Drachtig??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Drachtig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 16:20

Waarom heeft mijn pony het niet aangekunt dan?
Hoelang worden daarvoor normaal gebruikt dan?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:21

suuzepuus schreef:
Ik weet een helebole meer inmiddels !!! heel erg fijn om meer te weten over je paard!!

Ik neem aan dat dit positief bedoeld is? Alsjeblieft.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 16:22

Ja, uik ben erg blij meer te weten over haar. Ik had alleen een buitenlands paspoort en een paard wat weinig wist. Ze kende eigenlijk niks. Nu wel hoor, is erg leergierig.
Ik ben gewoon blij om te weten wat er met haar gebeurd is. En tja, dat ze dan bloedpony geweest is is misschien minder maar ben wel blij dat te weten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:24

Het is afhankelijk van de pony/paard.
De 1 wordt langere tijd gebruikt, totdat ze te oud zijn en niet meer van nut zijn.
De ander wordt niet meer drachtig en wordt er dan tussenuit gehaald, omdat een merrie niet drachtig, niet van nut is.
En er zijn paarden/pony's die door hun gedrag niet meer gebruikt worden. Onhandelbaar of niet geschikt.
Of er is een andere reden waarom ze de pony niet meer geschikt vinden om te gebruiken. Als bijvoorbeeld de T-cellen niet aanslaan, die ze in hun lijf krijgen of als ze niet voldoende afweersysteem ontwikkelen tegen de T-cellen, en dus niet meer nuttig zijn...
Er kunnen vele redenen zijn.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 16:26

Dan zal het bij die van mij misshcioen met de cellen te amken hebben. Ik hoop dat ze geen nare naverschijnselen heeft/ krijgt. Maar dat moeten we maar afwachten. Ze zou nu net 4 zijn volgens het paspoort dus ze heeft er geen jaren gestaan.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:28

suuzepuus schreef:
Ja, uik ben erg blij meer te weten over haar. Ik had alleen een buitenlands paspoort en een paard wat weinig wist. Ze kende eigenlijk niks. Nu wel hoor, is erg leergierig.
Ik ben gewoon blij om te weten wat er met haar gebeurd is. En tja, dat ze dan bloedpony geweest is is misschien minder maar ben wel blij dat te weten.

Het is inderdaad fijn te weten als ze dat geweest is. Natuurlijk niet fijn voor haar, dat ze het geweest is, maar je kunt je dan waarschijnlijk nog beter in haar inleven.
Ze worden over het algemeen niet vriendelijk behandeld en dus zijn heel veel pony's ook schuw of kennen de normale handelingen van een mens niet.
Met heel veel geduld is het dan naar mijn idee wel mogelijk om haar nog meer voor je te winnen, dan welk paard dan ook.
Ze zal alleen wel wat meer tijd nodig hebben om de verloren tijd in te halen, maar die zal ze wel krijgen bij jullie!
Houdt haar altijd wel goed in de gaten, want je weet nooit welke verborgen zaken je tegen komt en als je dan snel handelt, dan is er vaak goed iets aan te doen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:29

suuzepuus schreef:
Dan zal het bij die van mij misshcioen met de cellen te amken hebben. Ik hoop dat ze geen nare naverschijnselen heeft/ krijgt. Maar dat moeten we maar afwachten. Ze zou nu net 4 zijn volgens het paspoort dus ze heeft er geen jaren gestaan.

Daarom denk ik ook dat het allemaal wel meevalt.
Even afwachten of ze echt drachtig is en mocht dat toch niet zo zijn, dan weet je direct waarom ze verkocht is.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 16:34

Die van ons is juist niet schuw, erg mak en heel erg mens gericht. ze heeft meer met mensen dan met andere dieren denk ik al is ze dikke vrienden met mijn ruin.
Ze is echt gek op knuffelen en kan uren tegen je aan staan. gewoon lekker contact hebben.
Ze kende inderdaad geen voetjes geven enz maar leert erg snel.
Maar dingen als schrikdraad kende ze niet, water niet en ze is heel erg speels. Speelt met ballen en staat steeds met haar voeten in de waterbak. Het is een erg leuk paardje in omgang wat hopelijk zo blijft!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:39

suuzepuus schreef:
Die van ons is juist niet schuw, erg mak en heel erg mens gericht. ze heeft meer met mensen dan met andere dieren denk ik al is ze dikke vrienden met mijn ruin.
Ze is echt gek op knuffelen en kan uren tegen je aan staan. gewoon lekker contact hebben.
Ze kende inderdaad geen voetjes geven enz maar leert erg snel.
Maar dingen als schrikdraad kende ze niet, water niet en ze is heel erg speels. Speelt met ballen en staat steeds met haar voeten in de waterbak. Het is een erg leuk paardje in omgang wat hopelijk zo blijft!

Dan heb je echt super veel geluk gehad!!!! Super joh!!! Veel plezier ermee...
En inderdaad vinden die mensen voetjes geven natuurlijk HELEMAAL niet belangrijk, dus snap best, dat dat nog onbekend terrein was!!
Veel plezier ermee!!!!

