Veulen 4 maand mag niet meer drinken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 16:20

NatasjavE schreef:
Jaarlingen hebben ook nog aangepast voer nodig. Of beter,...aangepaste verhoudingen.

Ja, gras, takken en bladeren van de bomen en zeer goed kwaliteitshooi naast de melk van de mama die ze na meer dan een jaar nog volop drinken. Meer niet.
Aangepaste verhoudingen zijn bullshit. Het is Door al die rijke brokken dat paarden te snel groeien en ocd krijgen. Veelal ook erfelijk bepaald, moeders met suikerproblemen. Equilife f4f of metazoa voor mijn dikke jaarlingen. Geen pavo of andere merken oliebol.
Nogmaals ....ik heb berbers en lusitano kruisingen. Hoe denk je dat ze het in Spanje of Portugal doen??? Zeg me niet dat onze met brokjes gevoerde warmbloeden zoveel gezonder zijn als de Iberische rassen. Die moet je net zo natuurlijk mogelijk voeren.
Toen ik om mijn lusitano merrie ' s ging in Frankrijk, waar ze opgegroeid zijn op uiterst schrale rotsweides, kregen ze enkel hooi en gerst. Ik moet zeggen, die paarden hebben veel sterkere benen en hoeven dan die o charme met brokjes overstelpt warmbloeden.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 16:24

NatasjavE schreef:
Jaarlingen hebben ook nog aangepast voer nodig. Of beter,...aangepaste verhoudingen.

Haha ....laat me raden...Door Wageningen gesponsord Door voeder fabrikanten.
Ik ga akkoord dat iets geven wel mag in belgie of Nederland, omdat magnesium , zink, koper....in onze gronden wat uitgeput zijn Door intensief gebruik maar jaarlingen kunnen prima op standaard mineralen supplement. Je hoeft daarvoor niet speciaal veulenbrok te voeren.
Dat is allemaal marketing van voeder fabrikaten voor onzekere fokkers.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 08-09-16 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:26

Tja ts je vraagd om advies maar nu ik zo je posten zit te lezen weet je t eigenlijk continu beter! Vanwaar je vragen dan in dit topic???
Ik ben zeker niet voor kilo's krachtvoer in een veulen ( mijn veulen bijna 5 maanden nu krijgt 2x daags een kwartje veulenbrok +in de avond een likje slobber en voor de rest onbeperkt voordroog..alleen t grote verschil is dat ik goed naar mijn merrie gekeken heb en zij nog top melk productie levert en dat lijkt me nu net de beste voeding voor je veulen..Moedermelk..Met alle afgestemde vitamines en mineralen wat een jong ding nodig heeft!!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 16:29

pol1 schreef:
Tja ts je vraagd om advies maar nu ik zo je posten zit te lezen weet je t eigenlijk continu beter! Vanwaar je vragen dan in dit topic???
Ik ben zeker niet voor kilo's krachtvoer in een veulen ( mijn veulen bijna 5 maanden nu krijgt 2x daags een kwartje veulenbrok +in de avond een likje slobber en voor de rest onbeperkt voordroog..alleen t grote verschil is dat ik goed naar mijn merrie gekeken heb en zij nog top melk productie levert en dat lijkt me nu net de beste voeding voor je veulen..Moedermelk..Met alle afgestemde vitamines en mineralen wat een jong ding nodig heeft!!

Ipv dwaze commentaar te leveren zou je beter eens gewoon de titel lezen. Ik vroeg niet om voeding advies. Wel of het kwaad kan dat een veulen van 4 maand niet vaak meer mag drinken. Dat was de vraag!!!!

