[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:51

Ik wist zelfs niet dat een waterhoofd erfelijk was. Weer wat bijgeleerd.

Fijn dat je merrie nu toch kan moederen over een veulentje :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:06

Onze merrie had haar ei nog zitten. Het was ook maar weinig gegroeid, dus even afwachten maar ik vermoed geen dracht op deze cyclus. Veearts heeft het ei af gespoten, vandaag nog wel een keer insemineren dus..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:12

Ik meld me hier ook! Twee merries die we gaan dekken dit jaar.

D-pony merrie (v. Anjershof Rocky x Kyra ox), Z2 dressuur, Z SGW en M springen. Ze heeft ooit al eens eerder een veulentje gehad.
Afbeelding
Afbeelding

Zij gaat zeer waarschijnlijk gedekt worden door Cosmopolitan (of we moeten nog een betere hengst tegen komen):
Afbeelding
Afbeelding

En mijn KWPN merrie (v.keur prok v. Jazz x keur pref prest v. Uniform, uit de directe moederlijn van Houston, Fellini en Dark president).
Afbeelding
Afbeelding

Gaat gedekt worden door de KWPN hengst Guardian!
Afbeelding
Afbeelding

Beide rond midden/eind april voor de eerste keer.

Wat naar Kabayo, sterkte met het verlies van het veulentje! Hopelijk kunnen ze Handsome testen en is hij geen drager!

fokfanaat

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:16

wat leuk Quir,ik verwacht dit jaar weer een guardiannetje

de schimmel is dat toch elite (keur en prok)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:19

Oh dat is leuk! Vorig jaar had je toch ook al zo'n gave Guardian?

Nee ze is voorlopig keur (v.keur, lui haha), maar als t goed gaat dit jaar sport predikaat er op en dan is ze inderdaad Elite sport. :)

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:23

Vulvina: hopelijk toch nog drachtig van de eerste keer dan :)
Welkom Quir!

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:25

Vulina Ik hoop dat jij dit jaar wat meer geluk mag hebben. Vind het ook leuk om je combinaties te zien, leer ik ook weer wat van :D Hoewel ik steeds meer leer wbt verbeteren en de ideale combi maken, vind ik het toch altijd wel ontzettend lastig := Vind het knap dat jij dat zo voor al je merries beoordeelt :j
En verbouwingsplannen, gaaf!! Klinkt goed, dat je voller dan vol zit, is toch een teken dat je wat goed doet, en dat lijkt mij een ontzettend mooi compliment voor jezelf!
En ik denk inderdaad dat frisse buitenlucht en zon wel degelijk invloed heeft. Die van ons staan 24/7 buiten op een paddock paradise met schuilstal, maar de schuilstal wordt eigenlijk nooit gebruikt....

Fokfanaat Spannend, de eerste merrie bij de HH, ik duim voor je dat het direct pakt :j

Pretty Spannnend dus nog even of je misschien nog een merrie drachtig hebt voor dit jaar, zou een leuke verrassing zijn, een extra veulentje op de weide :D En natuurlijk een merrie he!
En fijn, een tegenstrijdige merrie :') het is toch wat he, met die dieren :P Gelukkig ben je vroeg begonnen, dus moest het deze cyclus niet lukken, heb je natuurlijk nog alle tijd :)

Fotsy En Evelyne ook weer aanwezig dit jaar *\o/* Super leuk!! En wat een rete gave hengst heb je dit jaar uitgekozen, ik ben ontzettend benieuwd wat daar uit komt rollen, kan niet anders als een prachtig diertje worden toch?
Laat je Elsa dit jaar leeg?
Leuke kleurkansen ook voor Flo :D

Murosch Wat leuk dat jij er dit jaar ook weer bij bent. Hopelijk kan het veulentje van Suzie volgend jaar de pijn een beetje verzachten, dat je van Helga geen veulentje meer kunt krijgen. Ik duim voor je dat alles verloopt zoals het hoort :j
Leuke hengst die je evt wil gebruiken :) Je krijgt iig een mooi lijstje kleurkansen erbij :D Wij hebben sinds Augustus ook een kleine maat hengstje, maar wel NSPS en hopelijk kunnen wij hem ook voor de HK aanbieden volgend jaar :)

Mijnlieverd Ik raak altijd verward als mensen in het topic je ML noemen, dan denk ik huh?? hebben ze het tegen mij? haha :P Vind dat jij zulke super gave paarden hebt :j En wat leuk dat Biscuit voor het eerst weer gedekt gaat worden, ik duim voor je dat het pakt :j En gave hengst voor Biscuit en Hope <3
En Biscuit is inmiddels geinsemineerd dus, ik duim voor je!!