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:46

Ik ben benieuwd ts!
Volg je topic al een tijdje (stille meelezer)
Ben benieuwd wanneer ze haar veulen krijgt:D
Blijf het zeker volgen

Groetjes

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:01

Ben heel benieuwd wanneer je een veulentje krijgt. Jouw merrie is op dezelfde datum gedekt als die van mij, dus vandaag 332 dagen.. spannend!!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:06

Woww,ik kwam weer eens meelezen...
Had nog nooit gehoord van bloedtapperij bij paardjes :x
Maargoed het blijkt dus te bestaan...
Lastig verhaal,want is ze nu de leeftijd die in haar paspoort staat,en heeft ze een achterstand...
Of is ze gewoon jonger als wat in haar paspoort staat?
Zoals ik haar toen zag,leek ze echt jonger als wat erin het paspoort staat.
Gelukkig is ze inderdaad ontzettend lief,en lijkt niet ergens onder geleden te hebben.
Of mischien wel geleden,maar daar heeft haar eigen karakter dan niet onder geleden.
Gezien haar gedrag(het spelen met waterbak,etc) leek ze me ook jonger als wat in het paspoort staat.
Zou nu bijna hopen dat ze jonger is...want des te minder tijd heeft ze gehad als bloedpony(zo te lezen geen pretje).
Maar het hoe en wat over haar verleden zal wel altijd gissen blijven..
Kan alleen maar hopen dat ze een gezond veulen op de wereld zet,en beidde gezond zijn en blijven.
Wel vind ik hier een goede waarschuwing inzitten kwa paarden kopen op de markt.
Dus zorgen dat je voldoende kennis van zaken hebt,en anders iemand meenemen die het heeft.
Want je kan nergens vanuit gaan,en weet anders echt niet wat je koopt.
Maar heel spannend,want volgens het paspoort kan ze dus elk moment bevallen *\o/*
Hoop dat alles goed verloopt,en ik weet zeker dat je Fanny goed in de gaten houd ivm met eventueel nadelige gevolgen van het hele bloedtap verhaal. ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 20:13

Maar cindy, iemand mee nemen had in dit geval niet uitgemaakt. het was en is nergens aan te zien!! ik heb pas de dag daarna in haar mond gekeken en zag toen pas haar tanden. Tanden bekijken is echt niet het eerste wat je doet als je een paard koopt!!

We waxchten af en zien het wel. Ik laat het op me af komen en ben verder blij met mn knuffelpony. Hoop dat er niet opeens allemaal nare dingen naar boven komen door haar verleden. Maar daar kunnen we nu niks aan doen.....

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:40

suuzepuus schreef:
Maar cindy, iemand mee nemen had in dit geval niet uitgemaakt. het was en is nergens aan te zien!! ik heb pas de dag daarna in haar mond gekeken en zag toen pas haar tanden. Tanden bekijken is echt niet het eerste wat je doet als je een paard koopt!!

We waxchten af en zien het wel. Ik laat het op me af komen en ben verder blij met mn knuffelpony. Hoop dat er niet opeens allemaal nare dingen naar boven komen door haar verleden. Maar daar kunnen we nu niks aan doen.....

Ik weet het meid!
Het is ook niet bedoeld als aanval hoor,maar meer als lering wat een eventuele koper op een markt kan verwachten.
Tanden bekijken heeft ook geen nut,als nu blijkt dat ze ook daarin een achterstand kan hebben opgelopen door eventueel bloedtappen.
Normaal doe je dat wel als je een paardje koopt,maar als het paardje in kwestie een achterstand heeft,word je daar dus ook niet wijzer van!
Kan je weinig aandoen verder.
Fanny staat bij julllie heerlijk,en heeft alle gelegenheid haar kleintje in alle rust geboren te laten worden(of ze zelf nu 2 of 4 is,en gewezen bloedpaardje of niet!).
Dat is al een geluk,want voor hetzelfde geld had ze richting buitenland gegaan,en zaten er nu heel wat bokkers aan een broodje salami :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 20:42

ow nee, ik zie het niet als aanval hoor, maar bij een particulier ben je ook nooit zker van wat je koopt...

Ze kan hier lekker rustog haar veulen krijgen en dan van de uk genieten. Deze winter ga ik lekker ustig met haar aan de slag en volgend jaar pas inrijden. Dan is ze dus 5. mooie leeftijd om dat te doen!!

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:07

Een bloedpony blijft nooit langer dan 3 maanden op de tapperij,na 3 maanden dracht is het hormoon nog in telage aantallen aanwezig om het te kunnen gebruiken.
Mijn pony's zijn ook bloedtappers geweest,en mijn kinderen hebben er een fijne knuffel,sportpony aan.

De verhalen die je over de tapperij hoort,zijn meestal negatief,maar als je wilt oordelen,vind ik dat je er eerst een keer moet gaan kijken.

Alvast gefeliciteerd met je drachtige merrie,en zo te horen heb je er een mooie hengst bijgehad.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:22

suuzepuus schreef:
ow nee, ik zie het niet als aanval hoor, maar bij een particulier ben je ook nooit zker van wat je koopt...

