[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:10

spannend hoor,succes!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:39

Veel succes, hopelijk pakt het van de eerste keer

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:06

iedereen al druk bezig met dekken en schouwen.

pepper moet ik ook gaan schouwen.

mijn combinatie voor dit jaar..

pepper

Afbeelding

Afbeelding

x

Blanche Mastermind (op de foto pas 2 jaar oud,foto gemaakt door Yorick Wormgoor)

Afbeelding

polleman

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:30

Inowa mooie combinatie,

Maar hoe doen jullie dat.met merrie's
Ik heb ze sinds 1 maart dicht bij huis staan en regel alles zelf en alleen mijn paarden staan er
maar nu laat bonita hengstigheid niet meer zien ook niet aan mijn mini die jaar terug gecastreerd is.
En op stal waat ik stond stond een ruin die dacht dat hij hengst was dus toen liet ze het heel goed zien.
hoe doen jullie dat dan echo maken op geven moment?? normaal is ze altijd eerste week van de maand hengstig.
hopelijk hebben jullie tips

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:31

Ik kom me ook vast melden.
Mijn merrie ga ik ook laten dekken (duhhhh, een rietje).
Ben nog niet voor de volle 100% uit de hengstkeuze. Deze week ga ik de hengsten bekijken.

Wordt voor mij een 2e veulen wat ik fok. Voor de merrie de eerste.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:42

Hier heb ik genoeg hengsten op stal. De merries zet ik dan op de wei direct naast de hengsten paddocks en ze melden zich vanzelf als ze hengstig worden. Zeker als ze een jong veulen aan de voet hebben werkt dit fijn, ze hebben de hele dag de tijd om te ontdooien en ze worden dan eind van de middag gedekt als ze goed hengstig zijn. Tenzij een hengst er meerdere op een dag moet dekken, dan wordt er ook in de ochtend gedekt.

Eerste week van april kunnen hier de eerste groep merries gescand worden als ze niet terug komen. Altijd weer spannend...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:59

polleman schreef:
Inowa mooie combinatie,

Maar hoe doen jullie dat.met merrie's
Ik heb ze sinds 1 maart dicht bij huis staan en regel alles zelf en alleen mijn paarden staan er
maar nu laat bonita hengstigheid niet meer zien ook niet aan mijn mini die jaar terug gecastreerd is.
En op stal waat ik stond stond een ruin die dacht dat hij hengst was dus toen liet ze het heel goed zien.
hoe doen jullie dat dan echo maken op geven moment?? normaal is ze altijd eerste week van de maand hengstig.
hopelijk hebben jullie tips

dat heb ik ook mijn merrie toont niet als er geen sexy hengst-achtige paarden in de buurt zijn :+ of vreemde paarden. Je kan scannen hoe ver ze is. Ik merkte op buitenrit wel als we andere paarden in de wei tegen kwamen :P
Vorig jaar heb ik haar gewoon naar de hengst gebracht en toen stond ze er wat langer.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:21

Inowa mooie combi.

Ik breng mijn merrie ook gewoon naar de kliniek wanneer ik ongeveer denk dat ze hengstig moet worden en dan na scan of schouw zien ze het zelf wel.

F bij mij wordt 'de papa' ook een rietje :+
Laatst bijgewerkt door Urielle op 06-02-16 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd op verzoek

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:15

rietje x merrie = ?? :')

Inowa Pepper blijft een mooie merrie!

welkom Eveline.

Mijn grote merrie toont ook nooit hengstigheid,we lieten haar gewoon scannen tot het juist was.
De laatste x hebben we ze naar het hengstenstation gebracht waar ze ook wel gewoon schouwen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:47

eigenlijk een beetje laat, maar ons eerste en de merrie haar 5 veulen is afgelopen woensdag geboren.
Volgens de vorige eigenaar was het het beste om de merrie haar eigen gang te laten gaan.
Toch konden we het niet laten om iets vaker te controleren maar ondanks dat toch alles gemist.

Deze foto is 15 minuten na de ontdekking gemaakt
Afbeelding

en hier de gehele familie, vader, moeder die natuurlijk zorgvuldig tussen het veulen en de hengst staat.
en 4 pluizige benen.
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:05

Ach wat een knap paardenkind. Ik ben tot nu toe 1 keer er bij geweest met de bevalling en de tweede keer heeft de merrie ons gefopt. We hadden net bij haar stal gekeken, lopen terug in huis en komen nog geen 10 minuten later terug en hup daar lag het veulen al. Dit was nog bij mijn ouders en ik had dit voorjaar graag mijn eerste zelfgefokte veulentje willen zien, maar helaas was de merrie vorig jaar eerst drachtig gescand maar 2 maanden later gust.