Kimsel94 Welkom!! Mooie merrie en gave hengst, succes en ik duim met je mee dat alles goed gaat!

P_Tries Wat een heerlijk merrietje heb je <3 en leuke hengst heb je uitgekozen :j Succes 10 april, maar dat gaat vast helemaal goed komen!!
En wat fijn dat het hengstje het zo goed gedaan heeft.

Daisyjazz :wave: Leuk dat jij er ook weer bij bent dit jaar :D Ik heb echt een zwak voor ijsco's :o Zo aandoenlijk en in de winter met die wollige vachten <3 Prachtige merrie's heb je, en vooral Halla :j Mooie combi's, daar komt vast wat moois uit!

Granoek Leuk dat je er ook weer bij bent! Heel verleidelijk die veulentjes van jullie, mijn vriend wil er al zo lang eentje :o Maar wij hebben er op het moment het weiland niet voor, volgensmij heb je dan binnen no time het weiland omgeploegd, of valt dat mee? Succes met het insemineren/dekken!
En gave eerste combi :j

AndreaFrans1 Leuk dat je volgt! Krijg jij ook wat drachtig dit jaar?

Al_Zawraa Voor jou extra spannend dus of de dames wel of niet drachtig worden deze cyclus! Ik duim voor je, heb je inmiddels als een plan B mocht het toch niet op tijd lukken?
'Mijn' HH stuurt meestal ook 2 buisjes op, mocht er genoeg zijn. Dit blijft een bepaalde tijd goed als je het op een rollenbank bewaard heb ik begrepen, anders heb je er niets aan.

Suffie Jij er ook weer bij *\o/* Gezellig! Nog een Cassanova veulentje zou natuurlijk extra extra leuk zijn <<)
Wij hebben vanaf dit voorjaar ook een klein gemengd opfok clubje als alles goed loopt, dus mocht je nog wat zoeken ;) Jammer he, dat er altijd keuzes gemaakt moeten worden....

Sjintoo Welkom! Combinatie is eens wat anders als anders, ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen :)

Venthe Jij ook welkom! Mooie combi en fijn dat je merrie al drachtig gescand is!! Nu hopen dat het blijft zitten natuurlijk :j

Tinniie Jij er ook weer bij, leuk :D En wat goed dat Jade en Satinka binnenkort weer geinsemineerd kunnen worden, ik duim voor je :j En gave combi's weer, ben ontzettend benieuwd! *\o/*

BBD Welkom. Wordt je merrie geinsemineerd of natuurlijk gedekt? Hier wordt mijn merrie bij de dierenarts ong 4 km verderop geinsemineerd. Ik denk dat het vooral aan de hengstenhouder ligt hoe lang je merrie weg blijft. Sommigen laten ze met 18 dagen namelijk eerst scannen op dracht.

Kabayo Ik wil jou vooral veel sterkte wensen en een hart onder de riem steken. Wat moet jij door een hell zijn gegaan, maar wat ontzettend mooi dat Lady alsnog moeder kan zijn op deze manier. Ik hoop van harte dat de HH zijn hengst wil testen voor je, en dat je volgend jaar alsnog kunt gaan genieten van je eigen veulentje :(:)

Quir Jij ook welkom, en mooie combi! Welk stamboek gaat het pony veulen krijgen?
En ook een mooie combi voor je KWPN merrie, en ik duim ook voor jou dat alles goed gaat!

Zo, weer bijgelezen :D

Myrthe was gisteren kneiterhengstig, zoals we al verwacht hadden. Zij heeft echt een hele mooie regelmatige cyclus. Maar zoals ik al dacht ben ik nog steeds ziek en moeten we toch een cyclus overslaan. Balen, maargoed. Zit ergens wel te twijfelen om haar weg te brengen en het uit handen te geven, maar heb het er toch wel moeilijk mee om mijn meisje evt weg te brengen..... :o Twijfels twijfels en nog eens twijfels dus...