Blijkt dat het geen ramp is en hij het gewoon overleeft op die leeftijd. Dat was de conclusie die ik uit dit topic gehaald heb. De rest is of topic.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 16:32

Cambiar schreef:
Mijn veulen is 4 maand oud maar de uier is leeg en veulen mag niet meer drinken. Hij stond sip in de weide en heb ze nu samen in de box gezet met hooi. Hij eet zeer goed. Is dit een ramp dat hij geen melk meer krijgt?
kijk, even een heropfrissing. Ja inderdaad, voeding advies heb ik niet nodig. Ik weet zelf na 30 jaar paarden houden waar de valkuilen zitten van het bijvoer enen van commerciële merken!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:34

Cambiar schreef:
Ja, gras, takken en bladeren van de bomen en zeer goed kwaliteitshooi naast de melk van de mama die ze na meer dan een jaar nog volop drinken. Meer niet.
Aangepaste verhoudingen zijn bullshit. Het is Door al die rijke brokken dat paarden te snel groeien en ocd krijgen. Veelal ook erfelijk bepaald, moeders met suikerproblemen. Equilife f4f of metazoa voor mijn dikke jaarlingen. Geen pavo of andere merken oliebol.
Nogmaals ....ik heb berbers en lusitano kruisingen. Hoe denk je dat ze het in Spanje of Portugal doen??? Zeg me niet dat onze met brokjes gevoerde warmbloeden zoveel gezonder zijn als de Iberische rassen. Die moet je net zo natuurlijk mogelijk voeren.
Toen ik om mijn lusitano merrie ' s ging in Frankrijk, waar ze opgegroeid zijn op uiterst schrale rotsweides, kregen ze enkel hooi en gerst. Ik moet zeggen, die paarden hebben veel sterkere benen en hoeven dan die o charme met brokjes overstelpt warmbloeden.

In Spanje of Portugal is er totaal geen selectie op gezondheid op rontgen. Dat is het hele grote probleem. En het is heel moeilijk een spanjaard of portugees te vinden die schoon is op de foto.

Dus ja, onze met brokjes gevoerde warmbloeden zijn zeker veel gezonder. En daar is bewijsmateriaal van.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 16:35

Ik vraag hier ook GEEN MAAR DAN OOK GEEN ADVIES OVER HET VOETEN VAN JAARLINGEN.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:35

Ik zou me om de melkinname niet zo druk maken als het veulen verder goed eet en drinkt
Moeder natuurlijk weet het soms zo goed te regelen
En hou in de gaten hoe het veulen eruit ziet
Je ziet snel genoeg als het terug valt.
Dan moet je toch ergens iets meer van geven

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:36

Als je dan al 30 jaar in de paarden zit had je toch kunnen weten dat de melkproductie stopt zonder krachtvoer??? T kan geen kwaad voor je veulen maar laat ik t zo zeggen ben blij dat de mijne nog volop mag en kan drinken!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:37

Je gaat zelf vrij aardig off topic.

Als een veulen terug valt is het eigenlijk al te laat, het duurt veel langer om een veulen, paard terug op gewicht te krijgen dan dat ze afvallen.

En waarom moet een paard eerst honger lijden, om meer eten te krijgen?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:38

R12312 schreef:
In Spanje of Portugal is er totaal geen selectie op gezondheid op rontgen. Dat is het hele grote probleem. En het is heel moeilijk een spanjaard of portugees te vinden die schoon is op de foto.

Dus ja, onze met brokjes gevoerde warmbloeden zijn zeker veel gezonder. En daar is bewijsmateriaal van.

Nou spreek je jezelf tegen
Je zegt dat er geen selectie is op röntgen in spanje en portugal
en vervolgens dat er bewijs is dat onze met brokjes gevoerde warmbloeden bewezen gezonder zijn
Niet in vergelijk met de spanjaard of portugees

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 16:47

chanel1985 schreef:

Als een veulen terug valt is het eigenlijk al te laat, het duurt veel langer om een veulen, paard terug op gewicht te krijgen dan dat ze afvallen.

Waar heb ik ergens gezegd dat het veulen terug valt????? Ik heb gezegd dat ik geconstateerd heb dat zijn mama hem niet zo vaak meer laat drinken , maar zie totaal nergens terugval fysiek. Enkel dat hij sip jes is omdat mama hem bijt als hij wil drinken! Daarom stel ik de vraag omdat ik GEEN terugval WIL!!! Ik reageer dus als een bonus mater familias om tijdig in te spelen. Zijn ribbetjes zitten nog onder een ferm laagje spek dus van een fysieke terugval is NU NOG GEEN SPRAKE! Vooraleer je me voor dierenmishandeling aanklaagt zou je gewoon beter lezen wat er staat ipv domme onrespectvolle opmerkingen te plaatsen. Ik wil namelijk gewoon weten of hij na 4 maanden nog melk nodig heeft of niet. Voor de bijvoeding zorg ik wel

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 16:49

pol1 schreef:
Als je dan al 30 jaar in de paarden zit had je toch kunnen weten dat de melkproductie stopt zonder krachtvoer??? T kan geen kwaad voor je veulen maar laat ik t zo zeggen ben blij dat de mijne nog volop mag en kan drinken!

