pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:41

Hand onder de buik net voor de uier leggen daar kun je het beste beweging voelen. Mijn oepsje voelde we daar ook bewegen.

Muronia

Berichten: 19703
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 23:03

Mijn bijrijdster komt morgenochtend, dus ik ga haar even vragen om de poownie vast te houden, dan kan ik voelen. Ik ben heel benieuwd (zul je altijd net zien dat er niks te voelen valt he ;) )

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 08:34

Het zal wel een leuke verrassing zijn!! Helaas hier niet mogelijk met mijn ruintje :+ Had het erg leuk gevonden.
Ik heb weleens een twee geitjes gekocht voor de prijs van een :):)

Muronia

Berichten: 19703
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 12:30

Natuurlijk voelde ik helemaal niks he, onder haar buik :(. Ook bij de flanken gevoeld en daar twijfelde ik.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:35

Ik voelde het ook bijna nooit altijd lastig en vooral met zo vacht!
Alleen in voorjaarvacht zag ik duidelijk wanneer veulen zich bewoog.

Birdie60

Berichten: 8405
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:41

Je weet niet wanneer ze bij de hengst heeft gelopen?

Muronia

Berichten: 19703
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 14:18

Jawel, van 1 september 2015 tot 22 oktober 2016.. :)

Muronia

Berichten: 19703
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 23:35

Dit is ze van bovenaf nog eens, ik denk toch dat er iets in zit ook al voelde ik niks.

Afbeelding

Ik begin wel echt nieuwsgierig te worden. Zit ik straks wekenlang naar een spekbuik te gluren hahaha!

Majolen

Berichten: 1064
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:56

Ik denk toch dat je geduld moet hebben.. :)

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:57

Of je zit nog maanden naar deze buik te kijken of je ziet het straks echt ineens groeien hahaha
Leuk hoor!

sloffiee

Berichten: 2305
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:21

Spannend ik volg even :+

Wildgirl

Berichten: 11683
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:35

Hier meerdere jaren fokkerij ervaring bij mini's en shetlanders; ik denk dat jouw merrie drachtig is én al verder is dan menigeen kan vermoeden.
Ik zou persoonlijk wél asap laten checken want indien ze inderdaad draagt dan zou ik mijn voerbeleid gaan aanpassen.
Ze is op de rug en kont behoorlijk schraal en indien je een veulen krijgt in maart voordat het gras is gaan groeien en je moet haar dán hoog in het voer zetten ivm melk aanmaak dan heb je grote kans op problemen.
Merrie mag, indien ze dragend is nu, prima wat extra's hebben in de vorm van krachtvoer.

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:18

Ik denk het ook hoor, wanneer kwam de DA ook alweer?

hinte

Berichten: 89
Geregistreerd: 06-07-14
Woonplaats: Eck en Wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:26

Ik heb je topic ook gevolgd en heb bewondering voor je geduld.
Had al lang de da laten komen om zekerheid te hebben zou er helemaal gek van worden :o

Licor

Berichten: 2961
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:38

Wildgirl schreef:
Hier meerdere jaren fokkerij ervaring bij mini's en shetlanders; ik denk dat jouw merrie drachtig is én al verder is dan menigeen kan vermoeden.
Ik zou persoonlijk wél asap laten checken want indien ze inderdaad draagt dan zou ik mijn voerbeleid gaan aanpassen.
Ze is op de rug en kont behoorlijk schraal en indien je een veulen krijgt in maart voordat het gras is gaan groeien en je moet haar dán hoog in het voer zetten ivm melk aanmaak dan heb je grote kans op problemen.
Merrie mag, indien ze dragend is nu, prima wat extra's hebben in de vorm van krachtvoer.


Veulen in maart zal het niet worden want ze heeft pas 1 september bij de hengst gestaan.. ze zou dus een laat veulen krijgen.. geen vroeg..

Deze buik bestaat voor nu denk ik het meest uit haar en eten.. want ze zou normaal gezien maximaal pas 3 maanden drachtig zijn en dan is de buik gewoon nog niet zo dik.. desalniettemin kan het natuurlijk wel zijn dat er óók een veulen in zit..

Van mijn ruin kan ik denk ik dezelfde foto's maken als die hier staan en hij krijgt alleen hooi.. dus laten controleren zou ik geen slecht idee vinden.. maar aan deze buik te zien zou ik niet meteen zeggen dat ze drachtig is

jolandapinky

Berichten: 269
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: rhoon

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:41

september 2015 he :j

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:44

precies, 1 sept 2016 ;-) dus dat kan zeker

Mijn merrie krijgt een veulen in maart en die is minder dik dan deze

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:44

Licor schreef:
Veulen in maart zal het niet worden want ze heeft pas 1 september bij de hengst gestaan.. ze zou dus een laat veulen krijgen.. geen vroeg..