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:40

Vanmorgen is ze weer gescand bij van Uytert en er is een follikel aan het ontwikkelen op de eierstok! :) Nog eventjes afwachten dus tot het groot genoeg is gegroeid om eraf te komen! :D :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:57

Welkom Quir!

Oei hoe moeten we dat nu doen,ML1 en ML2?? En wie wordt wie? :')

Spijtig dat je nog te ziek bent. Eventueel zou je ze naar een inseminatiestation kunnen brengen,maar ik snap wel dat je ae liever thuis hebt.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:18

Milan: Ik ga Falke ook thuis houden om te insemineren, maar als je gezondheid het niet toelaat is het mss idd het beste om haar naar een inseminatiestation te brengen.
Ik twijfel alleen nu wat ik ga doen met de bevalling....haar ook thuis houden of wegbrengen. Van de stalbaas zou ze dan op een speciaal weitje mogen en mag ik mijn tentje er dan op slaan....maar ik weet het niet goed. Ik ken zelf nl. niks van bevallingen.

Spannend Kimsel :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:57

Sjintoo, dankjewel! Is het mogelijk om haar ergens te zetten voor de bevalling waar ze veel ervaring hebben en dat je daar ook blijft om te leren? Eventueel ook met andere merries. Dan kan je het mee maken, maar heb je toch een back-up van iemand die ervaring heeft. Zo heb ik het ook meegemaakt, geleerd en ervaring op gedaan namelijk.

Milan_Lover, dankjewel! Welk stamboek het pony veulen gaat krijgen ben ik nog niet over uit. Ik denk NRPS of Zweedse rijpony of Duitse rijpony. Zweedse zou t makkelijkste zijn met keuringen en zo.
Met de paarden blijven we in ieder geval bij het kwpn, pony's nog even kijken.

Balen dat je ziek bent! Op zich zou een cyclus wachten nog wel prima gaan, wordt ze makkelijk drachtig? Anders zou je haar inderdaad weg kunnen brengen, snap wel dat je haar liever thuis houdt.

Kimsel94, spannend! Door welke hengst ga je haar laten dekken? Ik kan t zo snel niet terug vinden.

Pretty, dankjewel!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:04

Quir, zoiets hoop ik inderdaad te vinden.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:20

Quir, door In Style(Eye Catcher x Lorentin l! Zie reactie pagina 2 ook met foto's van mijn merrie

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:26

Op zich wordt ze makkelijk drachtig, vorig jaar van de 2e inseminatie, maar is ze het met zo'n 4 mnd verloren.
Natuurlijk zou een cyclus wachten niet zo'n probleem zijn, maar ik weet dus niet of ik dan al wel weer beter ben, of nog erger, wellicht geopereerd moet worden... Vandaar de twijfels, maargoed, daar komen we vast wel uit :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:36

Kimsel94 schreef:
Quir, door In Style(Eye Catcher x Lorentin l! Zie reactie pagina 2 ook met foto's van mijn merrie

Dat is een gave hengst! Ga zo meteen even terug zoeken. :))

Milan_lover schreef:
Op zich wordt ze makkelijk drachtig, vorig jaar van de 2e inseminatie, maar is ze het met zo'n 4 mnd verloren.
Natuurlijk zou een cyclus wachten niet zo'n probleem zijn, maar ik weet dus niet of ik dan al wel weer beter ben, of nog erger, wellicht geopereerd moet worden... Vandaar de twijfels, maargoed, daar komen we vast wel uit :)

Dat begrijp ik helemaal! Vorig jaar 12 hersenoperaties (en ook operaties in de rug (7) en 13 in de buik) gehad, dus ik heb mijn merrie weg gebracht bij hengstenhouder waar ik paar jaar terug gewerkt heb (om te veulenen en opnieuw te insemineren, helaas leeg gebleven). Dit jaar gaan we gewoon verder met de operaties, mijn kwpn merrie staat in nl bij een vriendin om te trainen en insemineren. Mijn twee pony's staan wel thuis bij mij in Zweden, maar ze kunnen ook beide weg gebracht worden (een wordt door jaar gedekt, de ander niet en ze kunnen daar ook geinsemineerd worden, etc).

