal bewezen hengsten die ik graag op mijn merrie zou zetten. Daarom zou ik volgend jaar graag een embryo spoelen, maar dan moet ze dit jaar wel meteen drachtig zijn in haar veulenhengstigheid anders vind ik het allemaal te krap worden. Uiteindelijk vind ik de nakomelingen belangrijker dan de hengst zelf, aangezien je daarin terug kunt zien wat hij vererft. Sommige doen het zelf fenomenaal maar blijken dat maar matig door te geven en vice versa uiteraard.

Ik wacht vaak wel af tot de eerste jaargang van een hengst beschikbaar is omdat je daar ook al wel veel informatie vandaan kunt halen. Toch heb ik momenteel een hengst op m'n lijstje waarvan ik hoop dat hij dit voorjaar nog door het VO komt.

Yvk, welke is het geworden? Oh ik zie 't al de FF x Osmium. Snap je keuze, prachtig dier! :j

Heel benieuwd hoe hij 't gaat doen Tinniie! Hoe deed hij 't op de bok?

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:50

Hier worden de plannen toch veranderd ;( Ik hoor net dat de FF x Osmium niet dekt omdat hij in het voorjaar naar het verrichtingsonderzoek gaat. Op zich begrijpelijk, maar wel heeeeeel erg jammer. Hij heeft nog wel advies gegeven welke hengst hij zou kiezen op mijn merrie. Weer genoeg stof tot nadenken.. :')

Tinniie: Leuk dat je hem zelf gefokt hebt. Lijkt me heel speciaal.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:16

@Selente: Dank je wel. Erg blij met haar.

@Yvk: Ooh. Jammer. Welke adviseerde hij?

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:01

Feanyth schreef:

Als eerste de FF x Charmeur, maar daar twijfel ik zelf wel erg over. Peter vond hem het beste passen omdat hij heel luxe en hoogbenig is. Havanna wat kortbenig en niet zo luxe haha.
En anders Next level, de Jarville x Prestige. Vind ik wel een hele gave hengst. Zit alleen Jazz in de 3e lijn en bij Havanna natuurlijk in de 2e... Weet niet of ik daar op terug wil fokken.
FF is voor mij ook nog steeds een optie. Maar ik vind het nu wel echt heel lastig.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:20

Yvk schreef:
Feanyth schreef:

Als eerste de FF x Charmeur, maar daar twijfel ik zelf wel erg over. Peter vond hem het beste passen omdat hij heel luxe en hoogbenig is. Havanna wat kortbenig en niet zo luxe haha.
En anders Next level, de Jarville x Prestige. Vind ik wel een hele gave hengst. Zit alleen Jazz in de 3e lijn en bij Havanna natuurlijk in de 2e... Weet niet of ik daar op terug wil fokken.
FF is voor mij ook nog steeds een optie. Maar ik vind het nu wel echt heel lastig.

Ben zelf erg gecharmeerd van de FF x Charmeur. Sjiek diertje en heerlijk lopen. Zeker hoogbenig. Snap wel dat Peter roept om hem te gebruiken in combinatie met Havanna.

De Jarville vindt ik ook echt een hele aparte. Ben benieuwd hoe zijn eerste jaargang gaat zijn ook. Kan mij wel voorstellen dat je wat terughoudend ben doordat Jazz wat kort in de lijn zit.
Zelf fok ik met FF terug op Sandro Hit, maar die zit dusdanig ver weg in de lijnen dat ik mij daar niet zo'n zorgen op maak.

Denk dat beide hengsten passen bij merries die veel body hebben en ook bij de wat klassiekere merries. Wat ik ook fijn vind is dat ze een goed/gezond fundament hebben.