Vanaf 1 september 2015 heeft de hengst er bijgelopen. Dus het kan heel goed een vroeg veulentje zijn. Als ik naar de foto's kijk zou me dat zeker niet verbazen!

Ik zat vorig jaar met dezelfde vraag bij mijn merrie. Zij was echt een stuk minder dik dan jouw shet, ook op het laatst van haar dracht. Maar zij was een maiden. Ik weet niet of jouw merrie al eerder een veulen gehad heeft?

Als ik kijk naar de vorm van haar buik lijkt ze me echt drachtig.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:45

Dus toch maar namen gaan verzinnen *\o/*

Licor

Berichten: 2961
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:52

Ow dan heb ik niets gezegd :+

Behalve dan dat mijn ruin ook zo'n buik heeft :') maar dat zegt natuurlijk niets over jou merrie ;)
Spannend TS!

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:01

Ohh dan kan het dus zijn dat ze al redelijk op eind is. Ik ben benieuwd na wat de DA zegt, ik weet het in ieder geval niet haha ;p

Muronia

Berichten: 19703
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 13:04

Wat een reacties opeens allemaal :wow: , leuk dat jullie met ons mee in spanning willen zitten haha.

hinte schreef:
Ik heb je topic ook gevolgd en heb bewondering voor je geduld.
Had al lang de da laten komen om zekerheid te hebben zou er helemaal gek van worden :o


Nou, om deze reden eigenlijk: [KS] Is deze merrie buikig of zou ze drachtig zijn?
Een paar jaar geleden ook een merrie gehad waar ik twijfels over had en die bleek ook gewoon een dik poemeltje te zijn.

De DA moet hier in december toch nog zijn voor het enten, dus dan kan ik haar meteen even laten opvoelen. Om nu weer apart een DA ervoor te laten komen is denk ik niet heel nodig. Ik monitor haar elke dag, hou ook haar uier goed in de gaten (theezakjes). Ze krijgt onbeperkt goed ruwvoer en elke dag een paar wortels. Als over die paar weken blijkt dat ze drachtig zou zijn, dan begin ik dan meteen met wat bijvoeren van merriebrok natuurlijk.

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:06

Er zou natuurlijk ook morgen een veulen naast kunnen staan theoretisch gezien. Uier zegt eigenlijk niets.
Vind het knap dat je geduld hebt om te wachten :+

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:23

Murosch schreef:
Ik monitor haar elke dag, hou ook haar uier goed in de gaten (theezakjes). Ze krijgt onbeperkt goed ruwvoer en elke dag een paar wortels. Als over die paar weken blijkt dat ze drachtig zou zijn, dan begin ik dan meteen met wat bijvoeren van merriebrok natuurlijk.

Of ze drachtig blijkt of enkel dik, ik zou er nu al een goede vit. korrel bij geven. Zeker met winter voor de deur. Hoeveelheid merriebrok die je veilig in zo'n ukkie kan stoppen is niet genoeg voor een hogere vit./min. behoefte.

mnnkhfsgh
Berichten: 226
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Den Haag

Re: pony gekocht, wel erg buikig.. kans op dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:52

Hmm... ik zou toch echt de da bellen. Entingen kunnen ook een maand vervroegd worden. Belangrijkste is dat je je voerbeleid aanpast. Een maand vind ik best wel lang nog....

Of minder voer of merrie brok.....

Ik ben misschien een azijnpisser maar ik vind dit een tikkeltje onverantwoordelijk. Ik snap dat je kosten wil besparen maar een maand is best wel lang vind ik persoonlijk. Daarbij wacht je nu ook al een aantal weken.

Naar mijn idee is je merrie 100 % drachtig. Vanaf 9 maanden kunnen hengsten al vruchtbaar zijn... Soms zelfs nog eerder.... Ik denk ook dat je kans heb dat er morgen een veulen naast je merrie staat zo ver lijkt ze al. Staat ze op stal? Of 24/7 buiten? Stel dat ze het veulen krijgt als je er niet bent en ze staat op een nat land dan ben je het veulen waarschijnlijk snel weer kwijt..

Afijn ik bedoel dit echt niet boos negatief of wat dan ook. Heb veel ervaring met veulens en weet hoe kwetsbaar een merrie kan zijn tijdens de dracht.