Dus ik begrijp je twijfels heel erg goed, helaas!

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:46

Quir schreef:
Dat is een gave hengst! Ga zo meteen even terug zoeken. :))

Ja hij is echt geweldig! Echt een gaaf paard en zo enorm lief! Toen ik bij van Uytert was even kennis met hem gemaakt en ik was helemaal verliefd nu maar hopen dat ze snel drachtig wordt!

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:18

Welkom Quir!

Milan_Lover, owh haha dat is verwarrend idd :D.
Thanks dat je vindt dat ik zulke gave paarden heb! :o
Wat klote dat je nog steeds ziek bent..Hopelijk volgende cyclus meteen raak dan :).
Ah zie nu dat je je daar niet echt zorgen om maakt, maar meer of je zelf dan wel weer beter bent..klote joh..hopelijk ben je dan wel weer beter..

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:37

Ah Kabayo.. wat sneu! Sterkte met het verlies, gelukkig gaat het met je merrie goed, en is het pleegveulen nu een mammie rijker. Super dat dit gelukt is.

Zo zie je maar weer dat iedereen het op zn eigen manier doet, en dat vind ik juist leuk. Zoveel mensen zoveel meningen.
Ik heb Djessy nu voor de 2e keer voor de wagen gehad, doet ze geweldig. Vandaag nog 1 keer en dan mag ze op "vakantie".

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:02

Ik begin weer te twijfelen of ik Falke toch niet wegbreng naar een dekstation. Ik weet niet in hoeverre mijn dierenarts ervaring heeft met insemineren. En wss hoef ik me dan ook geen zorgen meer te maken over wanneer ik haar moet laten scannen en wanneer ik het sperma moet bestellen enz. (Jullie gaan het nog wel merken, ik ben een eeuwige twijfelaar :D :o )

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:10

Als mensen willen dekken met Arany hebben wij de ervaring dat bij mensen het thuis willen doen en de veearts is er niet zo ervaren mee, het meestal mis loopt.. Op een dekstation doet de DA bijna niks anders, dus die hebben toch ook meer die feeling he.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:13

Ok, dat wordt dus een belletje naar het dekstation :). Dank je wel Tinniie voor je reactie :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:14

Mijn merrie hadden we ook eens thuis laten insemineren,wat een gedoe,steeds terugkomen om te scannen omdat ze haar hengstigheid niet goed liet zien,en dan nog 2x niet raak uiteindelijk. We hebben ze toen naar het dekstation gebracht en toen was het meteen in één keer goed. En meteen nog een tweeling er afgeknepen ook.
De keer erop hebben we ze gewoon meteen naar daar gebracht en was ze ook weer meteen drachtig.
Haar eerste dracht stond ze ook op een (ander) dekstation en was ze ook meteen drachtig.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:28

Heb gebeld en ze gaat naar het dekstation tegen dat ze hengstig moet worden :) Ze blijft daar dan een paar daagjes.
Ze zit nu op het laatste van haar hengstigheid, wanneer breng ik haar dan best? Binnen 2 weekjes ongeveer? De hengstenhouder moet nl 48 u op voorhand weten wanneer de hengst moet springen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:52

48 uur? Wat lang! Ik bel 's ochtends en heb het 's middags...

Bij merries die niets tonen, scan ik elke week een keer. Vanaf dat er een ei ontwikkeld scannen we om de dag. Insemineren, en dan 36 uur later scannen of het ei er af is. Nog nooit problemen gehad. Ik heb vaak merries met veulens een die houd ik heel graag gewoon aan huis. Plus dat dit me goed bevalt en het aanzienlijk goedkoper is.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:55

Een merrie met een veulen zou ik zeker ook liefst thuis houden.
Toen was dat hier 100 euro voor een heel seizoen scannen/insemineren/tweeling afknijpen op het dekstation. Dat was nog in de goeie oude tijd denk ik :') ,maar echt goedkoper dan thuis doen.