Ze kan hier lekker rustog haar veulen krijgen en dan van de uk genieten. Deze winter ga ik lekker ustig met haar aan de slag en volgend jaar pas inrijden. Dan is ze dus 5. mooie leeftijd om dat te doen!!

Ja,maar dat is dus mn vraag eigenlijk...is ze nu vier of zoals haar tanden volgens de arts laten zien 2?
Want denk dat dat gegeven ook wel belangrijk is,als je haar wilt inrijden?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 21:24

Ik denk dat ze 4 is. maar het maakt eigenlijk niet uit. nu krijgt ze eerst een veulen en dan gaan we haar pas volgend voorjaar inrijden. dan is ze dus sowieso 3 (of zoals het papiertje zegt 5...)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:55

ellepelle27 schreef:
Een bloedpony blijft nooit langer dan 3 maanden op de tapperij,na 3 maanden dracht is het hormoon nog in telage aantallen aanwezig om het te kunnen gebruiken.
Mijn pony's zijn ook bloedtappers geweest,en mijn kinderen hebben er een fijne knuffel,sportpony aan.

De verhalen die je over de tapperij hoort,zijn meestal negatief,maar als je wilt oordelen,vind ik dat je er eerst een keer moet gaan kijken.

Alvast gefeliciteerd met je drachtige merrie,en zo te horen heb je er een mooie hengst bijgehad.

Dan zijn we beiden ergens anders geweest en hebben we beiden ergens anders de informatie vandaan, maar dat maakt ook niet uit.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 23:00

Die van mij komt uit brabant. Dat is in elk geval zeker!!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:09

suuzepuus schreef:
Ik denk dat ze 4 is. maar het maakt eigenlijk niet uit. nu krijgt ze eerst een veulen en dan gaan we haar pas volgend voorjaar inrijden. dan is ze dus sowieso 3 (of zoals het papiertje zegt 5...)

Uiteraard krijgt ze nu eerst haar veulen :D
Maar het lijkt me toch wel van belang kwa inrijden wat haar leeftijd is....
Ik ken je goed genoeg dat je niet zomaar erop gaat zitten hobbelen.. maar tussen 3 of 5 jaar zit nog een wereld van verschil?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:10

janflicka schreef:
suuzepuus schreef:

Uiteraard krijgt ze nu eerst haar veulen :D
Maar het lijkt me toch wel van belang kwa inrijden wat haar leeftijd is....
Ik ken je goed genoeg dat je niet zomaar erop gaat zitten hobbelen.. maar tussen 3 of 5 jaar zit nog een wereld van verschil?

Mijn paard was ook 3 toen we begonnen. Als je maar kalm aan doet. Ik doe met een 5 jarige altijd net zo rustig als met een 3 jarige.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 23:11

Tussen 3 of 5 jaar zit wat inrijden betreft weinig verschil. we doen het sowieso rustig aan, hoe oud ze ook is!!

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:15

Vanuit de New Forest fokkerij ken ik hengstenhouder Erik van de Rakt.
De eerste keer dat ik er kwam met mijn New Forest om te laten dekken bij Justice Hr, stond ik van de enorme hoeveelheid pony's te kijken.
Van de rakt is dus een bloedtapperij.
Een klein gedeelte pony's ( voornamelijk New Forest met goede papieren) worden gedekt, gaan 3 maanden de tapperij in en vervolgens het land op tot het veulen er is. ( Dat zijn dus de bekende KANTJES pony's waarvan er zoveel in de sport lopen! en de moeders worden weer gedekt en gaan weer voor drie maanden ivm het hormoon dat drachtige merries maximaal de eerste drie maanden van de dracht aanmaken, de bloedtapperij in.
Daarnaast koopt Erik jonge ponymerries met/zonder papier die hij laat dekken, soms door de erkende hengsten soms ook niet, een Forest met papier wel krijgt ook dekbewijs bij andere zet hij de dekdatum inderdaad in het paspoort op de manier zoals jij het ook ontdekt hebt.
Hij houdt heel duidelijk bij welke pony bij welke hengst is geweest, dus mocht jou pony uit de buurt van Nistelrode komen, zou je het op kunnen vragen.
Deze pony's worden na drie maanden dracht weer verkocht aan vaste handelaren, die dus weten dat de pony drachtig is. ( en vervolgens zo blijkt maar weer vaak , dat niet vertellen bij verkoop)
Heb je hier misschien wat aan?
De pony's uit de bloedtapperij bij Erik van de Rakt zien er goed uit, ze worden wel met voornamelijk maiskuil gevoerd (dikke pony's)
Ik heb op mijn vraag toen een hele rondleiding gekregen, hij is trots op zijn bedrijf en of je nu voor of tegen tapperij bent, ik moet idd zeggen dat het er toen verder goed uitzag, geen ondervoede of overdreven angstige pony's. Dus of jou pony nu achterstand daardoor heeft?
De laatste foto vond ik haar d'r weer goed uitzien!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:20

suuzepuus schreef:
Tussen 3 of 5 jaar zit wat inrijden betreft weinig verschil. we doen het sowieso rustig aan, hoe oud ze ook is!!

Oke...het was maar even een overdenking ;)