Huh????? Stopt melkgift zonder krachtvoer???? Hoe komt het dan dat mijn andere merrie na 1, 5 maanden nog melk geeft terwijl ze enkel hooi en gras eet??? Is me dat dan een wereldwonder zeg.....amai, we halen er de pers bij:-D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:55

Wat een frustratie TS. Je kunt er ook voor kiezen om niet op anderen in te gaan, dat scheelt je een hoop agressie. :+

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 17:01

ponyparadijs schreef:
Ik zou me om de melkinname niet zo druk maken als het veulen verder goed eet en drinkt
Moeder natuurlijk weet het soms zo goed te regelen
En hou in de gaten hoe het veulen eruit ziet
Je ziet snel genoeg als het terug valt.
Dan moet je toch ergens iets meer van geven

Thx voor je post. Ik hou het idd goed in de gaten. Mama krijgt nu wel merrie, breedingmüsli van Lannoo die ik vandaag ging halen maar vermoed dat dit niet de reden is dat ze veulen niet meer laat drinken.
Ik heb idee dat het haar eerste veulen is en zijzelf een gevoelig type die wellicht de aanraking van haar uier vervelend vindt en doordat hij vaak bij papa gaat staan en minder drinkt dat haar melkproductie daardoor vermindert is. Ik wou gewoon weten of dit een ramp is voor het veulen dat hij na 4 maand minder melk krijgt omdat mijn andere 2 jaarlingen wel nog volop zuigen.
Thx voor je geruststelling ;-)
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 08-09-16 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:05

Ts: je toon is om te huilen..Volgens mij proberen mensen hier met je mee te denken en nemen de tijd om deel te nemen aan jou topic!! Ik hou t voor gezien..suc6 met moeders en kind!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 17:09

pol1 schreef:
Ts: je toon is om te huilen..Volgens mij proberen mensen hier met je mee te denken en nemen de tijd om deel te nemen aan jou topic!! Ik hou t voor gezien..suc6 met moeders en kind!

Neen. Dat was niet meedenken maar gewoon hun standpunt verdedigen. Als ik niet akkoord ben hoef ik daar niet om te zwijgen en ik hoef mij niet te laten verwijten als een voeder excentriekeling. Men verwijt mij hier dat ik hem eerst laat verhongeren en dan pas actief onderneem. Dat ik daarenboven nog een reactie krijg dat ik hierop te agressief reageer, ik vind de toon die hier neergezet wordt to mij ook alles behalve vriendelijk. Ik ervaar sommige als agressief naar mij toe omdat ik hun standpunt over krachtvoer niet deel. Neen. Ik laat mij niet overdonderen .
Ik kan ook wetenschappelijke studies aanhalen dat krachtvoer paarden ziek maakt!!!
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 08-09-16 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Re: Veulen 4 maand mag niet meer drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:19

En waarschijnlijk zijn er net zoveel wetenschappelijke studies die aantonen dat ( voor mij in bepaalde mate) krachtvoer wel zn nut heeft.. Ieder zn ding ts!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 17:43

pol1 schreef:
En waarschijnlijk zijn er net zoveel wetenschappelijke studies die aantonen dat ( voor mij in bepaalde mate) krachtvoer wel zn nut heeft.. Ieder zn ding ts!