Nu dus een nieuwe poging en ik hoop dat het gaat lukken! Wanneer beginnen jullie met het dekken? Wij willen de hengstigheid van april gaan beginnen. Als het in 1x pakt wel een vroeg veulen volgend jaar, maar ik wil niet weer het risico lopen dat ik te laat in het seizoen begin.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:11

Bmhp leuke verrassing dat ze alles in haar eentje heeft gedaan.

Ik zou ook in april willen starten, vorig jaar ben ik ook te laat kunnen beginnen.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:21

Hiee beginnen we ook mooi vroeg int seizoen zodat er eventueel nog wat speling is mocht het eerst niet lukken. En met een vroeg veulen kan deze mooi het volle weideseizoen meepakken :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:57

Ik zou ook in april willen starten.

De merries hun gang laten gaan vind ik geen optie,ik doe mijn uiterste best erbij te kunnen zijn en hulp te bieden indien nodig,wat helaas toch best vaak nodig is!

Bmhp wat een leuk snoetje,gefeliciteerd!

laantje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:45

hallo allemaal,

Dit jaar wil ik mijn merrie weer laten dekken door een springhengst. Maar eerst nog geduldig wachten tot ze heeft geveuld. Ze is op 9 apil uitgeteld, maar vorig jaar heeft ze 372 dgn gedragen. Hopelijk hoef ik deze keer niet zo lang te wachten.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:20

@pretty "De merries hun gang laten gaan vind ik geen optie"

De merrie heeft gewacht op het zachte weer (363 dagen), ze was half februari al uitgerekend.
Ze staat 24/7 buiten en heeft een schuilstal samen met de hengst en een andere merrie.
Zij is de alfa merrie en regelt alles, denken dat ze bevalt wanneer wij dat willen, of binnen zetten zodat ze niet kan lopen (ze heeft artrose) gaat niet werken. Bij haar vorige baasje ging het net zo, zij bepaald hoe wanneer en regelt hulp (de andere merrie speelt politieagent en houd de hengst weg).
Wij hebben de afgelopen maande vaak gebeld, elke keer het zelfde antwoord, Het komt wanneer zij er klaar voor is en ze heeft het altijd zelf gedaan.

Tja, we waren er graag getuige van geweest, maar ons vertrouwen in deze merrie is groter dan dat we haar meer stress willen bezorgen.

@laantje vorig voorjaar was erg koud kan dat mee gespeelt hebben?

Elke morgen worden we hartelijk begroet, Hey Men
maar eigenlijk bedoeld ze: Hooi Man
en dan ben ik weer de pineut :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:32

Met een geboorte alarm kun je bijvoorbeeld de merrie en kudde gewoon laten zoals het is,en toch gewaarschuwd worden op,cruciale momenten.
Ik zeg dit alleen omdat ik al,persoonlijk, meerdere zware bevallingen meegemaakt heb waarbij zeker weten de merrie het niet gehaald had zonder mijn tussenkomst. Het veulen verliezen was dan al erg genoeg.
Uiteraard is het iedereen zijn keuze te bepalen wat hij doet rondom geboorte en waken,en ook ik kan alsnog een geboorte missen,maar persoonlijk wil ik er alles of veel aan doen dit niet te laten gebeuren.
No offence,dit is mijn persoonlijke mening die ik door scha en schande geleerd heb. :)

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:36

Ook ik meld me weer! Na het overlijden van mijn veulen uit 2013 heb ik besloten mijn merrie weer te dekken. Er staan een paar knappe mannen op mijn lijstje en heb een merrie die al 3 weken hengstig toont! Merrie heb er zin in, ik heb er zin in volgende week langs de hengstenhouder voor de perfect hengst en zo snel mogelijk dekken!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:47

Spannende tijden weer voor iedereen! Ik hoop op een vruchtbaar seizoen en veel knappe en gezonde veulens volgend jaar!