Neen. Het is niet ieder zijn ding. Je moet paard per paard bekijken en handelen naar wat beste is voor dat specifiek dier. Niet wat jij verkiest maar wel wat paard nodig heeft.. Ik ken geen enkel rapport die aantoont dat fokmerrie's krachtvoer nodig hebben. Ttz commerciële producten. Geen enkel objectief rapport. Het zijn vooral de eigenaren die in commerciële praatjes geloven en fake wetenschappelijke rapporten gesponsord Door voeder fabrikanten.
Ik heb als test nu eens een uur staan kijken. Waarempel, hij zuigt toch nog. Ook als bewijs de foto's van mijn 2 jaarlingen die nu nog steeds vollen bak zuigen. Nochtans krijgen hun mama 's ook geen krachtvoer.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 17:49

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:00

Ts zonder de foto's te zien stelt hier toch zeker niemand dat jij je paarden mishandeld?? Je bent schijnbaar fel tegen brok das je goedrecht maar mensen die dat willen doen is ook hun goedrecht dus wel degelijk ieder zn ding! Ook ik voer zeer beperkt krachtvoer maar ik vind een merrie met veulen dat die wel wat extra's mag krijgen in de zin van brok. Of bijvoorbeeld een ouder paard die kan ook wel wat extra's gebruiken..En je zegt zelf ook müsli? Dacht ik te voeren ( zeker niet commerciële müsli dan ;) ) een paard zal t heus overleven op ruwvoer maar een extra kan in sommige gevallen noodzakelijk zijn!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:03

Cambiar schreef:
pol1 schreef:

Neen. Het is niet ieder zijn ding. Je moet paard per paard bekijken en handelen naar wat beste is voor dat specifiek dier. Niet wat jij verkiest maar wel wat paard nodig heeft.. Ik ken geen enkel rapport die aantoont dat fokmerrie's krachtvoer nodig hebben. Ttz commerciële producten. Geen enkel objectief rapport. Het zijn vooral de eigenaren die in commerciële praatjes geloven en fake wetenschappelijke rapporten gesponsord Door voeder fabrikanten.
Ik heb als test nu eens een uur staan kijken. Waarempel, hij zuigt toch nog. Ook als bewijs de foto's van mijn 2 jaarlingen die nu nog steeds vollen bak zuigen. Nochtans krijgen hun mama 's ook geen krachtvoer.

Ja wat dacht jij dan? Komt nog niet zo vaak voor dat merries op 4mnd hun veulen ' afspenen' hoor.

Wel zijn ze rond die leeftijd niet meer zo genegen om veulenlief te ruw, vaak of lang aan de tiet te laten en dan krijgt een gulzigaard wel eens een knauw.

Niets om je zorgen over te maken, gewoon stukje opvoeding. Moeders die zelf de borst gegeven hebben begrijpen waarom. :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:08

Kwartje valt nu pas dat Cambriar de TS is :=

Meid, je weet het allemaal zo goed - waarom vraag je überhaupt advies op Bokt als je niet bereid bent om ook maar ergens naar te luisteren?
Dat je merrie droogvalt ligt waarschijnlijk aan je voerbeleid, maar dat wil je niet horen, he?
Succes met het veulen. En met je frustraties. Lijkt me niet makkelijk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:12

Heb je gecontroleerd op uier ontsteking? Dat is voor een merrie zeer pijnlijk.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:25

Cambiar schreef:
chanel1985 schreef:

Waar heb ik ergens gezegd dat het veulen terug valt????? Ik heb gezegd dat ik geconstateerd heb dat zijn mama hem niet zo vaak meer laat drinken , maar zie totaal nergens terugval fysiek. Enkel dat hij sip jes is omdat mama hem bijt als hij wil drinken! Daarom stel ik de vraag omdat ik GEEN terugval WIL!!! Ik reageer dus als een bonus mater familias om tijdig in te spelen. Zijn ribbetjes zitten nog onder een ferm laagje spek dus van een fysieke terugval is NU NOG GEEN SPRAKE! Vooraleer je me voor dierenmishandeling aanklaagt zou je gewoon beter lezen wat er staat ipv domme onrespectvolle opmerkingen te plaatsen. Ik wil namelijk gewoon weten of hij na 4 maanden nog melk nodig heeft of niet. Voor de bijvoeding zorg ik wel

Als je niet zo gefrustreerd deed en dingen insinueert die ik nooit gezegd heb, had je misschien gemerkt dat mijn reactie op het terug vallen op de reactie van pony paradijs was.
Dus misschien zelf uw eigen raad opvolgen en beter lezen.

Gelieve zelf niet op zo'n onrespectvolle manier te reageren.