Maandag ga ik de hengst van mijn keuze van dichtbij bekijken en ik ben heel benieuwd naar hem. Wij hebben ons ruintje kortgeleden verkocht, dus ik hoop dat mijn merrie toch nog goed zichtbaar hengstig toont. Ze is in januari en begin maart hengstig geweest, dus ik gok begin april op de volgende hengstigheid.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 00:09

Vitaquilla schreef:
Ook ik meld me weer! Na het overlijden van mijn veulen uit 2013 heb ik besloten mijn merrie weer te dekken. Er staan een paar knappe mannen op mijn lijstje en heb een merrie die al 3 weken hengstig toont! Merrie heb er zin in, ik heb er zin in volgende week langs de hengstenhouder voor de perfect hengst en zo snel mogelijk dekken!

Ik schrik hier van mag ik vragen wat jou veulentje had?
Ik wil je sterkte wensen, en vind het heel leuk dat jeje merrie weer laat dekken ben benieuwd welke hengst je gaat kiezen,

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 00:30

@pretty
Dat snap ik, wij hebben ook veel moeite om het los te laten.
Maar deze merrie heeft het altijd zo gedaan.
Haar vorige eigenaar heeft ook slapeloze nachten gehad, maar de merrie wil een moment en plaats voor haar alleen vinden. Met onze andere merrie moeten we ook veel meer opletten (het wordt pas haar 2e veulen).
Ook kunnen we de wei vanuit huis zien.
Het moment dat ik het veulen zag in de opkomende zon :) beautifull

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:39

Ik ga met Pretty mee in haar antwoord.. Mensen kunnen zeggen wat ze willen, maar als jij het veulen had kunnen redden door een birthalarm en een paar keer uit je bed te moeten en het niet gedaan hebt dan sla je je voor je kop!

Ik heb in 2009 geluk gehad, mijn eerste veulentje, fab haar eerste veulentje, mijn pennydroom... Welke een nachtmerrie werd!
Ik zou bijna niet zijn gaan kijken want ze had toch eten genoeg enzovoorts.. Toch maar even gegaan en bleek Fab een miskraam te krijgen.(infectie in de baarmoeder) Was ik hier niet bijgeweest dan was zowel veulen als moeder overleden.

Ik werk nu ook met melkstrips en birthalarm en slaap in mijn trailertje als mijn melkstrips rond de 6.4 komen en dan met wat geluk slaap ik daar rond de 2 nachten.. Dat is mij het waard om het goed te laten verlopen.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:13

Ook hier hebben we mazzel gehad vorige jaar,
Merrie was bevallen op 320 dagen, we gingen keer extra kijken omdat ze smiddags onrustig was kwam om kwart over 9 op stal en 5 over half 10 geboren met hulp van mij en stal eigenaar.
dit omdat merrie er nog niet klaar voor was en veulen klem bleef zitten tussen de bekken,
En dat ze merrie daarna opstond en naar geboorte er al af was maar nog aan veulen wast zat dus die zou problemen krijgen met staan
dus als ik er niet bij was geweest was ik waarschijnlijk merrie en veulen kwijt geweest

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:33

Bij de mini's zijn er natuurlijk wel meer risico's dan bij de maxi's maar aan de hand van de verhalen van DL en Polleman zie je dat het ook daar kan misgaan.
Zelfs de meest ervaren merries,we hebben hier een merrie die al tig veulens gekregen heeft,wat telkens voor niks ging. Maar de voorlaatste keer lag het veulen er in no time uit,volledig in de zak nog. De merrie had pijn en leek niet direct te kijken. Hadden we die zak niet opengedaan,was het veulen gestikt.

Misschien geen leuke verhalen allemaal voor het DBT maar ik wijs graag eens op de mogelijke gevaren,zo evident is het niet,een gezonde merrie en gezond veulen in de wei. Maar wel heel mooi. :)

Vitaquilla ik wist niet dat je veulen er niet meer was,wat jammer...maar met goeie moed herbeginnen,veel succes!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:29

Pretty mischien geen leuke verhalen maar de meeste verhalen zijn goed gekomen door dat wij als mensen hebben gehandeld, en daar leren we allemaal weer van dat we er voor kunnen zorgen dat 2015 weer goed verloopt en we allemaal weten wat te doen als er een bepaalde situatie is.

hier nog steeds aan het denken welke hengst er op gaat, wilde eerst shamrock maar ga denk ik toch maar voor een hengst wat bewezen is,
Op mijn lijst staat Spielberg en shamroch.
spielberg weet je wat hij verbeterd en van shamrock nog niet.